Mites Mersut etenee talvella...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Pääseehän sillä (w124), jotenkin. Vaikka etuveto muuten on huonompi (lue: tylsempi) ajaa talvella, niin kyllä oli totuttelemista tämän ensimmäisen oman takapotkun kanssa talvella risteyksistä lähtö. Saati sen totutteleminen, että lumisessa pihassa pitää koittaa takavedolla mennä eteenpäin. Etuvedollahan se on just toistepäin, pakilla mennään melkosistakin kinoksista läpi...

Mitä tulee siihen, kun joku kyseli tuolla hyviä talvirenkaita. Mullon nyt toista talvea Michelinin X-Ice North:it ja kyllä se on vaan sanottava, että vaikkei ranskalaiset autoja osaa tehdä, niin kyllä ne hemmetin hyviä renkaita niihin osaavat väsätä. On aivan uskomattoman hiljaiset
(nasta)renkaat ja aiemmin käytössä olleisiin Nokian Hakkapeliitta 2:iin verrattuna pito-ominaisuudet ainakin yhtä hyvät.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RH kirjoitti:Aika vekotin mutkaisella, loskaisella, ja jäisellä paikallistiellä.
:arrow: Muijalle ainaski maticci seuraavaksi autoksi... :wink:
Olkoonkin notta parhaillaan vajaavetoisella ajellaan, mutta taaspa tuo tuli todistettua:
on kahdenlaisia ihmisiä. Heitä joilla on neliveto ja heitä jotka eivät vielä ole sitä kokeilleet. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
gianell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ma 10.04.2006 15:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja gianell »

toinen pyörä sutii minkä kerkee jos vaan jaksaa pyöriä.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

W211 200cdi
Aivan loistava auto ajaa jäisellä/lumisella tiellä, ei pahemmin eroa huomaa, onko kesä vai talvi.

Toki pitää olla kunnon nastarenkaat alla.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: "leveillä"

Viesti Kirjoittaja rainerb »

geoman kirjoitti:Mikäs olis sopiva talvirengas joka pitää ja on äänetön - olisiko Continental tai? Ilmeisesti kapea on hyvä ja yksi ei riitä?
Vanhemmassa W124 300TD oli alkujaan Gislavedin Nordfrostit normikokoa. Aivan ylivedot - ihan aikuisten oikeasti - koskaan en täällä pohjoisessa jäänyt mihinkään kiini edes peruuttaessa ylämäkeen. Olivat hiljaiset, eikä auto vedellyt urissa. Auto ei koskaan lähtenyt edestä eikä takaa luistelemaan sivulle, vaan aaaiiivvvaaannn rauhalliseen nelipyöräluistoon, ja jatkoi sinne minne ratilla ohjasi.

Kun joudin vaihtamaan eikä kaupassa ollut samanmerkkisiä, niin alle tulivat Bridgestonen Noranza2:t . Ei ihan yhtä hyvät, hiukan äänekkäämmät ja liian teräväolkaäpäiset kun vetelevät urissa. Ei huonot kuitenkaan ollenkaan.

Tuo auto oli muutenkin talvella kuin juna: koskaan se ei yllättänyt eikä menannut lähteä kädestä. Emäntäkin uskaltaa ajaa sillä, vaikka pelkää jo ajatusta talviajosta. Ainoastaan vanhoilla talvirenkailla ja vesijäällä sai arpoa että mistä liittymästä liikenneympyrässä poistutaan...

Uudemmassa turbossa, jossa on myös ASD on nyt upouudet Pirellin Carvingit alla. Ei tule toisia. Jarrutuspito on tosi huono, ja ASDn ja lisääntyneen väännön takia auto meinaa heittää perää sivulle jos vähänkin herpaantuu ja painaa kaasua. Mainannut jättää ASDstä huolimatta lähes tasamaalle sutimaankin, kun on ollut joku jäämöykky eturenkaan edessä.

Fy fan.
------
W124 300 TD -92
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Mulla myös gislavedit 300 td:ssä talvisäädöissä nyt 240hv varusteina jälkiasennus turbo, abs ja asd. Pitoa on hyvin, toki sitten kun holsetti herää niin sutiminen alkaa, mutta ei mitään äkilistä liikettä siltikään tee vaan menee hallittua luisua ja löysätessä pito palautuu napakasti mutta ei niin äkisti että yrittäisi toiseen suuntaan pyörähtää. Erityisesti jarrutuspito on erinomainen. Ainoat miinukset että nastat tuntuisivat irtoavan helposti (viimetalven lopulla kun nuo ostin kone oli vielä ahtamaton eikä jaksanu sutia) ja noin 10tkm ajolla oli jo takarenkaista nastoja lähteny ja pari puuttui edestäkin, lisäksi pehmeän kuvion takia sulalla tiellä hieman vetelän tuntuiset ajaa (niinhän talvirenkaat aina).

Mutta kuitenkin samanlaiset varmaankin seuraavaksikin ostan.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jani R-K kirjoitti:Ainoat miinukset että nastat tuntuisivat irtoavan helposti (viimetalven lopulla kun nuo ostin kone oli vielä ahtamaton eikä jaksanu sutia) ja noin 10tkm ajolla oli jo takarenkaista nastoja lähteny ja pari puuttui edestäkin, lisäksi pehmeän kuvion takia sulalla tiellä hieman vetelän tuntuiset ajaa (niinhän talvirenkaat aina).
Näin kävi muuten minullakin. Rengaskauppa ei ollut enää ottanut niitä valikoimiinsa nastojen liimaus- ja pysyvyysongelmien vuoksi.
------
W124 300 TD -92
Avatar
kaijan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1149
Liittynyt: To 15.02.2007 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja kaijan »

BENDER kirjoitti:Hyvinhän mersu etenee kun jopa lumi kunnioittaa laatuautoa :shock:

[ http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2008/11/25/8143010478545413969orig.jpg ]

Kuva muutaman päivän takaa tuusulasta. :lol:
no jos sun autoa lumi kunnioittaa niin mun autoa se vihaa :lol: :lol:

Kuva
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
ukko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 24.05.2008 11:16

eteneehän se

Viesti Kirjoittaja ukko »

No kyllä tuo 500G tuntuu eteen päin menevän näillä lumilla. Vaikka pari kaveria aina välillä "hiukan" rakennetuiden japanin ihmeillä kuittaileekin...
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Eilen illalla Tampereen seudulla tuli ajoradalla vastaan jotakuinkin noin puolen liikennemerkin kokoisia lumihiutaleita. Matkan varrella näkyi ikävä kyllä pari peräänajoakin.

Tänä aamuna oli myös kohtuullisen liukasta menoa, jonka totesin kun nousin aamuseitsemältä Kolmostieltä Hervanta-Sääksjärvi tielle ja sieltä Hervannan valtaväylän kautta Tampereelle töihin. Paikka paikoin, jokaisella vaihteella sai takapyörät sutimaan hyvinkin helposti, piti oikein kokeilla. Krhm. Kakkosella tuntui kuitenkin olevan helponta lähteä valoista liikkeelle. Ja Hallilan risteys vaikutti olevan edelleen sellainen "liki piti"-darwinismin koekenttä (tällä kertaa ei kuitenkaan näkynyt kyseiselle risteykselle tyypillisiä peräänajokolarointeja).

Kuriositeettina, tänä aamuna yksi takana tullut pienikokoinen japanilaisvalmiste sai uskoakseni petollisia vaikutteita ajosuunnastani ja ajonopeudestani, joka sittemmin tuli ilmi kun käännyin Hervannan valtaväylältä Messukyläntielle vievälle rampille. Hän ei onnistunutkaan seuraamaan perässäni entiseen tapaan. Etuvetoinen puski, ja hänen piti ilmeisesti pysähtyä hetkeksi vetämään henkeä sen jälkeen kun oli osittain ajautunut ulos ajoradalta. Sen verran hidastelin ramppimäkeä noustessani että näin että hän pääsi taas liikkeelle.

Aamukeli oli tunnin parin ajan paikoitellen semmoinen että pisteeseen B ei saanut olla kiire. Mutta 124 250 TD uusilla talvirenkailla oli kuitenkin rauhallinen auto tuossakin kelissä, ehkä vähän turhankin rauhallinen.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tässä linkissä on jonkinlainen kokoelma Tampereen kaupunkialueen haastaviksi tunnistetuista liikennepaikoista. "Haastava Liikennepaikka" on toki monasti varsin subjektiivinen (ja kertaluonteinenkin) käsite, mutta ehkäpä sinänsä ansaitsisi oman viestiketjunsa.
Avatar
Macex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Pe 24.10.2008 05:09

Viesti Kirjoittaja Macex »

Eteenpäin edetään hillitysti, koska ei näköjään mitään luistonestoa ole eteenpäin mentäessä, mutta sivuttain kun meinaa mennä, niin johan tykyttää vastaan :|
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Avatar
räimänparoni
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.11.2006 18:11

Viesti Kirjoittaja räimänparoni »

Hyvin meni 300GD n 30- 40 senttisessä lumessa metsäautotien pohjalla
Rautavaaralla, osan matkaa vedettiin vielä hirveä pulkassa, sekä peräkärriä
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Sen verran on kaverin GD:stä kokemusta, että vauhdin loppuessa on tiedossa hikinen urakka, mikäli ei ole traktoria tai jotain muuta pätevää peliä auttamassa. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Tännään ekakertaa jäin "kiini" tälle talvele. Pakkiittaessa rengas upposi noin 1½cm syvään kuoppaan. Vaikka kuinka yritti niin ei yksveto siittä lähteny, ei etteen eikä taakse, ilman pikku apua. Noh myönnettäköön että takanakit on melkkein nastattomat...

Nimimerkki matikkia hyvilä nastoila saa tarjota :D
Pienempi vika, isompi leka.
kip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 13.12.2008 18:04

Viesti Kirjoittaja kip »

Ainakin AMG mersut etenevät huonosti. Liikaa vääntöä ja takaveto. Tekisipä AUDI laadukkaita autoja johon saisi takuun....

Auton tasonsäätö on kuitenkin helmi talvella.
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

ASD-valo vilkkuen...

Männä viikolla olin menossa täällä Kuopiossa ammatikoulun mäkeä ylös, kääntymässä sinne oikealle, niin eikös siellä mäen päällä ollut joku pikkukippo jumissa. Renkaat lukossa valumassa alas. Takaa läksi yksi maasturityyppinen oikealta jalkakäytävän kautta ohi, eräs Volvo jäi odottelemaan luullen ilmeisesti siitä vielä ylös pääsevän. Parin heikon yrityksen jälkeen pakitin suosiolla mäen alle ja otin vähän vauhtia ja painoin suoraan ylös. Lumi pöllysi, asd paloi ja perä hieman heitteli, mutta ylös päästiin.

Onko tuo farkun perä tosiaan noin kevyt vai renkaissako vika (vai liikaa tehoa :D ), kun tuntuu että aina vilkahtelee tuo valo? Renkaissa voisi kyllä olla enempikin nastoja...
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pinkka kirjoitti:
Onko tuo farkun perä tosiaan noin kevyt vai renkaissako vika (vai liikaa tehoa :D ), kun tuntuu että aina vilkahtelee tuo valo? Renkaissa voisi kyllä olla enempikin nastoja...
Tasapainoisempihan varmari on kuin sedani, ymmärtääkseni.

Se liikkellelähtöhän se kriittisin hetki on, kunhan auto vaan on liikkeessä niin sitten eteneminen on jo helpompaa.
Insinöörien viisaudelle kiitos siitä, että kaasupoljin ainakin 124:ssa on varsin pitkä- ja pehmeäliikkeinen, kiihdytys rauhallisesti on varsin helppoa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Mulla on sprintterissä lumiketjut, menee melkein minne vaan ja vielä oon päässy poiskin. Tosin minnee mettään en ole edes yrittäny.
Vastaa Viestiin