Monitoimikytkin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Monitoimikytkin

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Hajosi monitoimikytkin.On yhtäpuuta koko härveli.
Vilkku osasto ja pitkät pelaa,mutta pyyhinpuoli yhtäpuuta.
Ei käänny ollenkaan suuntaan tai toiseen,
Onko se kytkin purettavaa mallia,vai menikö uuden ostamiseksi ???
Autossa tietty airbag,joten onko vaihdon suhteen otettava jotain erityistä
huomioon,ja mitä kaikkea pitää purkaa.
Minkä hintainen ko kytkin on ???
Autohan on MB300TD vm1995
Oli se mukava ajella motaria kunnon sateessa pyyhkijä vinoon sojottaen.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy käytetty viiksi hintaan 60€
Joku mersupurkaamo??
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Kiitos Aki tarjouksesta.
Käytettyhän toi munkin oli mikä laukes.
Siksi mieluusti uuden tilalle laittaisin.
Ja tietty niitä neuvoja siihen vaihtoon jos jollain kokemusta vastaavasta hommasta
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

115€ KL:ssä uus viiksi bägilliseen malliin.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.

Ps. Eikä avainta virtalukossa
autodidakti
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Noita viiksiä on moni - myös minä - ropannut ja jopa onnistunut elvyttämään kontaktit.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... viiksi+124

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=


Tietty, jos se kerta kaikkiaan on kulunut hajalle, niin ei siinä mitkään CRCt enää auta.
------
W124 300 TD -92
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Kiitos ohjeista.Nöyrät kumarrukset vielä perään.
Luulis noilla homman selviävän hyvin eteenpäin.
Se kytkin on todellakin yhtäpuuta.Ei meinaan käänny,eikä viitsi
ihan hajoittamalla hajoittaa
Onkin ollut outo viikko ensi ylijänniterele hajalla ja ennenku kerkee
releen saamaan käsiinsä ja vaihtamaan sen,niin hajoo montoimikytkin.
Mitäköhän seuraavaks ????Tippuu varmaan taivas niskaan.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

viiksi näyttää saavan lämpöä,jos moottori jumittaa.vaihdettiin jumittunu viiksi ja viikonpäästä oli taas jumissa.moottori pyöri tosi huonosti,nyt on kestänyt
frt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 20.11.2005 17:00
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja frt »

Eli puhdista ja voitele pyyhkimen mekanismi myös.
Dodge ram 2500
c 280 -99 ex
sl500 -91 ex
ml320 -98 ex
v70 -99 ex
230 -91 w124 ex
230 -85 w123 ex
www.finlandmotorhome.fi
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

moottorin rulla missä jakso on oli jumissa se iso muovinen(vai mitä kuttaperkaa se nyt on)
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

monitoimikytkin

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Lisäystä vielä
Pyyhkijä pysähtyi pari kertaa ja jatkoi toimintaansa.
Huomasin samalla monitoimikytkimen olevan aika lämmin.
Sitten kytkin olikin jumissa.
Varmaan pyyhkimen mekanismikin kannattaa tarkastaa ja voidella.
Mites itse pyyhkijän moottori ???
Onko näillä joku syy yhteys monitoimikytkimeen ???
Mekanismin jumitus ja siitä lämpöä kytkimelle???
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

jos takertaa :arrow: antaa lämpöä, eikä polta välttämättä sulaketta.
Jos taas haluat kokeilla toisella ehjällä käytetyllä moottorilla, sellainen löytyis hyllystä. :D
autodidakti
Avatar
hemppaveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja hemppaveikko »

Kuva
tuossa on w202 viiksi purettuna.tämäkin lämpeni,sillä seurauksella että noi muovihärpäkkeiden muoto muuttui sen verta ettei saanut enää kunnon kontakteja.eli ei muutakuin uutta kehiin.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

saako muuten facelifti 202:sen viikseä mulkattua 124:seen ? sais sen kertapyyhkäisy toiminnon samalla...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: monitoimikytkin

Viesti Kirjoittaja felmit »

DB605A kirjoitti:Lisäystä vielä
Pyyhkijä pysähtyi pari kertaa ja jatkoi toimintaansa.
...
Varmaan pyyhkimen mekanismikin kannattaa tarkastaa ja voidella.
Mites itse pyyhkijän moottori ???
Auto on W124 E malli ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla.

Kuva

-Aluksi kannattaa nykäistä kaikki 3 kumitiivistettä irti.
-Irroitta muovilistan, joka on ritilöiden edessä pystyssä, siis moottoritilan ja ritilöiden välissä. (tulipellissä)
Kiinnitetty taipuvilla muovikielillä molemmista päistä (4 muovikieltä).
-Sulakekotelon takana, lasin alareunassa olevasta muovikourusta irroitetaan kuvassa kourun vasemmassa alareunassa oleva valkoinen muoviklipsi (vedä vaakasuorassa kohti auton keulaa). Kourun yläreunassa kumitiivisteen alta 2 ristipää (philips 2) peltiruuvia irti.
Kourua ei tarvitse vältämättä iroittaa, mutta sitä pitää nostaa jatkossa, että saat seuraavan kourun osan irti sen alta.
-Seuraava kouru on kiinni neljällä ruuvilla, kaksi peltiruuvia jälleen lasin alareunassa olevan kumitiivisteen alla ja kaksi ristipäistäkoneruuvia kuskin puoleisen ritilän vasemmassa reunassa.
(-Irroita keskimmäinen pieni ritilä nostamalla se ylös) Nuo em. koneruuvit on tämän ritilän reunassa. Jos otat tämän ritilän irti, kannattaa se tehdä vasta nyt, niin pysyy koneruuvit tallessa
-linkki varaosakirjaan

Kuva

projekti jatkuu tästä irroittamalla apukuskin puoleiset kourut.
-Akkun takaa suojamuovin irroitus
-Reunimmainen muovikouru lähtee samalla tavalla, kuin kuksin puolelta eli valkoinen muoviklipsi ja 2 peltiruuvia ristipääkannalla.
-Saadaksesi irti keskemällä olevan ritilä osan, joudut ensin irroitaamaan äänieristeestä "ruuvit". Kun saat raotettua äänieristettä, näet ylhäältä alaspäin ruuvattuja peltiruuveja pari kappaletta, irroita ne.
-Lisäksi 2 ristipäistä peltiruuvia pitää irroittaa lasin alareunassa olevan tiivisteen alta.
-Koneruuvia, joka on ritilän oikeassa reunassa, ei tarvitse irroittaa, sillä on ainoastaan pelkkä ritilä kiinni.
Näkymän pitäisi näyttää silloin tältä:

Kuva
Pyyhkijänmoottori irtoaa, kun otat
-10 mm hylsy esiin. Ikkunan alareunan tiivisteen alta löydät molemmin puolin 2 mutteria, irroita ne. Moottorin päästä löydät kaksi samanlaista mutteria lisää. Riittää, kun vain löysäät ne.
-Keskeltä alareunasta irroita metalliklipsi
-Pujottele koko moottori/pyhin mekanismi irti
-Irroita sähköjohto
Kuva

Monitoimiviiksen purkkun:
felmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.

Ps. Eikä avainta virtalukossa
Viiksen irroitukseen varaosakuva

Siinä luvatut työohjeet viikonlopuksi :D
autodidakti
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Monitoimikytkin

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Kiitokset Felmitille
Tavattiin alkuillasta ja oli oikein hieno tapaaminen.
Hyviä neuvoja tuli roppakaupalla.Tänään pitää sitten aloittaa vaihto
hommat myöhemmin iltasella.Eiköhän se nyt onnistu.
Kiitos vielä kerran
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

monitoimikytkin

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Nyt vehkeet pelaa.Viiksi vaihdettu ja pyyhkijän vivustot rasvattu.
Samalla ylijänniterele vaihdettu.
Alkoi pelaa kierroslukumittarikin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

On se mukavampi ajella, kun näkee :lol:
autodidakti
Avatar
VitoMasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.05.2009 12:16
Paikkakunta: Yli-Siurua

Viesti Kirjoittaja VitoMasi »

felmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.

Ps. Eikä avainta virtalukossa
Tervehdys!

Onko ohjeet purkamisesta kelvollisia myos Vito 639 kohdalla, kun minulla heiluu monitoimiviiksi/vakionopeussaatimen vipu. Ajattelin josko sita voisi itse kiristaa, mutta hiukan arveluuttaa ABS ratissa, ettei vitosen suutari tekis kympin vahinkoa :oops: Jos jollakulla on asiasta kokemusta, kiittelen jo etukateen :)
Avatar
VitoMasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.05.2009 12:16
Paikkakunta: Yli-Siurua

Viesti Kirjoittaja VitoMasi »

VitoMasi kirjoitti:
felmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.

Ps. Eikä avainta virtalukossa
Tervehdys!

Onko ohjeet purkamisesta kelvollisia myos Vito 639 kohdalla, kun minulla heiluu monitoimiviiksi/vakionopeussaatimen vipu. Ajattelin josko sita voisi itse kiristaa, mutta hiukan arveluuttaa ABS ratissa, ettei vitosen suutari tekis kympin vahinkoa :oops: Jos jollakulla on asiasta kokemusta, kiittelen jo etukateen :)
Ilmeisesti kukaan ei tätä viestiäni ole havainnut/ kommentoinut, joten laitan itse tähän ratkaisuni

Eli käytetty työjärjestys( Osittain sama kuin Felmit:n ohjeessa:
Akun -kenkä irti

Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, äänimerkin piuhat irti ja airbagin johtoa en saanut liittimestä irti joten annoin olla kiinni nostin airbagin ratintangon päälle.
10 mm kuusiokolohylsy( Tein sellaisen kun ei ollut varastossa) ja "räikällä" auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
3 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, ja sen piuhat liitoksesta auki. (liitoksessa erittäin hyvä liitin;)
2 kpl risti (ph2) ruuvia ylä- ja alareunasta kiristämällä monitoimiviiksi paketti oli taas kunnolla kiinni... Sen jälkeen kasaus ja homma oli siinä.

Tuon Airbagin liitoksen jota en saanut irti aiheutti hiukan harmia, kun joutui varomaan sen johtoja.

Tämän projektin onnistumiseen sain vetoapua hyvältä ystävältä Ylikosken Pirkalta ja kiitänkin häntä neuvoista( En tiedä onko hän foorumin jäsen, Mese mies kuitenkin)


Ps. Eikä avainta virtalukossa
[/img]
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

tiukassa airbagin johto yleensä on, vetämällä lähtee :oops:
autodidakti
Avatar
VitoMasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 01.05.2009 12:16
Paikkakunta: Yli-Siurua

Viesti Kirjoittaja VitoMasi »

felmit kirjoitti:tiukassa airbagin johto yleensä on, vetämällä lähtee :oops:
Olis varmaan saattanu tosiaan lähteä, mutta en uskaltanut kovasti kiskoa, ettei katkee johdot. :) Lopputulos on kuitenkin ok, eli sain homman hoidettua, eli kiristettyä kytkinpaketin vaikka johto oli kiinni. :lol: Kiitos felmit kuitenkin vinkistä, tietää jatkossa, että sen saa tarvittaessa irti...
Vastaa Viestiin