Monitoimikytkin
Monitoimikytkin
Hajosi monitoimikytkin.On yhtäpuuta koko härveli.
Vilkku osasto ja pitkät pelaa,mutta pyyhinpuoli yhtäpuuta.
Ei käänny ollenkaan suuntaan tai toiseen,
Onko se kytkin purettavaa mallia,vai menikö uuden ostamiseksi ???
Autossa tietty airbag,joten onko vaihdon suhteen otettava jotain erityistä
huomioon,ja mitä kaikkea pitää purkaa.
Minkä hintainen ko kytkin on ???
Autohan on MB300TD vm1995
Oli se mukava ajella motaria kunnon sateessa pyyhkijä vinoon sojottaen.
Vilkku osasto ja pitkät pelaa,mutta pyyhinpuoli yhtäpuuta.
Ei käänny ollenkaan suuntaan tai toiseen,
Onko se kytkin purettavaa mallia,vai menikö uuden ostamiseksi ???
Autossa tietty airbag,joten onko vaihdon suhteen otettava jotain erityistä
huomioon,ja mitä kaikkea pitää purkaa.
Minkä hintainen ko kytkin on ???
Autohan on MB300TD vm1995
Oli se mukava ajella motaria kunnon sateessa pyyhkijä vinoon sojottaen.
Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Ps. Eikä avainta virtalukossa
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Ps. Eikä avainta virtalukossa
autodidakti
Noita viiksiä on moni - myös minä - ropannut ja jopa onnistunut elvyttämään kontaktit.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... viiksi+124
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tietty, jos se kerta kaikkiaan on kulunut hajalle, niin ei siinä mitkään CRCt enää auta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... viiksi+124
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Tietty, jos se kerta kaikkiaan on kulunut hajalle, niin ei siinä mitkään CRCt enää auta.
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Kiitos ohjeista.Nöyrät kumarrukset vielä perään.
Luulis noilla homman selviävän hyvin eteenpäin.
Se kytkin on todellakin yhtäpuuta.Ei meinaan käänny,eikä viitsi
ihan hajoittamalla hajoittaa
Onkin ollut outo viikko ensi ylijänniterele hajalla ja ennenku kerkee
releen saamaan käsiinsä ja vaihtamaan sen,niin hajoo montoimikytkin.
Mitäköhän seuraavaks ????Tippuu varmaan taivas niskaan.
Luulis noilla homman selviävän hyvin eteenpäin.
Se kytkin on todellakin yhtäpuuta.Ei meinaan käänny,eikä viitsi
ihan hajoittamalla hajoittaa
Onkin ollut outo viikko ensi ylijänniterele hajalla ja ennenku kerkee
releen saamaan käsiinsä ja vaihtamaan sen,niin hajoo montoimikytkin.
Mitäköhän seuraavaks ????Tippuu varmaan taivas niskaan.
monitoimikytkin
Lisäystä vielä
Pyyhkijä pysähtyi pari kertaa ja jatkoi toimintaansa.
Huomasin samalla monitoimikytkimen olevan aika lämmin.
Sitten kytkin olikin jumissa.
Varmaan pyyhkimen mekanismikin kannattaa tarkastaa ja voidella.
Mites itse pyyhkijän moottori ???
Onko näillä joku syy yhteys monitoimikytkimeen ???
Mekanismin jumitus ja siitä lämpöä kytkimelle???
Pyyhkijä pysähtyi pari kertaa ja jatkoi toimintaansa.
Huomasin samalla monitoimikytkimen olevan aika lämmin.
Sitten kytkin olikin jumissa.
Varmaan pyyhkimen mekanismikin kannattaa tarkastaa ja voidella.
Mites itse pyyhkijän moottori ???
Onko näillä joku syy yhteys monitoimikytkimeen ???
Mekanismin jumitus ja siitä lämpöä kytkimelle???
- hemppaveikko
- Vakiokalustoa
- Viestit: 103
- Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
- Paikkakunta: OULU
Re: monitoimikytkin
Auto on W124 E malli ja varustettu automaatti-ilmastoinnilla.DB605A kirjoitti:Lisäystä vielä
Pyyhkijä pysähtyi pari kertaa ja jatkoi toimintaansa.
...
Varmaan pyyhkimen mekanismikin kannattaa tarkastaa ja voidella.
Mites itse pyyhkijän moottori ???
-Aluksi kannattaa nykäistä kaikki 3 kumitiivistettä irti.
-Irroitta muovilistan, joka on ritilöiden edessä pystyssä, siis moottoritilan ja ritilöiden välissä. (tulipellissä)
Kiinnitetty taipuvilla muovikielillä molemmista päistä (4 muovikieltä).
-Sulakekotelon takana, lasin alareunassa olevasta muovikourusta irroitetaan kuvassa kourun vasemmassa alareunassa oleva valkoinen muoviklipsi (vedä vaakasuorassa kohti auton keulaa). Kourun yläreunassa kumitiivisteen alta 2 ristipää (philips 2) peltiruuvia irti.
Kourua ei tarvitse vältämättä iroittaa, mutta sitä pitää nostaa jatkossa, että saat seuraavan kourun osan irti sen alta.
-Seuraava kouru on kiinni neljällä ruuvilla, kaksi peltiruuvia jälleen lasin alareunassa olevan kumitiivisteen alla ja kaksi ristipäistäkoneruuvia kuskin puoleisen ritilän vasemmassa reunassa.
(-Irroita keskimmäinen pieni ritilä nostamalla se ylös) Nuo em. koneruuvit on tämän ritilän reunassa. Jos otat tämän ritilän irti, kannattaa se tehdä vasta nyt, niin pysyy koneruuvit tallessa
-linkki varaosakirjaan
projekti jatkuu tästä irroittamalla apukuskin puoleiset kourut.
-Akkun takaa suojamuovin irroitus
-Reunimmainen muovikouru lähtee samalla tavalla, kuin kuksin puolelta eli valkoinen muoviklipsi ja 2 peltiruuvia ristipääkannalla.
-Saadaksesi irti keskemällä olevan ritilä osan, joudut ensin irroitaamaan äänieristeestä "ruuvit". Kun saat raotettua äänieristettä, näet ylhäältä alaspäin ruuvattuja peltiruuveja pari kappaletta, irroita ne.
-Lisäksi 2 ristipäistä peltiruuvia pitää irroittaa lasin alareunassa olevan tiivisteen alta.
-Koneruuvia, joka on ritilän oikeassa reunassa, ei tarvitse irroittaa, sillä on ainoastaan pelkkä ritilä kiinni.
Näkymän pitäisi näyttää silloin tältä:
Pyyhkijänmoottori irtoaa, kun otat
-10 mm hylsy esiin. Ikkunan alareunan tiivisteen alta löydät molemmin puolin 2 mutteria, irroita ne. Moottorin päästä löydät kaksi samanlaista mutteria lisää. Riittää, kun vain löysäät ne.
-Keskeltä alareunasta irroita metalliklipsi
-Pujottele koko moottori/pyhin mekanismi irti
-Irroita sähköjohto
Monitoimiviiksen purkkun:
Viiksen irroitukseen varaosakuvafelmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Ps. Eikä avainta virtalukossa
Siinä luvatut työohjeet viikonlopuksi

autodidakti
Monitoimikytkin
Kiitokset Felmitille
Tavattiin alkuillasta ja oli oikein hieno tapaaminen.
Hyviä neuvoja tuli roppakaupalla.Tänään pitää sitten aloittaa vaihto
hommat myöhemmin iltasella.Eiköhän se nyt onnistu.
Kiitos vielä kerran
Tavattiin alkuillasta ja oli oikein hieno tapaaminen.
Hyviä neuvoja tuli roppakaupalla.Tänään pitää sitten aloittaa vaihto
hommat myöhemmin iltasella.Eiköhän se nyt onnistu.
Kiitos vielä kerran
monitoimikytkin
Nyt vehkeet pelaa.Viiksi vaihdettu ja pyyhkijän vivustot rasvattu.
Samalla ylijänniterele vaihdettu.
Alkoi pelaa kierroslukumittarikin
Samalla ylijänniterele vaihdettu.
Alkoi pelaa kierroslukumittarikin
Tervehdys!felmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Ps. Eikä avainta virtalukossa
Onko ohjeet purkamisesta kelvollisia myos Vito 639 kohdalla, kun minulla heiluu monitoimiviiksi/vakionopeussaatimen vipu. Ajattelin josko sita voisi itse kiristaa, mutta hiukan arveluuttaa ABS ratissa, ettei vitosen suutari tekis kympin vahinkoa


Ilmeisesti kukaan ei tätä viestiäni ole havainnut/ kommentoinut, joten laitan itse tähän ratkaisuniVitoMasi kirjoitti:Tervehdys!felmit kirjoitti:Eli käytetty työjärjestys:
Akun -kenkä irti
Apparin jalkatilasta punainen 10 napainen liitin irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, piuhat irti ja airbag oli "sylissä"
10 mm kuusiokolohylsy pulttipistoolilla auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
2 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, sitä ennen jalkatilan potkusuojat irti ja monitoimiviiksen ja bag/torven piuhat liitoksesta auki. (liitokset poikkiputken ympärillä + nippuside ohjauspylväästä löysälle)
3 kpl risti (ph2) ruuvia irti. alumiininen kehys ja monitoimiviiksi ja suojus tulee hienosti esille.
Ps. Eikä avainta virtalukossa
Onko ohjeet purkamisesta kelvollisia myos Vito 639 kohdalla, kun minulla heiluu monitoimiviiksi/vakionopeussaatimen vipu. Ajattelin josko sita voisi itse kiristaa, mutta hiukan arveluuttaa ABS ratissa, ettei vitosen suutari tekis kympin vahinkoaJos jollakulla on asiasta kokemusta, kiittelen jo etukateen
Eli käytetty työjärjestys( Osittain sama kuin Felmit:n ohjeessa:
Akun -kenkä irti
Ratin takaa kaksi torxia (30) auki, äänimerkin piuhat irti ja airbagin johtoa en saanut liittimestä irti joten annoin olla kiinni nostin airbagin ratintangon päälle.
10 mm kuusiokolohylsy( Tein sellaisen kun ei ollut varastossa) ja "räikällä" auki, (kohta merkattuna) ratti ulos
3 kpl pientä risti (ph1) kantaista ruuvia irti, muovinen piuhojen kierrätys laite pois, ja sen piuhat liitoksesta auki. (liitoksessa erittäin hyvä liitin;)
2 kpl risti (ph2) ruuvia ylä- ja alareunasta kiristämällä monitoimiviiksi paketti oli taas kunnolla kiinni... Sen jälkeen kasaus ja homma oli siinä.
Tuon Airbagin liitoksen jota en saanut irti aiheutti hiukan harmia, kun joutui varomaan sen johtoja.
Tämän projektin onnistumiseen sain vetoapua hyvältä ystävältä Ylikosken Pirkalta ja kiitänkin häntä neuvoista( En tiedä onko hän foorumin jäsen, Mese mies kuitenkin)
Ps. Eikä avainta virtalukossa
[/img]
Olis varmaan saattanu tosiaan lähteä, mutta en uskaltanut kovasti kiskoa, ettei katkee johdot.felmit kirjoitti:tiukassa airbagin johto yleensä on, vetämällä lähtee

