Vito 110D automaattilaatikon ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
UzU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.05.2008 00:32
Paikkakunta: Tampere

Vito 110D automaattilaatikon ongelmia

Viesti Kirjoittaja UzU »

Näin sitä matkataan ongelmasta toiseen. Nyt tosin saattaa olla vähän isompaa remonttia edessä.

Autona -99 Vito 110TD, ajettu 206 000. Huollettu säännöllisesti, laatikon öljyt vaihdettu alle 10 000km sitten.

Automaattilaatikon merkkivalo on vilkahtanut välillä ja laatikko on joskus harvoin vaihtanut väärin. Vaihteen käyttäminen vapaalla on "korjannut vian". Tätä on tapahtunut noin kerran 1000-2000km kohden.

Nyt merkkivalo kuitenkin syttyi jäädäkseen. Valo ei sammu kun kääntää virrat päälle. Se kuitenkin sammui hetkeksi kesken ajon, mutta vaihteisto ei alkanut toiminaan ja valo syttyi n. 15 sek kuluttua udelleen. Pakki toimii ja eteen päin mennään yhdellä vaihteella. Olisko nelonen niinkuin auton oppaat sanoo. Liian kuumista öljyistä ei voi pakkasella liikkeelle lähtiessä olla kyse.

Onko jotain mitä tämmöinen hyvin vähän näistä ymmärtävä voi tarkistaa? Jos ei niin se on sitten varmaan tehdätä reissu Siekkiselle vai löytyykö Tampereen lähistöltä kelpo kaveria hommaa tekemään? Uskaltaako tuolla ajella useampaa sataa kilometriä?

Mitään outoja ääniä ei kuulu eikä tunnu.

Lisäksi taitaapi turbo olla rikki sillä yli 120km tuota ei saa enää kulkemaan ja muutenkin kovin laiskasti menee. Yritin metsästää itse turboa että olisin letkut tarkistanut, mutta en sitäkään löytänyt. Löytyykö se alkautta katselemalla? Imusarjan voisin itse putsailla, se ei liene mahdoton operaatio.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- laatikko töineen noin 4000e ja turbo noin 1000e. Ja ei voi ajaa satoja kilometrejä, sillä jää rekan alle kun se ei kulje kun laatikko on vikatilassa.

Käytä Veholla testerissä jolla pääsee laatikkoon käsiksi. Ja noi hinnat ei ollut Tampereen alueen mersukorjaamoiden hintoja. Taitaa olla kaikki foorumin Vitomiehet tehnyt itte ton laatikko remontin, ainakin neljä tyyppiä, tulee muuten niin kalliiks.

- ei kannata imusarjaa erikseen irrotella, teet sen sitten kun tekee kansi remontin, joka menee samassa konkurssissa laatikon kanssa.

Haulla löytyy valitettavasti lisää...
UzU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.05.2008 00:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja UzU »

keef kirjoitti:- laatikko töineen noin 4000e ja turbo noin 1000e. Ja ei voi ajaa satoja kilometrejä, sillä jää rekan alle kun se ei kulje kun laatikko on vikatilassa.

Käytä Veholla testerissä jolla pääsee laatikkoon käsiksi. Ja noi hinnat ei ollut Tampereen alueen mersukorjaamoiden hintoja. Taitaa olla kaikki foorumin Vitomiehet tehnyt itte ton laatikko remontin, ainakin neljä tyyppiä, tulee muuten niin kalliiks.

- ei kannata imusarjaa erikseen irrotella, teet sen sitten kun tekee kansi remontin, joka menee samassa konkurssissa laatikon kanssa.

Haulla löytyy valitettavasti lisää...
Jep, haulla mä noita vähän katselinkin. Ihan samaista vikaa en vain keltään löytänyt. On tuntunut monilla olevan kilinää ja kolinaa sun muuta.

Hinta laatikolle lienee uuden (käytetyn) laatikon kanssa?
Pitää suunnata Veholle kyselemään enemmän.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- hinta korjatun/käytetyn on aika samoissa. Tehdaskorjattu laatikko noin 5000e + asennus 2000e.
UzU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.05.2008 00:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja UzU »

keef kirjoitti:- hinta korjatun/käytetyn on aika samoissa. Tehdaskorjattu laatikko noin 5000e + asennus 2000e.
Eli auton arvo yössä nolliin. Tulitikut ja bensaa toi kaipais :D
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- tai ajaa itte loppu iän. Jos oot myymässä voin tehdä tarjouksen. :twisted:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä on Viton ZF4HP20 automaattilaatikon sähkökaavio.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0384.jpg

Tuon avulla voi tarkistaa yleismittarilla näyttääkö solenoidit ehjiltä. Mikäli jokin solenoidi on sähköisesti rikki tietokone laittaa punavalon päälle.

Kuvassa esimerkiksi pallon sisällä oleva lukema 5,7 tarkoittaa, että nastan 6 (sininen johto) ja violetin johdon välissä pitää näkyä noin 5,7 ohmin resistanssi. Näitä solenoideja on kuusi kpl.

rpm antureiden (keltaiset ja ruskeat johdot) resistanssi pitää olla luokkaa 846 ohmia. JOhtojen värit ovat laatikon sisäisien johdotusten värejä.

P.S Solenoidit ovat kalliita, joten niitä ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan ja solenoidien ja rpm antureiden vaihto onnistuu laatikkoa irroittamatta. Venttiilikoneisto voidaan irroittaa laatikon kannen alta koneen/laatikon ollessa paikallaan autossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- joko on kunnossa vai paalissa..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tää taisi tulla kuntoon kun puhallettiin vedet pois laatikon liittimen sisältä :roll: Sähkövika, taas kerran :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- no ei tullut kalliiksi :lol: Omaa kun räplään niin huomasin että 'pysyvän vika valon' saa pois kun käyttää virrat päällä viis kertaa, jostain syystä. Ja sähköpeilit on samalla sulakkeella automaatin boksin kanssa, eli mulla katkaisin oikosessa -> sulake palanut -> automaatti pois pelistä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mä muistelen, että se punainen valo poistuu kun se tietokone buutataan joitakin kertoja ja buutin yhteydessä ei synny uusia vikoja. -> Juurikin virrat pois-päälle-pois jne. Tarpeeksi pitkät välit välissä, jotta konkat tyhjenee.


Niin kyllä sitä mieluummin johtoa ravistaa kuin ottaa sen laatikon sieltä irti :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
UzU
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 05.05.2008 00:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja UzU »

keef kirjoitti:- joko on kunnossa vai paalissa..
Pienellä viiveellä vastausta mutta tosiaan kuten tuossa todettiin niin ongelma löytyi luonnon nesteistä joita liittimeen oli päässyt. Joku aikaisempi harrastelija oli syystä tai toisesta laittanut liittimen hieman heikosti kiinni.
Vastaa Viestiin