Vito 110D automaattilaatikon ongelmia
Vito 110D automaattilaatikon ongelmia
Näin sitä matkataan ongelmasta toiseen. Nyt tosin saattaa olla vähän isompaa remonttia edessä.
Autona -99 Vito 110TD, ajettu 206 000. Huollettu säännöllisesti, laatikon öljyt vaihdettu alle 10 000km sitten.
Automaattilaatikon merkkivalo on vilkahtanut välillä ja laatikko on joskus harvoin vaihtanut väärin. Vaihteen käyttäminen vapaalla on "korjannut vian". Tätä on tapahtunut noin kerran 1000-2000km kohden.
Nyt merkkivalo kuitenkin syttyi jäädäkseen. Valo ei sammu kun kääntää virrat päälle. Se kuitenkin sammui hetkeksi kesken ajon, mutta vaihteisto ei alkanut toiminaan ja valo syttyi n. 15 sek kuluttua udelleen. Pakki toimii ja eteen päin mennään yhdellä vaihteella. Olisko nelonen niinkuin auton oppaat sanoo. Liian kuumista öljyistä ei voi pakkasella liikkeelle lähtiessä olla kyse.
Onko jotain mitä tämmöinen hyvin vähän näistä ymmärtävä voi tarkistaa? Jos ei niin se on sitten varmaan tehdätä reissu Siekkiselle vai löytyykö Tampereen lähistöltä kelpo kaveria hommaa tekemään? Uskaltaako tuolla ajella useampaa sataa kilometriä?
Mitään outoja ääniä ei kuulu eikä tunnu.
Lisäksi taitaapi turbo olla rikki sillä yli 120km tuota ei saa enää kulkemaan ja muutenkin kovin laiskasti menee. Yritin metsästää itse turboa että olisin letkut tarkistanut, mutta en sitäkään löytänyt. Löytyykö se alkautta katselemalla? Imusarjan voisin itse putsailla, se ei liene mahdoton operaatio.
Autona -99 Vito 110TD, ajettu 206 000. Huollettu säännöllisesti, laatikon öljyt vaihdettu alle 10 000km sitten.
Automaattilaatikon merkkivalo on vilkahtanut välillä ja laatikko on joskus harvoin vaihtanut väärin. Vaihteen käyttäminen vapaalla on "korjannut vian". Tätä on tapahtunut noin kerran 1000-2000km kohden.
Nyt merkkivalo kuitenkin syttyi jäädäkseen. Valo ei sammu kun kääntää virrat päälle. Se kuitenkin sammui hetkeksi kesken ajon, mutta vaihteisto ei alkanut toiminaan ja valo syttyi n. 15 sek kuluttua udelleen. Pakki toimii ja eteen päin mennään yhdellä vaihteella. Olisko nelonen niinkuin auton oppaat sanoo. Liian kuumista öljyistä ei voi pakkasella liikkeelle lähtiessä olla kyse.
Onko jotain mitä tämmöinen hyvin vähän näistä ymmärtävä voi tarkistaa? Jos ei niin se on sitten varmaan tehdätä reissu Siekkiselle vai löytyykö Tampereen lähistöltä kelpo kaveria hommaa tekemään? Uskaltaako tuolla ajella useampaa sataa kilometriä?
Mitään outoja ääniä ei kuulu eikä tunnu.
Lisäksi taitaapi turbo olla rikki sillä yli 120km tuota ei saa enää kulkemaan ja muutenkin kovin laiskasti menee. Yritin metsästää itse turboa että olisin letkut tarkistanut, mutta en sitäkään löytänyt. Löytyykö se alkautta katselemalla? Imusarjan voisin itse putsailla, se ei liene mahdoton operaatio.
- laatikko töineen noin 4000e ja turbo noin 1000e. Ja ei voi ajaa satoja kilometrejä, sillä jää rekan alle kun se ei kulje kun laatikko on vikatilassa.
Käytä Veholla testerissä jolla pääsee laatikkoon käsiksi. Ja noi hinnat ei ollut Tampereen alueen mersukorjaamoiden hintoja. Taitaa olla kaikki foorumin Vitomiehet tehnyt itte ton laatikko remontin, ainakin neljä tyyppiä, tulee muuten niin kalliiks.
- ei kannata imusarjaa erikseen irrotella, teet sen sitten kun tekee kansi remontin, joka menee samassa konkurssissa laatikon kanssa.
Haulla löytyy valitettavasti lisää...
Käytä Veholla testerissä jolla pääsee laatikkoon käsiksi. Ja noi hinnat ei ollut Tampereen alueen mersukorjaamoiden hintoja. Taitaa olla kaikki foorumin Vitomiehet tehnyt itte ton laatikko remontin, ainakin neljä tyyppiä, tulee muuten niin kalliiks.
- ei kannata imusarjaa erikseen irrotella, teet sen sitten kun tekee kansi remontin, joka menee samassa konkurssissa laatikon kanssa.
Haulla löytyy valitettavasti lisää...
Jep, haulla mä noita vähän katselinkin. Ihan samaista vikaa en vain keltään löytänyt. On tuntunut monilla olevan kilinää ja kolinaa sun muuta.keef kirjoitti:- laatikko töineen noin 4000e ja turbo noin 1000e. Ja ei voi ajaa satoja kilometrejä, sillä jää rekan alle kun se ei kulje kun laatikko on vikatilassa.
Käytä Veholla testerissä jolla pääsee laatikkoon käsiksi. Ja noi hinnat ei ollut Tampereen alueen mersukorjaamoiden hintoja. Taitaa olla kaikki foorumin Vitomiehet tehnyt itte ton laatikko remontin, ainakin neljä tyyppiä, tulee muuten niin kalliiks.
- ei kannata imusarjaa erikseen irrotella, teet sen sitten kun tekee kansi remontin, joka menee samassa konkurssissa laatikon kanssa.
Haulla löytyy valitettavasti lisää...
Hinta laatikolle lienee uuden (käytetyn) laatikon kanssa?
Pitää suunnata Veholle kyselemään enemmän.
Tässä on Viton ZF4HP20 automaattilaatikon sähkökaavio.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0384.jpg
Tuon avulla voi tarkistaa yleismittarilla näyttääkö solenoidit ehjiltä. Mikäli jokin solenoidi on sähköisesti rikki tietokone laittaa punavalon päälle.
Kuvassa esimerkiksi pallon sisällä oleva lukema 5,7 tarkoittaa, että nastan 6 (sininen johto) ja violetin johdon välissä pitää näkyä noin 5,7 ohmin resistanssi. Näitä solenoideja on kuusi kpl.
rpm antureiden (keltaiset ja ruskeat johdot) resistanssi pitää olla luokkaa 846 ohmia. JOhtojen värit ovat laatikon sisäisien johdotusten värejä.
P.S Solenoidit ovat kalliita, joten niitä ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan ja solenoidien ja rpm antureiden vaihto onnistuu laatikkoa irroittamatta. Venttiilikoneisto voidaan irroittaa laatikon kannen alta koneen/laatikon ollessa paikallaan autossa.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0384.jpg
Tuon avulla voi tarkistaa yleismittarilla näyttääkö solenoidit ehjiltä. Mikäli jokin solenoidi on sähköisesti rikki tietokone laittaa punavalon päälle.
Kuvassa esimerkiksi pallon sisällä oleva lukema 5,7 tarkoittaa, että nastan 6 (sininen johto) ja violetin johdon välissä pitää näkyä noin 5,7 ohmin resistanssi. Näitä solenoideja on kuusi kpl.
rpm antureiden (keltaiset ja ruskeat johdot) resistanssi pitää olla luokkaa 846 ohmia. JOhtojen värit ovat laatikon sisäisien johdotusten värejä.
P.S Solenoidit ovat kalliita, joten niitä ei kannata suinpäin mennä vaihtamaan ja solenoidien ja rpm antureiden vaihto onnistuu laatikkoa irroittamatta. Venttiilikoneisto voidaan irroittaa laatikon kannen alta koneen/laatikon ollessa paikallaan autossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tää taisi tulla kuntoon kun puhallettiin vedet pois laatikon liittimen sisältä
Sähkövika, taas kerran 


Lisää tietoa: www.skg.fi
Mä muistelen, että se punainen valo poistuu kun se tietokone buutataan joitakin kertoja ja buutin yhteydessä ei synny uusia vikoja. -> Juurikin virrat pois-päälle-pois jne. Tarpeeksi pitkät välit välissä, jotta konkat tyhjenee.
Niin kyllä sitä mieluummin johtoa ravistaa kuin ottaa sen laatikon sieltä irti
Niin kyllä sitä mieluummin johtoa ravistaa kuin ottaa sen laatikon sieltä irti

Lisää tietoa: www.skg.fi