alkuperäis välijäähdyttimen puhdistus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

alkuperäis välijäähdyttimen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Miten olette suorittaneet 20v vanhan IC:n puhdistuksen? Ei mee enää yhtään ilmaa läpi joten sen toiminta lie melko heikkoa.

Itellä vähän ajatuksena sellainen että upottaisi sen kokonaan dieseliin pariksi päiväksi? En oikee uskaltas ainakaa painepesurilla sitä ruikkia. Sais samalla sen mähnän sisäpuoleltaki pois?

Autohan on tosin Audi 100 Turbo mutta cooleri on cooleri.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: alkuperäis välijäähdyttimen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Sergey kirjoitti:Miten olette suorittaneet 20v vanhan IC:n puhdistuksen? Ei mee enää yhtään ilmaa läpi joten sen toiminta lie melko heikkoa.

Itellä vähän ajatuksena sellainen että upottaisi sen kokonaan dieseliin pariksi päiväksi? En oikee uskaltas ainakaa painepesurilla sitä ruikkia. Sais samalla sen mähnän sisäpuoleltaki pois?

Autohan on tosin Audi 100 Turbo mutta cooleri on cooleri.
Ultraäänipesukone vois olla kova sana.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Audissa on alumiini päätyinen cooleri, upota bensaan se ,sulattaa paremmin öljy mönjän pois
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

muovia on ;) Itseasias voisin väittää että Nissan 300ZX cooleri on ihan samanlainen mutta kenno on pari senttiä lyhempi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sergey kirjoitti:muovia on ;) Itseasias voisin väittää että Nissan 300ZX cooleri on ihan samanlainen mutta kenno on pari senttiä lyhempi.
Itte pesin konetiskiaineella Audin kennon. Kiehuvaa vettä isoon kannelliseen ämpäriin kolme konetiskiainetablettia perään sit ravistelua ja vuorokaudeksi likoamaan. Kolme kertaa tein tuon + kunnon huuhtelut. Yllättävän puhtaaksi lähti. Kennon ulkopuolella oli hiekkaa varmaan 150g. Sitähän menee pesun aikana kennon sisällekkin joten kunnon huuhtelu on paikallaan. Sitä en osaa sanoa mitä alumiini tykkää konetiskiaineesta mutta kun ei viikoksi likoon jätä.
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Mites ihan höyrypainepesurilla; korkea lämpötila ja matala paine. Ensin muhituttaa jollain liuottimella vielä?
- Skraba

C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Skraba kirjoitti:Mites ihan höyrypainepesurilla; korkea lämpötila ja matala paine. Ensin muhituttaa jollain liuottimella vielä?
Kokeilin Kärcherin höyrypesurilla kun sellainen kaapissa oli ja totesin toivottomaksi. Pesuri on ison pölyimurin kokoinen joten tehoa siinä kyllä on.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jari Ke kirjoitti:Itte pesin konetiskiaineella Audin kennon. Kiehuvaa vettä isoon kannelliseen ämpäriin kolme konetiskiainetablettia perään sit ravistelua ja vuorokaudeksi likoamaan. Kolme kertaa tein tuon + kunnon huuhtelut. Yllättävän puhtaaksi lähti. Kennon ulkopuolella oli hiekkaa varmaan 150g. Sitähän menee pesun aikana kennon sisällekkin joten kunnon huuhtelu on paikallaan. Sitä en osaa sanoa mitä alumiini tykkää konetiskiaineesta mutta kun ei viikoksi likoon jätä.
Konetiskiaine syövyttää alumiinia. Siksipäs se taitaa "puhdistaakkin" sitä jotenkuten.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Jaa taitaa olla uudemmasta kun mulla oli, oli -87.osta perinteistä liuotin pesuainetta ,älä mitään nykyaikaista mäntyöljypohjaista/vedellä jatkettavaa.
Pari litraa jäähdyttimeen sisälle ja teet tulpat päihin,huljuttelet pari tuntia ja sit huuhtelet kolme :wink:
Viimeksi muokannut sunbeam, Ti 09.12.2008 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

samperi ku tollasen teettäminenki maksaa ni helvetisti eli paljon eli enemmä ku mitä auto maksoi Tai siis niin paljon ettei tonnin käyttikseen kannata teettää varsinkaan ku se tonni sisältää uudet talvirenkaat ja täyden tankin.

Nysse o siis uinu dieselissä mut tiukkaa jankkia on. Ei ees tosiaan esson covar5 irrottanu ku se o veteen liukeneva. (vesiemulsioituva korrekti ilmaisu purkin kyljestä)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...koitappa sumuttaa vanteenpesu happoa ja anna vaikuttaa :wink:
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Motonetistä litran purkki tinneriä. Ei pitäisi liuottaa sen tyyppistä muovia, huljutellen ja huuhdellen..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

muistakaa että nyt o kyseessä 70mm paksu kerros joka pitää liottaa pois :D Edelleen tukossa on. On uitettu käytännös kaikki liuottimet mitä autokorjaamo/maalaamosta saa. yli puolet on jo irti, keskellä iso möykky viel. Sisältä on vimpanpäälle, se valkomusta kyöhnä lähti hyvin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Joko kokeilit valopetroolia? Sen pintajännitys on olematon, joten se mene pienistäkin koloista läpi ja liuotusteho hyvä.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

No en kokeillu, ja pitiki hakee essolta :) Katsotaan...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Sergey kirjoitti:muistakaa että nyt o kyseessä 70mm paksu kerros joka pitää liottaa pois :D Edelleen tukossa on. On uitettu käytännös kaikki liuottimet mitä autokorjaamo/maalaamosta saa. yli puolet on jo irti, keskellä iso möykky viel. Sisältä on vimpanpäälle, se valkomusta kyöhnä lähti hyvin.
Jos aukaisis niinkuin vessanpöntön (ilman alumiinia syövyttävää kodinputkimiestä) eli pumpulla tykyttävää liikettä liuottimeen....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin