Vito 108d-99 abs tunnistimen vaihto etupää,
Vito 108d-99 abs tunnistimen vaihto etupää,
Laakerin vaihto projekti menossa ja olka-akseli on kiinni vain tuossa abs piuhassa. Konehuoneen puolelta yritin jäljittää mihin piuha olka-akselista menee, josko irrottais sen toisesta päästä, mutta piuha katoaa semmoseen erkalla kierrettyyn nippujohtoon lasinpesuneste säiliön alapuolella. Onko kenelläkään tietoa mistä tunnistimen toinen pää löytyy ? Aattelin vaihtaa samantien koko tunnistimen, kun on kuskin puolen etupää auki ja olen yrittanyt tunnistitinta irrotella varovasti koputtelemalla, joten voi olla että hajoo koko paska. Hermot menee, vaikka purkaminen sujui ongelmitta, kunnes tuo piuha..... Onko kenelläkään kokemusta tunnistimen vaihdosta ja miten kannattais toimia ? Tunnisitin uitettu irrotusöljyssä ja crc:ssä, mutta ei tunnu irtoavan ja se kuusikolo ruuvikin poikkesi kättelyssä.
Ei ole pistoketta.
Pistä johdot poikki runkoaisan kohdalta että saat tehtyä liitoksen runkoaisaan ja tuettua molemmin puolin.
Toinen vaihtoehto on että purat abs yksikön pistokkeen irroitat liittimen sieltä.
Tunnistin ei todennäköisesti lähde irti ehjänä.
Jos sun tarttee vaihtaa vain pyöränlaakeri, niin monella korjaamolla on vehkeet tehdä se ilman olka-akselin irroitusta.
Pistä johdot poikki runkoaisan kohdalta että saat tehtyä liitoksen runkoaisaan ja tuettua molemmin puolin.
Toinen vaihtoehto on että purat abs yksikön pistokkeen irroitat liittimen sieltä.
Tunnistin ei todennäköisesti lähde irti ehjänä.
Jos sun tarttee vaihtaa vain pyöränlaakeri, niin monella korjaamolla on vehkeet tehdä se ilman olka-akselin irroitusta.
Omassa tallissa ei noita vehkeitä ole ja Vito on pukeilla. Tarkoitus on myös samantien tehdä jarrruremppa vaihtaa levyt ja satulat. Arvelluttaa hiukan tuo piuhan poikkaisu ja liitoksen teko, mahtaneeko kestää pitemmän päälle ja jos kestää, miten se kannattais tehdä, että saa kestävän ja ei mitkään valot kojetaulussa ala reistailee. Olisko tässä vaiheessa kuitenkin hyvä heittää uus tunnistin, kun muutenkin nyt osina ja vois vanhan irrotella ruuvipenkissä ja laakeri vaihdetaan perinteisesti kaverin työpaikalla prässillä. Näyttäis KL:llä piuha maksavan 90 egee, eli aika arvokas. Akunnavat mulla on irti mutta olisiko jotain muuta huomioitavaa, ennekuin piuhoja alkaa poikkasee, ettei saa hajotettua ohjainyksikköä yms. 

Kiitoksia vinkeistä
..pääsen ehkä ensi viikonloppuna jatkamaan projektia ja nyt tunnistin irtoaa tavalla tai toisella
Lämpö(laajentaa) ja pakkanen(kutistaa) on hyvä yhdistelmä laakeri- ja pano hommissa. 

Älä tee niinkuin minä teen vaan tee niinkuin sanon
.. abs tunnistin lähti hyvin pienissä paloissa, vaikka olka-akseli kiinni ruuvipenkissä ja uitettu crc:ssä monta päivää. Hakkasin ensin varovasti taltalla yrittäen kammeta tunnistimen rautaosan ja olka-akselin väiliin, sitten koventaen tietäen, että uusi tunnistin on tilattu. Ei mitään liikettä.. seuraavaksi siirryin hajottamis ilmeellä
hakaten vasaralla suoraan tunnistimeen alapuolelta ja kovaa.. tunnistimen pää alkoi murtua, mutta ei liikkunut minnekkään
... otin tuurnan ja paukutin vasaralla tuurnaan ja pikkuhiljaa tuurna meni tunnistimesta läpi ja johan alkoi irtoamaan kuparivyyhteineen ja magneetti tappeineen
.. mutta silti reiän reunoihin jäi muovi osia kiinni, jotka lähti tuurnalla hakkaamalla irit + vähän joutu vielä viilaa käyttämään.. tuli mieleen että joku saatana on laittanu jotain metalli liimaa asennettaessa
. No se siitä, mutta seuraavalla kerralla jos täytyy jotenkin abs johtoon koskea, teen niinkuin keef/korjaamo
tässä antoi hyvää vinkkiä, johto poikki konehuoneen puolelta tinataan liitokset ja kutistesukkaa päälle. Laakerit on vaihdettu samantien molemmille puolille, samoin jarruremppa tuli tehtyä. Nyt taas on kivaa
ja tulihan opittua yhtä sun toista, iso kiitos mersuforumille, kiitos ja kumarrus
.

- vito500tkm
- Asiantuntija
kumarrus quruille
Kiitos vito500tkm, mutta et varmaan usko, mutta just mun vitossa antura oli tosi tiukassa.. toivon ettei kenenkään muun tarvii kokea samaa tuskaa
Olen lukenut monia teidän juttuja tällä palstalla, ootte aika uskamattomia ukkoja. Laakerien mukaan tuli uudet mutterit ja vedin ne about 490 nm momentiin, rautakanken ja putken avulla, eikö se riitä vai pitääkö vielä vetää pistepuikolla jotain varmistuksia ?

vanhassa mutterissa ei lukituksia
.. no vanhassa mutterissa ei näkynyt mitään lukituksia, joten kysynkin laitatko loctkiteä vai jotenkin taltalla heftaat kiinni ja miten arvioit tuon 490 nm momentin. Itse vedin putken ja rautakangen avulla suht koht tiukkaan. No nyt tietenkin aattelin, voiko ton mutteirn vetää liian tiukkaan. Mun momenttiavaimessa ei löydy tommosia lukuja, joten arviosta vedin suunnilleen samaan tiukkuuten millä aukesikin.
Mä olen noissa isommissa momenteissa hyödyntäny omaa massaa...
Esimerkiksi kun nyt on kysessä 490Nm momentti, niin aloitetaan tuosta voimasta.
1N = 1kgm/s^2.
Meikäläisen massa on tällä hetkellä aika tarkkaan 100kg, ja tampereella maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on noin 9.82m/s^2.
100kg x 9.82m/s^2.
Tuostapa tulee puolen metrin varrella 491Nm... menikö oikeen...?

Esimerkiksi kun nyt on kysessä 490Nm momentti, niin aloitetaan tuosta voimasta.
1N = 1kgm/s^2.
Meikäläisen massa on tällä hetkellä aika tarkkaan 100kg, ja tampereella maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on noin 9.82m/s^2.
100kg x 9.82m/s^2.
Tuostapa tulee puolen metrin varrella 491Nm... menikö oikeen...?
- vito500tkm
- Asiantuntija
Kiitoksia vinkeistä
vanttomin korkeampi matematiikka tuottaa varmaan oikean tuloksen
tosin yksikertaisemille niinku mulle
selvempi kaava on 10nm = 1,02 kg, eli momentista 490 ottaa nollan pois, joten painoksi jää n. 49 kg metrin vääntövarrella. Sitten pitää löytää vaan joku anorektikko hyppimään vääntövarren päähän, ellei rautasahalla lyhennä putkea ja astu itse siihen
Vito 108d-99 pyöränmutterin momentti on 460nm + /- 45 nm. Pyöränmutteria en liiskannut millään, vaan uudessa mutterissa jonkinäkönen lukitus jo itsessään, eli aina kun mutteri avataan, pitäis vaihtaa uus tilalle.