Vito 108d-99 abs tunnistimen vaihto etupää,

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

Vito 108d-99 abs tunnistimen vaihto etupää,

Viesti Kirjoittaja nytorp »

Laakerin vaihto projekti menossa ja olka-akseli on kiinni vain tuossa abs piuhassa. Konehuoneen puolelta yritin jäljittää mihin piuha olka-akselista menee, josko irrottais sen toisesta päästä, mutta piuha katoaa semmoseen erkalla kierrettyyn nippujohtoon lasinpesuneste säiliön alapuolella. Onko kenelläkään tietoa mistä tunnistimen toinen pää löytyy ? Aattelin vaihtaa samantien koko tunnistimen, kun on kuskin puolen etupää auki ja olen yrittanyt tunnistitinta irrotella varovasti koputtelemalla, joten voi olla että hajoo koko paska. Hermot menee, vaikka purkaminen sujui ongelmitta, kunnes tuo piuha..... Onko kenelläkään kokemusta tunnistimen vaihdosta ja miten kannattais toimia ? Tunnisitin uitettu irrotusöljyssä ja crc:ssä, mutta ei tunnu irtoavan ja se kuusikolo ruuvikin poikkesi kättelyssä.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Ei ole pistoketta.

Pistä johdot poikki runkoaisan kohdalta että saat tehtyä liitoksen runkoaisaan ja tuettua molemmin puolin.

Toinen vaihtoehto on että purat abs yksikön pistokkeen irroitat liittimen sieltä.

Tunnistin ei todennäköisesti lähde irti ehjänä.

Jos sun tarttee vaihtaa vain pyöränlaakeri, niin monella korjaamolla on vehkeet tehdä se ilman olka-akselin irroitusta.
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja nytorp »

Omassa tallissa ei noita vehkeitä ole ja Vito on pukeilla. Tarkoitus on myös samantien tehdä jarrruremppa vaihtaa levyt ja satulat. Arvelluttaa hiukan tuo piuhan poikkaisu ja liitoksen teko, mahtaneeko kestää pitemmän päälle ja jos kestää, miten se kannattais tehdä, että saa kestävän ja ei mitkään valot kojetaulussa ala reistailee. Olisko tässä vaiheessa kuitenkin hyvä heittää uus tunnistin, kun muutenkin nyt osina ja vois vanhan irrotella ruuvipenkissä ja laakeri vaihdetaan perinteisesti kaverin työpaikalla prässillä. Näyttäis KL:llä piuha maksavan 90 egee, eli aika arvokas. Akunnavat mulla on irti mutta olisiko jotain muuta huomioitavaa, ennekuin piuhoja alkaa poikkasee, ettei saa hajotettua ohjainyksikköä yms. :oops:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- Viton laakeri lähtee aika helposti kun antaa lämpöä ja napauttelee isolla vasaralla. Laakeria asentaessa antaa olka-akseliin lämpöä ja laakeri pakkasesta niin tipahtaa paikoilleen.

Johtoliitoksesta saa hyvän tinaamalla ja kutistesukalla, mutta anna crceen vaikuuttaa niin pitäis lähteä.
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

Kiitoksia vinkeistä

Viesti Kirjoittaja nytorp »

..pääsen ehkä ensi viikonloppuna jatkamaan projektia ja nyt tunnistin irtoaa tavalla tai toisella 8) Lämpö(laajentaa) ja pakkanen(kutistaa) on hyvä yhdistelmä laakeri- ja pano hommissa. :wink:
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

Älä tee niinkuin minä teen vaan tee niinkuin sanon

Viesti Kirjoittaja nytorp »

.. abs tunnistin lähti hyvin pienissä paloissa, vaikka olka-akseli kiinni ruuvipenkissä ja uitettu crc:ssä monta päivää. Hakkasin ensin varovasti taltalla yrittäen kammeta tunnistimen rautaosan ja olka-akselin väiliin, sitten koventaen tietäen, että uusi tunnistin on tilattu. Ei mitään liikettä.. seuraavaksi siirryin hajottamis ilmeellä :evil: hakaten vasaralla suoraan tunnistimeen alapuolelta ja kovaa.. tunnistimen pää alkoi murtua, mutta ei liikkunut minnekkään :evil: ... otin tuurnan ja paukutin vasaralla tuurnaan ja pikkuhiljaa tuurna meni tunnistimesta läpi ja johan alkoi irtoamaan kuparivyyhteineen ja magneetti tappeineen :twisted: .. mutta silti reiän reunoihin jäi muovi osia kiinni, jotka lähti tuurnalla hakkaamalla irit + vähän joutu vielä viilaa käyttämään.. tuli mieleen että joku saatana on laittanu jotain metalli liimaa asennettaessa :evil: . No se siitä, mutta seuraavalla kerralla jos täytyy jotenkin abs johtoon koskea, teen niinkuin keef/korjaamo :lol: tässä antoi hyvää vinkkiä, johto poikki konehuoneen puolelta tinataan liitokset ja kutistesukkaa päälle. Laakerit on vaihdettu samantien molemmille puolille, samoin jarruremppa tuli tehtyä. Nyt taas on kivaa :lol: :lol: ja tulihan opittua yhtä sun toista, iso kiitos mersuforumille, kiitos ja kumarrus 8) :lol: .
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Taisin myöhästyä vinkin kanssa, mutta oisko anturia päässyt naputtelemaan hammaskehän puolelta ulospäin. Jos pääsee niin näin pitäis lähteä ehjänä, tai ainakin sillon on parhaat mahdollisuudet saada se ehjänä irti. Seuraava anturin vaihtaja vois kokeilla :idea:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- vetoakselin kannattaa vetää oikeaan momenttiin uudella mutterilla ja lyödä mutteri monesta kohtaa lukkoon, muuten löystyy ja laakeri heti paskana.
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

kumarrus quruille

Viesti Kirjoittaja nytorp »

Kiitos vito500tkm, mutta et varmaan usko, mutta just mun vitossa antura oli tosi tiukassa.. toivon ettei kenenkään muun tarvii kokea samaa tuskaa 8) Olen lukenut monia teidän juttuja tällä palstalla, ootte aika uskamattomia ukkoja. Laakerien mukaan tuli uudet mutterit ja vedin ne about 490 nm momentiin, rautakanken ja putken avulla, eikö se riitä vai pitääkö vielä vetää pistepuikolla jotain varmistuksia ?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ehdottomasti täytyy lukita, muuten ei pysy.
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

vanhassa mutterissa ei lukituksia

Viesti Kirjoittaja nytorp »

.. no vanhassa mutterissa ei näkynyt mitään lukituksia, joten kysynkin laitatko loctkiteä vai jotenkin taltalla heftaat kiinni ja miten arvioit tuon 490 nm momentin. Itse vedin putken ja rautakangen avulla suht koht tiukkaan. No nyt tietenkin aattelin, voiko ton mutteirn vetää liian tiukkaan. Mun momenttiavaimessa ei löydy tommosia lukuja, joten arviosta vedin suunnilleen samaan tiukkuuten millä aukesikin.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mä olen noissa isommissa momenteissa hyödyntäny omaa massaa... :D

Esimerkiksi kun nyt on kysessä 490Nm momentti, niin aloitetaan tuosta voimasta.
1N = 1kgm/s^2.
Meikäläisen massa on tällä hetkellä aika tarkkaan 100kg, ja tampereella maan vetovoiman aiheuttama kiihtyvyys on noin 9.82m/s^2.
100kg x 9.82m/s^2.
Tuostapa tulee puolen metrin varrella 491Nm... menikö oikeen...?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Mie oon vetänyt vaan pulttipysyllä kiinni. Hyvin ovat pysyneet kiinni ilman mutterin liiskaamisia ja liimoja.
Avatar
nytorp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 31.10.2008 10:38
Paikkakunta: Raasepori

Kiitoksia vinkeistä

Viesti Kirjoittaja nytorp »

vanttomin korkeampi matematiikka tuottaa varmaan oikean tuloksen :D tosin yksikertaisemille niinku mulle :roll: selvempi kaava on 10nm = 1,02 kg, eli momentista 490 ottaa nollan pois, joten painoksi jää n. 49 kg metrin vääntövarrella. Sitten pitää löytää vaan joku anorektikko hyppimään vääntövarren päähän, ellei rautasahalla lyhennä putkea ja astu itse siihen 8) Vito 108d-99 pyöränmutterin momentti on 460nm + /- 45 nm. Pyöränmutteria en liiskannut millään, vaan uudessa mutterissa jonkinäkönen lukitus jo itsessään, eli aina kun mutteri avataan, pitäis vaihtaa uus tilalle.
Vastaa Viestiin