W124 200DT ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnev
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 30.07.2006 22:20
Paikkakunta: Eteläsuomi

W124 200DT ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö?

Viesti Kirjoittaja jnev »

Hankin pari kuukautta sitten, tuollaisen W124 200 dieselin, mihin on laitettu stt:n turbosarja ja pikkunen cooleri keulalle. Myyjä kertoili, että pumpussa on 7mm elementit ja ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö.

Eilen irroitin painekotelon ja aloin tutkailemaan, miten tämä ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö on toteutettu. Painekotelolta menee putki pumpun alaosassa olevalle "painekellolle" (alla olevassa kuvassa numero 1) josta lähtee tanko (kuvassa nro 2) pumpunkyljessä olevaan vipuun. Osaako joku kertoa miten tämän systeemin pitäisi toimia?

http://i460.photobucket.com/albums/qq32 ... /025-1.jpg

Eilen illalla iroitin painekotelolta pumpulle menevän putken ja tulppasin sen enkä huomannut ajossa minkäänlaista eroa verrattuna siihen, että putki on paikallaan?? Johtopäätös ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö ei toimi.
Onko jollain kokemusperäistä tietoa näkyykö ero onko ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö toiminnassa vai ei esim. pakokaasupäästöissä?
Ajattelin ensiviikolla polkasta autosta savulapun katsastusta varten.

Ahtopaineet on 0,5 bar ja pumpusta en osaa sanoa muuta, kuin mitä myyjä on minulle kertonut.
Ps. Kuva on huono laatuinen, mutta toivottavasti siitä selvän saa.
W210 200cdi

ex:t
S124 E220
W124 200DT
W124 200D
Avatar
Vilberddi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: La 01.11.2008 11:17
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Vilberddi »

Muistaakseni vaparikoneeseen pistetty turbo ei toimi vaparinsyöttöpumpulla ennenkä sinne tekee jotain (en muista mitä). Eli tuleva ahto rajottaa syöttöä eli on laiskempi. Kannattaa kysyä tarkempaa tietoa bosh:ilta :?:
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Sen tangon yläpäässä olevan vivun yläpuolella on säätöruuvi, avaa sitä reilusti auki päin niin johan rupeaa tapahtumaan. Eli säätöruuvilla on punottu ahdonalaiset syötöt pois pelistä.
Tangon yläpäässä olevalla säätöruuvilla taas säädetään perus syöttöä, aukipäin lisää syöttöä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vilberddi kirjoitti:Muistaakseni vaparikoneeseen pistetty turbo ei toimi vaparinsyöttöpumpulla ennenkä sinne tekee jotain (en muista mitä). Eli tuleva ahto rajottaa syöttöä eli on laiskempi. Kannattaa kysyä tarkempaa tietoa bosh:ilta :?:
toimii se ihan hyvin. Koneen huohotus létkut pitää vain muitstaa tulpata imusarjasta ja vetää venttiilikopasta huohotin vaikka maahan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla oli tommonen systeemi kanssa, PP-dieselin tekemältä näyttäisi tuokin. Toimii tosiaan ihan hyvin, on hiukan sivistyneempi, kuin ilman.
Avatar
jnev
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 30.07.2006 22:20
Paikkakunta: Eteläsuomi

Viesti Kirjoittaja jnev »

Kiitoksia vastauksista.
Pitää pyhien jälkeen alkaa säätelemään pumppua, niin selviää alkaako sitä savua tulla myös kierroksilla.
Tällä hetkellä pöläyttää pienet savut, kun lähtee kiihdyttämään, mutta kun ahtopaineet ja kierrokset nousee ei savua tule yhtään.

Ymmärsinkö oikein, että pumpustani voi siis säätää sekä ahtamatonta, että ahdonalaista syöttöä. :?
W210 200cdi

ex:t
S124 E220
W124 200DT
W124 200D
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Kyllä voi. Itselläni on PPDieselin pumppu. Siinä on erikseen kierretanko mistä säädetään vapari syöttöä, ja pultti millä säädetään ahtosyöttöjä.

Itselläni toimii moitteetta, sen kertoo myös penkitys. Min vapari syötöllä tehot 58hp :)
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

jnev kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.
Pitää pyhien jälkeen alkaa säätelemään pumppua, niin selviää alkaako sitä savua tulla myös kierroksilla.
Tällä hetkellä pöläyttää pienet savut, kun lähtee kiihdyttämään, mutta kun ahtopaineet ja kierrokset nousee ei savua tule yhtään
Sitten kannattaa pitää mielessä se tosiasia, että koneen hajoamisvaara kasvaa merkitävästi :!: Normi 200d kone on kohtuu herkkä leviämään isoilla syötöillä, kokemusta aiheesta löytyy foorumilta paljon. Minä ja Jube ainakin ollaan pilkottu muutama kone :lol: Homma lähtee äkkiä käsistä. Melkein kannattas penkittää auto ensin ja sitten koskea syöttöihin, kun tietäs missä mennään.
Avatar
jnev
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 30.07.2006 22:20
Paikkakunta: Eteläsuomi

Viesti Kirjoittaja jnev »

Sitten kannattaa pitää mielessä se tosiasia, että koneen hajoamisvaara kasvaa merkitävästi :!: Normi 200d kone on kohtuu herkkä leviämään isoilla syötöillä, kokemusta aiheesta löytyy foorumilta paljon. Minä ja Jube ainakin ollaan pilkottu muutama kone :lol: Homma lähtee äkkiä käsistä. Melkein kannattas penkittää auto ensin ja sitten koskea syöttöihin, kun tietäs missä mennään.
Joo ei ole tarkoitus alkaa muuten itte säätelee pumppua, kun saa vaan ton ahdonalasen syötön toimii. Olen lukenut ton "Japen" ahtamisprojekti jutun ja siinä on kyllä paljon asiaa ja kokemusperäistä tietoo.

Auto on penkitetty tällä kokoonpanolla ja moottoriteho oli 89 kw. Myyjä meinasi, että penkityksessä ei ollut ahdonalainen syöttö mukana, mutta voi tietysti olla vaan myyjän myyntipuheita. :wink:
Huomaako ajossa eron, onko ahdonalanen syöttö mukana vai ei?
W210 200cdi

ex:t
S124 E220
W124 200DT
W124 200D
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Kyllä sen huomaa. Itse kokeilein nypätä tuon letkun irti, oli melkoisesti laiskempi. Tutkit ja säätelet sitä niin kyllä alat huomaamaan eron...
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Vastaa Viestiin