W123 ja pehmenevät jarrut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

W123 ja pehmenevät jarrut

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Nyypiö kysyy.

Mikä on se keltainen merkkivalo kojetaulussa jossa on ympyrä ja molemmin puolin kehällä katkoviivaa. ? Samannäköinen kuin käsijarrun merkki mutta keltainen ja katkoviivoin kuvattu kehä ? Tuo valo on palanut jo hetken..

Jarrut tuntuvat pehmenevän.. joko mielikuvitus tekee tepposet tai sitten poljin painuu lähemmäs lattiaa. Jarrunestettä ei katoa. Kaikki jarrut on uusittu viimekesänä.. Mitä ihmettä ? vuotaako tehostin ? ei jyummarra..

Kiitokset vinkeistä

Tuomas.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jarrupalojen kulumisestahan tuo ilmoittelee, tuo ko.valo meinaan.
Alkaa palaa kyllä aika ajoissa, omassani näytti olevan paloja jäljellä vielä ainakin 5mm.
Mutta jos jarrut on uusittu vastikään niin......... :shock:
Jos kaikki palat ok eikä vuotoja näy tai nestettä katoa niin enpä tiedä sitten.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tietenkin voi myös olla että tunnistinjohto on irronnut.
Järjestelmien toimivuudessa on myös eroja - välillä valo syttyy vasta kun palat on rahissu jo viikkoja... :roll:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olethan varmasti katsonut, että jarrunestesäiliön takaosassa on myös nestettä. Sehän on jaettu se säiliö.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Timo L. kirjoitti:Olethan varmasti katsonut, että jarrunestesäiliön takaosassa on myös nestettä. Sehän on jaettu se säiliö.
Kas perkulesta, enpäs ole tsiigannut. Tartteepa tutkia tarkemmin..

Kiitoksia vinkeistä..


Tuomas
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Kyllä jarrunesteet on ok.

Voisko olla mahdollista että tehostin falskaa. Pumppaamalla jarrut tulevat kyllä kovemmaksi. Auton sammuttaessa ja jarrun pohjaan polkaestessa kuuluu suhaus tehostimesta(?) kun ilma karkaa ulos.
Joku kuiva tiiviste vai tehostimen normaalia toimintaa ?

Tuomas
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Kun sammutat auton nii kokeileppa hetken päästä painella jarrua, pitäis poljin mennä ensin syvälle, sitten aina vähän korkeammalle kun tehostus ei enää vaikuta. Sitten kun starttaat poljin pohjassa, niin se pitäs painua syvemmälle kun tehostus vaikuttaa.
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Jarno.v kirjoitti:Sitten kun starttaat poljin pohjassa, niin se pitäs painua syvemmälle kun tehostus vaikuttaa.
Näinhän siinä kävi. Muutaman sentin poljin painui kun auto käyntiin lähti.
Mistäs tuo kertoo ?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se kertoo sen, että tehostin toimii.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin kuinka täydellistä se jarrujen äskettäinen uusiminen oli?
Satulat, männät, putket jne?
Kannattaisi ehkä vielä tsekata koko putkisto vuotojen varalta sekä mäntien ja tietysti palojen kunto, ettei vaan olisi joku turha ylläri jossain.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Jarrunestesäilion reiässä voi olla tukos. Se on helppo todeta : Avaa etu ja taka pään satuloista ilmaruuvit (eriaikaan, sama kummalta puolelta) ja katso että ilmaruuvista alkaa nestettä virrata vapaasti. Jos ei virtaa, ota koko ruuvi irti ja tarkista että kanava ruuvin sisällä on auki. Kun ruuvi on irti pitäisi silloin ainakin mehua tulla aukosta.

Jos ei nestettä tule, pyöritä ruuvi kiinni ja työnnä esim. iso meisseli jarrupalan ja jarrulevyn väliin ja väännä niin että mäntä painuu sisään. Mäntä painaa nestettä väkisin säiliöön joten tukoksen pitäisi lähteä pois.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Kyllä nyt tulee tikkuja kynsiin pään raapimisesta.

Tsekkasin takajarrut läpi ja kaikki ok. Jarrutpalat ja levyt ovat uutta vastaavassa kunnossa. Männät liikkuu OK. Etupäätä en ehtinyt tsekkaamaan kun tuossa kerrostalon pihassa tulee piru vieköön pimeä..

Järjestelmään tuntuu pääsevän jostain ilmaa huru mykke. Koko vaiva on ilmennyt parissa päivässä. Sitä ennen jarrut olivat kuin uudessa autossa.

Voisiko pääsylinteri falskata ? Entä mistä löytyy pk-seudun edulisin ja pätevin w123:sen korjaaja ? kerrostaloremppa on hieman hankalaa...
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

ohops. tuli tuplana..
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Se keltaisen varotus valon palaminen viittaisi vahvasti siihen että vika piilee etujarruissa.

Palojen kulumisen varoitin anturit on vain etujarrupaloissa.
Anturit toimii siten että ne on työnnetty palassa olevaan poraukseen ja kun pala kuluu tarpeeksi alkaa palaan työnnetty anturi hinkkaamaan jarrulevyä ja saa sen kautta maadoitusta ja valo syttyy kojetauluun.
Paloja on jäljellä normaalisti silloin vielä 5mm

Katso ettei palan kitkapinta ole irronnut palan rungosta. Tai ettei palat ole kuluneet jotenkin kummallisesti.

Jarruihin ei oikeen voi päästä ilmaa. Jos jossain on reikä niin säiliö tyhjenee kyllä äkkiä ja nesteen varoitus valo syttyy (sama kuin käsijarrun valo)

Jos palat on juuri vaihdettu vanhoihin levyihin niin niiden muodoissa voi olla eroja jolloin jarrut voi tuntua pehmeältä kunnes palat muotoutuu.

Ainakin 123 mersussa kun se on tyhjäkäynnillä on mahdollista painaa jarrupoljin lattiaan ilman että siinä on jotain vikaa.
Syytä en osaa sanoa, mutta kokeilkaas vaan. Tarpeeks kun painaa niin p-i-k-k-u-h-i-l-j-a-a poljin menee kohti lattiaa. Ilmeisesti pääsylinterin tiivistys valskaa todella kovassa paineessa hieman.... tms.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Problem solved,

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Löytyihän se vika loppujen lopuksi.

Jarrupääsylinterii uusiksi ja ilma pois putkista. Pääsylinteri oli hajonnut ja painoi ilmaa kanaviin.

Taas toimii kuin unelma.

Pikkusuositukset myös Tuusulassa toimivasta TMI Ruuskanen autokorjaamosta. Huippumies, pätevä, edullinen ja huolellinen. Osaamista ja kokemusta Mersuista miehellä löytyy vuoren verran. Lisäksi ajan sai torstaina soittaessa maanantaiaamuksi.. Eli palvelu pelaa.

Puh. 0400-312369 Ruuskanen

T
Vastaa Viestiin