124 ei mene suoraan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

124 ei mene suoraan.

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

kaikki alustan osat kattottu ja väljät vaihettu...nelip. suuntaus eikä oikeastaan mitään vaikutusta.

- miten ilmenee apusimpukan väljyys??

- ainoastaan toinen alapallo vaihdettu. tuos kuulin että ne pit. molemmat vaihtaa samalla, muuten latu loppuu sivusuunnassa. tarviiko??

kovin paljoa muita vaihtoehtoja ei enää ole, vai onko jokin mikä on huomioimati.

renkaat on hyvät, paineet ok.

tietty jos suuntaaja sössiny, tahi kalibroinnit mettässä??
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ohjausiskari onko kunnossa?

No se apusimpukka jos on väljä niin vänkärin etusessa on väljää siinä ohjaus suunnassa.
Eli kumpaankin suuntaan, kun nostaa sen puolen ilmaan ja kääntää renkaasta niin väljää ei pitäisi olla jos se apusimpukka on ehjä.

Ex 123:ssa oli apusimpukka kappaleina niin se vänkärin rengas heilu kun vanhassa raktorissa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...124:ssa alustassa on niin paljon niveliä ja puslia :o ...ja vaikka tuntuu tiukalta niin voi silti olla esim joitain millin kymmenesosia välystä :? ...ja sitten kun se on monessa kohdassa niin tulos voi olla vaikka esim tuollainen :evil: ...alapallot kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa samalla molemmat ja mielummin ei tarvike palloja :wink:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

cuuno kirjoitti::D ...124:ssa alustassa on niin paljon niveliä ja puslia :o ...ja vaikka tuntuu tiukalta niin voi silti olla esim joitain millin kymmenesosia välystä :? ...ja sitten kun se on monessa kohdassa niin tulos voi olla vaikka esim tuollainen :evil: ...alapallot kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa samalla molemmat ja mielummin ei tarvike palloja :wink:
Niin niitä niveliä kyllä on! kaikissa silleen sopivasti mitä ei huomaa niin kertaa kyl tehokkaasti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

ja se vaihettukin alapallo on motonetistä.

sikäli jännä kun se kulki mielestäni paremin suoraan sillo kun takalaakerit paskana, oik etujousi poikki, oik. etuiskari ja alapallo lopussa.

eihän tuon pitäs olla mahdollista, mutta niin kuitenkin.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Elämä on ihmeellistä :lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ammattilaisen tarkastettavaksi ja suunnattavaksi.
wiimax.fi
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Monesti vika löytyy renkaista.
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

dealer kirjoitti:Ammattilaisen tarkastettavaksi ja suunnattavaksi.
Eiköhän se ole ammattilaisella ollut. Harvalla tee itse miehellä on nelipyöräsuuntauslaitteet tallissaan.
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Onkos takapää tarkastettu :?:
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Kaverilla on samoja ongelmia 124 300d automaatti on pariinkertaan ollu ammattilaisella syynissa ja oli nelipyörä suuntauksessa ok paperilla, ja tänään vaihdettiin uudet renkaat ei apua.
Kun motarilla laskee ratista irti niin saman tien hyökkää keskikaistalle ja liukkaalla tarjoo perää sivulle ihan yöstä.
Kaveri kiros että ei oo ollu paskempaa autoo ajaa kun toi mersu, vanha C- kadetti:kin oli joskun parempi .
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Alatukivarren kumit mahdollinen, samoin ovatko iskarien yläpään tuet ehjät? Voi olla murtunut niin, ettei helpolla huomaa.
Melkein voi veikata 100 %:n varmuudella että jossain vielä väljää. Renkailla en ole saanut soutamaan, vaikka monenlaista on kokeiltu. Aina ollut joku löysä paikka.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Samuel kirjoitti:
dealer kirjoitti:Ammattilaisen tarkastettavaksi ja suunnattavaksi.
Eiköhän se ole ammattilaisella ollut. Harvalla tee itse miehellä on nelipyöräsuuntauslaitteet tallissaan.
no joo mutta ammattilainen käyttämään niitä :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

epk kirjoitti:ammattilainen käyttämään niitä
Näinpä, laitteiden olemassaolo ei takaa sitä että tekemässä olisi henkilö joka osaa Mersujen alustan tutkimisen.
Ammattilaisiahan katsastusmiehetkin ovat muttei vasta suoritettu katsastus ole mikään tae siitä että alusta olisi kunnossa.
Sama juttu monen korjaamon osalta, ellei ole oikeasti perehdytty Mersuihin ei välyksiä löydetä.
wiimax.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos 124 puoltaa oikealle ja nivelissä e ole väljää,
kyseessä on väärä ohjauskulman pystykallistus eli caster edessä.

Pyörät suorassa vasemmalla pitää olla 10 astetta ja oikealla 11 astetta. Haulla löytyy lisää tietoa.

Mihin päin Mersu kampeaa?
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Meidän tapauksessa vasemmalle .
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tarkistuslista, jolla voisi päästä alkuun:

Renkaat
-pinnatut renkaat heti pois alta ja uutta tilalle
-onko pyörimisssuunta merkitty ja rengas oikein päin alla?
-taakse 0,3 baaria enemmän painetta kuin eteen
-kylmällä 0,2 baaria lisää painetta kaikkiin
-sisäkumit pois tai sitten kaikkiin samalla tavalla
-oikealle ja vasemmalle puolelle *täsmälleen* samanlaiset renkaat
-onko renkaissa epätasaista kulumaa?
-ovatko vanteet ja renkaat valmistajan suositusten kokoiset, myös ET?

Pyöränkulmat
-onko kaikkien pyörien kulmat mitattu hyvillä laitteilla ja siitä raportti?
-onko mittauksessa auto ollut täynnä painavaa romua?
-onko alustaa muutettu tai kolhittu mittauksen jälkeen?
-onko tasonsäätö lakannut toimimasta?
-onko raportista tarkastettu kulmat ja verrattu valmistajan säätöarvoihin?
-huom. voi olla erilaiset kulmat oikealla ja vasemmalla esim caster edessä
-lisätään aurausta eteen ja tarvittaessa taaksekin
-onko kori kolaroitu kieroksi?
-ovatko jouset lintassa ja kuskin puoli alempana?
-kokeile lisäpainon vaikutusta tavaratilassa

Väljyydet
-onko alustan väljyydet tarkistanut asiantunteva taho?
-alapallonivelet, raidetangon päät, taka-akselin apukelkan etukumit ok?
-onko simpukka säädetty oikeaan välykseen?
-kuuluuko kolinaa katukivillä ajettaessa?
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Tarkistuslista, jolla voisi päästä alkuun:

Viesti Kirjoittaja geoman »

Jollei tuolla listalla selviä ninn Lintta on Lintta.
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Hyvä lista !
Renkaita on kokeiltu kolmea eri sarjaa ,kaikki orkkis peltivanteella.
Asiantuntevalla mersukorjaamolla on alustaa tutkittu muuta voishan noi alapallot vaihtaa , ihan varmuuden vuoksi.
Kaveri soitteli tänään kun tuli töistä moottoritietä lumi/loska keli ,oli kuulema pakko siirtyä vanhalle E-3 :lle kun ei pystyny ajaa yli 70km/h .
Pitää koitaa noita rengaspaineita ,tasonsäätö kunnossa ,uudet iskarit ,etujouset vaihdettu keula kulkee perää ylempänä,uusi ohjaus iskari ja narina helat vaihdettu .
Auto on joulukuussa leimattu :roll:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...paineita kun pistät niin normaali kuormalla taakse vain 0,1 enemmän :wink: ...no sieltähän ne polttoaine luukun sisäpuolelta löytyvät :twisted:
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Lisäisin vielä listaan taka-akselin alemman pallonivelen.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

takkanen kirjoitti:Lisäisin vielä listaan taka-akselin alemman pallonivelen.
Juurikin näin. Mulla ilmeni myös aika pahaa levottomuutta ajossa tuossa puolisentoista vuotta sitten. Keväällä kun ajoi sulaa motaria ja tuli paikkaan, jossa sulamisvettä oli valunut tielle ja jäätynyt siihen, niin oli täysi työ pitää auto kaiteiden välissä.

Syyksi ilmeni oikealta puolelta juuri tuo alin nivel, oikea takarengas pääsi siirtymään noin kaksi senttiä auton pituusakselin suunnassa. Lienee jonniinmoinen vaikutus ollu, kun kitka muuttuu sulasta asfaltista kirkkaaseen peilijäähän...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Isommat paineet takana tekee autosta aliohjaavamman, ts. se
kulkee suorempaan. Kannattaa kokeilla hiukan isommilla paineilla
takana kuin valmistaja suosittaa. Jos ongelmia ei ole, niin
valmistajan suosituspaine on paras.

Vajaapaineinen rengas on löysä ja auto kiemurtelee, varsinkin
jos kyseessä on takarengas. Vajaa eturengas kampeaa sivuun.
Nämä lienevät tuttuja asioista kaikille muutaman vuoden ajanelle,
mutta laitan nyt muistin virkistykseksi esiin.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Tänään startin vaihdon yhteydessä tuli laitettua uusi ohjausiskunvaimennin omaan koslaan. Entinen vaimennin menetti vaimennuskykynsä, kun syksyn ajeli mehtäteillä. Selvästi alkoi epätasaisuudet tuntumaan näpeille. Samoin suuntavakavuus huononi. Nyt on taas mersumainen vakaa ajotuntuma saatu takaisin.

Mersusta saa vakaan ajettavan, kun laittaa kunnon iskarit, taximallin jouset ja takakelkan kumityynyt. Tulee tanakka alustaltaan ja kulkee kuin juna raiteilla.

Jos epäilee kolaroiduksi, niin mittaa etu- ja takarenkaiden etäisyydet molemmilta puolin autoa. Oli tässä joku aika sitten yhdessä menopelissä 20 mm eroa akselivälissä.
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

iskarit/jouset vaihettu, myös hyrdr. tasonsäätö....ja kuutio muita osia.

jahka päästään näistä pyhistä vaihtuu alapallot ja apusimpukka tarkistukseen.

toinen alapallo tosian vaihettu ja sen jälkeen ongelmat paheni.
joku siinä motonetin pallossa täysyy olla, koska auto pelas paremmin rikkinäiselläkin pallolla...tahi sitten vasuri on kyrvähtännä kohta sen oikean vaihdon jälkeen.

se vatkaaminen on hiukan vähentyny.
sanoisin jotta palttiarallaa 20%.
mitään ei ole tehty muutako ajeltu?!
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ...JarkkoN.... mitä enemmän painetta on takarenkaissa yliohjaavuus kasvaa :wink: ...toki myös aivan liian löysä rengas takana yliohjaa :twisted:
Vastaa Viestiin