W123 240D koneenvaihto kätevästi, vinkkejä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

W123 240D koneenvaihto kätevästi, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Pitäisi tuossa lähipäivinä vaihtaa 240D moottori autosta toiseen; mikä on kokemusten mukaan kätevin tapa, jos vaihdelaatikkoon ei ole tarvetta koskea?

Pitäisi siis tehdä operaatiot seuraavassa järjestyksessä:
- varaosa-autosta 240D kone ja tehostettu ohjaussimpukka sekä ohjausakseli pois
- kohteesta 200D kone ja tehostamaton simpukka + ohjausakseli pois
- simpukka ja ohjausakseli kohteeseen
- 240D-kone kohteeseen
- (ja puhallin kiinni kohteeseen... 8) ).

Pohdiskelin tuossa, että
- tarviiko laatikon kannakkeisiin koskea kummassakaan autossa missään vaiheessa vai sujahtaako kone pois ja takaisin sutjakasti? (syylarit otetaan pois)
- kytkimen keskittäminen; saako levyn keskitettyä ja asetelman kiristettyä niin tarkasti koneen ollessa irrallaan, ettei tarvitse voimistella asetelman pultteja kiinni auton alta pienestä raosta..?
- voiko ohjaustehostimen pumppu jne olla kiinni operaation ajan?
- muuta tavanomaisesta poikkkeavaa huomioon otettavaa..?

Vihjeistä kiitollisena; nimim. "työkalut tuntuvat kätösessä kylmiltä, etenkin talvella"
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllä tollanen moottorin vaihto pitäs olla ihan nätti juttu... vaihteistoon ei tarvi koskea muuten kuin moottorin laipan pultit pois.. ne sylinterikannen kohdalla olevat voi olla kinkkinen juttu... joskus myös startin 10mm ja moottorin jalkojen 8mm (alakautta) kuusiokolot voi olla tiukassa... kytkinlevyn saa kyllä keskitettyä ennen kuin laittaa koneen paikoilleen..
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Se on noin päivän homma jos hyvät kalut ja tilat on...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ohjaustehostimen pumppu mahtuu kyllä olemaan paikoillaan operaation ajan. Vaihteiston kannakkeeseen ei tarvize koskea, ellei sitten ota laatikon kanssa pois moottoria, mahtuu kyllä tulemaan vaikka olis 300D kone siinä laatikon edessä, kunhan kallistaa tarpeeksi. Mutta lienee nopein ja helpoin antaa sen laatikon olla siellä, tukee vain sen etuosastaan, ettei nitkahda alaspäin. 4-sylinterissä on hyvin tilaa ruuvailla vaihteiston/moottorin liitoksen ruuveja.

Kytkimen pystyy keskittämään moottorin ollessa irrallaan ihan silmälläkin, mutta jos jostain löytyy vanha kytkinakseli, niin sillä homma käy leikiten. Vauhtipyörän keskellä oleva kytkimen silmälaakeri kannattaa tarkistaa, jos on huono, niin kannattaa vaihtaa, ei maksa paljoa...

Konepeltiä ei tarvitse irrottaa, nostaa vain pystyyn sen.

Hyviä moottorin kannakkeiden ja startin irrotus avaimia saa, kun katkaisee tavallisesta kuusiokolo avaimesta pätkän, jonka sitten laittaa sopivan kokoisen hylsyn sisään. Moottorin kannakkeiden pultit vaativat pitkän avaimen, ovat sellaisessa kolossa..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kyllä se konepelti kannattaa irroittaa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

janihaat kirjoitti:Kyllä se konepelti kannattaa irroittaa...
Jos talliin mahtuu pelti pystyyn, niin ei tarvitse ( siis vaikka auton keulaa nostettaisiin). Itse olen 2x vaihtanut 8-koneen W126:seen ja molemmilla kerroilla kone ja laatikko nousi ja pantiin paikoilleen pakettina.
Toisella kerralla työmiehenä olin vain minä itse :roll: ja aikaa meni 9 tuntia laskettuna siitä kun auto ajettiin talliin ja siihen kun auto ajettiin tallista ulos. Ainoa missä oli ongelmaa oli ilmastoinnin kompuran letkujen irroittaminen ja kiinnittäminen ( ahdas paikka) ja nostaessa, kun laturi ja ilmastoinnin kompura oli kiinni oli hieman ahdasta, mutta kylläse mennee milli kerrallaan, kun on kunnon nostopukki ( ei mikään Biltema tai tarvike ).
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Kiitoksia vinkeistä kaverit!

Täytyy vaan ryhtyä hommiin. Perskuta, kun talli on niin lyhyt ja kapea että joutuu ovia pitämään auki :? Kylmähän siinä hiipii puseroon..
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Vastaa Viestiin