Automaattivaihteistomysteeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Automaattivaihteistomysteeri

Viesti Kirjoittaja Touho »

Käännytäämpäs jälleen asiantuntijoiden puoleen:

Ongelmana on automaatin Kickdownin satunnainen toiminta ja S/N nappulan virattomuus. Tuo kickdown toimii ihan oman päänsä ja tahtonsa mukaan, välillä pätkiä ihan OK, välillä (kuten taas muutaman viikon verran) on ihan toimimatta. Eli ei pykällä kun yhden vaihteen pienemmälle, eikä vedä punarajalle saakka, vaikka ois tennari konehuoneen puolella. Varmaan on venyny peltikin kaasupolkimen alta kun oon tuota testannu vihan vimmassa :cry:

Luin jo kaikki mitä asiasta on aikaisemmin kirjoitettu (hakutoiminnolla), mutta vielä on parit kysymykset heränny:
Laatikon vaihtokohtia säädetään vaijerilla jonka kireyttä tuo S/N nappula ohjaa (alipaineen avustuksella). Jos vaijeri on kokonaan poikki, niin miten tuo laatikko toimii, kuten asennossa N? vai vaihtaako vieläkin alemmilla kierroksilla. Jos tuo vaijeri on poikki, niin toimiiko KD (KickDown) ollenkaan, eli nuuskiiko laatikko tai joku muu tekijä kumpaakin, kaasun asentoa ja KickDown napin tilaa (kaasupolkimen alta)?

Tuota ongelmaa on tutkittu ja korjattu aikaisemminkin, vika oletettiin silloin olevan KD releen, tai siihen liittyvän boksin toiminnassa (akun takana oleva ruskun ohjausyksikön moninaparele). KD napille ei tullut virtasta ollenkaan ja ko boksi avattiin ja juotettiin parit kylmäjuotokset kuntoon ja homma pelas vähän aikaa. Mutta jälleen alakanu tappeleen.

Tuleeko tuolle S/N napille virtasta, tai jännitettä jos tarkkoja ollaan... eli voiko sen testata yleismittarilla?

Tai millä tuon voisi testata että missä vika piilee, vaijeri kireelle, alipainesäätimen (S/N napin ohjaama alipainehässäkkä) testaus, jne?

Vai pitääkö tässä alakaa hämmentään käsipelin vaihepaakaa, koneenhan se pitäs semmoset hommat hoitaa :?

Ja osaakos kukaan kertoa paljonko maksaa varaosana se KD rele, tai yhdistelmärele jossa tuo KD toiminnallisuus piilee?
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Taitaapi se kikkarin nappi vaivata, kuulostaisi siltä. Eli kaasupolkimen alla oleva kytkin. KD:n releitä ei ole tainnut särkyä yhtäkään, ainakaan oman hataran muistin mukaan :)

Jos vaijeri on poikki, niin laatikolla ei pitkälle pääse, kun myös vaijeri säätää painetta.
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Eli yks vaihtoehto on jo poissuljettu, siis se että vaijeri on varmana ehyt..

Tuo kaasupedaalin alla oleva nappi on kyllä 99 prosenttisesti kunnossa, mää ite sen kesällä purin ja putsasin ja annoin CRC käsittelyn, samaten kun tuo kävi veholla korjattavana se napin toiminta varmistettiin. Ite epäilisin joko tuon S/N katkaisijan toimintaa tai edelleen se rele..

Kuuluuko tuo KD-releen napse jos se on ehyt? eli ku on virrat päällä ja painelee pedaalia pohjaan saakka, nii pitäskö kuulua napse (akun takaa?)

Mutta pitääpäs tulevana vkl tarkistaa vielä tuo nappiki ja se että tuleeko sinne sähöt. Onko muuten tuo KD nappi ja S/N katkaisija samassa virtapiirissä, eli jos jompaankumpaan tulee sähköt, niin todennäköisesti silloin molempiin (ellei oo jommastakummasta johtolanka poikki)
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Se hieno S/N namiskuukkeli !
Sinne menee vuosienvarella kaikenlaista kivaa: Hiekka,karvoja ja muuta mitä sinne ei kuulu?
Se on semmoinen "vipu" periaatteella toimiva katkaisin ja sen voi purkaa ja putsata!
Kun se on puhas niin se silleen ovelasti napsahtaa! :roll:
Jos purat sen niin varovasti siellä on pikkuinen pyöreä tappi ja se menee helposti jumiin!!! ( ja katoo helposti jos aukaisee hulimattomasti!)
Mitää "sercciä" sinne ei kannata ruiskuttaa,jos siellä likaa niin se vaan tahmaa sen entisestään!
:wink: Ja kikkariin toimintaan vaikuttaa se kuuluisa ylijännitesuoja! :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ylijännitesuoja sanon minä, se useimmiten tekee kiusaa juuri pätkimällä, pätkiminen ilmenee myös tyhjäkäynnin raskautena ja mahdollisen ilmastoinnin toimimattomuutena.
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Mitään muita kuvaamiasi oireita ei kylläkään ole ollut, eikä ilmeisesti tulle ylijännitesuojan ongelmille tyypillistä ilmenemismuotoa, eli ABS valon palamista / vilkkumista.

Voikos tuon vikaantuminen näkyä pelkästään noin, eli automaatin kenkkuiluna vai olisikos näkyvissä jotain muitakin oireita?

Noh, tarttee repästä se irti ja tarkistaa sulakkeet. Ilmeisesti tuota ei muuten voi testata?

Ton napin mää kesällä kertaalleen jo tutkinkin ja piti oleman yleismittarin mukaan kunnossa, mutta tartteepas tsekata uudelleen..
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ei vilku ABS:n valo jos ylijännitesuojassa on vikaa, ABS:it toimii ilman koko relettä.
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Eipä ollu vika ylijännitesuojassa. Hajin uuden ja laittoin paikalleen, samanlaista on toiminta edelleen, KD on ja pysyy näemmä hukassa :cry:

Ja se KD rele, jossa on ilmeisesti bensapumpunkin ohjaus maksaa jottain 250 euroo, eli ei mielellään sitä enää testausmielessä ostais.

Onko tuon KD:n testaamiseen mittauspisteitä, vai onko ainoat mittauspisteet se pedaalin alla oleva nappi, S/N nappi vaihepaakan vieres ja ilmeisesti menee vaihteiston kylkeen tuo sähköinen ohjaus, vai miten tuo KD pelaa noin teoriassa. Ja ilmeisesti jos homma toimii oikein, niin kumpaankin pitäs tulla 12 volttia (siis katkaisija ja S/N nappi)?

Hermothan tuon kans menee.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

OT:
Millaiset ilmat siellä pohjoisessa oikein on? kun täällä etelässä ei ainakaan pariin kuukauteen ole käynyt ajatuskaan kickdownia puskea... :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Lunta tulee vaakasuoraan, pystysuoraan ja poikittain.
Ei sitä niin paljoo oo ku viime vuonna, mutta johan tuo riittäs.

Mitä enempi lunta, nii sitä enempihän sitä KD:tä tarttee... :wink:
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Automaattivaihteistomysteeri

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Jatkan tähän vanhaan aiheeseen liittyen, kun en viitti uuttakaa alottaa, kun samaan asiaan liittyy vaiva minunkin autossani. Eli mulla kans toimii tuo kickdown vähän mysteerisesti. Käyttäytyy sillä tavalla että jos ajan vaikka tasasta 50-60 km/h ja lyön siitä lämän tiskiin niin vaihtaa ihan normaalisti neloselta kakkoselle, mutta jos ajan vaikka 65 km/h niin ei vaihdakkaan enään ku neloselta kolmoselle. Pitäs kyllä vaihtaa vielä 80:ssäkin vielä kakkoselle kun on niin aikasemminki vaihtanu, mutta nyt ei enään vaihda, jostain syystä.

Sen verran luin toisesta topicista että jos KD ei toimi niin vaihtaa ykköseltä, kakkoselle jo paljon aikasemmin paikaltaan lähtiessä täyskaasukiihdytyksessä. Omassani kun kiihdyttää paikaltaan kaasu lattiassa (KD nappi kytkettynä) niin vaihtaa vasta jossain 5000 rpm nurkilla. Jos kiihdytän paikaltaan niin että painan kaasun KD napin tuntumaan, mutta ei ihan pohjaan saakka (KD nappi ei kytkettynä) niin vaihtaa 3500 rpm nurkilla. Eli tästä voidaan päätellä että KD toimii ainakin jollain tasolla niin kuin pitääkin.

KD-kytkimen olen vaihtanut toiseen ehjään kytkimeen, eikä ollu muutosta. Ilmastointihan on samassa releessä KD:n kanssa ja ilmastointi toimii, joten luulisi KD:nkin toimivan silloin ainakin releen puolesta.
Touho kirjoitti: Laatikon vaihtokohtia säädetään vaijerilla jonka kireyttä tuo S/N nappula ohjaa (alipaineen avustuksella). Jos vaijeri on kokonaan poikki, niin miten tuo laatikko toimii, kuten asennossa N? vai vaihtaako vieläkin alemmilla kierroksilla. Jos tuo vaijeri on poikki, niin toimiiko KD (KickDown) ollenkaan, eli nuuskiiko laatikko tai joku muu tekijä kumpaakin, kaasun asentoa ja KickDown napin tilaa (kaasupolkimen alta)?
Eli kysymys kuuluu näin kun tästä aikasemmasta viestistä tuli mieleen vaan että voiskohan nuo vaijerin säädöt vaikuttaa KD:n toimintaan? Kun mulla on 7mm tapit pumpussa ja syöttöä olen joutunu pienentämään sen verran että kaasuvivuston liikematka on jonkun verran lyhyempi ku vakiona, eli kaasupolkimessa on nyt jonkun verran välystä ennen ku rupee vivustot liikkumaan ja sitä kautta laatikon vaihtokohtavaijeri liikkumaan. Eli lyhyemmin sanottuna vaihtokohtavaijeri ei nyt liiku kaasu lattiassa niin paljon kuin vakio pumpulla/kaasuvaijerin säädöllä, jollon laatikko luulee että kaasu ei ole vielä pohjassa eikä halua sen takia vaihtaa pienintä mahdollista vaihdetta pesään, vaikka KD-kytkin olisikin jo pohjassa.

edit: auton on W124 300 TDT -91
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Automaattivaihteistomysteeri

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Vaijeri vaikuttaa kyllä. Säädä vaijeria tiukemmalle. Jos se vaijeri on poikki niin laatikko latoo vähän väliä isompaa vaihetta. Sitten sinne lootan perälle menee se yks johto kd-solenoidille. Sitä en oo tarkemmin tutkinu mistä se tulee. Mikä mahtaa olla se mikrokytkin ja liitin kaasuvivustossa? Liittyykö se vaan jotekin elr:än toimintaan :D miten se muuten vaihtelee normaalikiihdytyksessä?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: Automaattivaihteistomysteeri

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Ei oo kans tietoo siitä liittimestä kaasuvivustolla, että mikä lie. Olen joskus lukenu täältä foorumilta että pitäs olla sellanenki ominaisuus että ilmastoinnin kompressori kytkeytyy pois päältä täyskaasukiihdytyksessä KD-kytkimen antaessa käskyn, jotta kaikki tehoreservi saadaan käyttöön.

Olen säätäny sen vaijerin jo sen verran kireelle että normaaliajossa venyttää vaihteet jonkun verran pidemmälle ja vaihtaa vähä herkemmin pienemmälle ku painaa reilummin kaasua, että pysyy ahdin paremmin pelissä normaaliajossakin. Jos vielä kiristän sitä lisää ni rupee venyttämään jo häiritsevän pitkälle osakaasuvaihtoja. Eli vaihtaa tällä hetkellä juuri sopivasti ja hyvin vaihteet normaaliajossa. Ennemmin sitten säädän hiuka lisää syöttöä -> kaasun liikerata kasvaa -> vaihteistovaijeri liikkuu pidemmälle -> KD vaihtaa mielummin pienempää pesään.

Ei muuta ongelmaa kun vaa että joutuu aina pykältämään pakkovaihteella pienemmälle jos lyö lämän tiskiin ja haluaa kunnolla jenkaa koneeseen. Eli jos vaikka maantiellä haluaa rekan ohi lähteä vajaasta 80 km/h niin kuuluis heittää kickdownilla vielä kaks pykälää pienemmälle niin ku on kerta joskus aiemminki heittäny mut nyt ei heitä kun yhden pykälän ellei pakkovaihteella ite pykällä. Kyllä sillä kolmosellaki kyllä riittävän ripeästi ohi pääsee, ettei siitä ole kiinni, kun sillä kakkosella rupee jo pyörät lyömään kuitenki tyhjää. :D Mutta kyllä sen kickdownin olis hyvä toimia niin ku pitää vaikka ite tulen kyllä toimeen noinkin, mutta jos vaikka joku muukin autolla joskus ajaa niin sais kaasupolkimesta kaikki tehoreservit käyttöön eikä tartte pakkovaihteilla kikkailla, kun se ei oo kuitenkaa kauheen käytännöllinen vaihtoehto kun se pieni pakkovaihde tarttis huomata myös laittaa melkee heti takas isommalle ettei jää kone huutamaa koville kierroksille.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
mheikkinen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 08.10.2013 16:24

Re: Automaattivaihteistomysteeri

Viesti Kirjoittaja mheikkinen »

Ei muuta ongelmaa kun vaa että joutuu aina pykältämään pakkovaihteella pienemmälle jos lyö lämän tiskiin ja haluaa kunnolla jenkaa koneeseen. Eli jos vaikka maantiellä haluaa rekan ohi lähteä vajaasta 80 km/h niin kuuluis heittää kickdownilla vielä kaks pykälää pienemmälle niin ku on kerta joskus aiemminki heittäny mut nyt ei heitä kun yhden pykälän ellei pakkovaihteella ite pykällä. Kyllä sillä kolmosellaki kyllä riittävän ripeästi ohi pääsee, ettei siitä ole kiinni, kun sillä kakkosella rupee jo pyörät lyömään kuitenki tyhjää. :D Mutta kyllä sen kickdownin olis hyvä toimia niin ku pitää vaikka ite tulen kyllä toimeen noinkin, mutta jos vaikka joku muukin autolla joskus ajaa niin sais kaasupolkimesta kaikki tehoreservit käyttöön eikä tartte pakkovaihteilla kikkailla, kun se ei oo kuitenkaa kauheen käytännöllinen vaihtoehto kun se pieni pakkovaihde tarttis huomata myös laittaa melkee heti takas isommalle ettei jää kone huutamaa koville kierroksille.
Eipä kyllä omakaan vakio 300tdt pykällä kickdownilla 2 pesään sen 65 km/h jälkeen. Vaijerikin on säädetty aika kireälle. Tiedä sitten onko kickdownissa vikaa vai onko ominaisuus?
Vastaa Viestiin