W124:sen nesteet
Mersun öljysuosituksissa sanotaan w124:stä, bensasta ja dieselistä
moottori
Mobil 1 Rally Formula tai mobil synt S
vaihteisto
Mobil atf 220
jne.
viskositeetit on puolestaan huomattavan paksuja. 15W-40 öljyjä tulisi käyttää jo pikkupakkasesta lämpimämmässä ja siitä kylmenmässä puolestaan 10W-x öljyjä ja vasta tosi kylmällä -25 pitäsi käyttää 5w-x öljyjä. Huomatkaa ettei esimerkiksi 10w-30 öljyllä saa ajaa kesällä!!! Nämä kannattaa tarkistaa ohjekirjasta, ei kannata tuhota hyvää autoa väärällä ja liian ohuella öljyllä.
Eli öljysuositukset on annettu ihan öljyvalmistajan mukaan ja mobilia sinne pitää kaataa. Paitsi ei ikinä, edes viimeisessä hädässä mobil superia, joka on täyttä paskaa. Pistin sitä w126 500 selliin, toissa kesänä parhaalla helteellä ja lähdin ajelemaan helsinkiin, tulos öljynpaineet tippuivat heti tyhjäkäynnillä alle 1 kilon ja ennen helsinkiä oli toinen nokka-akseli entinen, siis tuhoja tuli alle 800km ajolla. Pistin oikeat öljyt koneeseen ja öljynpaineet oli yli 1.5, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Itse olen kyllä käyttänyt nuukuuksissani Mobil delvacia, joka siis on dieselmoottoriöljy, neste diesel on ihan hyvä, (ei ole kallis valtra engine nimellä sitä saa 20l/33€! ja se on siis hyvä öljy).
TB:n tuotteet sopii minusta paremmin ladaan, muttei minulla niistä ole huonoja kokemuksia, se on siis rehellinen mielipide.
moottori
Mobil 1 Rally Formula tai mobil synt S
vaihteisto
Mobil atf 220
jne.
viskositeetit on puolestaan huomattavan paksuja. 15W-40 öljyjä tulisi käyttää jo pikkupakkasesta lämpimämmässä ja siitä kylmenmässä puolestaan 10W-x öljyjä ja vasta tosi kylmällä -25 pitäsi käyttää 5w-x öljyjä. Huomatkaa ettei esimerkiksi 10w-30 öljyllä saa ajaa kesällä!!! Nämä kannattaa tarkistaa ohjekirjasta, ei kannata tuhota hyvää autoa väärällä ja liian ohuella öljyllä.
Eli öljysuositukset on annettu ihan öljyvalmistajan mukaan ja mobilia sinne pitää kaataa. Paitsi ei ikinä, edes viimeisessä hädässä mobil superia, joka on täyttä paskaa. Pistin sitä w126 500 selliin, toissa kesänä parhaalla helteellä ja lähdin ajelemaan helsinkiin, tulos öljynpaineet tippuivat heti tyhjäkäynnillä alle 1 kilon ja ennen helsinkiä oli toinen nokka-akseli entinen, siis tuhoja tuli alle 800km ajolla. Pistin oikeat öljyt koneeseen ja öljynpaineet oli yli 1.5, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Itse olen kyllä käyttänyt nuukuuksissani Mobil delvacia, joka siis on dieselmoottoriöljy, neste diesel on ihan hyvä, (ei ole kallis valtra engine nimellä sitä saa 20l/33€! ja se on siis hyvä öljy).
TB:n tuotteet sopii minusta paremmin ladaan, muttei minulla niistä ole huonoja kokemuksia, se on siis rehellinen mielipide.
eipäs liioitella
Tebiksen öljyt on pärjäänneet hyvin catepillarin turbodieselissä kesät talvet. Koneesta lähtee laboratorioon öljynäytteet jokaisesta öljynvaihdosta myös moottoriöljyn osalta joten kyllä öljyn huonous paljastuu testeissä. Jos öljy kestää pillarin turbokoneessa niin mun mielestä se on silloin jo liian hyvää vanhaan mersuunPerttu K kirjoitti: TB:n tuotteet sopii minusta paremmin ladaan, muttei minulla niistä ole huonoja kokemuksia, se on siis rehellinen mielipide.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Tosiaan tuon olen itsekin lukenut. Eli W tarkoittaa winter, eikä sillä pitäisi olla vaikutusta. Kuitenkin se tarra missä on öljynsoveltuvuudet tuo kylmäviskositeetti vaikuttaa myös kuumaan päähän. En tiedä miksi. Mutta muistelen että esimerkiksi 5W-40 ja 10W-40 öljyillä, käyttölämpötilat erosivat myös kuumassa päässä, vaikka niillä ei tosiaan pitäisi olla eroa. Kuitenkin paino on siinä, että kannattaa noudattaa niitä suosituksia, eli kunnon öljyt ja sopivat viskositeeti, ei talvella liian paksua eikä kesällä talviöljyjä. Tarkistan vielä sen suosituksen niin saadaan vähän asiaakin tähän viestiin.Mauri H. kirjoitti:Mutta pitää muistaa että ohjekirjan taulukon mukaan esim 5W-öljyjä saa käyttää kesällä, tuolla ala-arvollahan ei ole mitään tekoa kuumakestävyyden kanssa.
Muistaakseni ohjekirjan mukaan 5W-40:stä saa käyttää kaikissa keleissä, tosi kylmällä sekä kesällä.
Tosiaan tuo TB homma on tunteeseen perustuva. Tuntuuhan tuo pysyvän toyotan 430 tuhatta ajetussa dieselissä ilman lisäys tarvetta. Mutta mersuun en sitä tunnesyistä laita.
- adenauer300
- Asiantuntija
Perttu K kirjoitti:Tosiaan tuon olen itsekin lukenut. Eli W tarkoittaa winter, eikä sillä pitäisi olla vaikutusta. Kuitenkin se tarra missä on öljynsoveltuvuudet tuo kylmäviskositeetti vaikuttaa myös kuumaan päähän. En tiedä miksi. Mutta muistelen että esimerkiksi 5W-40 ja 10W-40 öljyillä, käyttölämpötilat erosivat myös kuumassa päässä, vaikka niillä ei tosiaan pitäisi olla eroa. Kuitenkin paino on siinä, että kannattaa noudattaa niitä suosituksia, eli kunnon öljyt ja sopivat viskositeeti, ei talvella liian paksua eikä kesällä talviöljyjä. Tarkistan vielä sen suosituksen niin saadaan vähän asiaakin tähän viestiin.Mauri H. kirjoitti:Mutta pitää muistaa että ohjekirjan taulukon mukaan esim 5W-öljyjä saa käyttää kesällä, tuolla ala-arvollahan ei ole mitään tekoa kuumakestävyyden kanssa.
Muistaakseni ohjekirjan mukaan 5W-40:stä saa käyttää kaikissa keleissä, tosi kylmällä sekä kesällä.
Tosiaan tuo TB homma on tunteeseen perustuva. Tuntuuhan tuo pysyvän toyotan 430 tuhatta ajetussa dieselissä ilman lisäys tarvetta. Mutta mersuun en sitä tunnesyistä laita.
Noissa öljyissä tuo luku tarkoittaa viskositeettiä, eli ensimmäinen (0W, 5W,10W,15W, etc) tarkoittaa oljyn notkeutta kylmällä säällä eli 0W on notkeempi kuin 15W.
Jälkimmäinen luku tarkoittaa viskositeettiä kuumalla eli 50 voitelelu ominaisuudet säilyy pidempään kuumemmalla säällä kuin 30:ssä.
Vanhoissa mersun ( juuri tuon Perttu K:n mainitsemasta syystä) koneissa 5w-40 riittää talvikäyttöon ja kesällä käy 10w-50 vallan hyvin.
10w-30 on jo vanhentunut öljy, joka on turhan jäykkä talvella ja liian notkea kovaan ajoon lämpimällä säällä, mutta välikauden öljynä menee tarvittaessa. Uusissa koneissa 0w-50 käy vallan hyvin.
Itse olen ajanut Teboil Goldilla 5w-50:llä noin 500tkm useilla eri mersuilla ja kulutus on todella vähjäistä vaikka olisi vanha ja kulunut konen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Todetaan nyt kuitenkin, ettei näihin parhaimpiin TB:n öljyihin ole ryssän
tuotekehityksellä mitään osaa eikä arpaa sen enempää kuin valmistukseenkaan. Kun ajatte mersullanne 1400kg perävaunu perässä
muun liikenteen tahdissa 300-400km samalta istumalta, ei siinä
rallyformuloissa ole tyhjäkäynnillä öljynpaineita saati sitten onko koko
litkua enää koneessa. Uskon ja tiedän ettei sitä eroa kyläparkissa tai helpoissa olosuhteissa niin helposti huomaa, varsinkin jos ei ole tietoa
paremmasta ja vaihtaa autoaan muutaman sadantuhannen välein. Minä
meinasin ajaa ainakin miljoonan koneeseen koskematta. Tämä on tosi.
Ajoin mersullani ensimmäiset 350 000km rallyformuloilla ja kirjoitan kokemuksesta. Enkä tottavie niitä enää koneeseeni laita kun myyvät oikeita dieselmoottoriöljyjäkin Täyssynteettisinä.!
tuotekehityksellä mitään osaa eikä arpaa sen enempää kuin valmistukseenkaan. Kun ajatte mersullanne 1400kg perävaunu perässä
muun liikenteen tahdissa 300-400km samalta istumalta, ei siinä
rallyformuloissa ole tyhjäkäynnillä öljynpaineita saati sitten onko koko
litkua enää koneessa. Uskon ja tiedän ettei sitä eroa kyläparkissa tai helpoissa olosuhteissa niin helposti huomaa, varsinkin jos ei ole tietoa
paremmasta ja vaihtaa autoaan muutaman sadantuhannen välein. Minä
meinasin ajaa ainakin miljoonan koneeseen koskematta. Tämä on tosi.
Ajoin mersullani ensimmäiset 350 000km rallyformuloilla ja kirjoitan kokemuksesta. Enkä tottavie niitä enää koneeseeni laita kun myyvät oikeita dieselmoottoriöljyjäkin Täyssynteettisinä.!
Ajan n.70tkm/vuosi ja voin
kokemuksesta sanoa, että rally formulat on liian "litku" öljy pitkään yhtämittaiseen ajoon.ainakin diisseli mersun koneessa. Öljynpaineet tippuu tyhjäkäynnillä pajon enemmän kuin esim mobilin täyssynt. delvacilla. myös rally formulaa "kuluu" vaihtovälilä huomattavasti enemmän. Oma 250D 124:n käy delvaceilla myös tasaisemmin lämpimänä tyhjäkäyntiä.
Castrolin öljyjä en kyllä voi mersuun suositella. Kokeilin niitä kerran 124 200D:ssa ja auto alkoi tyhjäkäynnillä heilua, niin että meinas amalkaamit tippua suusta. Kyseessä oli castrolin täyssynteettiset(kirjaimia en kyllä purkin kyljestä muista)
Tämä kokekeilu sattu joskus v.92-93, eli tietty castrolitki on voinu kehittyä sen jälkeen..

Castrolin öljyjä en kyllä voi mersuun suositella. Kokeilin niitä kerran 124 200D:ssa ja auto alkoi tyhjäkäynnillä heilua, niin että meinas amalkaamit tippua suusta. Kyseessä oli castrolin täyssynteettiset(kirjaimia en kyllä purkin kyljestä muista)

Huoltokirjan merkintöjen mukaan autossa käytetty ESSO:n öljyä, tosin 10w-40 mutta auto on ollut etelä Saksassa. Ymmärsinkö oikein että ESSO:n vanhat öljyt ovat nykyisin ovat Mobilia? Taijan lirauttaa delvac:ia koneeseen ja katotaan kymppitonnin päästä mitä öljyistä on jäljellä.Vaikka delvacit on suunniteltu raskaaseen kalustoon mitä kolmesatanen diisseli mersu ei ole
.

Raskaan kaluston voimanlähteenä on turbo diesel ja sen öljyvaatimukset
ovat dieselmoottoreille suunniteltu joten käy diesel mersuun. Bensiini moottorin öljyt on erikseen, niinkuin koko bensiini moottorikin, joka on tarkoitettu mielestäni mopoihin moottorisahoihin ja ruohonleikkureihin,
laitteisiin joissa ei ole öljynpainemittaria paljastamassa paineioden katoamista ja öljyn väsymistä. Tämä on tosi. Tietämättömyys tuo mielenrauhan tässä tapauksessa. Pojat raportoikaa tänne kokeilujenne
tulokset.!!!
ovat dieselmoottoreille suunniteltu joten käy diesel mersuun. Bensiini moottorin öljyt on erikseen, niinkuin koko bensiini moottorikin, joka on tarkoitettu mielestäni mopoihin moottorisahoihin ja ruohonleikkureihin,
laitteisiin joissa ei ole öljynpainemittaria paljastamassa paineioden katoamista ja öljyn väsymistä. Tämä on tosi. Tietämättömyys tuo mielenrauhan tässä tapauksessa. Pojat raportoikaa tänne kokeilujenne
tulokset.!!!
No niin, nyt on täyssynteettiset Delvac 1 5W40 sisällä. Mitään konkreetista eroa ei ainakaan käyntiäänessä tai öljynpaineissa huomaa, ehkä hieman korkeempi on öljynpaine tyhjäkäynnillä (tosin voi johtua myös siitä että nyt on uudet öljyt).
Jotenkin tuntuu ettei näissä 606 koneissa ole samanlaisia ongelmia esim. nokkien voiteluissa kuin vanhemmissa (vrt. vanhemmat 2,8-bensamoottorit).
Jotenkin tuntuu ettei näissä 606 koneissa ole samanlaisia ongelmia esim. nokkien voiteluissa kuin vanhemmissa (vrt. vanhemmat 2,8-bensamoottorit).
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Käsittääkseni diesel-öljyjen (esim Delvac) suurin ero muihin on puhdistavat aineet, joiden tarkoitus on saada dieselin noki pois tukkimasta öljykanavia yms.Raimok kirjoitti:Raskaan kaluston voimanlähteenä on turbo diesel ja sen öljyvaatimukset ovat dieselmoottoreille suunniteltu joten käy diesel mersuun.
Tällä hetkellä Mobil ! sisällä, mutta olen kyllä harkinnut Delvacin käyttöä. Rättärissä mulla on Delvacit koneessa kun on Belgiasta kotoisin nykyinen kone ja oli aika tukossa ja Delvac on kyllä auttanut puhdistamaan sitä. Delvac tuli likaiseksi todella nopeasti öljynvaihdon jälkeen.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Juuh.
Palataanpa palstalle pienen hljaiselon jälkeen.
Tuosta olen kyllä perstuntumalla yhtä mieltä, että dieselissä kannattaa käyttää joko dieseliin suunniteltua öljyä tai edes hiukan tanakampaa hyvää muuta öljyä. Tiedän tapauksen, jossa W123 240D:lla ajetaan Teboil DIamond 5W40:lla. Kuuleman mukaan Teboililla on ajettu valtaosa aiemmastakin matkasta, jota auto onkin tehnyt jo reippaasti yli 500 tkm -- ilman koneremonttia.Mikä ei liene ajankohtainen kovin äkkiä muutenkaan, kone käynnistyy pakkasellakin rivakasti, öljynpaineet on kuumanakin päälle kahdessa ja öljyä ei ilmeiseti juuri kulukaan.
Että se siitä TB:n tuotteiden morkkaamisesta ja varsinaisesta dieselöljystä...
Mainittakoon, että itsellä on W124:ssa parhaillaan kokeeksi Mobilin 0Wxx-öljyt. Eipä ainakaan 197 tkm ajettu M103 niitä vielä mainittavasti syö, ja kuuman koneen paineet ovat siellä 1,2 tasolla D päällä.
W123:ssa taas on 5W50-Mobilia ja hyvinhän ne pelaavat. Parannus on selkeä ainakin verrattuna edellisen omistajan käyttämään Neste City Prohon. Siinä, missä Nesteen öljyillä tyhjäkäyntipaineet oli mitä oli, sitä myös kului parikin litraa tuhannella kilsalla ,jos oikein polki. Nyt Mobilia menee ehkä alle litra samalla matkalla.
Palataanpa palstalle pienen hljaiselon jälkeen.
Tuosta olen kyllä perstuntumalla yhtä mieltä, että dieselissä kannattaa käyttää joko dieseliin suunniteltua öljyä tai edes hiukan tanakampaa hyvää muuta öljyä. Tiedän tapauksen, jossa W123 240D:lla ajetaan Teboil DIamond 5W40:lla. Kuuleman mukaan Teboililla on ajettu valtaosa aiemmastakin matkasta, jota auto onkin tehnyt jo reippaasti yli 500 tkm -- ilman koneremonttia.Mikä ei liene ajankohtainen kovin äkkiä muutenkaan, kone käynnistyy pakkasellakin rivakasti, öljynpaineet on kuumanakin päälle kahdessa ja öljyä ei ilmeiseti juuri kulukaan.
Että se siitä TB:n tuotteiden morkkaamisesta ja varsinaisesta dieselöljystä...
Mainittakoon, että itsellä on W124:ssa parhaillaan kokeeksi Mobilin 0Wxx-öljyt. Eipä ainakaan 197 tkm ajettu M103 niitä vielä mainittavasti syö, ja kuuman koneen paineet ovat siellä 1,2 tasolla D päällä.
W123:ssa taas on 5W50-Mobilia ja hyvinhän ne pelaavat. Parannus on selkeä ainakin verrattuna edellisen omistajan käyttämään Neste City Prohon. Siinä, missä Nesteen öljyillä tyhjäkäyntipaineet oli mitä oli, sitä myös kului parikin litraa tuhannella kilsalla ,jos oikein polki. Nyt Mobilia menee ehkä alle litra samalla matkalla.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Rally formula on niin ohutta kamaa, että kun koneen sammuttaa, niin kaikki valuu yläkerrasta öljypohjaan. Jokainen RF:llä tehty kylmäkäynnistys onkin kuiva. Tästä syystä RF:n käyttö saattaa olla pidemmän päälle tuhoisaa erityisesti ahtimille. Castrol on tahmeampaa ja jää vielä yläkerran pintoihin kiinni.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Ompelukoneöljyltä tuntuu
Moi,
viime kesänä laitoin turbomersuun Mobilin Synt S 5W40. Aika notkean oloista tavaraa oli, varsinkin kun ajoi kuumemmalla säällä, mitä viime kesä oli. Sinänsä tyhjäkäyntipaineet eivät niin pudonneet koskaan alle 1.5 mutta nelosella ajettaessa sai olla kierroksia melkein 2000 ennenkuin oli 3 bar täynnä. Kaupunkiajossa piti ajaa 3-vaihteella että sai paineet pysymään. Hirveä stressi tulee tuosta öljynpainenäytöstä.
Itselle tuli tästä Synt S:stä vähän sellainen olo, että ompelukoneöljyä on. Se on vähän halvempaa kuin 5W50 RF.
Nyt olisi taas vaihto edessä ja ajattelin kokeilla jotain muuta. Kiinnostaisi ajatus Teboilin HPD tai Diamond tai sitten Castrolin Magnatec. Tällaiset lyhyet kokeilut eivät sinänsä paljon auta, mutta tulee itselle parempi olo. Mitkähän firmat myyvät Castrolia?
Edellisessä 240D 123-mersussa käytin aina edullisimpia synteettisiä talvella eikä ollut mitään ongelmia paineiden kanssa. Jonkin verran alkoi kyllä viedä öljyä 500 000 km jälkeen. Arvelen kyllä että todellinen lukema oli n. 700 000.
Bilteman synteettiset öljytkin ovat olleet ihan ok. Yhden tuttavan 200 000 km ajettuun Saabiin laitoin Bilteman synt. 5W40, 15 000 km ajoi eikä pinta silminnähtävästi vajonnut. Olen mersussakin kokeillut Bilteman 5W50 eikä paineissa ole näkynyt ihmeempiä ilmiöitä. Muutkin markettien täyssynteettiset ovat pelanneet. Varmaan niissä lisäaineet eivät ole parhaat mahdolliset eivätkä liuota kaikkia töhniä, mutta pakkohan niissäkin on viskositeettilukemien pitää paikkansa. Olen minä niitä purkkeja pakkasilla hölskytellyt.
Jari
viime kesänä laitoin turbomersuun Mobilin Synt S 5W40. Aika notkean oloista tavaraa oli, varsinkin kun ajoi kuumemmalla säällä, mitä viime kesä oli. Sinänsä tyhjäkäyntipaineet eivät niin pudonneet koskaan alle 1.5 mutta nelosella ajettaessa sai olla kierroksia melkein 2000 ennenkuin oli 3 bar täynnä. Kaupunkiajossa piti ajaa 3-vaihteella että sai paineet pysymään. Hirveä stressi tulee tuosta öljynpainenäytöstä.
Itselle tuli tästä Synt S:stä vähän sellainen olo, että ompelukoneöljyä on. Se on vähän halvempaa kuin 5W50 RF.
Nyt olisi taas vaihto edessä ja ajattelin kokeilla jotain muuta. Kiinnostaisi ajatus Teboilin HPD tai Diamond tai sitten Castrolin Magnatec. Tällaiset lyhyet kokeilut eivät sinänsä paljon auta, mutta tulee itselle parempi olo. Mitkähän firmat myyvät Castrolia?
Edellisessä 240D 123-mersussa käytin aina edullisimpia synteettisiä talvella eikä ollut mitään ongelmia paineiden kanssa. Jonkin verran alkoi kyllä viedä öljyä 500 000 km jälkeen. Arvelen kyllä että todellinen lukema oli n. 700 000.
Bilteman synteettiset öljytkin ovat olleet ihan ok. Yhden tuttavan 200 000 km ajettuun Saabiin laitoin Bilteman synt. 5W40, 15 000 km ajoi eikä pinta silminnähtävästi vajonnut. Olen mersussakin kokeillut Bilteman 5W50 eikä paineissa ole näkynyt ihmeempiä ilmiöitä. Muutkin markettien täyssynteettiset ovat pelanneet. Varmaan niissä lisäaineet eivät ole parhaat mahdolliset eivätkä liuota kaikkia töhniä, mutta pakkohan niissäkin on viskositeettilukemien pitää paikkansa. Olen minä niitä purkkeja pakkasilla hölskytellyt.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998