Korjaamolaki
Korjaamolaki
Mitä laki (korjaamolaki) sanoo siihen kun viet auton huoltoon sovit tehtävät ja hinnan (käteinen taskussa) ja kun menet sitten hakemaan autoa niin työnjohtaja sanoo että siinä huomattiin sitä ja tätä ja laitettiin kuntoon kuitenkaan kysymättä asiakkaalta lupaa ja hintahan nousee ja rahat ei riitä.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Olis pitänyt ilmoittaa asiakkaalle ennakkoon eli kysyä lupa. Ei tartte maksaa jos rupeet asiasta vääntään käräjillä asti, mikäli korjaukset / huollon laajuus on etukäteen sovittu
Sallittua on ylittää kustannusarvio 15 %:lla kysymättä. Jos hintaa ei oo sovittu, kuluttajan on maksettava yrityksen pyytämä hinta.

Re: Korjaamolaki
Tietääkseni korjaamotoiminnasta ei ole annettu omaa lakiaan. Mainittu 15 prosentin ylityssääntö löytyy kuluttajansuojalaista (8 luku 24 §), jonka tarkan sisällön löydät täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut vastaavanlaisen tapauksen, jossa oli kyse ylimääräisen korjauksen tekemisestä autoon ilman lupaa. Antamasi tiedot ovat kuitenkin niin niukat, että niiden valossa on mahdotonta sanoa onko sinulla samankaltainen tilanne. Kyseiseen tapaukseen voit perehtyä lautakunnan sivuilla: http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=313.
Kuluttajariitalautakunta on ratkaissut vastaavanlaisen tapauksen, jossa oli kyse ylimääräisen korjauksen tekemisestä autoon ilman lupaa. Antamasi tiedot ovat kuitenkin niin niukat, että niiden valossa on mahdotonta sanoa onko sinulla samankaltainen tilanne. Kyseiseen tapaukseen voit perehtyä lautakunnan sivuilla: http://www.kuluttajariita.fi/lautakunna ... ead&id=313.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Joo.
Ois kiva kuulla vähän tarkempaa taustatietoa kuin että vietiin korjaamolle ja maksoi liikaa>> sehän on ihan perus juttua
Eli mikä oli homman nimi ja mitä tehtiin liikaa ja minkä verran euroissa?
Itse vaihdan yleensä kysymättä jarruletkut ym. jos ovat pahasti murtuneet tms. Eipähän sitte tarvii olla käräjillä kun on just huollettu auto ja meni metsään huollon laiminlyönnin takia

Ois kiva kuulla vähän tarkempaa taustatietoa kuin että vietiin korjaamolle ja maksoi liikaa>> sehän on ihan perus juttua

Eli mikä oli homman nimi ja mitä tehtiin liikaa ja minkä verran euroissa?
Itse vaihdan yleensä kysymättä jarruletkut ym. jos ovat pahasti murtuneet tms. Eipähän sitte tarvii olla käräjillä kun on just huollettu auto ja meni metsään huollon laiminlyönnin takia


Joku mersupurkaamo??
Eikö asia ole näin että sillon osia vaihdetaan kysymättä kun ne on riski turvallisuudelle
kun auto lähtee korjaamolta on asentaja vastuussa jos se ajetaan metsään tilatun remontin takia

Mercedes-Benz 250DT W124 http://minunauto.com/auto/16481
Toyota Corolla Dx Ke70 (ikuisuusprojekti)
Kun mersun pistän parkkiin siihen loppuu lässytys
Toyota Corolla Dx Ke70 (ikuisuusprojekti)
Kun mersun pistän parkkiin siihen loppuu lässytys
Ihan vaan varulta kysyn tulevaisuutta varten.
Nyt kun on sen verran uusi tuo auto niin käytin ensimmäisessä huollossa jossa vaihdettiin öljyt mottiin ja automaattivaihteistoon niin vaihteistoon piti vaihtaa jokin tiiviste. Muuten tiputtaa öljyä. Sovittiin hinnaksi 300-350€ mutta tuo odottamaton tiiviste (vai mikä lie) maksoi 60€.
Sinällään ei haittaa vaikka vaihtoivat olisin vaihdattanut sen joka tapauksessa.
Nyt kun on sen verran uusi tuo auto niin käytin ensimmäisessä huollossa jossa vaihdettiin öljyt mottiin ja automaattivaihteistoon niin vaihteistoon piti vaihtaa jokin tiiviste. Muuten tiputtaa öljyä. Sovittiin hinnaksi 300-350€ mutta tuo odottamaton tiiviste (vai mikä lie) maksoi 60€.
Sinällään ei haittaa vaikka vaihtoivat olisin vaihdattanut sen joka tapauksessa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Mutta mitäs jos huollossa olis nyt vaihtanu ne öljyt laatikkoon mutta ei tiivistettä,sitten ne ois ilmottanu että semmmonen tiiviste siellä vuotaa mutta kun sen sinne vaihtaa niin joutuu taas laskeen ne öljyt pois laatikosta ja uudet tilalle. Ei sekään nyt niin fiksua ole.viheik kirjoitti:Ihan vaan varulta kysyn tulevaisuutta varten.
Nyt kun on sen verran uusi tuo auto niin käytin ensimmäisessä huollossa jossa vaihdettiin öljyt mottiin ja automaattivaihteistoon niin vaihteistoon piti vaihtaa jokin tiiviste. Muuten tiputtaa öljyä. Sovittiin hinnaksi 300-350€ mutta tuo odottamaton tiiviste (vai mikä lie) maksoi 60€.
Sinällään ei haittaa vaikka vaihtoivat olisin vaihdattanut sen joka tapauksessa.
Niin, missä sitten menee raja tuon turvallisuuteen liittyvän osan vaihdossa. Itse käytin joskus aikoinaan kakkoskoppasta kolffia pyöränkulmien säädössä. No korjaamolla huomattiin kulunut alapallo joka meni vaihtoon ilman kysymistä. No eihän siinä mitään, mutta aikaa saivat kulumaan tuo pallon vaihtoon 4 tuntia
Melko reilu lasku jos ottaa huomioon auton hinnan
Soitto olisi ollut tuossakin kiva juttu.


niin yleensä pitäisi kyllä sopia korjauksista. onhan se hienoa jos korjaamolla huomataan puutteita mutta ainakin minun autoni korjaajalla on sellainen tapa että hän soittaa ja kysyy mitä näille tehdään. mitään siis ei tehdä ominpäin vaan soitetaan ja kysytään. eritttäin hienoa palvelua minun mielestä.
Aivan, sinne vaihdetaan aina uusi tiiviste, jos samalla vaihdetaan suodatin. Elikkäs joudutaan avaamaan vaihteiston pohjaluukku.automaattivaihteistoon niin vaihteistoon piti vaihtaa jokin tiiviste.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Entä mitä huolto lopulta maksoi? Jos lasketaan hinta-arvion 350 € mukaan niin 402,50 € lasku on täysin laillinen.viheik kirjoitti:Sovittiin hinnaksi 300-350€ mutta tuo odottamaton tiiviste (vai mikä lie) maksoi 60€.
Tietysti on ymmärrettävää, että arvioitua suurempi lasku pelästyttää, mutta mielestäni tässä tapauksessa korjaamon toiminta vaikuttaa asialliselta.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Asioilla on aina kaksi puolta.
Jos autoosi olisi tehty vain sovitut öljynvaihdot ja olisit hakenut auton kotiin
vuotaa öljyä
luultavimmin olisit mennyt korjaamolle kyselemään mikä maksaa kun öljyä kusee
Noh, korjaamolla olisi sanottu, että tehtiin se mitä sovittiin (havaittiin kyllä tiivisteessä alkavaa vikaa, mutta ei vaihdettu, jotta pysytään sovituissa kustannuksissa) ja voidaan nyt vaihtaa se 60€:n tiiviste niin viekkaanpa, että vaihto olisi jälkikäteen tullut maksamaan vielä aika reippaasti enemmän kuin tuon 60€
Eli minunkin mielestä tässä sinun tapauksessasi on menetelty täysin asiallisesti/ammattimaisesti ja ainakin hyvin lähelle tuota 15% sääntöä.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että jos nyt puhutaan allekirjoituksesi autosta niin eikai -05 mallin autossa ensimmäinen huolto voi olla vasta 2009
Jos autoosi olisi tehty vain sovitut öljynvaihdot ja olisit hakenut auton kotiin



Noh, korjaamolla olisi sanottu, että tehtiin se mitä sovittiin (havaittiin kyllä tiivisteessä alkavaa vikaa, mutta ei vaihdettu, jotta pysytään sovituissa kustannuksissa) ja voidaan nyt vaihtaa se 60€:n tiiviste niin viekkaanpa, että vaihto olisi jälkikäteen tullut maksamaan vielä aika reippaasti enemmän kuin tuon 60€

Eli minunkin mielestä tässä sinun tapauksessasi on menetelty täysin asiallisesti/ammattimaisesti ja ainakin hyvin lähelle tuota 15% sääntöä.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että jos nyt puhutaan allekirjoituksesi autosta niin eikai -05 mallin autossa ensimmäinen huolto voi olla vasta 2009

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
[quote="Jube"]Asioilla on aina kaksi puolta.
Jos autoosi olisi tehty vain sovitut öljynvaihdot ja olisit hakenut auton kotiin
vuotaa öljyä
luultavimmin olisit mennyt korjaamolle kyselemään mikä maksaa kun öljyä kusee
Noh, korjaamolla olisi sanottu, että tehtiin se mitä sovittiin (havaittiin kyllä tiivisteessä alkavaa vikaa, mutta ei vaihdettu, jotta pysytään sovituissa kustannuksissa) ja voidaan nyt vaihtaa se 60€:n tiiviste niin viekkaanpa, että vaihto olisi jälkikäteen tullut maksamaan vielä aika reippaasti enemmän kuin tuon 60€
Eli minunkin mielestä tässä sinun tapauksessasi on menetelty täysin asiallisesti/ammattimaisesti ja ainakin hyvin lähelle tuota 15% sääntöä.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että jos nyt puhutaan allekirjoituksesi autosta niin eikai -05 mallin autossa ensimmäinen huolto voi olla vasta 2009
[/quote]
2 kuukautta olen ollut auton onnellinen omistaja siis minun aikana ensimmäinen huolto.
Jos autoosi olisi tehty vain sovitut öljynvaihdot ja olisit hakenut auton kotiin



Noh, korjaamolla olisi sanottu, että tehtiin se mitä sovittiin (havaittiin kyllä tiivisteessä alkavaa vikaa, mutta ei vaihdettu, jotta pysytään sovituissa kustannuksissa) ja voidaan nyt vaihtaa se 60€:n tiiviste niin viekkaanpa, että vaihto olisi jälkikäteen tullut maksamaan vielä aika reippaasti enemmän kuin tuon 60€

Eli minunkin mielestä tässä sinun tapauksessasi on menetelty täysin asiallisesti/ammattimaisesti ja ainakin hyvin lähelle tuota 15% sääntöä.
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että jos nyt puhutaan allekirjoituksesi autosta niin eikai -05 mallin autossa ensimmäinen huolto voi olla vasta 2009

2 kuukautta olen ollut auton onnellinen omistaja siis minun aikana ensimmäinen huolto.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
[quote="Tur_o"][quote="viheik"]Sovittiin hinnaksi 300-350€ mutta tuo odottamaton tiiviste (vai mikä lie) maksoi 60€.[/quote]
Entä mitä huolto lopulta maksoi? Jos lasketaan hinta-arvion 350 € mukaan niin 402,50 € lasku on täysin laillinen.
Tietysti on ymmärrettävää, että arvioitua suurempi lasku pelästyttää, mutta mielestäni tässä tapauksessa korjaamon toiminta vaikuttaa asialliselta.[/quote]
Olikohan se jotakin 390€.
Kuten aiemmin sanoin että ettei se osan vaihto haittaa koska olisin sen joka tapauksessa vaihdattanut mutta kun olin varannut 350 käteistä.
Entä mitä huolto lopulta maksoi? Jos lasketaan hinta-arvion 350 € mukaan niin 402,50 € lasku on täysin laillinen.
Tietysti on ymmärrettävää, että arvioitua suurempi lasku pelästyttää, mutta mielestäni tässä tapauksessa korjaamon toiminta vaikuttaa asialliselta.[/quote]
Olikohan se jotakin 390€.
Kuten aiemmin sanoin että ettei se osan vaihto haittaa koska olisin sen joka tapauksessa vaihdattanut mutta kun olin varannut 350 käteistä.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Sinänsä olisi mukava tietää mikä 60 euron tiiviste sinne on laitettu, koska
1.pohjan tiiviste maksaa veholla 15€, tarvikkeena kuuluu usein suodatin pakettiin
2.sähköpistokkeen tiivisteet ( tai koko pistokkeen holkki) maksaa alle 10€
Toisaalta 60€ on pikku raha, jos sillä säästyy vaihteiston ohjauslaitteen öljyyntymiseltä. Ja näin ilmeisesti on..
1.pohjan tiiviste maksaa veholla 15€, tarvikkeena kuuluu usein suodatin pakettiin
2.sähköpistokkeen tiivisteet ( tai koko pistokkeen holkki) maksaa alle 10€
Toisaalta 60€ on pikku raha, jos sillä säästyy vaihteiston ohjauslaitteen öljyyntymiseltä. Ja näin ilmeisesti on..

Voihan olla että se sähköliitin vaihdettu ja hinta töineen. Tosin yli 50€ otettu sen vaihdosta, 5-10min työstä aika reilusti (sisältää avaiminen etsimisen)
No joo, tuossa rempassa kokonaissumma ja ylitys sen verran pieniä että turhaa sen enempää ihmetellä. Jos ei miellytä niin käyttää seuraavan kerran toisessa paikassa.

No joo, tuossa rempassa kokonaissumma ja ylitys sen verran pieniä että turhaa sen enempää ihmetellä. Jos ei miellytä niin käyttää seuraavan kerran toisessa paikassa.
Noniin nyt kun on tuo lasku niin siinä sanotaan että kyseinen osa on sähköhydraulinen ohjainyksikönohjain 49,95€.
Tiivisterengas 1,20€
Säätökappale 8,80€
Pistoke 16,02€
Yhteensä 75,97€.
Jos jossain nyrkkipajassa olisin teetättänyt huollon niin voi olla että tuo osa olisi jäänyt vaihtamatta ja jos olisi huomattu vuoto niin eipä varmaan olisi löytynyt hyllystä.
Siitä kiitokset merkkihuollolle. Ja varmasti käytän jatkossakin heidän palveluja.
Tiivisterengas 1,20€
Säätökappale 8,80€
Pistoke 16,02€
Yhteensä 75,97€.
Jos jossain nyrkkipajassa olisin teetättänyt huollon niin voi olla että tuo osa olisi jäänyt vaihtamatta ja jos olisi huomattu vuoto niin eipä varmaan olisi löytynyt hyllystä.
Siitä kiitokset merkkihuollolle. Ja varmasti käytän jatkossakin heidän palveluja.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Niin oliko nämä osat se "60€:n tiiviste"?viheik kirjoitti:Noniin nyt kun on tuo lasku niin siinä sanotaan että kyseinen osa on
sähköhydraulinen ohjainyksikönohjain 49,95€.
Tiivisterengas 1,20€
Säätökappale 8,80€
Pistoke 16,02€
Yhteensä 75,97€.
Minusta tuo ohjainyksikköohjain ja säätökappale ei kuulu joukkoon, jos puhutaan tiivisteen vaihdosta. Mitähän osia ne ovat ?

Pistoke ja tiivisterengas voisivat olla ne vaihteistonsähköjohtojen läpiviennin tiivisteet, joita arvailtiin vaihdetuiksi.
[quote="Timo J"][quote="viheik"]Noniin nyt kun on tuo lasku niin siinä sanotaan että kyseinen osa on
sähköhydraulinen ohjainyksikönohjain 49,95€.
Tiivisterengas 1,20€
Säätökappale 8,80€
Pistoke 16,02€
Yhteensä 75,97€.
[/quote]
Niin oliko nämä osat se "60€:n tiiviste"?
Minusta tuo ohjainyksikköohjain ja säätökappale ei kuulu joukkoon, jos puhutaan tiivisteen vaihdosta. Mitähän osia ne ovat ?
Pistoke ja tiivisterengas voisivat olla ne vaihteistonsähköjohtojen läpiviennin tiivisteet, joita arvailtiin vaihdetuiksi.[/quote]
Eli nämä osat ovat se ylimääräinen työ.
Minäkin totesin sille työnjohtajalle että aika kallis tiiviste jos se maksaa 60€ kuten se ensin sanoi. Mutta niinhän tuo sanoi että piti vaihtaa koko osa kun ei saa tiivistettä erikseen.
Mistäpä sitä tietää onko sitä koko osaa edes vaihdettu. Olisi kiva ollut nähdä vanha osa.
sähköhydraulinen ohjainyksikönohjain 49,95€.
Tiivisterengas 1,20€
Säätökappale 8,80€
Pistoke 16,02€
Yhteensä 75,97€.
[/quote]
Niin oliko nämä osat se "60€:n tiiviste"?
Minusta tuo ohjainyksikköohjain ja säätökappale ei kuulu joukkoon, jos puhutaan tiivisteen vaihdosta. Mitähän osia ne ovat ?

Pistoke ja tiivisterengas voisivat olla ne vaihteistonsähköjohtojen läpiviennin tiivisteet, joita arvailtiin vaihdetuiksi.[/quote]
Eli nämä osat ovat se ylimääräinen työ.
Minäkin totesin sille työnjohtajalle että aika kallis tiiviste jos se maksaa 60€ kuten se ensin sanoi. Mutta niinhän tuo sanoi että piti vaihtaa koko osa kun ei saa tiivistettä erikseen.
Mistäpä sitä tietää onko sitä koko osaa edes vaihdettu. Olisi kiva ollut nähdä vanha osa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ei kyllä mitään hajua mikä tuo ohjain on. Se plugi maksaa noin 7€ ja siinä on tiivisteet valmiina, pelkät O-renkat saa myös vaihdettua vanhaan osaan ja maksaa pari euroa. Itselleni vaihdoin tuon koko plugin kun ei tuon enempää maksanut. Laatikon öljyjen vaihdon yhteydessä nopsa homma, vaatii kahden pultin irroittamisen ja sähköliittimen pyöräytyksen.
Yksi vaihtoehto on että uusi plugi on kiristetty väärin ja vastakappale saatu rikki
No oikeasti ei mitään hajua mistä tuossa on laskutettu. Vaikka suurista summista ei ole kyse, olisi tietysti ihan kohtuullista vaatia että asiakkalle kerrotaan mitä autoon tehdään.
Yksi vaihtoehto on että uusi plugi on kiristetty väärin ja vastakappale saatu rikki
