Terve! Mahtaako nuilla jarrulevyillä olla kauheita eroja? Motonetista saisi tilaamalla hintaan a54,90 egee ja Vehossa muistaakseni noin tuplat kalliimpi..
Jarrupalat maksaa Motonetissa 44,50 eteen (Brembo), lienee tarpeeksi laadukkaat. Vehon hinta taisi olla jotai 120 euroa.
Onkohan tuohon e320cdi:ssä eroja muuten noissa etujarrulevyissä? Motonetti siis tarjoaa tuohon vain noita 312mm halkaisijaltaan olevia levyjä..
Itsellä siis vm 2005 eikä ole enää noita SBC-jarruja.
Jaa siis 2005 eikä SBC:tä. Itselläni on myös -05 ja kyllä siellä SBC:t löytyy... Oletko ihan varma ettei autosi ole -06 mallia? En mä kyllä näistä mitään tiedä.
Mutta jos kuitenkin on SBC:llä varustettu auto, niin mitenkähän tuo SBC-yksikön takuuvaihto tökkii jos itse on tehnyt jarruremppoja eli vaihtanut levyjä/paloja? Paikallisella korjaamolla vain sanottiin, että jos auto on säännöllisesti merkkihuollettu niin SBC-yksikön vaihto menee takuuseen. Eli täytyykö kaikki jarrurenpat teettää kalliilla merkkihuollossa tuon takuun säilymisen vuoksi?
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
arto79 kirjoitti:Joo vm. on tosiaan 2005 eikä ole SBC-jarruja. Olen koittanut noita SBC-holdia, yms. mutta ei toimi kun ei niitä olekaan.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta kyllä HOLD toiminto on nykyisissäkin autoissa, vaikka ei ole sähköjarruja.
Ainakin käyttöohjekirja tuntee toiminnon.
Nimitys, joka tulee näyttöön taitaa olla HOLD, eikä SBC HOLD kuten näissä sähköjarrullisissa.
sulla ei ole siis Facelift (eli terävä keulainen) vaan vanha joka rekisteröity 06 ilmeisesti. SBC jarrut poistuivat Faceliftin myötä ja tilalle tuli ABR
MarkoV kirjoitti:Jaa siis 2005 eikä SBC:tä. Itselläni on myös -05 ja kyllä siellä SBC:t löytyy... Oletko ihan varma ettei autosi ole -06 mallia? En mä kyllä näistä mitään tiedä.
Mutta jos kuitenkin on SBC:llä varustettu auto, niin mitenkähän tuo SBC-yksikön takuuvaihto tökkii jos itse on tehnyt jarruremppoja eli vaihtanut levyjä/paloja? Paikallisella korjaamolla vain sanottiin, että jos auto on säännöllisesti merkkihuollettu niin SBC-yksikön vaihto menee takuuseen. Eli täytyykö kaikki jarrurenpat teettää kalliilla merkkihuollossa tuon takuun säilymisen vuoksi?
Marko
kyllä ne yksiköt on menneet takuuseen vajailla huoltokirjoillakin ja muualla huolletuistakin..
MarkoV kirjoitti:Jaa siis 2005 eikä SBC:tä. Itselläni on myös -05 ja kyllä siellä SBC:t löytyy... Oletko ihan varma ettei autosi ole -06 mallia? En mä kyllä näistä mitään tiedä.
Mutta jos kuitenkin on SBC:llä varustettu auto, niin mitenkähän tuo SBC-yksikön takuuvaihto tökkii jos itse on tehnyt jarruremppoja eli vaihtanut levyjä/paloja? Paikallisella korjaamolla vain sanottiin, että jos auto on säännöllisesti merkkihuollettu niin SBC-yksikön vaihto menee takuuseen. Eli täytyykö kaikki jarrurenpat teettää kalliilla merkkihuollossa tuon takuun säilymisen vuoksi?
Marko
kyllä ne yksiköt on menneet takuuseen vajailla huoltokirjoillakin ja muualla huolletuistakin..
Ahaa, tämä on lohdullinen tieto.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Tänään aamulla ajattelin koittaa, kun lueskelin täällä foorumilla noista SBC-jarruista, tuota ruuhkajarrua. Eli 15kmh tai pienemmässä nopeudessa vedän vakinopeudensäätimestä itseäni päin ja näyttöön tulee vain teksti: kmh---, eikä tapahdu muuta. Eli ei ole noita SBC-jarruja omassani.
Mutta itse topicciin palaten. niin taitavat nuo jarruhilppeet, levyt, palat, yms. olla ihan samat kuitenkin, kuin esim. vm.-03:ssa tai -06:ssa?
No ei toimi HOLD eikä STOPPIkaan.. No sen verran alkoi kiinnostamaan toi SBC-asia, että miten muuten voisi tarkastaa onko tuossa noita SBC-jarruja? Jos ne on vaikka rikki tai jotain?
Edellisessä 2004 mallissa sbc toimi sekä viiksestä että polkimesta, 2006 mallissa toimii vain polkimesta syvemmälle painamalla. Ja auto pitää tietenkin olla pysähdyksissä jarrua painaessa, mittaritaulun alaosaan tulee sitten sbc-merkki.
Minusta sitä vakionopeus viikseä pitää nostaa ylös kun on pysähdyksissä, silloin mulla kytkeytyy SBC-S päälle.
SBC-H en ole vielä onnistunut saamaan päälle poljinta painamalla, en tiedä onko tätä toimintoa autossani.
Kuulin että kun poljinta painaa terävästi pysähdyksissä nii kytkeytyy, pitää kokeilla ku kerkii.
scherer kirjoitti:Kaukosäätimellä avaa ovet, niin kuuluu pieni hurina jarrujen aktivoinnista.
Jos jarrut ja kompura on täysin kunnossa, ei hurina kuulu läheskään joka kerralla kun avaa ovet. Ja SBC-hold myöskin on joistain malleista koodattu pois käytöstä, koska lyhentää järjestelmän käyttöikää.
Jokatapauksessa vuoden 2005 puolella valmistetut W211:set pitaisi olla kaikki SBC-jarruilla varustettuja, ja vielä osa 2006 puolellakin. Omani on 2005 puolivälin autoja, ja SBC:t löytyvät, sekä jarrua polkaistaessa kytkeytyy SBC-hold päälle, joka ainakin omasta mielestäni on hyvä toiminto!
Jos ei itselläsi ole EPC-Netiä, niin laita autosi valmistenumero minulle vaikka privana, niin sieltä voi asian tarkistaa myös.
Kokeiltaa sitä SBC-H (HOLD) toimintoa niin, että, kun oletten normaali jarrutuksessa pysäyttäneet auton, jolloin jalka tietysti jää hieman painamaan jarrupoljinta niin polkaiskaa tuosta asennosta terävästi lisää sitä poljinta pohjaan. Hitaalla painaisulla se ei kytkeydy päälle.
Tuosta -05 mallisesta autosta laitan kyllä pääni pantiksi, että siitä SBC jarrut löytyy. SBC-S (STOP) toimintoa ei välttämättä löydy, kun se on jarrujärjestelmän ohjelmistopäivityksessä saattanut poistua, kuten omassani. Holdin pitäisi kuitenkin vielä löytyä.
Hurina noista jarruista pitäisi myös kuulua esim. startatessa ja sammuttaessa sekä silloin kun lähtee hiljaa liikkeelle startin jälkeen, jolloin jarrut testaavat toimintansa (oliko se nyt yli 12 km/h ajettaessa tmv??). Hurisee myös kesken ajon tietyin väliajoin.
Mun autossa kuuluu toi hurina, jos se on seissyt esim. vuorokauden yli ettei oo ajanu lainkaan ja sitten kun avaa ovet. Oon ajatellut, että se tulee airmaticista?
Se hurina on juuri se SBC-kompuran hurina. Jos hold-toiminto ei pelaa, niin sano seuraavassa huollossa että ohjelmoivat sen käyttöön. Tiedän vain, että liikenteessä on versioita, joissa ei tuo HOLD-toiminto ole käytössä.
Jarrupalojen vaihto ei ole sitten tässä autossa mikään Pärnäsen korjaamon normijuttu. Jos aihe kiinnostaa, niin tuolta löytyy hieman lisää infoa aiheesta:
JKK kirjoitti:Se hurina on juuri se SBC-kompuran hurina. Jos hold-toiminto ei pelaa, niin sano seuraavassa huollossa että ohjelmoivat sen käyttöön. Tiedän vain, että liikenteessä on versioita, joissa ei tuo HOLD-toiminto ole käytössä.
Jarrupalojen vaihto ei ole sitten tässä autossa mikään Pärnäsen korjaamon normijuttu. Jos aihe kiinnostaa, niin tuolta löytyy hieman lisää infoa aiheesta:
Itse asiassa kävin Veikko Kilkenbladin asianajotoimistolla juttelemassa asiasta ja suosittelivat juuri tuota kyseistä korjaamoa.
Joo, kyllä mä tuon asianmukaiseen paikkaan vien huoltoon, jossa samalla vaihtavat nuo jarruhilut.
Krhmm..
SBC-hold ainaki toimii. Mutta ei SBC-S eli se ruuhkajarru. Ehkä vähän noloa myöntää, että auto on ollu mulla jo vuoden ja nyt vasta tiedän että siinä on SBC-jarrut.
Elikä, pysähtyneenä ja D-vaihde päällä jarrua painaessa hieman kovempaa syttyy tuo SBC-hold-valo.
arto79 kirjoitti:Krhmm..
SBC-hold ainaki toimii. Mutta ei SBC-S eli se ruuhkajarru. Ehkä vähän noloa myöntää, että auto on ollu mulla jo vuoden ja nyt vasta tiedän että siinä on SBC-jarrut.
Elikä, pysähtyneenä ja D-vaihde päällä jarrua painaessa hieman kovempaa syttyy tuo SBC-hold-valo.
Näin sitä oppii uutta
Mullakin on sama eli Hold toimii mutta ei Stop, eli näissä -05:ssa on toinen koodattu pois.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Helpoin tapa selvittää onko autossa SBC-jarrut vai perinteiset, on avata konepelti ja raottaa tuulilasin edessä kuljettajan puolella olevaa muovisuojaa. Jos sieltä löytyy perinteinen pyöreä alipaineella toimiva jarrutehostin, autossa ei todennäköisesti ole SBC-jarruja.
Mitenkähän on teknisesti toteutettu tuo HOLD-toiminto näissä tuoreimmissa autoissa, joissa ei ole sähköä tekemässä jarrupainetta ?
Palaako jarruvalot, kun seisoo jonossa HOLD-päällä ?
MB EQE 350 4Matic
exät:
MB E 300 de EQ Power 4Matic
MB E 300 de EQ Power
MB E 220 d 4Matic
MB E 250 CDI BlueTec 4Matic
MB E 250 CDI BE 4Matic
MB E 250 CDI BE A
MB E 280 CDI A 4Matic
Konepellin kun avaa, niin siinä edessä on mötikkä, joka vanhoilta ammattiasentajilta jää tunnistamatta, kun ensin ovat paikantaneet kaikki muut asiaan kuuluvat osat - ja siinä lukee päällä sbc.
Mulla muuten noita hold ja stop toimintoja ei omassa 04-mallisessa autossa ole. Tästä on ollut ennenkin keskustelua. Niitä on ilmeisesti koodattu pois aika yleisestikin, ja syyksi arveltiin kai sitä, että ne edesauttaisivat tämän sbc-jarruyksikön hajoamista, joka on ollut pienimuotoinen murheenkryyni ja kohtalaisen kallis vaihdettava, jos sen joutuu maksamaan omasta pussista. Olikohan niin, että uuden yksikön hinta liikkuisi 1600 euron paikkeilla.
Itselleni vastaten
Autostani löytyy molemmat SBC-S ja -H. Eroa niissä on että -S menee vakionopeusviikseä nostamalla ja poistuu samasta vivusta tai ajamalla yli 60 km/h.
-H lähtee heti pois kun kaasua painaa, ja päälle meni tosiaan niinku neuvottiin että jarrutuksen jälkeen kun on pysähdyksissä ja vaihde päällä ja jarrua nopeasti polkasee nii päälle menee.
Aina sitä jotain oppii , kiitokset foorumille ja sen kättäjille
nh1131 kirjoitti:Itselleni vastaten
Autostani löytyy molemmat SBC-S ja -H. Eroa niissä on että -S menee vakionopeusviikseä nostamalla ja poistuu samasta vivusta tai ajamalla yli 60 km/h.
-H lähtee heti pois kun kaasua painaa, ja päälle meni tosiaan niinku neuvottiin että jarrutuksen jälkeen kun on pysähdyksissä ja vaihde päällä ja jarrua nopeasti polkasee nii päälle menee.
Aina sitä jotain oppii , kiitokset foorumille ja sen kättäjille
Ei kai vaihteen tarvitse olla päällä? En muista 211:stä mutta tuossa enemmän ajamassani olen kyllä laittanut holdin päälle vapaalla, sen perään vaihteen päälle jarrupolkimeen koskematta. Eri asia onko tuolla mitään merkitystä, joskus liikennevaloissa on tullut heitettyä vapaalle ja vasta perään hold päälle.
Niissä "ei-SBC" jarruissahan holdilla liikkuu jarrupoljin ihan oikeasti sen verran että se saa jarruvalot syttymään ihan perinteisesti (tehostimessa olevasta anturista/kytkimestä tosin vanhemman jarrupolkimen kytkimen sijasta, tuohan taisi tulla BAS:in mukana). Mutta tosiaan kyllä SBC:lläkin palaa jarruvalot kuten pitääkin.