Huollossa tuli kehotus tehdä pakoputkelle jotain ennen katsastustu, kun alkaa olla aika pahasti ruosteessa.
Asiaa pohtiessani tuli mieleen, että onko diiseleihin asennettu "tehoputkia" ja miten ne niissä toimii. Pitäisi olla vielä sellainen, että läpäisee katastuksen.
Mitä vaihtoehtoja olisi ja missä hinnoissa liikutaan?
250D pakoputki
250D pakoputki
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Re: 250D pakoputki
Toki dieseleihin tehoputkia laitettu,mutta ne sillon turbokoneita/turbotettuja. Vapariin saa aikamoiset pörinät jos alkaa kovin avartaan (vau...),vaimentimia ainakaan oo varaa vähentää? Turbolliseen makeat sävelet ja lisäks ruokaa kun saa,vakioputki alkaa ahdistamaan ja rajusti. Toki kannattaa laittaa vaimenninta turbolliseenkiin,kuka siitä melusta tykkää mutta se äänen laatusimo kirjoitti:Huollossa tuli kehotus tehdä pakoputkelle jotain ennen katsastustu, kun alkaa olla aika pahasti ruosteessa.
Asiaa pohtiessani tuli mieleen, että onko diiseleihin asennettu "tehoputkia" ja miten ne niissä toimii. Pitäisi olla vielä sellainen, että läpäisee katastuksen.

On valtava ero ahdetulla ja ruokaa saavalla autolla verrattuna ilman ahtoja. Mustaa tulee ahtamattomana putken täydeltä kuin lehmän henkäystä, ahtoja noin 1.5bar ja jöötiä tulee vauhdilla isostakin rööristä. Villiä videota tuli illalla katottua,harmi kun sitä ei voi laittaa julkiseen levitykseen, oli pätkä penkityksestä foorumilla kuukausi-pari sitten.
Niin,hintaan... Putkihan ei valtavia maksa ja äkkiä tehty mikäli hitsaustaitoa löytyy ja ruostumatonta teräsputkeä/kasa käyriä.
Minä laitoin Eurostainlesin savupiipun. Ei ollu mikään tehopuki mutta rosteria.
www.eurostainless.fi
www.eurostainless.fi
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Tuosta pakoputki-hommasta tuli yks juttu mieleen: Palailin tuossa viime kesänä yhtenä yönä reissulta
(työkeikka, ettei tule väärinkäsityksiä) Tie oli hiljainen, joten annoin ambulanssi-meseni lentää vähän reilummin. Vauhtia oli n.140km ku kuulu saat..llinen pamaus ja ääni ku ukkonen ois jyrähtäny auton alla. Peilistä näin ku kipinäsuihku löi perästä. Putki oli vaihelootan kohalta poikki ja perä-osa laahas tienpintaan. Tais perässä tullut vähän säikähtää ku jätti ainaki reilun hajuraon, luuli varmaan että mesessä lyötiin rakettimoottorit päälle..
Ei ehkä tekniikka osaston juttuja mutta kumminki..


Ei ehkä tekniikka osaston juttuja mutta kumminki..
Tuo Euro Stainless vaikuttaa melko hyvältä ratkaisulta, hintaahan putkella kyllä on, mutta mikä nyt ilmaista olisi? Takuuhan ainakin on niin hyvä, että taitaa putki olla kestävää tavaraa.
Muuttuuko äänet miten verrattuna vakioputkeen?
Pitää varmaankin toimia ajoissa, jotta välttyy tuolta "rakettimoottori ilmiöltä"
Muuttuuko äänet miten verrattuna vakioputkeen?
Pitää varmaankin toimia ajoissa, jotta välttyy tuolta "rakettimoottori ilmiöltä"

W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Viimeisen vaimentimen puuttumisella on aika jännä vaikutus. Tuolla 250D automaatilla viime talvena ajelin, vauhtia oli kanssa jotain satasen luokkaa kun yhtäkkiä alkoi kuulua voimakas laahaava ääni... siinä sitten pysähdyin, jätin auton tyhjäkäynnille ja auton taakse käveltyäni huomasin takavaimentimen katkenneen irti niin, että sen etuosa laahasi maata... onneksi ei tökännyt mihinkään.... mutta tosiaankin hämmentävää oli se, miten vähän vaimentimen "puuttuminen" vaikutti ääniin. Tietyllä kierroslukualueella kuului voimakaskin pörinä, mutta satasen vauhdissa tuota ei huomannut koventuneesta äänestä, eikä juuri tyhjäkäynnilläkään. Ajelin autolla varmaan viikon verran ilman takavaimenninta eikä edes hävettänyt, kun osasi välttää tiettyjä kierrosalueita joilla putki piti kovempaa ääntä 
