250D pakoputki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

250D pakoputki

Viesti Kirjoittaja simo »

Huollossa tuli kehotus tehdä pakoputkelle jotain ennen katsastustu, kun alkaa olla aika pahasti ruosteessa.

Asiaa pohtiessani tuli mieleen, että onko diiseleihin asennettu "tehoputkia" ja miten ne niissä toimii. Pitäisi olla vielä sellainen, että läpäisee katastuksen.

Mitä vaihtoehtoja olisi ja missä hinnoissa liikutaan?
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: 250D pakoputki

Viesti Kirjoittaja jpk »

simo kirjoitti:Huollossa tuli kehotus tehdä pakoputkelle jotain ennen katsastustu, kun alkaa olla aika pahasti ruosteessa.

Asiaa pohtiessani tuli mieleen, että onko diiseleihin asennettu "tehoputkia" ja miten ne niissä toimii. Pitäisi olla vielä sellainen, että läpäisee katastuksen.
Toki dieseleihin tehoputkia laitettu,mutta ne sillon turbokoneita/turbotettuja. Vapariin saa aikamoiset pörinät jos alkaa kovin avartaan (vau...),vaimentimia ainakaan oo varaa vähentää? Turbolliseen makeat sävelet ja lisäks ruokaa kun saa,vakioputki alkaa ahdistamaan ja rajusti. Toki kannattaa laittaa vaimenninta turbolliseenkiin,kuka siitä melusta tykkää mutta se äänen laatu 8)

On valtava ero ahdetulla ja ruokaa saavalla autolla verrattuna ilman ahtoja. Mustaa tulee ahtamattomana putken täydeltä kuin lehmän henkäystä, ahtoja noin 1.5bar ja jöötiä tulee vauhdilla isostakin rööristä. Villiä videota tuli illalla katottua,harmi kun sitä ei voi laittaa julkiseen levitykseen, oli pätkä penkityksestä foorumilla kuukausi-pari sitten.

Niin,hintaan... Putkihan ei valtavia maksa ja äkkiä tehty mikäli hitsaustaitoa löytyy ja ruostumatonta teräsputkeä/kasa käyriä.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minä laitoin Eurostainlesin savupiipun. Ei ollu mikään tehopuki mutta rosteria.
www.eurostainless.fi
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Tuosta pakoputki-hommasta tuli yks juttu mieleen: Palailin tuossa viime kesänä yhtenä yönä reissulta 8) (työkeikka, ettei tule väärinkäsityksiä) Tie oli hiljainen, joten annoin ambulanssi-meseni lentää vähän reilummin. Vauhtia oli n.140km ku kuulu saat..llinen pamaus ja ääni ku ukkonen ois jyrähtäny auton alla. Peilistä näin ku kipinäsuihku löi perästä. Putki oli vaihelootan kohalta poikki ja perä-osa laahas tienpintaan. Tais perässä tullut vähän säikähtää ku jätti ainaki reilun hajuraon, luuli varmaan että mesessä lyötiin rakettimoottorit päälle.. :wink:
Ei ehkä tekniikka osaston juttuja mutta kumminki..
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Tuo Euro Stainless vaikuttaa melko hyvältä ratkaisulta, hintaahan putkella kyllä on, mutta mikä nyt ilmaista olisi? Takuuhan ainakin on niin hyvä, että taitaa putki olla kestävää tavaraa.
Muuttuuko äänet miten verrattuna vakioputkeen?

Pitää varmaankin toimia ajoissa, jotta välttyy tuolta "rakettimoottori ilmiöltä" :lol:
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Enpä äänissä huomannut juuri mitään ihmeempää. Auton alta kun kuuntelee, ni vähän on terävämpi. Jos hommat sitä pukea, kysy onko se koko matkalta. Omassa ei ollut etuputkea, mutta ne teki kyllä sen.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Viimeisen vaimentimen puuttumisella on aika jännä vaikutus. Tuolla 250D automaatilla viime talvena ajelin, vauhtia oli kanssa jotain satasen luokkaa kun yhtäkkiä alkoi kuulua voimakas laahaava ääni... siinä sitten pysähdyin, jätin auton tyhjäkäynnille ja auton taakse käveltyäni huomasin takavaimentimen katkenneen irti niin, että sen etuosa laahasi maata... onneksi ei tökännyt mihinkään.... mutta tosiaankin hämmentävää oli se, miten vähän vaimentimen "puuttuminen" vaikutti ääniin. Tietyllä kierroslukualueella kuului voimakaskin pörinä, mutta satasen vauhdissa tuota ei huomannut koventuneesta äänestä, eikä juuri tyhjäkäynnilläkään. Ajelin autolla varmaan viikon verran ilman takavaimenninta eikä edes hävettänyt, kun osasi välttää tiettyjä kierrosalueita joilla putki piti kovempaa ääntä :wink:
Vastaa Viestiin