aaltojarvi kirjoitti:Muuten käyttäytyy ihan mainiosti. Käy nätisti lämpimänä tyhjäkäyntiä, vetää ajossa hyvin niin normaalisti kuin täyskaasullakin tai traileri autoineen perässä. Kuumana lähtee heti käymään, kuin myös jos sammuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen vaikka kahden minuutin päästä ja starttaa uudestaan (ajan joka päivä töistä lähtiessä vajaan kilometrin startin jälkeen ja sammutan n. 10:ksi minuutiksi, josta taas lähtee ilman ongelmia)! Tyhjäkäynti tasaantuu kylmänäkin ekan minuutin aikana täysin normaaliksi.
Siskonäijä sano että tuuppaa kivan mustaa sauhua ihan terveen olosen määrän kun lykkäsin se Blazerin ohi hiukan toista sataa lasissa.
Kierrosrajotin puuttuu peliin 4000rpm kohdalla.
Se rapina josta kyselin tossa parikuukautta sitten http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
kuuluu melko voimakkaana jo -10 pakkasessa. Alle -5 asteessa taas vähenee merkittävästi. Olettaisin sen tulevan apulaitteista / hihnasta, mutta mainitsin nyt kun tuli tuo keskipakosäädin esiin.
Ne rapinat viittaa taas jakopäänketjun venyneisyyteen, se rapina tulee siitä kun ketju ottaa jakopään kaavelin alapäässä kosketuksen kaavelin alumiinirunkoon löysällä puolella. Ketju hankaa ajan mittaan kaaveliin reijän, josta sitten öljyt pääsee valumaan pikkuhiljaa ulos.
Luulisin kutenkin sinun tapauksessa olevan nuo polttoaine ongelmat. Tarkistele kaikki mahdollinen, niin eiköhän kylmäkäynnistykset oikene.
AM kirjoitti:Mutta tuossahan onkin sähköllä ohjattu jakajapumppu.
Ei siellä tiettävästi ole kuin käynnistyksenesto sähköisesti.
Ruiskutus on puhtaasti mekaaninen korkeapainejakajapumppu.
Se voi tuntua siltä olevan, kun on elktroninen kaasupoljin. Mutta sitten sen huomaa, kun kaasuttelee suoraan konehuoneen puolelta kaasuvivusta ettei ruiskutuspumppua ohjaakaan elektroniikka.
Voinhan olla väärässä, kun ei ole tarvinnut koskaan ottaa kyseistä moottoria levälleen ruiskutuspumpun osalta. Muutenhan perusmoottori on OM 602, mutta ruiskutustekniikan muutos alkuperäiseen on muutettu sekä suutintekniikka.
Minähän en noitten tekniikasta niin paljon tiedä että voisin sanoa millainen säädin tuossa on, tai miten sitä ohjataan. Joka tapauksessa ennakonsäädintä tuossa ei ole siinä kohtaa missä se on rivipumppu versiossa.
Vaijerihan tulee polkimelta siihen linkulle konehuoneeseen ja siitä sitten sähköinen yhteys pumppuun?
AM kirjoitti:Minähän en noitten tekniikasta niin paljon tiedä että voisin sanoa millainen säädin tuossa on, tai miten sitä ohjataan. Joka tapauksessa ennakonsäädintä tuossa ei ole siinä kohtaa missä se on rivipumppu versiossa.
Vaijerihan tulee polkimelta siihen linkulle konehuoneeseen ja siitä sitten sähköinen yhteys pumppuun?
Näin varmaan on että rivipumpun kaltaista keskipakoisennakkosäädintä
ei ole nyt puheena olevassa versiossa, mutta itse mekaanisessa korkeapainepumpun sisällä luulisin sen olevan.
Menen huomenna kokeilemaan onko autossa todellakin sähköisesti säätyvä ruiskutuspumppu. Irrotan käynnistyksen jälkeen akunkengän ja sen jälkeen laturin virtajohdon. Sittenhän se näkee.
Ei se taida käydäkään, kun jos sähköt katkeaa, kytkeytyy käynnistyksenesto päälle ( mutta moottorin pitäisi siitä huolimatta jäädä käymään ).Yritän selvittää kuitenkin.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 18.01.2009 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
rumilus kirjoitti:
Jos maljasi täyttyy autosi suhteen, olisin valmis ostamaan sen itselleni, kunhan hinta olisi paikallaan !
Tuskin annat siitä mun mielestä paikallaan olevaa hintaa... Tosin kaikki myydään jos se hinta on kohdallaan!
Asiaan. Jotenkin se rapina minunkaan mielestä ei sovi jakopäähän kun ulkolämpötila vaikuttaa siihen ääneen niin rajust. Koitan ehtiä vaihtaa tuulettajan hihnan tässä alkuviikosta, ni pistän siinä vaiheessa käymään ilman hihnaa. Selvittää sekin jotain. Ja otan siskonäijän kaveriksi silmittelemään niitä p-a linjoja.
rumilus kirjoitti:
Jos maljasi täyttyy autosi suhteen, olisin valmis ostamaan sen itselleni, kunhan hinta olisi paikallaan !
Tuskin annat siitä mun mielestä paikallaan olevaa hintaa... Tosin kaikki myydään jos se hinta on kohdallaan!
Asiaan. Jotenkin se rapina minunkaan mielestä ei sovi jakopäähän kun ulkolämpötila vaikuttaa siihen ääneen niin rajust. Koitan ehtiä vaihtaa tuulettajan hihnan tässä alkuviikosta, ni pistän siinä vaiheessa käymään ilman hihnaa. Selvittää sekin jotain. Ja otan siskonäijän kaveriksi silmittelemään niitä p-a linjoja.
Ei ne pelkät näköhavainnot välttämättä riitä selvittämään polttoinevuotoja, koska polttoainevuotoa ei välttämättä näy ulospäin. Tiivisteet / kumiset O-renkaat kun falskaa, vuodot menee kaksiputkijärjestelmässä kiertoon eikä siten näy ulospäin. Läpinäkyvissä polttoaineputkissa ei kuitenkaan saisi liikkua yhtään ilmakuplia, ja ne on nähtävissä. Tiivisteet ja O-renkaat pitäisi vaihtaa kaikki kerralla uusiksi.
Täytyypi siis ensin selvittää tarvittava määrä ja laatu tiivisteitä. Ollee rintteri kuorma erikokoisia o-renkaita ja kupari / alumiinitiivisteitä. Kun nyt löytäis sen ajan jostain.
Luonto ja rahapussi ei anna periksi viedä pajalle, kun tähän asti autoilu-uralla ainoo vieraalla teetetty homma on pyöräkulmien säätö. Toisaalta joskus saattais olla halvempaa antaa periksi ja maksaa...
Polttoainejärjestelmän kaikki tiivisteet on saatavana korjaussarjana samassa pussissa dieselkorjaamoista tai maahantuojalta. VEHO antaa mielellään lisää tietoja.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 27.01.2009 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On siellä täysin sähköisesti ohjattu VE44 jakajapumppu.
Sinne ei ole mitään mekaanista yhteyttä joka säätäisi kaasua/sammutusta.
Senverran olen katsonut konehuoneen puolelle, että kaasuvivustossa on ainakin vaijerikin, mutta sitä en ole katsonut minne menee.
Se mitä sähköinen toiminto ainakin ohjaa ko. ruiskutuspumpussa kierroslukua sekä käynnistykseneston magneettiventtiiliä sekä sammutussolenoidia, mutta sen tiedän ainakin että mekaaninen toiminto jakopään ketjun välityksellä pyörittää mekaanisesti ruiskutuspumppua, joka taasen mekaanisesti korottaa polttoainepaineen suuttimille .
On siellä täysin sähköisesti ohjattu VE44 jakajapumppu.
Sinne ei ole mitään mekaanista yhteyttä joka säätäisi kaasua/sammutusta.
Senverran olen katsonut konehuoneen puolelle, että kaasuvivustossa on ainakin vaijerikin, mutta sitä en ole katsonut minne menee.
On juu. Kaasupolkimelta potentiometrille joka ohjaa moottorinohjauspoksia. Poksi ohjaa syöttöpumppua sähköisesti
Joo näinhän se menee sähköisesti kaasupolkimelta ohjausboksille ja sieltä ruiskutuspumpulle, mutta se boksi onkin " vain " käynnistyksenestoboksi.
Jos ohitan sammutinsolenoidin pumpusta niin laitan ko. moottorin muitta mutkitta käyntiin, mutta se voi sitten olla kierrosluvun säätö sähköisesti, mutta itse ruiskutus kyllä tapahtuu mekaanisesti ja ruiskutusennakkokin säätyy keskipakoissäätimellä.
rumilus kirjoitti:Polttoainejärjestelmän kaikki tiivisteet on saatavana korjaussarjana samassa pussissa dieselkorjaamoista tai maahantuojalta. Mersujen polttoainejärjestelmien maahantuoja on täällä Turun seudulla Vakiovaruste niminen yritys ( Liedon Tuulissuo ). Sieltä löytyy kaikki dieselmersun ko. osat, ota sinne yhteyttä. ( Nyt varmaan dieselkorjaamot ovat pahoillaan ilmoituksestani, koska kyseisestä paikasta saa dieselkorjaamo hintoihin verrattuna puolet halvemmalla osat )
Kiitoksia tiedoista:!: Kyselen tosta paikalisesta diesel-verstaasta josko osaisivat myydä koko sarjan.
Jos se pumppu on sähköllä ohjattu, ni lieneekö siitä löytyä kylmäkäynnistys- / kylmäkäyntipiiri
AM kirjoitti:Mutta tuossahan onkin sähköllä ohjattu jakajapumppu.
Se mikä tässä nyt voi sekoittaa ajatuksia on se, että OM602:sta on ilmeisesti useita eri variantteja, mm. 2.5l D rivipumpulla ja 2.9l TD jakajapumpulla.
rumilus kirjoitti:Polttoainejärjestelmän kaikki tiivisteet on saatavana korjaussarjana samassa pussissa dieselkorjaamoista tai maahantuojalta. Mersujen polttoainejärjestelmien maahantuoja on täällä Turun seudulla Vakiovaruste niminen yritys ( Liedon Tuulissuo ). Sieltä löytyy kaikki dieselmersun ko. osat, ota sinne yhteyttä. ( Nyt varmaan dieselkorjaamot ovat pahoillaan ilmoituksestani, koska kyseisestä paikasta saa dieselkorjaamo hintoihin verrattuna puolet halvemmalla osat )
Kiitoksia tiedoista:!: Kyselen tosta paikalisesta diesel-verstaasta josko osaisivat myydä koko sarjan.
Jos se pumppu on sähköllä ohjattu, ni lieneekö siitä löytyä kylmäkäynnistys- / kylmäkäyntipiiri
Perskeles...täytyy ottaa kyseinen jakajapumppu tutkittavaksi ja katsoa, mikä siellä todellisuudessa on sähköllä ohjautuvia komponentteja.
Minun käsitys on, että ruiskutusta -ja ennakkoa ei säädetä tässä pumpussa sähköisesti. Voin olla väärässä, mutta tästä lähdetään.
Jos pumpussa on sähköllä säätyviä ruiskutusteknisiä ominaisuuksia niin sinun tapauksessa huono kylmäkäynnistys voi joutua siitäkin.
Veijo kirjoitti:
Se mikä tässä nyt voi sekoittaa ajatuksia on se, että OM602:sta on ilmeisesti useita eri variantteja, mm. 2.5l D rivipumpulla ja 2.9l TD jakajapumpulla.
Juu.
OM602sta on olemassa 2.5l ja 2.9l esikammio koneena mekaanisella rivipumpulla.
2.5l kone on ollut lähinnä henkilöautoissa mutta ompa sitä laitettu myös G-mallin keulille.
Tuo 2.9 kammiokone oli käytössä vanhemmissa pakuissa ja myös G-mallissa
Sitten uudemmissa pakuissa (sprintter) ja W210 väyrysestä löytyy 2.9l suoraruiskutekniikan omaava OM602 josta tässäkin on nyt kyse.
Aika hyvin kertoo tuo wikipedian sivu nuo koneet ja mistä koreista konetta löytyy.
Autoremontti siirtyy ainakin ensiviikolle, tuli töihin uus kone jota asennetaan nyt ainakin koko tää viikko. OT: 10-12 tuntista päivää + vkl. Ja kone makso 1.3 meur. Jaa lama... Kiitoksia tähän asti ja palataan asiaan kun asiaa taas on.
Morjes!
Minulla olisi sprinntterissä samat vinkeet kuin sinullakin ja vähän muutakin kaupan päälle joten kiinnostaisi tietää selvisikö autostasi jotakin!
aaltojarvi kirjoitti:Eli haulla selvisi, että tollanen suoraruisku lähteepi pakkasestakin käymään lähes ilman hehkua. Mulla ei niin ole. Lähellä nollaa keleillä lähtee kohtuudella kun malttaa hehkuttaa loppuun asti, mutta -15 pakkanen vaatii pari tuntia tolppaa, hehkun loppuun asti ja silti vielä on tosi vaikeeta. Ei siis vaadi pitkää starttia, vaan lähtee muuten tosi vaikeesti tulille.
Tosi kylmällä voi joutua pyöräyttämään pari kertaa kun ei anna ottaa kierroksia eikä silti jaksa käydä. Kun saa käymään, käynti tasaantuu ekan 30sek. aikana hyväksi. Veto tuntuu olevan tallella ja kulutuskin on 10-12l luokkaa, vähän kuormasta (ja jalasta) riippuen.
Hehkut toimii (uudet, ja mitattu hehkutuksen aikana että sähkö tulee tulpille), vaikka hehkuvalo ei vieläkään toimi.
Lieneekö näissä olla joku läpötila-anturi ohjaamassa kylmäkäynnistystä?
Vai voisko tukkonen imusarja ja vielä toiminnassa oleva EGR häiritä?
Autolla ajettu 295tkm ja on ollut mulla puoli vuotta.
Vehon testeri näytti viaksi "jäähdytysnesteen lämpötilan tunnistin". Siis ei mittarin anturi, vaan se etummainen joka siis ohjaa pumpun sähkoisesti säätyvää syötön ennakkoa lämpötilan mukaan. Tuntuu osan toimittamisessa olevan vaikeuksia, eli en tiedä vieläkään onko se todellinen syyllinen.
Siis tässä kun on arvailtu suuntaan ja toiseen siitä, että onko se pumppu sähköisellä ennakon säädöllä vai ei, ni vastaus on että kyllä on
Eli uusi anturi marmoritiskiltä hintaan 20e + vikakoodien luku 31.50e ja auto rupes pelaamaan.
Sen verran negatiivistä palutetta Veholle, että odottelin viikon kun tilailivat parikin erilaista anturia, nimenomaan jäähdytysnesteen läpötilaa mittaavia, jotka molemmat olivat hyvin epäsopivia. Viimein sopivalla liittimellä oleva löytyi hyllystä, ja siinäpä lukikin polttonesteen lämpötilan tunnistin Noh, kanteen sekin ruuvataan pakkasnesteen joukkoon, eli mersullakin on piiikkuriikkisen osuutta asiaan...
Eli nyt auto pelaa, ja vastaisuudessa en yritä säästää olemalla menemättä originaaliin Mercedes testeriin
Hauska kuulla että parani. Pitää kokeilla auttaisiko minullakin. Onko sinulla ollut tyhjäkäyntiongelmia, ikäänkuin pytty tai pari pimenisi, kone ravistaa ja savuttaa sinistä! Vaiva ilmestyy varoittamatta ihan satunnaisesti ja viipyy ehkä viikon ehkä kaksi, sitten voi taas toimia moitteetta kuukauden tai kaksi? Kuullostaako tutulta kenenkään korvissa?
Tyhjäkäynnin kanssa ei oo ollu mitään ongelmia. Joskus tosi kylmällä ei antanut ottaa kierroksia ennen lyhyttä tyhjäkäyntiä, mut sekin lienee ihan tarkoituksellinen turvatoimi. Auto muuten myös kulkee notkeammin nyt kun lämpötilatieto on oikein...