280SE ei käynnisty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280SE ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Mikähän vikana kun yritin lähteä ajeleen niin Mersu ei käynnistynyt, hetken kävi ( muutaman sekunnin), mutta en polkenut kaasua ja sammui. Sen jälkeen ei startannut, yritin apuvirrallakin, mutta ei. Jaksaa pyörittää, muttei hörähdä käyntiin. Sytytystulpat vaihdettu kuukausi siyyen. Auto on w126 vuosimallia -84 ja 280SE. Huomenna pitäisi lähteä reissuun, pitää aamulla yrittää uudelleen. Olisikohan vika näissä kosteissa ilmoissa, en ole nimittäin vajaaseen viikkoon ajellut ja pakkasilla toimi normaalisti. Masinolia on tankissa, toisikohan luvattu pikkupakkanen yöllä helpotuksen?
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Viittaa kyllä kosteuteen jos pakkasilla on toiminut tai sitten bensapumpun kopautus voisi auttaa myös jos se on menossa.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Ilmoitteleeko toi bensapumppu omasta hajoamisestaan mitenkään etukäteen?
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3538
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Hesso kirjoitti:Ilmoitteleeko toi bensapumppu omasta hajoamisestaan mitenkään etukäteen?
No kenties juuri tällä tavalla ku mitä nyt on käyny. Joku päivä lakkaa vaan toimimasta, mutta se saattaa vielä herätä sillee että ajamaan päässee ku koputtelee sitä pumppua.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Se ei kyllä anna armoa. Kesken ajon jos menee niin moottori sammahtaa.

Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu koska, viitaten tuohon kosteuteen?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Bensapumppuhan käy pari sekuntia pitäen pientä hurinaa, jonka kyllä kuulee selvästi kun vääntää virrat päälle. Jos ei ääntä kuulu, niin pumpulle ei mene virta/pumppu rikki. Ne pumpun liittimetkin kannattaa puhdistaa, voi olla hapettuneet.
Seuraava mahdollinen vika on ns. kylmäjuotos releessä. Rele on helppo avata ja tsekata tuo "auennut" juotos.
Sitten tulee ehkä virranjakajan kansi, jonka viallisuutta ei välttämättä silmin edes huomaa.
Sitten on ne prkleen alipainevuodot, joiden kanssa on joskus itsekin tullut taisteltua. :o
Sitten tietty bensasuodatin kannattaa vaihtaa, jos ei pitkään aikaan vaihdettu..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5745
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ittelle kävi sillai, että ajoin auton talliin ja seuraavan kerran kun piti käynnistää niin starttas hyvin mutta ei pienintäkään vihjettä että kone käynnistys :lol: syyksi ilmeni polttoaine pumpun rele (tinaukset irti)
uusi rele maksaa 239€, mutta siihen sopii toisen mallinenkin rele mikä ei käynnistä pumppua kun laittaa virran päälle pumppu käynnistyy vasta startatessa :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Pitää aamulla vielä kokeilla josko lähtis. Jos ei lähde niin vie, tai siis hinautan sen ensi viikolla huoltoon, saavat siellä katsella. Ilmoittelen huomenna miten kävi.
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rise »

Relevian voi helposti testata. Bensapumpun rele pois. Laittaa hyppylangan tulovirtapinnin(-kolon) ja bensapumpulle menevän pinnin välille.
Itse ajelin pari viikkoa ilman relettä, kun releen korvaajana oli paksu lanka(2,5 mm2).
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Ei lähtenyt Mersu käyntiin aamulla. Pyörittää, muttei hörähdä käyntiin. Tuntui vähän nokassa bensankatkua. Antakaas vielä neuvoja missä järjestyksessä aletaan edetä (itse en juurikaan osaa mitään tehdä, joten vähän paniikkia pukkaa päälle). No auto saa nyt seisoa rauhassa. Olisko ihan älytön pyyntö jos joku Ässämies/Mersumies Helsingistä ehtisi vähän tulla tsekkaamaan paikan päälle? Itse olen aika kädetön, eikä ole oikein mitään välineitäkään korjata autoa. Auto toimi viime viikolla moitteettomasti, ja viimeksi ajoin sillä sunnuntaina. Jos joku pääsisi paikalle esim. lauantaina, niin korvaisin kyllä bensakulut vaikkei vika selviäisikään. Ei millään vielä viittisi tilata hinausautoa viemään Mersua huoltoon.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Kokeiles nyt kumminkin kopauttaa sitä pumppua vielä. Sijaitsee siis apukuskin takarenkaan vieressä, se alempi niistä. Ylempi on suodatin.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Joo, kopautan pumppua kunhan pääsen töistä. Suodatin yllä, pumppu alla siis. Onko mahdollista, että yksinkertaisesti vanha auto ei kestä kosteutta, varsinkin kun mulla tulee aina muutama päivä ajojen väliä, eikä ole lämmitystolppa mahdollisuutta.
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Vielä tosta bensapumpusta, jos se kopautus auttaa niin uskaltaako lähteä ajamaan viikonloppureissua maalle, vai onko vaarana jäädä tielle?
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Tuli mieleen, että voiko käynnistysongelmalla olla yhteyksiä siihen kun syksyllä huoltomies totesi päästöarvoja mitatessa, että on vähän laiha seos ja kiersi hieman rikkaamman seoksen. Jotenkin alkoi tuntuu et sen jälkeen ois käynnistynyt nihkeemmin.
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Päivitystä...ei lähde Mese käyntiin ja nyt alkaa akku olla sippi, sen verran on tullut sahattua. Pumppu toimii, selvä hurina kuuluu parin sekunnin ajan kun kääntää virrat päälle. Otin irti virranjakajankannen ja totesin, että aivan kuiva, eikä paskanen muutenkaan. Vähän putsailin sitä ja laitoin takaisin. Ei mitään vaikutusta, pyörii muttei käynnisty. Pitää varmaan huomenna kokeilla tuleeko kipinä, eli tulpanjohto irti ja irtotulppa kiinno ja kierreosa tulpasta padan kylkeen ja kaveri vääntämään avaimesta, eikös vaan näin? Perkele kun e saa edes lämmitystolppaan kiinni niin voisi ton kosteudesta johtuvan vian sulkea pois. Vai onko vika tosiaan sähköpuolella.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3538
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Ei se lohkolämppärin käyttö riiitä kosteuden aiheuttamia ongelmia välttämättä poistamaan. Seuraavan viestiketjun lukeminen voisi olla hyödyksi: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53044
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Oletko tarkastanut sytyn etuvastukset?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Missä sijaitsee etuvastukset? Olen tosiaan aika asiantuntematon autojen suhteen, mutta tänään tosiaan tutkin virranjakajankannen ja mietin jälkeenpäin, että eihän sitä voi laittaa m110 koneeseen väärin. Aika oudot oli ne jousiruuvit väkäsineen (paina ja väännä). Kaipa tuo meni sijoilleen, tuntui käsin kokeillessa olevan napakasti kiinni.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5745
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ne etu vastus on kuskin puolen sisä lokasuojassa lähellä puolaa taikka sitten viimesen päälle hyvässä paikkaa, meinaan jarrutehostimen alla, lämmityslaitteen säätövastuksen takana :wink: tuolla noin :D

Kuva

kuvan autosta on jo purettu tehostin edestä pois ja lämmitys laitteen säätö vastus :lol: etuvastuksen vasemmalta puolelta purettu pois lämppärin vastus :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Enköhän tuolla kuvalla löydy, mutta mitäs siitä pitäs katsella? Menee ihan kädestä pitäen neuvomiseksi tämä mun topiikki. Tämän takia ajattelin, että jos joku Mercedes-asiantuntija ehtisi huomenna jeesaamaan paikan päälle Käpylään, kun itse ei juurikaan mitään osaa tehdä ja asiantuntija näkee hetkessä mitä kannattaa kokeilla ja mitä ei.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Käy ruuvaamassa nuo vastuksien molemmat johdot saman ruuvin alle. Jos sitten käynnistyy, niin etuvastukset on p-skana.

Tai siis tarkennetaan, että ei kaikkia neljää johtoa yhteen vaan kummassakin vastuksessa olevat johdot saman ruuvin alle...

Toivottavasti ymmärrät. Joku sanaseppo muotoilkoon tuon ajatuksen tarkemmin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Hesso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 25.01.2008 18:46
Paikkakunta: Helsinki

280 se ei käynnisty....vika korjattu

Viesti Kirjoittaja Hesso »

Vika korjaantui kun vaihdoin ( tai siis itse olin vieressä kun vaihdettiin ) uuden virranjakajankannen ja pyörijän. Isot kiitokset vaihto-operaatiosta kuuluvat yhdelle tämänkin foorumin jäsenelle, joka lauantaipäivänä tuli auttamaan toista mersumiestä hädässä. Kiitos hänelle ja myös aktiivisesti foorumilla neuvoja antaneelle. Kaipa tässä kymmenen vuoden päästä alkaa itsekin osaamaan jotain, sitä odotellessa.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Hieno homma, että tuli kuntoon. Onko muuten kenelläkään tietoa, että jos pyörijä on sanomassa sopimuksen irti niin oireileeko auto jotenkin käynnistyksessä vai onko se kerrasta poikki ja auto ei starttaa?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Night-Wind kirjoitti:Hieno homma, että tuli kuntoon. Onko muuten kenelläkään tietoa, että jos pyörijä on sanomassa sopimuksen irti niin oireileeko auto jotenkin käynnistyksessä vai onko se kerrasta poikki ja auto ei starttaa?
Saattaa käynnistyä huonommin ja olla muutakin käyntihäiriötä ennen kuin lopettaa kokonaan toimimisen.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin