W114/W115 automaatit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 06.05.2003 00:55
Paikkakunta: Lappeenranta

W114/W115 automaatit

Viesti Kirjoittaja mie »

Jooh, eli uusi jäsen tässä, muutaman kerran suomi24 palstallakin keskustellut. Mutta asiaan, kysyisin noista pystylamppujen automaateista (lähinnä bensiinimoottorilla olevista), moinen harrastepeli olisi etsinnässä kesäksi. Onko kaikissa automaattimalleissa rattikeppi vai onko ollut myös lattiamalleja, itse en ole törmännyt kuin rattikeppiin. Huvitti katsoa mobile.de:stä W115 200 diesel automaatilla (rattikepillä), on siinä 55hv:llä ollut tekemistä. :D . Onko W114/W115 ruostesuojauksissa tapahtunut muutoksia vuosien varrella, ovat áinakin vanhemmat 'projektikuntoiset' olleet perin lahoja? :cry:
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

automaatit

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kummallista, minä en ole törmännyt kuin noihin lattiavaihteisiin automaatteihin =)

Ruostesuojauksesta sen verran että pystylamppuja alettiin ruostesuojaamaan paremmin tuosta 1971 vuodesta eteenpäin (mutu tietoa), silti hyväkuntoisen pystylampun löytäminen on hankalaa (ainakin suomessa).
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Lattiakeppiä täältäkin.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juuh. Rattikepakoita olen manuaalin yhteydessä pystylampuissa nähnyt, automaattia en muistaakseni koskaan. Muutama automaatti-rattikeppi-W123 on sentäs vastaan tullut.

Kuin varmemmaksi vakuudeksi mainittakoon, että väljästi ottaen "tältä seudulta" löydettiin hiljakkoin W114 250 automaaatti, kuivassa ladossa säilytetty joten ruosteeton -- mutta niin paksun pölyn alla, että ei ikänä nähty. Tutkimukset asian tiimoilta jatkuvat... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sanoisin, että vaihdevalitsin on tilattu valinnan mukaan.

Vanhemmat w115 Taxit oli useinkin ratti-manuaaleja.

Automaatteja oli molempia ( lattia/ ratti-valitsin ).
Meillä oli perheessä pitkään w114 ratti-automatic, ja tämä todettiin
erittäin näppäräksi käytössä - käyttö helposti vaan sormenpäillä.

Mutta olin kerran ostelemassa myös w114; sta jossa ratti-autom-
valitsin oli siirretty keskikonsoliin - jäi ostamatta.
Vaikkakin oma 123 autom. on sellaisella aivan kätevä :wink:

Rattivaihteen historiianhan liittyi usein mahdollisuus ottaa kolmas
matkustaja väliaikaisesti eteen. Muttä tämähän on nykyään mahdotonta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Suojauksesta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Muistikuvani tuolta autolehtien ahmimiskaudelta kertoo, jotta pvc-suojaus tuli -74. Tämä aiheuttaa hieman ristiriitaisia ajatuksia.

Jos löytää ehjän yksilön, jossa pvc:n alle ei ole pesiytynyt ruostetta, niin silloin ko. versio on hyvä harrastepeli. Mutta todellisessa elämässä tahtoo tuon ikäisissä autoissa olla jotain pientä paikan tarvetta pohjaosastolla, jolloin pvc-massa on oikea kirosana.

Eli, <74 hyvässä kunnossa tai 73< erinomaisessa kunnossa olisi minun suositukseni pystylampun vuosimallien suhteen.
Terveisin
Tero
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti:Sanoisin, että vaihdevalitsin on tilattu valinnan mukaan.

Vanhemmat w115 Taxit oli useinkin ratti-manuaaleja.

Automaatteja oli molempia ( lattia/ ratti-valitsin ).
Meillä oli perheessä pitkään w114 ratti-automatic, ja tämä todettiin
erittäin näppäräksi käytössä - käyttö helposti vaan sormenpäillä.

Mutta olin kerran ostelemassa myös w114; sta jossa ratti-autom-
valitsin oli siirretty keskikonsoliin - jäi ostamatta.
Vaikkakin oma 123 autom. on sellaisella aivan kätevä :wink:

Rattivaihteen historiianhan liittyi usein mahdollisuus ottaa kolmas
matkustaja väliaikaisesti eteen. Muttä tämähän on nykyään mahdotonta.
Morjens.

Meikän W111:ssa on muuten myös vaihdettu rattivalitsin lattialle joskus ammoisella 60-luvulla. Oli kuulemma pidetty urheilullisempana niin...
Hupaisinta kaikessa on se, että rattiakselissa on yhä "juuri" valitsimelle olemassa, ts. pieni luukku, jonka alla tuota mekanismia on. Saa olla puolestani vastakin, vaikka hiukan silmään särähtääkin -- tuonikäisessä autossa kyseessä on jo osa ajopelin historiaa ja edellisiä omistajia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan - näitä muutettiin aika paljon lattiavaihteelle. Varsinkin '70-luvulla.

Samalla tietenkin autoon vaihdettiin vaaleat rek.kilvet, ja leopardi-päälliset :wink:

Tuo rattiakseli on kyllä mahdollista 'naamioida', ettei huomaa muutetuksi. Mutta w114/ 115- mallissa se on jo paljon vaikeampaa.

Tuo w114 yksilö jota siis kerran olin ostelemassa oli muutettu ronskin
näköisesti lattiavaihteelle. Lisäksi yhtä ja toista muuta...
Mutta kovasti kiinnostava projekti ; jos tuon nyt metallisinisen 250:sen
olisi palauttanut alkuperäiseksi vaaleanharmaaksi, asentanut lisäksi
sävylasit, ja palauttanut automaatti-rattivaihteelle, niin tuloksena olisi
ollut mielestäni varsin mielenkiintoinen kokonaisuus :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Henry V. kirjoitti:Samalla tietenkin autoon vaihdettiin vaaleat rek.kilvet, ja leopardi-päälliset :wink:
OT:
Me etsitään vaimon kanssa Uoleviin ajanhengen mukaisia leopardi/seepra päällisiä. kävis hienosti muuten punaiseen sisutukseen :)

Jos jollain tulee vastaan, ollaan kiinnostuneita.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Jep, paitsi.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, 70-luvun tuningi oli kovaa peliä. Moni lepardiparka joutui luopumaan nahoistaan... :roll:

Onneksi meikäläisen biilissä ei ole tuota huolta. Nahat on penkeissä ja alkuperäiset mustat kilvet paikallaan, tosin aikansa erikoiskilvet -- auton alkujaan omistaneen Salora-johtajan tapa kun oli hankkia autoihinsa firman toimialasta kieliviä kilpiä. Yhdessä vaiheessa perheen peleissä oli mm. TVR (TV-Radio, näet)-alkuiset rekisterilaatat.
Historiaa sekin, sekä auton että Salon paikallishistoriaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Nyt on muuten oikea aika ostella w114/ 115 autoja :

- hinnat on "pohjassa "
- Hyviä 'löytöjä ' on vielä mahdollista tehdä.
- varaosat on edullisia, ja purkuosiakin saa sopivasti.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Lisää aiheesta ja aiheen vierestä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

En ole minäkään törmännyt kuin lattia-automaatteihin.
Henry V. kirjoitti:Nyt on muuten oikea aika ostella w114/ 115 autoja :

- hinnat on "pohjassa "
- Hyviä 'löytöjä ' on vielä mahdollista tehdä.
- varaosat on edullisia, ja purkuosiakin saa sopivasti.
Niin on. Parasta aikaa etsiskelen kaikenlaista varaosaa W115:een.
Haaveissa olis ostaa kokonainenkin W114/W115... :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lisää aiheesta ja aiheen vierestä...

Viesti Kirjoittaja MercMan »

lajunen kirjoitti:En ole minäkään törmännyt kuin lattia-automaatteihin.
Henry V. kirjoitti:Nyt on muuten oikea aika ostella w114/ 115 autoja :

- hinnat on "pohjassa "
- Hyviä 'löytöjä ' on vielä mahdollista tehdä.
- varaosat on edullisia, ja purkuosiakin saa sopivasti.
Niin on. Parasta aikaa etsiskelen kaikenlaista varaosaa W115:een.
Haaveissa olis ostaa kokonainenkin W114/W115... :)
Kerää kokoelma vanhoista legendaarisista pystylampuista! :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Parhaimmillaan mulla oli 4 pystäriä pihalla, nykyään enää yksi. Se on kyllä legendaarinen pirssi. :D
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Henry V. kirjoitti: Samalla tietenkin autoon vaihdettiin vaaleat rek.kilvet, ja leopardi-päälliset :wink:
Kuinka ollakaan, juuri tänä aamuna näin tuossa Rautatienkadulla mustan alkuperäisissä kilvissä olevan W108:n ja mieleen juolahti täysin absurdi käänteisajatus: olisiko lainopillisesti edes teoriassa mahdollista, että W126:een saisi mustat kilvet, esim. erikoiskilpinä. Tietenkin tunnus olisi MR-126 tai MR-300 (taitaa olla jo, jos ei muilla niin "koitonpojalla"). Siinä voisi Vehoniemen sunnuntaisessiossa muutama mobilisti hieraista silmiään toisenkin kerran tai ainakin tekisi pyhän lupauksen viinanjuonnin lopettamisesta :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin