Väykyssäni on viralliset roiskeläpät 4 kpl. Ongelmana on talvisin lumen kerääntyminen kiinni läppien sisäpintoihin, josta lumet ajon jälkeen putoavat pyörien taakse maahan jäätymään. Näin varsinkin kylmässä autopaikassani, josta onkin usein vaikea lähteä peruuttamaan jäätyneiiden läppälumikasojen ylitse.
Olen miettinyt, tohtisiko läppien alareunat leikata pois, sillä ne muodostavat osaltaan lumen kerääntymistä lisäävän valumisesteen. Onko kehityskokemuksia, saanko väykystä tehtyä läppäevoluutiomallin. En tahdo myydäkään vasta alle 500 tkm ajettuja läppiä vielä.
Kyllä lumi pakkautuu läppiin jos on pakkautuakseen olosuhteiden pakosta. Se viiden millin päärme alareunassa ei juurikaan vaikuta paljonko sinne lunta kertyy.
Samalla tavalla kertyy W123:ssa, jossa ovat vanhanaikaiset löysät läpät. Ei muuta kuin lapio kouraan...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Minulla myös autossa eturoiskeläpät, ei sitä lunta kovin usein kerry mutta joskus tulee kyllä tosi iso paakku. Itse olen kopauttanut kokkareet pihalle ennen lämpimään talliin ajoa (ettei tule turhaa sulavesiä tallille vaikka viemäröity onkin).
kyllä sitä lunta kertyy vaikka ei olis koko läppiä ollenkaan, ainakin mulla. Aion kyllä hankkia läpät jahka saan auton maalattua...tulee ajeltua jonkin verran hiekkateitä ja tuntuu että kivisuihku syö helmoja.
Kannattaako suojavellissä uitettua autoa ajaa yöksi talliin?
Vai onko mitään eroa sillä onko tallissa vai ei
Löysän malliset läpät on mukava potkia irti lumesta, w201:sen kova läppä irtos kun vanhasta tottumuksesta potkaisin
Aapo.T kirjoitti:Kannattaako suojavellissä uitettua autoa ajaa yöksi talliin?
Vai onko mitään eroa sillä onko tallissa vai ei
Löysän malliset läpät on mukava potkia irti lumesta, w201:sen kova läppä irtos kun vanhasta tottumuksesta potkaisin
Ei missään nimessä jos kyseessä on lämmin talli. Sulattaminen ja jäädyttäminen rasittaa eniten. Jää laajenee lämmetessään. (siksi ne vesiputketkin halkeaa aina silloin kun pakkanen laskee) joten auton vieminen lämpimään talliin on ruostumisen kannalta typerin teko minkä voi tehdä.
Toivoin, että joku peloton olisi keksinyt hyvän liukuaineen esim. teflonöljyparafiiniliukastusfairysprayn tms, jota roiskeläpän sisäpintaan kuukausittain ruiskaisemalla lumet valuu pois potkimatta ja ennen talliin ajoa.
Herätellään tässä vielä vinkkitoiveita.
On ihan totta talvella talliin ajaminen ei ole pidemmän päälle hyväksi autolle.
En usko kuitenkaan monenkaan ajattelevan siinä vaiheessa kumpaa tekee aamulla, ajaa lämpimän auton ulos vai alkaako rapaamaan autoa ja laittaa kylmän koneen käyntiin. HHHRRR oikein viluttaa koko ajatuskin HHRR....
Aapo.T kirjoitti:Kannattaako suojavellissä uitettua autoa ajaa yöksi talliin?
Vai onko mitään eroa sillä onko tallissa vai ei
Löysän malliset läpät on mukava potkia irti lumesta, w201:sen kova läppä irtos kun vanhasta tottumuksesta potkaisin
Ei missään nimessä jos kyseessä on lämmin talli. Sulattaminen ja jäädyttäminen rasittaa eniten. Jää laajenee lämmetessään. (siksi ne vesiputketkin halkeaa aina silloin kun pakkanen laskee) joten auton vieminen lämpimään talliin on ruostumisen kannalta typerin teko minkä voi tehdä.
Kuinhan mahtaa ruostesuojauksen kanssa olla? Sitäpä oon miettiny, että kuinka pohjamassat kestää jäätymistä/sulamista? No eduksi ei ainaskaan ole, se lie varma. Mutta tallissa on onneksi kunnon ilmastointi. Ehkä se hieman vähentää ongelmaa...
Aapo.T kirjoitti:Kannattaako suojavellissä uitettua autoa ajaa yöksi talliin?
Vai onko mitään eroa sillä onko tallissa vai ei
Löysän malliset läpät on mukava potkia irti lumesta, w201:sen kova läppä irtos kun vanhasta tottumuksesta potkaisin
Ei missään nimessä jos kyseessä on lämmin talli. Sulattaminen ja jäädyttäminen rasittaa eniten. Jää laajenee lämmetessään. (siksi ne vesiputketkin halkeaa aina silloin kun pakkanen laskee) joten auton vieminen lämpimään talliin on ruostumisen kannalta typerin teko minkä voi tehdä.
Kuinhan mahtaa ruostesuojauksen kanssa olla? Sitäpä oon miettiny, että kuinka pohjamassat kestää jäätymistä/sulamista? No eduksi ei ainaskaan ole, se lie varma. Mutta tallissa on onneksi kunnon ilmastointi. Ehkä se hieman vähentää ongelmaa...
Siellä sun auton alustassa on kaikenlaisia pieniä rakoja ja uria joihin on kertynyt jäätä. kun tämä jää siellä raossa laajenee, se vääntää metallia, tosin vain hyvin vähän, mutta kun tämä vääntö tapahtuu yhä uudestaan ja uudestaan niin jossain vaiheessa metalli on jo niin väsynyttä että se murtuu ja vesi+paska pääsee juuri sinne minne sen ei pitäisi päästä.
Oli pohjassa massaa tai ei. massa ei estä metallin vääntymistä.
Vedellä on uskomaton voima, kun laittaa vettä suljettuun metalli purkkiin. ja jäädyttää sen ja sen jälkeen vielä sulattaa sen niin purkki on varmasti rikki. Testattu metalli säiliöllä jossa oli seinämä vahvuutta 320mm.
Ilmastointisi ei ime jäätä pois autostasi. vaan vain kosteuden ilmasta. kosteana auton voi toki viedä talliin mutta ensin pitää varmistua siitä että mihinkään ei ole jäänyt jäätä.
Eli: alistu raapimaan laseja, hanki kunnollinen lämmitin autoon, muuta etelän lämpöön, pese autosi aina ennen talliin ajoa tai mädännytä autosi.