Voihan vito....

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Menee näköjään kytkimen työsylinterikin uusiksi. Nyt kun on pakkasta niin ei toimi :(

Kytkimessä tuli huomattua pientä luistoa. Luistaa vaihdoissa 4-5 vaihteella.
Että sais ehkä olla vieläkin jämäkämpi asetelma.
Muutenhan tämä kytkin/dmf on toiminut ja pitänyt hyvin.
Voi tuo luistaminen tosin johtua kytkinsylisteristäkin. Kohtapa se selviää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nonii kytkin tuli kuntoon. Luistaminenkin väheni selvästi työsylinterin uusinnan jälkeen. Vaihteetkin menee taas kunnolla päälle.
Akku meni vaihtoon. 7" näyttö vei 300mA valmiustilassa ja söi hiljalleen akun tyhjäksi. Jääty sitten yhtenä yönä.

Turbo puoli vaatis parantelua, mutta ei nyt kiinnosta rakennella yhtään.
Ei tuon kanssa oikeastaan suurempaa ongelmaa ole missään vaiheessa ollut, mutta kun aina voi parantaa.
Ongelmana siis edelleen yläkierrosten voimattomuus. Ja ongelmat oikeastaan esiintyy vasta kun vauhtia on kaksikertaa yli ajoneuvokohtaisen rajoituksen.
Että ei tuo paljoa haittaa, mutta jos kesällä kiihdytysajoa käy ajamassa niin sitten olis hyvä olla tuokin alue kunnossa.
Sen verran on 2bar pakopaineilla jo ajeltu että uskaltais jo penkissäkin käydä. Pitkiäkin vetoja on muutama tullut ja paikat on pysyneet kasassa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tänään meni viton nokka r-koneistukseen.
Hionnan suhteen oli kahta eri versiota tarjolla.
Otin sellaisen miedomman ettei savuta normiajossa.
Ensi viikkolla pääsee sen kanssa taivastelemaan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Nokka olis paikallaan. Kiihtyvyyttä tuli selvästi lisää 8)
Tosin pakopaineiden kustannuksella.
Pakopaineet nousi 3bar:n. Ahdot siis 1,3bar. Elikkäs kilo lisää pakopainetta täyskaasulla.
Täytynee jossain vaiheessa ottaa turbo pöydälle viilailtavaksi.
Se nyt on kuitenkin hyvä että nyt auto liikkuu vähintäänkin kiitettävästi.
Vielä jos viilalla sais hinkattua noita pakopaineita edes vähän alas.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Oot sie melekonen seppä tuon viton kaa puuhailussa... :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Semmoista piti kysymän, että minkälaiseksi nokka hiottiin ?
Onko VP5, 260 astetta ja 9mm, niinkuin mulla.
Mitenkäs käyntiääni, vaikuttiko siihen.
Mulla vaan vetoalue laajeni, vaikkon "virinokka".
Pakopaineet tosiaan miinusta mullakin, mutta kun asiaa miettii, niin se on "luonnollinen" seuraus pidemmästä aukioloajasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

tuikku kirjoitti:.
Semmoista piti kysymän, että minkälaiseksi nokka hiottiin ?
Onko VP5, 260 astetta ja 9mm, niinkuin mulla.
Mitenkäs käyntiääni, vaikuttiko siihen.
Mulla vaan vetoalue laajeni, vaikkon "virinokka".
Pakopaineet tosiaan miinusta mullakin, mutta kun asiaa miettii, niin se on "luonnollinen" seuraus pidemmästä aukioloajasta.
kliks
Nokkaa olis ollut rajumpaakin versiota.
Mutta katuautoon tämä kuulemma parempi.

Käyntiääni ei muuttunut. Ehkä vetoalueella täyskaasulla äänet hieman kisamaisemmat. Mutta ei toisiaan mitään suurta eroa äänissä.
Vetoalueessa ei suurta muutosta. Mutta kaasuun vastaavuus parani, pienilläkin kierroksilla. Suurin vaikutus kuitenkin 2500-5000rpm.
Penkissä käydään ehkä jo ensiviikolla, tuntuu nyt olevan kulkupuoli sen verran kohdallaan.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Piinapenkissä käyty:

Kuva
Kuva

192kW 490Nm

Penkissä ahdot jäi 0,3bar vajaiksi.
Myös vetävät kierrokset jäi n.300rpm vajaiksi.

Ylemmässä kuvassa keltaiset viivat on vanha tulos viime keväältä.
Alemmassa keltaiset on ajosäädöillä. Eli vikassa vedossa bleedausta lisättiin ja tehoja saatiin penkissä enemmän ulos.
Kuitenkin ahtopaine jäi 1,4bar ja pako oli 2,2bar. (ajossa ahto 1,7 ja pako 2,2)
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

ei paha, mahtaa kulkea!
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No jotenkin :roll: . Pakopainetta on liikaa.
Pitäis olla suurempi ahdin. Tai kokeilla tuubisarjaa ja ulkoista hukkista.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kyllä on etuvetosessa pikkudieselissä jumankauta voimaa! :lol:

*hatunnosto*
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alkaa olla neloskoneessa jo tenkua sopivasti. :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Uskoisin että todellinen hv määrä on 270-280hv. Ajossa vetää 1,2,3,4 vaihteella 5000 asti. 5-vaihteella vois olla tuo tilanne kuin mikä penkissä koska kierrokset nousee hitaasti. Pumppu alkaa sitten rajottamaan syöttöä aikasemmin. Penkissä pelkkä bleedauksen lisäys nosti 16hv tehoja. Ja ahto jäi vielä vajaaksi siitä mitä se ajossa on.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Hyvinhän tuossa on voimaa :) .
Tehtiinkö vedot sitten nelosella vai viitosella?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

TDIfreak kirjoitti:Tehtiinkö vedot sitten nelosella vai viitosella?
Nelosella.

Paikallaan kiertää 5460, ajossa vetää 5000 ja penkissä 4730.
Käppyrästä päätellen ajossa menee aika lähelle 200kW.

Tienpäällä kulkee kyllä mukavasti.
Kortin kanssa saa olla varuillaan.
80 tulee aika äkkiä vastaan.


Seuraavaksi pulssisarja ja ulkoinen hukkis.
En vaan vielä ole keksinyt miten saan sarjan 9,5cm pituiseksi (laipasta laippaan) ja kaikki kanavat saman mittaisiksi.
Tulee varmaan mielenkiintoisen näköinen umpisolmu :D

Laitetaas käppyrästä vielä vähän selvempi kuva.
Kuva
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, hyvät on tehot.
Täytyykin illalla aina kumarrella sinne suuntaan.

Ei niiden putkien tarvi olla samanpituisia, kunhan ovat vaan lyhyitä.
Laita ykkönen ja nelonen yhteen pariksi ja kakkonen ja kolmonen.
Kollektoriin "välilevy".
Oman kokemuksen perusteella ei sitä alkuperäisen pakosarjan putkikokoa ainakaan kasvattaa kannata.
...Eikä se niin huono taida se vakiokaan olla...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo, tässä jo odottelinkin että millon se tuikku rupeaa tänne päin kumartelemaan :roll: :D .
Eihän tämä mikään raketti ole, mutta nyt tuntuu ensimmäistä kertaa että tama paska liikkuukin.
Pakosarja on tiedossa että miten se pitäis tehdä.
Joku vain jaksais alkaa tekemään.
Hitsaus hommat täytyy teettää muualla, kun ei ole tig:ä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4767
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pitäisi kait omallakin tehdä "uusintahyökkäys", nyt ehjällä ahtimella.

Ohjelmaahan tässä on viilattu ja viilattu, eikä se siitä muuksi ole muuttunut.
Pitäis vaan mennä.
Oikein ramppikuumetta pukkaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

No eiköhän se mene heittämällä vitosta ohi :D
Missä penkissä on tarkoitus käydä?


Vidusta taas sen verran että tiiä sitten paljoako tuo teho voi enää nousta 7mm elementeillä. Syötöthän on olleet kokoajan tapissaan, 6mm elementeilläkin, mitäpä noita ruuvin takana pitelemään. Tuskin st penkissä yli kolmensadan hv menee vaikka mitä tekee. Pakosarjalla tuskin 10hv enempää tulee vaikka kuinka haluaa. Lapat lähtee kuitenkin tulevalla viikolla tilaukseen. Tuleepä sekin sitten tehtyä. Osaakohan tätä koskaan lopettaa :roll:
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Savua ei tainnut penkissä paljon tulla? Ei kai tuossa sitten paljon voi olla enempää tehtävissä vaikka ilmaa saisikin koneeseen lisää.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Eipä ollut savuista tietoa kun putken päästä imettiin savut katolle. Ois pitänyt mennä pihalle katsomaan miten piipusta hönkii.
Mutta näppituntuma on että kovin paljoa tällä syötöllä ei lisää tehoa saada.
Viimeisenä vois sitten kokeilla sähköistä siirtopumppua. Koneen kierroksia en viitsi nostaa.


Tänään laitoin akun auton alle jos sillä sais vähän painopistettä alas.
Samalla tuli päävirtakaapelit ja maadotukset vedettyä uusiksi. Jotakin häikkää auton johtosarjassa oli kun ei jaksanut pyörittää kunnolla.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Sulla loppuu kierrokset, vaikka voimakäyrä olisi vielä nousussa. Lisää kierroksia peliin, eikait se 5000rpm vielä mikään maaginen raja ole? :shock:

Varmaan 10-20kW vielä saavutettavana tuollatavoin. Pakopaineet?

Lisäksi kannattaa huomioida: vaihdevälillä oleva keskiteho on se joka kehtoa keinuttaa, eli jopa lähes vaakasuoraan jäävä teho välillä 5-6krpm, voittaa nykyisen 4,7-5,7krpm alueesi kiihtyvyydessä.

Sellanen sopeva vnt antaisi varmaan kivasti voimoo lisää, alakierrosvedon kärsimättä. :wink:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Päästömittausta ajattelin. Nytkin kiertää paikallaan 5500rpm.
Joutuis sitten joka leimaa varten pumpun aukasemaan ja säätämään uusiksi.
Vaijereita tai vivustoa löysäämällä ei kierroksia saa hallitusti tiputettua. Mittauksen kiihdytys jää silloin liian hitaaksi. Nytkin saa päivän rakentaa ennen kuin viitsii leimalle viedä.

Minkä kokoluokan vnt pitäis olla? Alavääntöä ei taida voimansiirto kestää.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

vito500tkm kirjoitti: Minkä kokoluokan vnt pitäis olla? Alavääntöä ei taida voimansiirto kestää.
Pistä siis iso vnt (tuossa avatarissani on gt42v), niin ei alavääntö rassaa. :lol:

No saahan sen pienenkin vnt:n heräämään ylempänä, kun siellä on se siipien stoppiruuvi vakiona. Ongelmaksi tulee sopivat möykyt, sillä gt2359v on tuohon liian pieni ja sitä merkittävästi suuremmat on sitten suuria myös ulkomuodoiltaan. Tollanen tuikun ahdin olis varmaan oikein passeli ja sopu pieni tai sitten pistät suoraan järkyttävän kokoisen gt32v:n ja ohjauksen DTA:sta. GT3571v on pienenpi, mutta sen herääminen on sitten jo arveluttava painavassa pakussa. Toimiessaan olisi kyllä mielenkiintoinen ahdin...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Päästömittausta ajattelin. Nytkin kiertää paikallaan 5500rpm.
Täällä kelpasi hyvin 5850 rpm lappu katsastukseen. Ei tuo ole edes mikään iso lukema :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Millä pakosarjan kuparimutterit saa pysymään kiinni?
Vaikka ovat lukkomallia niin silti pyörivät auki.
Viimeksi turbo oli enää yhdellä mutterilla kiinni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä mulla on turbon mutterit pysynyt kiinni kun on tiukkaan vetänyt. Onko ne uusia muttereita, jollei ole niin kannattaa uusia, juuri semmosiin itsestään "kiristyviin".

Ainoastaan merkkihuollon jäljiltä oli pakosarjan pari mutteria löysällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

veskola kirjoitti:Kyllä mulla on turbon mutterit pysynyt kiinni kun on tiukkaan vetänyt. Onko ne uusia muttereita, jollei ole niin kannattaa uusia, juuri semmosiin itsestään "kiristyviin".

Ainoastaan merkkihuollon jäljiltä oli pakosarjan pari mutteria löysällä.
Itsestään löysyviä ne on kun tielle putovat. Kiinni on kyllä vedetty sen minkä on saannut.
Illalla vedätystä turbo punaisena ja aamulla -15c käyntiin ja mutterit löystyy. Laitoin nyt 200d pakosarjan mutterit jos ne pysyis paremmin kiinni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nooh, sitten kun saat ne pysymään kiinni, niin sitten niitä ei saakkaan auki kun on tarvis :wink:

Merkkihuollosta ostin noita muttereita, saa niitä varmaan halvemmalla jostain muualta. Eikös turbolle ole semmoiset soikean näköiset mutterit. Niitäkin on ollut kahdenlaisia, 12 mm ja 13 kannalla. Merkkihuolto myi noita suurempia ja soikeampia. Ehkä niillä pysyisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

:lol: mutterit kiinni ja hitsinööli pulttiin :lol: juu vitsi vitsi...
Vastaa Viestiin