Mitenkäs 123 dieseleiden teho erot???
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Mitenkäs 123 dieseleiden teho erot???
Hölmö kysymys,mutta kun ei ole omasta takaa kokemusta karttunut
dieseleistä,niin kiinnostaa nuo teho ja kulutus erot eri moottoreiden
kesken??Okei kulutus sinäänsä ei ole ehkä tärkein seikka,mut kiinnostava!
Eli kyse olisi 200,240 ja 300d moottoreiden teho eroista/kw/hv??
Kiittäen vaivasta etukäteen!!
T.Jaakko.P
dieseleistä,niin kiinnostaa nuo teho ja kulutus erot eri moottoreiden
kesken??Okei kulutus sinäänsä ei ole ehkä tärkein seikka,mut kiinnostava!
Eli kyse olisi 200,240 ja 300d moottoreiden teho eroista/kw/hv??
Kiittäen vaivasta etukäteen!!
T.Jaakko.P
Tuolla myös näistä:
http://www.mercefreaken.com/modellene/123/123.htm
http://www.mercefreaken.com/modellene/123/123.htm
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.meze63 kirjoitti:omistajan käsikirjan mukaan 200d 60hv 7,1l ,240d 72hv 7,8l ,300d 88hv 7,8l ,300turbo 125hv kulutukset manuaalivaiteistolla 90km/h automaatilla noin litran enemmän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Got me !juhaoh kirjoitti:Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.

Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JuuAku P kirjoitti:Got me !juhaoh kirjoitti:Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.![]()
Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla


Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Ainakin takaisinpäinJussi L. kirjoitti:JuuAku P kirjoitti:Got me !juhaoh kirjoitti:Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.![]()
Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoillaMutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti

Broidi joskus veti 240D:lla oikein kaksiakselista. Tulipa siinä sit kone putsattua, kun oikein polki, mutta toisaalta se vaunun etuseinä oli sitten...aika nokinen


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No väha OT. Yritystä oli minunkin isäukolla norjan reissulla. Veturina Ford Granada 2.1D -78 ja vaununa talviasuttava Tabbert 425C.Jussi L. kirjoitti:
JuuMutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Juu, todettu on kymmenen vuoden kokemuksella. Saksan reissultakin kun tultiin Ruotsin kautta ylös, niin oli todella. Kakkosta tarvi paljon. Samoin Kolille nousu ykkösellä, mutta lämpöongelmia ei ollut.Aku P kirjoitti: Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hmm, pystärissäni on viimeisen päälle rempattu uusin versio 240Dstä ja mr. PP on hiukkasen kutittanut punpua. Kulutus reissuajossa on jotain 9,5 - 10 litraa satasella, eli janoisia ja äänekkäitä ollaan molemmat, minä ja autoni mun.
Mihinkähän säntää kuluts jos joskus saan ton hyllyssä lojuvan STT:n turbosatsin paikalleen.
Mihinkähän säntää kuluts jos joskus saan ton hyllyssä lojuvan STT:n turbosatsin paikalleen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Kiitos tähän astisista kommenteista!Tasaisesti näkyy nuo tehot nousevan
mitä isompi lohko.Kun taas kulutus pysyy tasaisempana!
Lähinnä siksi lähdin kyselemään,kun esim:täällä pääkaupunkiseudulla olis noita 200 ja 240 tarjolla silloin tällöin ja muualla Suomessa enämpi 300sia!
Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua
hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??
T.Jaakko.P
mitä isompi lohko.Kun taas kulutus pysyy tasaisempana!
Lähinnä siksi lähdin kyselemään,kun esim:täällä pääkaupunkiseudulla olis noita 200 ja 240 tarjolla silloin tällöin ja muualla Suomessa enämpi 300sia!
Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua
hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??
T.Jaakko.P
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Like hell!jaakko.putkisaari kirjoitti:Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??

Näissähän on se hyvä puoli ympäristön kannalta että savutusta ei mitata. Oma pystärini lähtee viripumpulla kuin kuppa Töölöstä, vauhti saattaa myös tuntua kovalta ajoneuvon ikä ja luonne huomioonotettuna..
Tai sitten vauhdin hurma johtuu siitä, että olen tehnyt millos-se-nyt-olikaan jarruremontin viimeisen päälle ja mikään jarru ei kanita, edes seisontajarru.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Petteri Kivimäki kirjoitti:Like hell!jaakko.putkisaari kirjoitti:Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??![]()

Pumpun kunnolla säädättämällähän tuo uudempi kakslitrainen eli OM601 kirii 72 kaakista 90 hepoon ja jopa yli. Luulisi, että vanhempaan tulee samalla lailla se 10+ hv lisää.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Itse säädettyihin en ota kantaa, mutta jos oikein dieselhuollossa antaa laittaa, kulutus voi jopa vähentyä samalla kuin voimaa tulee saataville lisää.jaakko.putkisaari kirjoitti:Okei!Nostaa kädet pystyyn!![]()
![]()
Eli kulku puoli muutuu oleelisen rivakammaksi,toki kulutus puoli nousee
prosenttuaalisesti rivakammin.Ymmärsinkö oikein???
T.Jaakko.P
Tietty kaikki riippuu siitä, käyttääkö sitä saatavilla olevaa voimaa vai ajeleeko tyylikkäästi pintakaasulla...



Toisaalta sittenhän ei tarvitse enää ajaa pultti pohjassa, jos pumppu tekee työnsä mahdollisimman hyvin.
Summa summarum: käännä ny aluksi omantunnon mukaan lisää hekumaa ja katso, mihin kulkupuoli ja kulutus kehittyy. Molemmat johonkin suuntaan.


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Mulla on kaikissa olleissa ja nykyisissä mersuloissa säädätetty pumput. Ei pysty ajaan vakiopumpulla ei. On semmonen mielyttävä kuminauhafiilis, vääntöä tulee sen verran lisää että ajonautinto lisääntyy tuntuvasti eikä tarvitse tumpata poljinta pohjaan saakka.
Kulutuksesta muikenen kuin vaari.
No, pystäri vie sen mainitus 9-10 litraa satasella maantieajossa.
Persana, pitääkö käyttää pystäri penkissä keään korvilla. Tein lisähupina semmoisen homman tuohon pystäriini, että laitoin suuttimiin W124sen kärjet. Lue: ostin ja laitatin. Käy nätisti ja käynnistyy innokkaammin kun muut autoni, en tiedä mikä osuus yleisellä remppaamisella ynnä pumpun rukkaamisella ja mikä suuttimien kärjillä.
Kulutuksesta muikenen kuin vaari.

Persana, pitääkö käyttää pystäri penkissä keään korvilla. Tein lisähupina semmoisen homman tuohon pystäriini, että laitoin suuttimiin W124sen kärjet. Lue: ostin ja laitatin. Käy nätisti ja käynnistyy innokkaammin kun muut autoni, en tiedä mikä osuus yleisellä remppaamisella ynnä pumpun rukkaamisella ja mikä suuttimien kärjillä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Kiittää ja kumartaa vastauksista ehkä monelle päivänselviin
kysymyksiin,johtuen tosiaan siitä,ettei tuosta dieselistä autoissa ole
paljoakaan omakohtaista kokemusta.Traktoreista nyt sentään jotain,
mailla tallissa natikka...
Yksi kysymys virisi tässä emännän aloitteesta,mitenkäs tuo käyttövoima vero,kun yrityksistäni huolimatta en aken sivuilta saanut,osannut etsiä tietoa?
Otetaan nyt vaikka tuo keskiverto 240 malli,joten paljonkos sitä vudelle
kertyy???
T.Jaakko.P
kysymyksiin,johtuen tosiaan siitä,ettei tuosta dieselistä autoissa ole
paljoakaan omakohtaista kokemusta.Traktoreista nyt sentään jotain,
mailla tallissa natikka...
Yksi kysymys virisi tässä emännän aloitteesta,mitenkäs tuo käyttövoima vero,kun yrityksistäni huolimatta en aken sivuilta saanut,osannut etsiä tietoa?
Otetaan nyt vaikka tuo keskiverto 240 malli,joten paljonkos sitä vudelle
kertyy???
T.Jaakko.P
Koska vastaukset näyttävät hieman sekavilta, niin kerrataan muutosajankohdat. Nämä kuten se ettei iskutilavuudet muuttuneet samaan aikaan tehomuutosten kanssa löytyy tietty näppärästi haulla
:
8/1978: 240D 65hv
72hv
2/1979: 200D 55hv
60hv (220D muuten poistui valikoimasta vasta pienempitilavuuksisen tehonousun jälkeen
)
9/1979: 300D 80hv
88hv
Käyttövoimaverosta niin olikos se 6,7 senttiä per käyttöpäivä jokaisen kokonaismassan alkavan 100 kg:n osalta. Eli jos 240D on liikennekäytössä koko vuoden on vero hätäisen näppäilyn mukaan 489,10€.

8/1978: 240D 65hv

2/1979: 200D 55hv


9/1979: 300D 80hv

Käyttövoimaverosta niin olikos se 6,7 senttiä per käyttöpäivä jokaisen kokonaismassan alkavan 100 kg:n osalta. Eli jos 240D on liikennekäytössä koko vuoden on vero hätäisen näppäilyn mukaan 489,10€.
W111 kirjoitti:No väha OT. Yritystä oli minunkin isäukolla norjan reissulla. Veturina Ford Granada 2.1D -78 ja vaununa talviasuttava Tabbert 425C.Jussi L. kirjoitti:
JuuMutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti
On ne ollut aikoja




Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
W123 200D:llä en ole eläissäni vielä päässyt ajamaan mutta 240 ja 300 on ollu molempia pari, lisäksi 220D on ollu. Käytännön suorityskyvyssä ei ole 240D + 200D:n perä yhdistelmällä ja 300D:llä orkkisperällä ei ollut juurikaan eroa, 240D:t oli molemmat 200D:n perällä joten en osaa arvioida mikä on vakioperällä suorituskyky, 220D oli laiska menijä ja kulutus oli aina noin 10 vaikka ajoi miten vaan ja missä vaan, 240D:t kulutteli 7-10 väliin keskiarvon kumminkin ollessa lähempänä 10. 300D taas imee löpöä 8-10 väliin ja keskiarvo on edelleen lähempänä 10. Toki kyllähän ne jokku väittää että pääsee pienemmälläkin mutta omat kokemukseni ovat siis nuo ja ajohan on ollut nopeusrajoitusten mukaista ja enimmäkseen maantie ajoa, kerran tuli mitattua lapin reissulla keskikulutukseksi 11/100km kun ajelin noin 110-120 nopeutta...
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo