Mitenkäs 123 dieseleiden teho erot???

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Mitenkäs 123 dieseleiden teho erot???

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Hölmö kysymys,mutta kun ei ole omasta takaa kokemusta karttunut
dieseleistä,niin kiinnostaa nuo teho ja kulutus erot eri moottoreiden
kesken??Okei kulutus sinäänsä ei ole ehkä tärkein seikka,mut kiinnostava!

Eli kyse olisi 200,240 ja 300d moottoreiden teho eroista/kw/hv??
Kiittäen vaivasta etukäteen!!

T.Jaakko.P
meze63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Su 27.05.2007 15:29

Viesti Kirjoittaja meze63 »

omistajan käsikirjan mukaan 200d 60hv 7,1l ,240d 72hv 7,8l ,300d 88hv 7,8l ,300turbo 125hv kulutukset manuaalivaiteistolla 90km/h automaatilla noin litran enemmän.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

meze63 kirjoitti:omistajan käsikirjan mukaan 200d 60hv 7,1l ,240d 72hv 7,8l ,300d 88hv 7,8l ,300turbo 125hv kulutukset manuaalivaiteistolla 90km/h automaatilla noin litran enemmän.
Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

juhaoh kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.
Got me ! :lol:

Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Aku P kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.
Got me ! :lol:

Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla :?
Juu :lol: Mutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti :wink:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jussi L. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Juu. 200D:n teho oli aluksi 55 hv mutta kun 220D poistui tuotannosta, nostettiin kakssatasen teho 60 kaakkiin.
Samahan se oli noiden muidenkin kohdalla vuonna -79, kun samalla tilavuus pieneni ja etukammio muuttui.
Aikaisemmin 240D 48KW ja 300D 50KW.
Got me ! :lol:

Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla :?
Juu :lol: Mutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti :wink:
Ainakin takaisinpäin :wink:
Broidi joskus veti 240D:lla oikein kaksiakselista. Tulipa siinä sit kone putsattua, kun oikein polki, mutta toisaalta se vaunun etuseinä oli sitten...aika nokinen :twisted: :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Jussi L. kirjoitti:
Juu :lol: Mutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti :wink:
No väha OT. Yritystä oli minunkin isäukolla norjan reissulla. Veturina Ford Granada 2.1D -78 ja vaununa talviasuttava Tabbert 425C.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Aku P kirjoitti: Luinkin juuri tuossa vuonna -82 TM:ssa julkastua vetoautovertailua, missä mukana on 220D. Kohtuullisen verkkasta menoa ollut asuntovaunu perässä noilla tehoilla :?
Juu, todettu on kymmenen vuoden kokemuksella. Saksan reissultakin kun tultiin Ruotsin kautta ylös, niin oli todella. Kakkosta tarvi paljon. Samoin Kolille nousu ykkösellä, mutta lämpöongelmia ei ollut.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, pystärissäni on viimeisen päälle rempattu uusin versio 240Dstä ja mr. PP on hiukkasen kutittanut punpua. Kulutus reissuajossa on jotain 9,5 - 10 litraa satasella, eli janoisia ja äänekkäitä ollaan molemmat, minä ja autoni mun.

Mihinkähän säntää kuluts jos joskus saan ton hyllyssä lojuvan STT:n turbosatsin paikalleen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kiitos tähän astisista kommenteista!Tasaisesti näkyy nuo tehot nousevan
mitä isompi lohko.Kun taas kulutus pysyy tasaisempana!

Lähinnä siksi lähdin kyselemään,kun esim:täällä pääkaupunkiseudulla olis noita 200 ja 240 tarjolla silloin tällöin ja muualla Suomessa enämpi 300sia!

Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua
hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??

T.Jaakko.P
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??
Like hell! 8)

Näissähän on se hyvä puoli ympäristön kannalta että savutusta ei mitata. Oma pystärini lähtee viripumpulla kuin kuppa Töölöstä, vauhti saattaa myös tuntua kovalta ajoneuvon ikä ja luonne huomioonotettuna..

Tai sitten vauhdin hurma johtuu siitä, että olen tehnyt millos-se-nyt-olikaan jarruremontin viimeisen päälle ja mikään jarru ei kanita, edes seisontajarru.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti:Vielä tulee mieleen sellainen kymysys jotta tuo 240 kone jos pumppua hieman ruuvaa paljonko tuo piristys nostaa tehoa noin todellisuudessa??
Like hell! 8)
:lol:

Pumpun kunnolla säädättämällähän tuo uudempi kakslitrainen eli OM601 kirii 72 kaakista 90 hepoon ja jopa yli. Luulisi, että vanhempaan tulee samalla lailla se 10+ hv lisää. :? Kotikonsteillahan saa tehoa lisättyä johonkin rajaan, mutta vasta dieselkorjaamo kai saa pumpusta kaiken irti ja eri kierroalueille, ettei se ole pelkkää sauhutusta sitten kuitenkaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Okei!Nostaa kädet pystyyn! :lol: :lol:

Eli kulku puoli muutuu oleelisen rivakammaksi,toki kulutus puoli nousee
prosenttuaalisesti rivakammin.Ymmärsinkö oikein???

T.Jaakko.P
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Okei!Nostaa kädet pystyyn! :lol: :lol:

Eli kulku puoli muutuu oleelisen rivakammaksi,toki kulutus puoli nousee
prosenttuaalisesti rivakammin.Ymmärsinkö oikein???

T.Jaakko.P
Itse säädettyihin en ota kantaa, mutta jos oikein dieselhuollossa antaa laittaa, kulutus voi jopa vähentyä samalla kuin voimaa tulee saataville lisää.
Tietty kaikki riippuu siitä, käyttääkö sitä saatavilla olevaa voimaa vai ajeleeko tyylikkäästi pintakaasulla... :wink: Moni ei ainakaan ensi viikkoina taida tyytyä hissuttelemaan :lol: :roll:

Toisaalta sittenhän ei tarvitse enää ajaa pultti pohjassa, jos pumppu tekee työnsä mahdollisimman hyvin.

Summa summarum: käännä ny aluksi omantunnon mukaan lisää hekumaa ja katso, mihin kulkupuoli ja kulutus kehittyy. Molemmat johonkin suuntaan. :twisted: :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla on kaikissa olleissa ja nykyisissä mersuloissa säädätetty pumput. Ei pysty ajaan vakiopumpulla ei. On semmonen mielyttävä kuminauhafiilis, vääntöä tulee sen verran lisää että ajonautinto lisääntyy tuntuvasti eikä tarvitse tumpata poljinta pohjaan saakka.

Kulutuksesta muikenen kuin vaari.:oops: No, pystäri vie sen mainitus 9-10 litraa satasella maantieajossa.

Persana, pitääkö käyttää pystäri penkissä keään korvilla. Tein lisähupina semmoisen homman tuohon pystäriini, että laitoin suuttimiin W124sen kärjet. Lue: ostin ja laitatin. Käy nätisti ja käynnistyy innokkaammin kun muut autoni, en tiedä mikä osuus yleisellä remppaamisella ynnä pumpun rukkaamisella ja mikä suuttimien kärjillä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Pumppu vain Mynädieseliin niin kyllä sitä tehoa tulee lisää.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

OT: Ois muuten Heavy se kenkäkauppias-mersu taas myynnissä. Melkein oman topiccinsa ansaitsis..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kiittää ja kumartaa vastauksista ehkä monelle päivänselviin
kysymyksiin,johtuen tosiaan siitä,ettei tuosta dieselistä autoissa ole
paljoakaan omakohtaista kokemusta.Traktoreista nyt sentään jotain,
mailla tallissa natikka...

Yksi kysymys virisi tässä emännän aloitteesta,mitenkäs tuo käyttövoima vero,kun yrityksistäni huolimatta en aken sivuilta saanut,osannut etsiä tietoa?
Otetaan nyt vaikka tuo keskiverto 240 malli,joten paljonkos sitä vudelle
kertyy???

T.Jaakko.P
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Petteri Kivimäki kirjoitti:OT: Ois muuten Heavy se kenkäkauppias-mersu taas myynnissä. Melkein oman topiccinsa ansaitsis..
Vai, on se sitten lähtenyt kiertoon...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Koska vastaukset näyttävät hieman sekavilta, niin kerrataan muutosajankohdat. Nämä kuten se ettei iskutilavuudet muuttuneet samaan aikaan tehomuutosten kanssa löytyy tietty näppärästi haulla :wink::

8/1978: 240D 65hv :arrow: 72hv
2/1979: 200D 55hv :arrow: 60hv (220D muuten poistui valikoimasta vasta pienempitilavuuksisen tehonousun jälkeen :wink:)
9/1979: 300D 80hv :arrow: 88hv

Käyttövoimaverosta niin olikos se 6,7 senttiä per käyttöpäivä jokaisen kokonaismassan alkavan 100 kg:n osalta. Eli jos 240D on liikennekäytössä koko vuoden on vero hätäisen näppäilyn mukaan 489,10€.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

W111 kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:
Juu :lol: Mutta hyvin on kereetty, isäukkoki aikanaan veti 220D:llä asuntovaunua lappiin ja norjanki mäet meni samalla reissulla osittain, hitaasti mutta varmasti :wink:
No väha OT. Yritystä oli minunkin isäukolla norjan reissulla. Veturina Ford Granada 2.1D -78 ja vaununa talviasuttava Tabbert 425C.

On ne ollut aikoja :shock: :lol: Mutta hyvinpä on selvitty ilman päätä huimaavia tehoja ja älyttömiä kiihtyvyyksiä. Ei aina tarvi niin kiire olla, varsinkaan lomalla ja eikös ne ekat sakot aina oteta 200Deellä kun sen saat vauhtiin niin ei raaski hidastaa :wink: :lol:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JaniH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 12.01.2008 12:49
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaniH »

W123 200D:llä en ole eläissäni vielä päässyt ajamaan mutta 240 ja 300 on ollu molempia pari, lisäksi 220D on ollu. Käytännön suorityskyvyssä ei ole 240D + 200D:n perä yhdistelmällä ja 300D:llä orkkisperällä ei ollut juurikaan eroa, 240D:t oli molemmat 200D:n perällä joten en osaa arvioida mikä on vakioperällä suorituskyky, 220D oli laiska menijä ja kulutus oli aina noin 10 vaikka ajoi miten vaan ja missä vaan, 240D:t kulutteli 7-10 väliin keskiarvon kumminkin ollessa lähempänä 10. 300D taas imee löpöä 8-10 väliin ja keskiarvo on edelleen lähempänä 10. Toki kyllähän ne jokku väittää että pääsee pienemmälläkin mutta omat kokemukseni ovat siis nuo ja ajohan on ollut nopeusrajoitusten mukaista ja enimmäkseen maantie ajoa, kerran tuli mitattua lapin reissulla keskikulutukseksi 11/100km kun ajelin noin 110-120 nopeutta...
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kiitokset Jarkolle hyvä vinkki tuo autowiki.


T.Jaakko.P
Vastaa Viestiin