W124 300D -90 A/C Temp Bowler

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

W124 300D -90 A/C Temp Bowler

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Otsikon autossa alkoi pakkasilla kuulua puhaltimen laakerin ininää kabiinin oikeasta laidasta. Hetken ihmettelin kun ei reagoinut mitenkään itse lämppäripuhaltimen kiertokytkimeen. Tulihan purettua hansikaslokero ja sieltähän se inisijä löytyi nurkasta vaahtomuovin sisältä. Pieni 12V puhallin, varaosanumero 000 830 96 08. Googlettamalla osoittautui otsikon vermeeksi. Imee pienestä putkesta ilmaa ja puhaltaa toisaalle (tai toisinpäin). Mikä ko. verme oikeastaan on, tuntuu pyörivän aina kun virrat kytketty, nyt oli laakerit finaalissa. Ilmastointia kulkineessani ei ole. Onko kriittinen osa vai jätänkö pois..? Liittyykö siis kabiinin lämpötilan mittaukseen?
Viimeksi muokannut Sasperi, To 05.02.2009 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Nyt menee arvailuksi mutta.

Olisiko kyseinen puhannin se joka imee kabiinin ilmaa taustapeilin edessä olevasta kabiinin lämpötilaanturista läpi.

Joskun vanhusten 124 rommelista hytin lamput vaihoin niin ihmettelin että sen anturin takaa lähti kumiletku jonnekkin...
Viimeksi muokannut Sorsso, To 05.02.2009 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Sorsso kirjoitti:Nyt menee arvailuksi mutta.

Olisiko kyseinen puhannin se joka imaa kabiinin ilmaa taustapeilin edessä olevasta kabiinin lämpötilaanturista läpi.

Joskun vanhusten 124 rommelista hytin lamput vaihoin niin ihmettelin että sen anturin takaa lähti kumiletku jonnekkin...
Ahaa, tiesin kyllä sen lämpötila-anturin paikan. Tuo se voi ollakkin eli sinne menee oikein ilmaletku.
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Arvailunne on ihan oikein
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Imuri anturille

Viesti Kirjoittaja postiato »

On tosiaan se imuri joka imee ilmaa taustapeilin edestä lämpötila-anturille.

Imurin tehtävä on saada matkustamon oikea lämpö reaaliajassa sille anturille joka matkustamon lämpöä mittaa ja toimii osana matkustamon lämmönsäätöä.

Manuaalin mukaan tais olla 7 sekuntia toi aika kun alkaa reagoimaan (tai pitäsi alkaa reagoida).

Jos tuon puhaltimen/imurin ottaa siis pois, niin lämmönsäätö/-ylläpito ei reagoi niin nopeasti kuin pitäisi.
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Tulihan purettua koko "puhallin". Taisi mennä uuden hankinnaksi jossain vaiheessa, ajellaan nyt hetken ilman. Muovikuorien sisältä löytyi 32 mm leveä, 28 mm korkea, 2 mm akselilla oleva hiiletön sähkömoottori jossa leima "Made in Taiwan". Itämaisia osia Mesessä. Ilmankos vinkuu. Muovikuoret Mesen tarralla ja merkinnällä VDO ja Made in Germany että alkuperäisosa varmaankin. Maksanee maltaita varaosana tuo euron moottori.
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

No nytpä selvisi se sen epämääräisen pikku surinan tapaisen lähde! Olen omassani kuunnellut tuota pientä ääntä juuri tuolta päin ja olettanut että se tulee etukajarista, että jostain tulee sinne häiriötä. Ei ääni mitenkään kovin häiritsevä ole, mutta olenpa vain sitä ihmetellyt.

Täytyy vaan ihmetellä mitä kaikkea se saksalainen insinööri keksiikään. :shock: Että tuommoinen puhallin täytyy keksiä laittaa.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Tuollainen on kai sitten myös 202:ssa, kun mulla alko pakkasella kuulua just sellasta lämppärin puhallin kurinaa jostain vänkärin puolelta. Sitten taas kelien lämmettyä loppui. No enää ei oo kooko autoa, mutta jäi ihmetyttämään.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

No tulipa sitten sen verran innostusta, että kaivoin kyseisen imurin esiin vanhusten autosta. Eipä se jaksanut pyöriä ko oli niin paljon pölyä laakeseissa.

Asia korjantui ko anto moottorille CRC-liuotushoitoa. Nyt pyörii taas iloisesti. :)
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Kl-varaosiin soitin, härpäke löytyy tilaamalla hintaan 68 euroa, tullut korvaava varaosanumero 000 830 96 19. Enpä ostanut tuohon hintaan. Eiköhän jostain löydy korvaava moottori. Paikalliseen Mese-purkaamoon soitin, kehoitti jättämään pois eli ei viitsinyt kaivaa ko. osaa..
Viimeksi muokannut Sasperi, Pe 06.02.2009 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Täällä foorumillahan on vähän väliä myyntiosastolla w124 purkuautoa/osia myynnissä... Koita kysellä, kai joltakin toimiva löytyy.

On kyllä meikoinen hinta uudelle. Kun ottaa huomioon millainen tavallinen pikku 12v sähkömoottori siellä muovikopan sisällä on.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Sen verran vielä tähän, että tuon moottorin toiminnan voi helposti testata. Leikkaa n. 1X1cm kokoinen paperinpala ja aseta se siihen kattokonsollin imuaukon päälle. Virta päälle ja paperin pitäisi pysyä katossa.

Se, että kuinka paljon hitaammin sitten tuo lämmönsäätö toimii ilman tuota moottoria, ei ole tietoa. Onkohan muilla?

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Noniin nyt ko tämä imuri on toiminnassa niin lämppäri reagoi hytin lämpötilaan hyvin nopeasti (n. 10s reagointiaika).

Testasin sillei, että ajon aikana aukaisin keskimmäiset suuttimet, koska niistä ei tuu muutako kylmää ulkoilmaa. Pidin samalla kättä vasemman ilmasuuttimen edessä niin lämppäri reagoi n. 10sek viiveellä ja pystyi tuntemaan kuinka puhallusilman lämpötila nousi selvästi. Vastaavasti kun sulki keskisuuttimet niin lämppäri huomasi sen melko nopeasti ja viilensi puhallusta.

Erittäin selkeä parannus.

Ennen, kun autolla länti ajamaan niin lämppäri hönki kuumaa ilmaa 15min vaikka hytti oli jo kovastikkin lämmin ja lämmönsäätimen asetettu 22 C.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuota imuria ei ole kaikissa. Jostain muistaisin lukeneeni että se on vain kattoluukullisissa, luukku aukikin osaisi tuon avulla säätää lämmöt..En tiedä sitten paikkaansa pitävyydestä.
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

Sorsso kirjoitti:
Erittäin selkeä parannus.

Ennen, kun autolla länti ajamaan niin lämppäri hönki kuumaa ilmaa 15min vaikka hytti oli jo kovastikkin lämmin ja lämmönsäätimen asetettu 22 C.
Allekirjoitan tämän. Nyt kun "imuria" ei ole niin kabiini oli kuin sauna ennenkuin alkoi rajoittamaan, lämmönsäätimet samassa asennossa kuin ennen imurin poistoa jossa ne on olleet lähes koko talven. En muista että noin kuumaa olisi koskaan edes hönkinyt. Autossa on kattoluukku. Täytynee tuollainen ehjä imuri jostain hommata. Saa tarjota yv:llä jos nurkista löytyy.
Partcolla näkyi olevan jotain pikkumoottoreita, olikos ne nyt 2 mm liian paksuja.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Volvollahan on (ainakin) ollut samanlainen systeemi käytössään. Mitäköhän sen moottori maksaisi ja voisiko sopia? Kellään tietoa?

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
time
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:24

Viesti Kirjoittaja time »

Mitenkäs se hansikaslokero purkautuu?. Pitänee joskus tarkistaa moottorin kunto.
Sasperi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: La 10.03.2007 00:25

Viesti Kirjoittaja Sasperi »

time kirjoitti:Mitenkäs se hansikaslokero purkautuu?. Pitänee joskus tarkistaa moottorin kunto.
Se lokeron pahvikoppa on kiinni vajaalla kymmenellä muovinastalla. Lokeron ovea ei tarvitse irroittaa. Nastojen keskiosat lähtee kokonaan pois ruuvarilla kampeamalla, sitten koppaa taivuttamalla lähtee itse nastatkin. Lokeron lukon vastakappaletta ei välttämättä tarvitse irroittaa, taipuu kyllä tulemaan alta, helppo tosin, kiinni parilla ristipäällä. Sitten koppa irtoaakin jo vetämällä, valon johto irti ja siinäpä se. Moottori on klipsulla kiinni aivan oikeassa nurkassa, klipsu 8 mm pultilla poikkiputkessa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kenelläkään kuvaa ko. moottorista? T:n ilmastointi oireilee :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ebayssa näyttäisi olevan myynnissä kuvan kanssa.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/mercedes ... 0450786331
Avatar
henkso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 21.08.2007 00:38
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja henkso »

Omassa mesessä on kanssa samankaltaista ongelmaa, eli CE sillä täysautomaattisella ilmastoinnilla missä ei oo ku yks lämmönsäätörulla.
Oire tuntuu olevan se, että kun kylmimmästä asennosta napsauttaa rullaa pykälän yli niin alka kyllä aina samantien tulvia tuhottoman kuumaa ilmaa kabiiniin oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Eli lämmönsäätö toimii niin sanotusti on/off. Ainut miten saa kabiiniintuloilman viilenemään esim. 22 asteessa on, että vilauttaa sytkärin liekkiä vähän aikaa siinä "temp blowerin" ilmanottoritilällä, mutta kohta on taas kuuma. Ja myöskin ongelmana mainittakoon että AUTO.-asennossa puhallusnopeus huutaa koko ajan täysillä, paitsi jos sitä sytkäriä vähän näyttää. :lol:
Oon kattonu tän "temp blowerin", toimii moitteetta, närhenmunan putsannu ja lämmönsäätöpaneelin irrottanu ja putsannu kaikki hapettumat piirilevystä kuin myöskin sen rullan putsasin, eikä mitään vaikutusta.

Mitähän tälle seuraavaks keksis? :roll: :lol:
Vastaa Viestiin