W124 300D -90 A/C Temp Bowler
W124 300D -90 A/C Temp Bowler
Otsikon autossa alkoi pakkasilla kuulua puhaltimen laakerin ininää kabiinin oikeasta laidasta. Hetken ihmettelin kun ei reagoinut mitenkään itse lämppäripuhaltimen kiertokytkimeen. Tulihan purettua hansikaslokero ja sieltähän se inisijä löytyi nurkasta vaahtomuovin sisältä. Pieni 12V puhallin, varaosanumero 000 830 96 08. Googlettamalla osoittautui otsikon vermeeksi. Imee pienestä putkesta ilmaa ja puhaltaa toisaalle (tai toisinpäin). Mikä ko. verme oikeastaan on, tuntuu pyörivän aina kun virrat kytketty, nyt oli laakerit finaalissa. Ilmastointia kulkineessani ei ole. Onko kriittinen osa vai jätänkö pois..? Liittyykö siis kabiinin lämpötilan mittaukseen?
Viimeksi muokannut Sasperi, To 05.02.2009 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt menee arvailuksi mutta.
Olisiko kyseinen puhannin se joka imee kabiinin ilmaa taustapeilin edessä olevasta kabiinin lämpötilaanturista läpi.
Joskun vanhusten 124 rommelista hytin lamput vaihoin niin ihmettelin että sen anturin takaa lähti kumiletku jonnekkin...
Olisiko kyseinen puhannin se joka imee kabiinin ilmaa taustapeilin edessä olevasta kabiinin lämpötilaanturista läpi.
Joskun vanhusten 124 rommelista hytin lamput vaihoin niin ihmettelin että sen anturin takaa lähti kumiletku jonnekkin...
Viimeksi muokannut Sorsso, To 05.02.2009 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahaa, tiesin kyllä sen lämpötila-anturin paikan. Tuo se voi ollakkin eli sinne menee oikein ilmaletku.Sorsso kirjoitti:Nyt menee arvailuksi mutta.
Olisiko kyseinen puhannin se joka imaa kabiinin ilmaa taustapeilin edessä olevasta kabiinin lämpötilaanturista läpi.
Joskun vanhusten 124 rommelista hytin lamput vaihoin niin ihmettelin että sen anturin takaa lähti kumiletku jonnekkin...
Imuri anturille
On tosiaan se imuri joka imee ilmaa taustapeilin edestä lämpötila-anturille.
Imurin tehtävä on saada matkustamon oikea lämpö reaaliajassa sille anturille joka matkustamon lämpöä mittaa ja toimii osana matkustamon lämmönsäätöä.
Manuaalin mukaan tais olla 7 sekuntia toi aika kun alkaa reagoimaan (tai pitäsi alkaa reagoida).
Jos tuon puhaltimen/imurin ottaa siis pois, niin lämmönsäätö/-ylläpito ei reagoi niin nopeasti kuin pitäisi.
Imurin tehtävä on saada matkustamon oikea lämpö reaaliajassa sille anturille joka matkustamon lämpöä mittaa ja toimii osana matkustamon lämmönsäätöä.
Manuaalin mukaan tais olla 7 sekuntia toi aika kun alkaa reagoimaan (tai pitäsi alkaa reagoida).
Jos tuon puhaltimen/imurin ottaa siis pois, niin lämmönsäätö/-ylläpito ei reagoi niin nopeasti kuin pitäisi.
Tulihan purettua koko "puhallin". Taisi mennä uuden hankinnaksi jossain vaiheessa, ajellaan nyt hetken ilman. Muovikuorien sisältä löytyi 32 mm leveä, 28 mm korkea, 2 mm akselilla oleva hiiletön sähkömoottori jossa leima "Made in Taiwan". Itämaisia osia Mesessä. Ilmankos vinkuu. Muovikuoret Mesen tarralla ja merkinnällä VDO ja Made in Germany että alkuperäisosa varmaankin. Maksanee maltaita varaosana tuo euron moottori.
No nytpä selvisi se sen epämääräisen pikku surinan tapaisen lähde! Olen omassani kuunnellut tuota pientä ääntä juuri tuolta päin ja olettanut että se tulee etukajarista, että jostain tulee sinne häiriötä. Ei ääni mitenkään kovin häiritsevä ole, mutta olenpa vain sitä ihmetellyt.
Täytyy vaan ihmetellä mitä kaikkea se saksalainen insinööri keksiikään.
Että tuommoinen puhallin täytyy keksiä laittaa.
Täytyy vaan ihmetellä mitä kaikkea se saksalainen insinööri keksiikään.

ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Kl-varaosiin soitin, härpäke löytyy tilaamalla hintaan 68 euroa, tullut korvaava varaosanumero 000 830 96 19. Enpä ostanut tuohon hintaan. Eiköhän jostain löydy korvaava moottori. Paikalliseen Mese-purkaamoon soitin, kehoitti jättämään pois eli ei viitsinyt kaivaa ko. osaa..
Viimeksi muokannut Sasperi, Pe 06.02.2009 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Sen verran vielä tähän, että tuon moottorin toiminnan voi helposti testata. Leikkaa n. 1X1cm kokoinen paperinpala ja aseta se siihen kattokonsollin imuaukon päälle. Virta päälle ja paperin pitäisi pysyä katossa.
Se, että kuinka paljon hitaammin sitten tuo lämmönsäätö toimii ilman tuota moottoria, ei ole tietoa. Onkohan muilla?
Terv. Juri
Se, että kuinka paljon hitaammin sitten tuo lämmönsäätö toimii ilman tuota moottoria, ei ole tietoa. Onkohan muilla?
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Noniin nyt ko tämä imuri on toiminnassa niin lämppäri reagoi hytin lämpötilaan hyvin nopeasti (n. 10s reagointiaika).
Testasin sillei, että ajon aikana aukaisin keskimmäiset suuttimet, koska niistä ei tuu muutako kylmää ulkoilmaa. Pidin samalla kättä vasemman ilmasuuttimen edessä niin lämppäri reagoi n. 10sek viiveellä ja pystyi tuntemaan kuinka puhallusilman lämpötila nousi selvästi. Vastaavasti kun sulki keskisuuttimet niin lämppäri huomasi sen melko nopeasti ja viilensi puhallusta.
Erittäin selkeä parannus.
Ennen, kun autolla länti ajamaan niin lämppäri hönki kuumaa ilmaa 15min vaikka hytti oli jo kovastikkin lämmin ja lämmönsäätimen asetettu 22 C.
Testasin sillei, että ajon aikana aukaisin keskimmäiset suuttimet, koska niistä ei tuu muutako kylmää ulkoilmaa. Pidin samalla kättä vasemman ilmasuuttimen edessä niin lämppäri reagoi n. 10sek viiveellä ja pystyi tuntemaan kuinka puhallusilman lämpötila nousi selvästi. Vastaavasti kun sulki keskisuuttimet niin lämppäri huomasi sen melko nopeasti ja viilensi puhallusta.
Erittäin selkeä parannus.
Ennen, kun autolla länti ajamaan niin lämppäri hönki kuumaa ilmaa 15min vaikka hytti oli jo kovastikkin lämmin ja lämmönsäätimen asetettu 22 C.
Allekirjoitan tämän. Nyt kun "imuria" ei ole niin kabiini oli kuin sauna ennenkuin alkoi rajoittamaan, lämmönsäätimet samassa asennossa kuin ennen imurin poistoa jossa ne on olleet lähes koko talven. En muista että noin kuumaa olisi koskaan edes hönkinyt. Autossa on kattoluukku. Täytynee tuollainen ehjä imuri jostain hommata. Saa tarjota yv:llä jos nurkista löytyy.Sorsso kirjoitti:
Erittäin selkeä parannus.
Ennen, kun autolla länti ajamaan niin lämppäri hönki kuumaa ilmaa 15min vaikka hytti oli jo kovastikkin lämmin ja lämmönsäätimen asetettu 22 C.
Partcolla näkyi olevan jotain pikkumoottoreita, olikos ne nyt 2 mm liian paksuja.
- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Se lokeron pahvikoppa on kiinni vajaalla kymmenellä muovinastalla. Lokeron ovea ei tarvitse irroittaa. Nastojen keskiosat lähtee kokonaan pois ruuvarilla kampeamalla, sitten koppaa taivuttamalla lähtee itse nastatkin. Lokeron lukon vastakappaletta ei välttämättä tarvitse irroittaa, taipuu kyllä tulemaan alta, helppo tosin, kiinni parilla ristipäällä. Sitten koppa irtoaakin jo vetämällä, valon johto irti ja siinäpä se. Moottori on klipsulla kiinni aivan oikeassa nurkassa, klipsu 8 mm pultilla poikkiputkessa.time kirjoitti:Mitenkäs se hansikaslokero purkautuu?. Pitänee joskus tarkistaa moottorin kunto.
Ebayssa näyttäisi olevan myynnissä kuvan kanssa.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/mercedes ... 0450786331
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/mercedes ... 0450786331
Omassa mesessä on kanssa samankaltaista ongelmaa, eli CE sillä täysautomaattisella ilmastoinnilla missä ei oo ku yks lämmönsäätörulla.
Oire tuntuu olevan se, että kun kylmimmästä asennosta napsauttaa rullaa pykälän yli niin alka kyllä aina samantien tulvia tuhottoman kuumaa ilmaa kabiiniin oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Eli lämmönsäätö toimii niin sanotusti on/off. Ainut miten saa kabiiniintuloilman viilenemään esim. 22 asteessa on, että vilauttaa sytkärin liekkiä vähän aikaa siinä "temp blowerin" ilmanottoritilällä, mutta kohta on taas kuuma. Ja myöskin ongelmana mainittakoon että AUTO.-asennossa puhallusnopeus huutaa koko ajan täysillä, paitsi jos sitä sytkäriä vähän näyttää.
Oon kattonu tän "temp blowerin", toimii moitteetta, närhenmunan putsannu ja lämmönsäätöpaneelin irrottanu ja putsannu kaikki hapettumat piirilevystä kuin myöskin sen rullan putsasin, eikä mitään vaikutusta.
Mitähän tälle seuraavaks keksis?

Oire tuntuu olevan se, että kun kylmimmästä asennosta napsauttaa rullaa pykälän yli niin alka kyllä aina samantien tulvia tuhottoman kuumaa ilmaa kabiiniin oli sitten ilmastointi päällä tai ei. Eli lämmönsäätö toimii niin sanotusti on/off. Ainut miten saa kabiiniintuloilman viilenemään esim. 22 asteessa on, että vilauttaa sytkärin liekkiä vähän aikaa siinä "temp blowerin" ilmanottoritilällä, mutta kohta on taas kuuma. Ja myöskin ongelmana mainittakoon että AUTO.-asennossa puhallusnopeus huutaa koko ajan täysillä, paitsi jos sitä sytkäriä vähän näyttää.

Oon kattonu tän "temp blowerin", toimii moitteetta, närhenmunan putsannu ja lämmönsäätöpaneelin irrottanu ja putsannu kaikki hapettumat piirilevystä kuin myöskin sen rullan putsasin, eikä mitään vaikutusta.
Mitähän tälle seuraavaks keksis?

