260 SE:n jäähdytinnesteet vajuu - missä vika?
260 SE:n jäähdytinnesteet vajuu - missä vika?
Minulla on MB 260 SE, vm. 1989. Olen tässä nyt vuodenvaihteen jälkeen pannut merkille, että jäähdytinnesteet vajuskelee jonnekin. Silmiin ei ole kyllä sattunut, että vuotaisi syyläristä ainakaan. Vesipumpusta ja termostaatista en sitten tiedä, miten ne?
Lämpöjään se ei mitenkään erityisesti ole nostanut, keittänyt tms. Lämmöt on ehkä muutaman millin yli puolivälin, näin ne ovat olleet minulla aina. Sitten kun ajetaan esim. kaupunkiajoa, lämpömittari osoittaa n. puoli senttiä ohi puolivälin, ja palaa taas matka-ajossa entiselleen. Lämmintä tämä puhaltaa sisätiloihin ihan hyvin kylmilläkin säillä.
Nesteet minä vaihdoin tähän tammikuun alussa, nyt ne ovat vajuneet ehkä 5cm sen kohdan alapuolelle, jossa niitten kylmänä tulisi olla. Eipä ole kokemusta mistä tässä saattaisi olla kyse: termostaatti, vesipumppu, kansipahvin vuoto? Mitään "kaiken varalta"- korjauksiakaan en osaa oikein harkita kylmiltään. Vai onko niin, että tämä on vielä jopa normaalia?
t. mesemies
Lämpöjään se ei mitenkään erityisesti ole nostanut, keittänyt tms. Lämmöt on ehkä muutaman millin yli puolivälin, näin ne ovat olleet minulla aina. Sitten kun ajetaan esim. kaupunkiajoa, lämpömittari osoittaa n. puoli senttiä ohi puolivälin, ja palaa taas matka-ajossa entiselleen. Lämmintä tämä puhaltaa sisätiloihin ihan hyvin kylmilläkin säillä.
Nesteet minä vaihdoin tähän tammikuun alussa, nyt ne ovat vajuneet ehkä 5cm sen kohdan alapuolelle, jossa niitten kylmänä tulisi olla. Eipä ole kokemusta mistä tässä saattaisi olla kyse: termostaatti, vesipumppu, kansipahvin vuoto? Mitään "kaiken varalta"- korjauksiakaan en osaa oikein harkita kylmiltään. Vai onko niin, että tämä on vielä jopa normaalia?
t. mesemies
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Jos järjestelmään jäi ilmaa ja on nyt ajan kanssa mennyt pois ja pinta laski?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Secissä putoaa pinta aina muutaman sentin ylärajasta vaikka täyttääkin.
Ei kuitenkaan putoa sen enempää.
Näin ollut jo useamman vuoden.
Ehkä paisarin korkin jousi on väsynyt, en ole ollut huolissani, koska se ei putoa sen enempää, eikä lisäämisen tarvetta ole, kunhan vaan tottuu siihen, että pinta vain on vähän alempana.
Ei kuitenkaan putoa sen enempää.
Näin ollut jo useamman vuoden.
Ehkä paisarin korkin jousi on väsynyt, en ole ollut huolissani, koska se ei putoa sen enempää, eikä lisäämisen tarvetta ole, kunhan vaan tottuu siihen, että pinta vain on vähän alempana.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Vaihda paisuntasäiliön korkki uuteen (ei käytettyyn) ja oikean
malliseen, vanhat voivat olla haperoja.
Tarkista, missä se vesipumppu on ja katso, tuleeko
vesipumpun juorureijistä tai niihin liitetystä putkesta jäähdytinnestettä.
Luultavasti vesipumppu vuotaa. Jäähdytin tai jokin liitos voi myös
vuotaa. Vuoto näkyy paremmin, kun sinulla on tiivis korkki.
Kumiosat hapertuvat ja voisi olla järkevää vaihtaa letkut, jos
vaihdat vesipumpun. Ainakin voit tiukata letkunkiristimet.
Vanhat vuotopaikat näkyvät kalkkisina saostumina eli vaaleina läikkinä.
Jos epäilet, että kansi vuotaa, niin teetä pakokaasutesti. Siinä katsotaan,
onko jäähdytinnesteessä jälkiä pakokaasusta. Tarkista, onko
öljyntäyttöaukon korkissa vaaleaa möhnää, se on vettä.
malliseen, vanhat voivat olla haperoja.
Tarkista, missä se vesipumppu on ja katso, tuleeko
vesipumpun juorureijistä tai niihin liitetystä putkesta jäähdytinnestettä.
Luultavasti vesipumppu vuotaa. Jäähdytin tai jokin liitos voi myös
vuotaa. Vuoto näkyy paremmin, kun sinulla on tiivis korkki.
Kumiosat hapertuvat ja voisi olla järkevää vaihtaa letkut, jos
vaihdat vesipumpun. Ainakin voit tiukata letkunkiristimet.
Vanhat vuotopaikat näkyvät kalkkisina saostumina eli vaaleina läikkinä.
Jos epäilet, että kansi vuotaa, niin teetä pakokaasutesti. Siinä katsotaan,
onko jäähdytinnesteessä jälkiä pakokaasusta. Tarkista, onko
öljyntäyttöaukon korkissa vaaleaa möhnää, se on vettä.
Oletkos joutunut usein lisäämään ainetta pesunestesäiliöön? Näissä on joskus ollut pikku reikä lasinpesunesteen lämmityskierukassa ja sitäkautta jäähdytysnestettä lasinpesimen säiliöön. Kandee tsekata. 
Ja tervetuloa tänne.

Ja tervetuloa tänne.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Nyt nesteet pysynyt sisällä
Joo, kiitos näistä informaatioista. Niin sen panin myös merkille, että nuo paisuntasäiliön nesteet on kylmänä ajon jälkeen. En tämän isommin tuohon kiinnittänyt huomiota paukkupakkasilla kun ajattelin ettei se kerkeä sellaisella pakkasella lämmetä, ja koska se antoi sillon ja nytkin antaa lämmintä sisälle.
Nyt lauhemmillakaan se ei lämpene tuolla, mutta kyllä se jonkin verran on lämmennyt kuitenkin, etenkin jos pitempiä matkoja ajanut ja sää lauhempi ja minä sen takia ole siihen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Se vähän riippuu, aika paljo taitaa säätila vaikuttaa.
Ei tuolla öljyntäyttökorkissakaan mitään töhnää näkynyt. Nythän tuo ei ole ainakaan enempää vajunut tuo neste, vaan pysytellyt samassa, täytyy ehkä nyt seurailla. Tuo tilanne, että vajutteleeko tuo pissapoika sitten, en olekaan tuota tajunnut seurailla. Nyt se pitää nimenomaan täyttää, ja sitten seurailla tilannetta.
Nyt lauhemmillakaan se ei lämpene tuolla, mutta kyllä se jonkin verran on lämmennyt kuitenkin, etenkin jos pitempiä matkoja ajanut ja sää lauhempi ja minä sen takia ole siihen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Se vähän riippuu, aika paljo taitaa säätila vaikuttaa.
Ei tuolla öljyntäyttökorkissakaan mitään töhnää näkynyt. Nythän tuo ei ole ainakaan enempää vajunut tuo neste, vaan pysytellyt samassa, täytyy ehkä nyt seurailla. Tuo tilanne, että vajutteleeko tuo pissapoika sitten, en olekaan tuota tajunnut seurailla. Nyt se pitää nimenomaan täyttää, ja sitten seurailla tilannetta.
jepjep
jep on se tainnu nyt tilanne rauhottua toistaseksi ainakin, en oo löytänyt mitään selviä vuotoja mistään, pumppukin näyttäs olevan ok. Nyt on näkyneet nesteetkin pysyvän, ehkä ostan uuden korkin paisuntasäiliöön.
En olisi kait muuten kiinnittäny koko vajumiseen huomiota, mutta kun se teki sillon kauan aikaa sitten kerran sen että oli syttyny kojelautaan varoitusvalo, nestetaso liian alhainen. Noh olihan se laskenu, sen jälkeen lisäsin ja näytti kuin se ois jatkanu vajumista, mutta siellä oli kyllä ilmaa nyt ne on tulleet pois.
En olisi kait muuten kiinnittäny koko vajumiseen huomiota, mutta kun se teki sillon kauan aikaa sitten kerran sen että oli syttyny kojelautaan varoitusvalo, nestetaso liian alhainen. Noh olihan se laskenu, sen jälkeen lisäsin ja näytti kuin se ois jatkanu vajumista, mutta siellä oli kyllä ilmaa nyt ne on tulleet pois.
Nesteet ei edelleenkään vaju, rupesin kahtelemaan tuossa semmoista että otin paisuntasäiliön korkin auki kahtoakseni näkyykö kuplia. Ei näy mitään, mutta ei kyllä tapahukkaan mitään. Nyt lauhalla säällä jonkin verran lämpiää neste, ilma siellä kyllä pirun sitkeässä tuntuu olevan, jostain se sitä sinne väliin kehittää, kun sisälle tulee välilä kylmää, mutta taas kun letkusta puristelet, niin paisuntasäiliöön kohoaa neste ylemmäs ja auto lämpiää taas. Ei se kokonaan kylmää puhalla, nimittäin apumiehen puolelle tulee lämmin ilma ihan aina, kuskin puolelle tulee toisinaan kylmää, mutta em. tavalla se korjautuu. Ei vain liene termari minulta tiensä päässä.
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Jos siellä on ilmaa niin hyvä ilmaustapa on leikata 1,5 litran juomapullosta pohja pois ja pistää se väärinpäin tiiviisti teipin kanssa paisariin kiinni. Sitten täytät sen pullon johonkin puoleen väliin, auto käyntiin ja letkuja pumppaamaan. Hyvä olisi vielä saada auton keulaa hieman perää ylemmäs. Voin kertoa että toimii aivan varmasti ja itse sain hyvin ilmattua noin.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Juuri näin. Lohkolämmitinelementti toimii kuten vedenkeitin ikään, eli siihen kosketuksissa oleva neste lämpiää kiehumispisteeseen ja vaikka jäähdysjärjestelmä onkin suljettu ja vuotamaton, niin näennäistä neste vajausta tapahtuu aina. Nämä johtuu siitä, että tämä "kiehuttaminen" kuluttaa glykolista ruostumista estäviä asenosia. Eli lohkolämmittimen käyttö myös vanhentaa nesteitä.matias_ kirjoitti:jotkuhan kyllä on sanonut että jos pitää paljon autoa tolpan nokassa roikassa niin sitä nestettä voi vähän hävitä
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Mulla oli 124 200d -90 sellanen vika että nestettä häipy jäähdytysjärjestelmästä, mutta vuotoja ei löytynyt.
Siinä vuoti kannentiiviste veden sylinteriin. Vika löyty ja se loppuviimein oireili sillai että joutokäynnillä ei sisälämppäriltä tullut kunnolla lämmintä ja toiseksi kun oli ottanut jäähdyttäjän korkin auki ja laitto takaas kiinni niin järjestelmässä nousi hetkessä paine ja kumiletkut tulivat koviksi paineesta.
Että tällanen tapaus
Siinä vuoti kannentiiviste veden sylinteriin. Vika löyty ja se loppuviimein oireili sillai että joutokäynnillä ei sisälämppäriltä tullut kunnolla lämmintä ja toiseksi kun oli ottanut jäähdyttäjän korkin auki ja laitto takaas kiinni niin järjestelmässä nousi hetkessä paine ja kumiletkut tulivat koviksi paineesta.
Että tällanen tapaus