260 SE:n jäähdytinnesteet vajuu - missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SE260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:27

260 SE:n jäähdytinnesteet vajuu - missä vika?

Viesti Kirjoittaja SE260 »

Minulla on MB 260 SE, vm. 1989. Olen tässä nyt vuodenvaihteen jälkeen pannut merkille, että jäähdytinnesteet vajuskelee jonnekin. Silmiin ei ole kyllä sattunut, että vuotaisi syyläristä ainakaan. Vesipumpusta ja termostaatista en sitten tiedä, miten ne?
Lämpöjään se ei mitenkään erityisesti ole nostanut, keittänyt tms. Lämmöt on ehkä muutaman millin yli puolivälin, näin ne ovat olleet minulla aina. Sitten kun ajetaan esim. kaupunkiajoa, lämpömittari osoittaa n. puoli senttiä ohi puolivälin, ja palaa taas matka-ajossa entiselleen. Lämmintä tämä puhaltaa sisätiloihin ihan hyvin kylmilläkin säillä.
Nesteet minä vaihdoin tähän tammikuun alussa, nyt ne ovat vajuneet ehkä 5cm sen kohdan alapuolelle, jossa niitten kylmänä tulisi olla. Eipä ole kokemusta mistä tässä saattaisi olla kyse: termostaatti, vesipumppu, kansipahvin vuoto? Mitään "kaiken varalta"- korjauksiakaan en osaa oikein harkita kylmiltään. Vai onko niin, että tämä on vielä jopa normaalia?

t. mesemies
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Jos järjestelmään jäi ilmaa ja on nyt ajan kanssa mennyt pois ja pinta laski?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Secissä putoaa pinta aina muutaman sentin ylärajasta vaikka täyttääkin.
Ei kuitenkaan putoa sen enempää.
Näin ollut jo useamman vuoden.
Ehkä paisarin korkin jousi on väsynyt, en ole ollut huolissani, koska se ei putoa sen enempää, eikä lisäämisen tarvetta ole, kunhan vaan tottuu siihen, että pinta vain on vähän alempana. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vaihda paisuntasäiliön korkki uuteen (ei käytettyyn) ja oikean
malliseen, vanhat voivat olla haperoja.

Tarkista, missä se vesipumppu on ja katso, tuleeko
vesipumpun juorureijistä tai niihin liitetystä putkesta jäähdytinnestettä.
Luultavasti vesipumppu vuotaa. Jäähdytin tai jokin liitos voi myös
vuotaa. Vuoto näkyy paremmin, kun sinulla on tiivis korkki.
Kumiosat hapertuvat ja voisi olla järkevää vaihtaa letkut, jos
vaihdat vesipumpun. Ainakin voit tiukata letkunkiristimet.

Vanhat vuotopaikat näkyvät kalkkisina saostumina eli vaaleina läikkinä.

Jos epäilet, että kansi vuotaa, niin teetä pakokaasutesti. Siinä katsotaan,
onko jäähdytinnesteessä jälkiä pakokaasusta. Tarkista, onko
öljyntäyttöaukon korkissa vaaleaa möhnää, se on vettä.
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Oletkos joutunut usein lisäämään ainetta pesunestesäiliöön? Näissä on joskus ollut pikku reikä lasinpesunesteen lämmityskierukassa ja sitäkautta jäähdytysnestettä lasinpesimen säiliöön. Kandee tsekata. :wink:
Ja tervetuloa tänne.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
SE260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:27

Nyt nesteet pysynyt sisällä

Viesti Kirjoittaja SE260 »

Joo, kiitos näistä informaatioista. Niin sen panin myös merkille, että nuo paisuntasäiliön nesteet on kylmänä ajon jälkeen. En tämän isommin tuohon kiinnittänyt huomiota paukkupakkasilla kun ajattelin ettei se kerkeä sellaisella pakkasella lämmetä, ja koska se antoi sillon ja nytkin antaa lämmintä sisälle.
Nyt lauhemmillakaan se ei lämpene tuolla, mutta kyllä se jonkin verran on lämmennyt kuitenkin, etenkin jos pitempiä matkoja ajanut ja sää lauhempi ja minä sen takia ole siihen pahemmin kiinnittänyt huomiota. Se vähän riippuu, aika paljo taitaa säätila vaikuttaa.

Ei tuolla öljyntäyttökorkissakaan mitään töhnää näkynyt. Nythän tuo ei ole ainakaan enempää vajunut tuo neste, vaan pysytellyt samassa, täytyy ehkä nyt seurailla. Tuo tilanne, että vajutteleeko tuo pissapoika sitten, en olekaan tuota tajunnut seurailla. Nyt se pitää nimenomaan täyttää, ja sitten seurailla tilannetta.
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

koitappa kattoa onko imusarjan alla olevalla "hyllyllä" märkää.kaverin auto kerää sinne pakkasnestettä,ei vaan tiedä mistä tulee, kaiketi pumpusta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moi! Mulla m102 mutta nesteet vaju ja lopulta löyty kannen takaosasta lämppärin? letku ja sen nippa joka menee kanteen,
oli syöpynyt tosi huonoon kuntoon.Taisi olla alu nippa.Oudon kierteen takia ostin hydraulinipan ja sorvilla käyväks.
SE260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:27

jepjep

Viesti Kirjoittaja SE260 »

jep on se tainnu nyt tilanne rauhottua toistaseksi ainakin, en oo löytänyt mitään selviä vuotoja mistään, pumppukin näyttäs olevan ok. Nyt on näkyneet nesteetkin pysyvän, ehkä ostan uuden korkin paisuntasäiliöön.

En olisi kait muuten kiinnittäny koko vajumiseen huomiota, mutta kun se teki sillon kauan aikaa sitten kerran sen että oli syttyny kojelautaan varoitusvalo, nestetaso liian alhainen. Noh olihan se laskenu, sen jälkeen lisäsin ja näytti kuin se ois jatkanu vajumista, mutta siellä oli kyllä ilmaa nyt ne on tulleet pois.
SE260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:27

Viesti Kirjoittaja SE260 »

Nesteet ei edelleenkään vaju, rupesin kahtelemaan tuossa semmoista että otin paisuntasäiliön korkin auki kahtoakseni näkyykö kuplia. Ei näy mitään, mutta ei kyllä tapahukkaan mitään. Nyt lauhalla säällä jonkin verran lämpiää neste, ilma siellä kyllä pirun sitkeässä tuntuu olevan, jostain se sitä sinne väliin kehittää, kun sisälle tulee välilä kylmää, mutta taas kun letkusta puristelet, niin paisuntasäiliöön kohoaa neste ylemmäs ja auto lämpiää taas. Ei se kokonaan kylmää puhalla, nimittäin apumiehen puolelle tulee lämmin ilma ihan aina, kuskin puolelle tulee toisinaan kylmää, mutta em. tavalla se korjautuu. Ei vain liene termari minulta tiensä päässä.
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Jos siellä on ilmaa niin hyvä ilmaustapa on leikata 1,5 litran juomapullosta pohja pois ja pistää se väärinpäin tiiviisti teipin kanssa paisariin kiinni. Sitten täytät sen pullon johonkin puoleen väliin, auto käyntiin ja letkuja pumppaamaan. Hyvä olisi vielä saada auton keulaa hieman perää ylemmäs. Voin kertoa että toimii aivan varmasti ja itse sain hyvin ilmattua noin.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
matias_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 15.11.2008 15:02
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja matias_ »

jotkuhan kyllä on sanonut että jos pitää paljon autoa tolpan nokassa roikassa niin sitä nestettä voi vähän hävitä
MB C220 vm. 94
S210 320CDI 02
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

matias_ kirjoitti:jotkuhan kyllä on sanonut että jos pitää paljon autoa tolpan nokassa roikassa niin sitä nestettä voi vähän hävitä
Juuri näin. Lohkolämmitinelementti toimii kuten vedenkeitin ikään, eli siihen kosketuksissa oleva neste lämpiää kiehumispisteeseen ja vaikka jäähdysjärjestelmä onkin suljettu ja vuotamaton, niin näennäistä neste vajausta tapahtuu aina. Nämä johtuu siitä, että tämä "kiehuttaminen" kuluttaa glykolista ruostumista estäviä asenosia. Eli lohkolämmittimen käyttö myös vanhentaa nesteitä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
SE260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 09.02.2009 22:27

Viesti Kirjoittaja SE260 »

Juu sen kyllä tunnustan, että melkosen paljon on tullut lämmitettyä autoa talvella. Ihan pikkupakkasillakin pidän lämmityksessä, jotta säästäisin kaikin tavoin autoa. No, kesällä ei luonnollisestikaan vajuneet noi nesteet, talven puolella vasta rupesi ilmenemään.
hiljainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 29.05.2008 23:29
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja hiljainen »

voihan se olla että kennokin vähän jostain kanssa tihkuttaa itselläni on siitä ollut jonkin verran kokemusta useassakin eri merkkien kanssa ja kamulla on kenno ruennut tihkuttaan pikkasen kerrallaan paristakin mersusta...
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Mulla oli 124 200d -90 sellanen vika että nestettä häipy jäähdytysjärjestelmästä, mutta vuotoja ei löytynyt.
Siinä vuoti kannentiiviste veden sylinteriin. Vika löyty ja se loppuviimein oireili sillai että joutokäynnillä ei sisälämppäriltä tullut kunnolla lämmintä ja toiseksi kun oli ottanut jäähdyttäjän korkin auki ja laitto takaas kiinni niin järjestelmässä nousi hetkessä paine ja kumiletkut tulivat koviksi paineesta.
Että tällanen tapaus
Vastaa Viestiin