Kumman laitan: Madallussarja H&R cup-kit 30/30mm vai 60/

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Kumman laitan: Madallussarja H&R cup-kit 30/30mm vai 60/

Viesti Kirjoittaja postiato »

Tarkoitus olisi nyt sitten viimein laittaa madallussarja autoon.

Budjetin puolesta olen päätynyt H&R:n cup-kit sarjaan. Madallus 30 mm edessä ja 30 mm takana tai 60 mm edessä ja 40 mm takana. Näitä sarjoja taitaa saada molempia alle 500 euron Saksasta kotiovelle kannettuna.

Autoon on hankittu 17 AMG monoblock vanteet, koko 17,5x7 et35, renkaiksi 215/55 17.

Nykyiset, kuvassa näkyvät renkaat ovat kooltaa 195/65 15. Vanhojen halkaisija on 634 mm ja uusien 668, eroa halkaisijassa uusien hyväksi +34 mm. Uusilla renkailla renkaan reuna siis lähenee jo ilman jousien vaihtoa 17 mm lähemmäs lokasuojan reunaa.

Puhtaasti ulkonäön kannalta olen noita hankkimassa, mutta koska autolla myös ajetaan paljon ja tehdään myös mökkireissuja niin kysynkin millaisia madalluksia tuollaisilla tai muilla sarjoilla on saatu ja myös ajomukavuus.

Eli madaltaako toi 30/30 mm oikeasti nykyiseen verrattuna paljoakaan, nykyisten jousten iästä ei ole tietoa, mutta todennäköisesti vähän väsyneet ja kasaanpainuneet jonkun verran vai heitänkö suosiolla 60/40 mm sarjan?

Näillä nykyisillä vakiojousilla tällä hetkellä kuljettajan puolella pyörän keskiöstä lokasuojan reunaan edessä 34 cm ja takana 37 cm. Oikealla puolella edessä 35 cm ja takana 36 cm.

Auton painosta sen verran että auto on 300D ilmastoinnilla, kattoluukulla ja automaattilootalla.

Millaiset noi kumien korkeuserot ovat ykkösen ja nelosen välillä?

Alla kuva autosta vakiojousilla ilman kuormitusta:



Kuva





Kuva vanteesta, laitoin tähän ihan piruuttaan kun ne nyt kotiin tulivat, tässä kuvassa näkyvässä vanteessa pieni nirhauma huulessa ja hankaumaa lakassa, muuten kaikki vanteet suht virheettömiä:




Kuva




Vanteista olen ajatellut poistaa lakan huulesta, kiillottaa sen ja maalata mahdollisesti keskiosan uudestaan.

Vanteet sain edullisesti, taas tuli tilattua Saksasta ebaysta, hinta jäi tällä kertaa alle 300 euron kotiovelle toimitettuna.

Eli tämmöistä tällä kertaa.

Ja jos jollain on sivukuvia autoistaan niin eikun esille madallustietojen kanssa.
Viimeksi muokannut postiato, To 12.02.2009 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

unohda heti ekaksi noi 215-55-17 ( :shock: ) renkaat, hyvä jos tuolla alustalla mahtuu pyörimään, halkaisija kasvaa sen verran ronskisti. Ja se 30mm satsi tod näk asettuu samoille tietämille mitä tuo kuva nyt näyttää. eli eli ....
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Mul ois samanmoinen auto, -40mm madalluksella, HR tietenkin..

Kuva

Kaverin kans suunniteltii et viel enemmän kenttää pitäs saada. Tossa rengastus 205/55/16

Onhan toi talvella vittumaisen matala, puskuristaki lohjennu palanen :evil: Mut pitäähän sen GET LOW olla 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Toi korkeus näyttää passelilta mulle

Viesti Kirjoittaja postiato »

Toi korkeus näyttää passelilta mulle.

Nopeasti laskettuna 215/50 17 renkailla ja 30/30 jousilla asettuu renkaan etäisyys lokasuojan reunaan samaan kuin sulla.

Eli taidan ottaa noi 30/30 mm.

Kiitos kun laitoit kuvan
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jees no probleemo!
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Eli jos mun matikka pitää paikkansa niin
215/55 17" on halkasijaltaan 66,8cm
Ja 205/55 16" on halkaisijaltaan 63,2cm
Eli halkaisijassa eroa 3,6cm eli auto 1,8cm matalammalla.

h3ba:lla madallusta 40mm, jos postiatolle tulisi 30mm madallus niin sehän tarkoittaa että postiaton autossa tulisi olemaan 0,8cm vähemmän tilaa renkaan ja lokarin välissä kuin mitä h3ba:lla. Eli mahtuu?

Ja jos alkuperäis renkaat on 195/65 15" niin niiden halkaisija on 63,5cm eli jos laitat 215/55 17" niin mittarisi näyttää 100km/h nopeudessa 5km/h enemmän kuin nykyään. Ehdottaisin 205/50 17" kumeja joiden halkaisija on 63,7cm eli ei muutosta mittariin. Jolloin ero h3ba:n alustaan olisi 0,55cm vähemmän tilaa renkaan ja lokarin välissä.

Meninköhän sekaisin laskuissa? :?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ihan oikein meni , kyllä itse vähän epäilen tuota 55 profiilia 17":lla , voi tuolla vain 30mm sarjallakin ottaa jo joustoissa kiinni etupuskurin ja etulokarin etuosaan kiinni. Kuten myös korin sisälaitaan.

Ainakin enempi madallusta mitä tuo 30mm, niin on kaaret sun muut tuhoon tuomittu, kokeillahan aina voi , renkaat on nyt ainakin helppo jälkeenpäin vaihtaa.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Näi mäkin olin laskevinani

Viesti Kirjoittaja postiato »

JeremyH:

sehän tarkoittaa että postiaton autossa tulisi olemaan 0,8cm vähemmän tilaa renkaan ja lokarin välissä kuin mitä h3ba:lla. Eli mahtuu?

Juu, samaan tulokseen mäkin pääsin kun laskeskelin.

Etuna tietysti että maavara kasvaa h3ba:n kuvassa näkyvään kombinaatioon tuon saman 0,8. Vähän mutta joskus ehkä tarpeen ) :D
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

215/55

Viesti Kirjoittaja postiato »

Ja niinkuin epk kirjoitti niin tuhoon tuomittu tuo 215/55 17 on noissa kaarissa, kävin mittailemassa uudestaan ja piirtelin koneella vaihtoehtoisia rengaskokoja, toi 30/30 ja 215/50 17 näyttää kuitenkin ihan sopivalta noihin kaariin.

Ja onhan toi 55 profiilikin suht korkean (ruman) näköinen kun koneella kokeilin.

Ajattelin vain ajomukavuutta kun tuota 55 sarjalaista.

Mites niistä ykkösen, kakkosen, kolmosen ja nelosen kumeista, onko kellään tietoa niiden paksuudesta?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 215/55

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

postiato kirjoitti:Ajattelin vain ajomukavuutta kun tuota 55 sarjalaista
No jos pers tuntumalla erotat 55:sen ja 50:sen niin johan on kummallinen perse :? Niin pieni se ero niissä mielestäni on...
Itellä 35-sarja eikä haittaa... Jousto on jousissa ja penkissä.

Jos mittarissasi on virhettä niin tuolta löytyy laskuri millä sopivat renkaat mittarivirheen korjaamiseen löytyy.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Perse kunnossa :D

Viesti Kirjoittaja postiato »

Sitä tarkoitin että aluksi tosiaan oli tarkoitus laittaa 40 tai 45 profiilin kumit, mutta mukavuudenhalu voitti ja halusin vähän korkeamman profiilin.

55 profiilissa voi pitää 0,2 bar matalampia paineita kuin 45 sarjalaisissa :D

50 on jonkunlainen kompromissi. Autolla tulee kuitenkin ajeltua yli 200 kilometriä päivässä pelkästään työmatkoja, suoraa tasaista tietä mutta kumminkin
Viimeksi muokannut postiato, To 12.02.2009 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: 215/55

Viesti Kirjoittaja postiato »

Mittarivirheestä ei ole huolta, oon laittanut sinisen plasmamittariston autoon vähän aikaa sitten, nopeusmittarin neula meni pikkuisen väärään asentoon ja näyttää tälläkin hetkellä pikkuisen pieleen, täytyy nyppästä neula sit irti kun on ajanu nopeustutkaan (tai navigaattori) ja merkannu vähän tarkemmin kohdan.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

mulla tuli auton mukana H R rankempi madallus korotan takaisin orkkikseksi kun raapii jatkuvasti maata pohja myyn kun saan vakio jouset madallus jouset 300e soita 0405360542
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Ehdin jo tilata

Viesti Kirjoittaja postiato »

Ehdin laittaa tilauksen ja maksaakin noi 30/30 mm jouset iskarien kera Saksasta 20 minuuttia sitten valitettavasti.
hippinakki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 19.04.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja hippinakki »

Minulla oli w201:sessa h&r cupkit sarja ja mitä jousenkumeihin tulee, niin suosittelen pistämään eteen pienemmän kuin taakse. Itselläni oli edessä ykkönen ja takana kolmonen. Autossa oli tuolloin keskiöstä suurinpiirtein sama kaareen edessä ja takana. Voi olla että jää keulimaan yhtä korkeilla kumeilla.

Tuo oli sitten rankemmalla madalluksella ja w201:sen alla, että välttämättä ei päde sinun autoosi. Toisaalta nuo kumit on halpoja, että kannattaa ostaa varmuudeksi muutamat eri koot.
ex 300 CEa-24v vm. 91
ex w201 2.6 vm.87
ex w124 200d vm.94 (hirvikolari)
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 892
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

Ihan hyvin siellä mun mielestä pyöris viel 225/45-17 gummitki
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
S212 300bluetechybrid -14
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Viesti Kirjoittaja postiato »

Joo täytyy passailla sit niillä kumeilla kunhan laittaa satsin alle.

Onkos kellään muuten tietoa onko Bilteman puristimet vielä halvimmat mitä löytyy? En ainakaan ole mistään muualta löytänyt halvemmalla.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Jenkkien ebaystä saa puristimet halvemmalla, mutta oo tolkkua tilata. 30/30 satsilla perä jää matalammalle kuin keula jos kumit ovat samanlaiset, mutta ykkösen kumit edessä ja kolmoset takana pitävät tilanteen kurissa, näin ainakin c-sarjalaisessa.
Ex. S202 cdi -99
Vastaa Viestiin