BBS 3-osaiset vanteet
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
BBS 3-osaiset vanteet
BBS 3-osaisten pulttien (ulkokehän) kiristys momentti olis hakusessa.
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Titaaniahan ne pultit ovat, joten sinänsä pitäisi kestää kyllä. Itse vedin brabusten pultit vain sopivaan kireyteen pikkuräikällä.
Toisesta lähteestä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1022742
Bolt Pattern & Bolts:
Both the BBS RSs and the RMs have 30 bolts per wheel, and they are the same bolt pattern. 17s should have 35 bolt holes. Torque bolts in a crossing star pattern, just like you would do with lug bolts.
BBS RM bolt torque is 12-15 lb/ft (16-20Nm)
BBS RS bolt torque is 40 lb/ft (~54Nm)
NOTE: Some people have reported that when re-using old wheel bolts that they have experienced breakage to the bolt at 40 lb/ft torque specs. This number was provided by BBS for new and unstretched OEM bolts. Some individuals have suggested that 18 lb/ft (24Nm) is a more reasonable torque setting when re-using old bolts on BBS 3-piece wheels. Use these numbers at YOUR OWN RISK.
Toisesta lähteestä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1022742
Bolt Pattern & Bolts:
Both the BBS RSs and the RMs have 30 bolts per wheel, and they are the same bolt pattern. 17s should have 35 bolt holes. Torque bolts in a crossing star pattern, just like you would do with lug bolts.
BBS RM bolt torque is 12-15 lb/ft (16-20Nm)
BBS RS bolt torque is 40 lb/ft (~54Nm)
NOTE: Some people have reported that when re-using old wheel bolts that they have experienced breakage to the bolt at 40 lb/ft torque specs. This number was provided by BBS for new and unstretched OEM bolts. Some individuals have suggested that 18 lb/ft (24Nm) is a more reasonable torque setting when re-using old bolts on BBS 3-piece wheels. Use these numbers at YOUR OWN RISK.
Ex. S202 cdi -99
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Ei ne pultit sentään mitään titaania ole. ihan perus rosteriset.
Noille 7mm kierteellä oleville rosteripulteille ei mitään virallisia kiristysmomentteja oikein löydy. Itse pistin omiin tipan loctiten 243 kierreliimaa ja 25nm momenttiin kiristelin pultit.
Eihän niille mitään kovin erikoista avainta tarvita. Ihan 8mm 12 kulmainen hylsy. Ei kyllä ihan joka työkalu liikkestä löydy.
Noille 7mm kierteellä oleville rosteripulteille ei mitään virallisia kiristysmomentteja oikein löydy. Itse pistin omiin tipan loctiten 243 kierreliimaa ja 25nm momenttiin kiristelin pultit.
Eihän niille mitään kovin erikoista avainta tarvita. Ihan 8mm 12 kulmainen hylsy. Ei kyllä ihan joka työkalu liikkestä löydy.
Biltemasta hylsyt, 1,20€/kpl. Hyvin pelaa. Perus piippuavaimetkin on melkee aina 12 kulmasia. Aika pöljää maksaa "erikois" hylsyistä 10 euroa kappale... ainaki mun mielestä... niin kauan kun ne ei ole mitää erikoisia.
Jos ne todella olisi jotain erikoisempia, niin sitten...
Jos ne todella olisi jotain erikoisempia, niin sitten...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Juu kyllähän ne Bilteman työkalut hyvin pelaa...Sergey kirjoitti:Biltemasta hylsyt, 1,20€/kpl. Hyvin pelaa. Perus piippuavaimetkin on melkee aina 12 kulmasia. Aika pöljää maksaa "erikois" hylsyistä 10 euroa kappale... ainaki mun mielestä... niin kauan kun ne ei ole mitää erikoisia.
Jos ne todella olisi jotain erikoisempia, niin sitten...

Saattaahan tuommonen hylsy hyvinkin kestää tuon yhden tehtävän, mutta jos joku on ostamassa TYÖKALUJA niin ostakaa mielummin vaikka Kamasa Tools sarja. Sarjalla ikuinen takuu. eli jos saat hylsyn halki tms. niin kaupasta saat rikkinäisen tilalle uuden vaidossa. (eli hukkuneiden tilalle eivät anna uutta, harmi) Itsellä ollut jo monta vuotta käytössä mutta en ole saanut mitään rikki. (vaikka yritetty on kovaa, 14mm hylsy ja räikkä kestää 3m jatkon)

Ja yleis-sääntönä erikoistyökaluille on ainakin itsellä että jos se maksaa yli 100€ niin sitä ei osteta vaan se tehdään itse. (paitsi jos on tosi monimutkasesta laitteesta kyse)
Nykyisillä markkinoilla on jo niin paljon kaiken näköisiä "ostos-TV erikoistyökaluja" että niiden tarve on vähän niin ja näin.
Onhan öljynsuodattimen irroitustyökalujakin varmaan satoja erilaisia. Homma onnistuu lyömällä ruuvimeisseli suodattimen kyljestä sisään ja vääntämällä siitä. (Onhan ne jotkut mallit toki käteviä jos tekee enemmänkin öljyn vaihtoja. mutta suurin osa on vain silkkaa sontaa)
Ja mitä ihmettä tällä

ÄLKÄÄ OSTAKO P*SKAA
Tosin saahan sieltä Biltemasta jotain käyttökelpoistakin

Itse ostin alla olevan linkin mukaiset vanteen Corollaani 15 tuumasina ja hyvät on ajaa. Tosin painoja meni aika paljon, mutta sehän on rengasneekerin tehtävä lätkiä niitä.

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 097iso.jpg
Sori että lähti totaalisen offtopic mutta minkäs teet kun sappi kiehuu

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
Meinaatko purkaa ne kokonaan osiin vai pelkästään irrottaa pultit?EVO3 Clone kirjoitti:Tarkoitus on kiilloittaa vanteet viimosenpäälle ja siksi joutuu ottamaan noi pultit irti, helpottaa kummasti hommaa..
Bilteman 10v takuun työkalut toimittaa Kamasa-tools. Jos siis todella hyviä haluaa niin kannattaa tosiaan pysyä erossa näistä markettikaluista. Mun harrastuksissa Kamasa ja Biltema on kestänyt hyvin jo vuosia. Myös puisten sänkyjen kokoamisia.JeremyH kirjoitti:Saattaahan tuommonen hylsy hyvinkin kestää tuon yhden tehtävän, mutta jos joku on ostamassa TYÖKALUJA niin ostakaa mielummin vaikka Kamasa Tools sarja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kamasa Tools
ihan näin off-topic Kamasa tools on Ruotsalainen työkalumerkki joka teettää kaikki työkalunsa alihankkijoilla, eli omaa tuotantoa ei ole ollenkaan. Bilteman 10v-takuu työkaluista tulee osa ihan samoista firmoista, Bilteman logolla tietty

http://www.kamasa.se/ sieltä sitten history osuus...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- EVO3 Clone
- Vakiokalustoa
- Viestit: 172
- Liittynyt: Pe 06.02.2009 18:14
mun OT loppuu tän jälkeen:

jooo mä purkasin noista vanteista kaksi kokonaan osiksi ja kahdesta irrotin vain pultit ja jätin kehät paikallee. Oli melkosen jämäkästi se takakehä kiinni keskiössä, toista ähräsin melko kauan ja toista vain parikytä minuttia. Orkkisliimoilla olivat ni aattelin että jätän sitten noista toisista irrottamatta kokonaan ku ovat edelleen siis orkkiskasauksessa, kun ei tarvinu kehiä vaihtaa kuten noihin kahtene muuhun. pelkkä kiillotus ja maalaus... vaikka olisha se ollu helpompi maalata ku ei kehiä ole paikallaan.
Niinku mun Biltema-satsissa oli Kamasa logolla olevat 1/2" räikkäväännin ja hylsytunski kirjoitti: Bilteman logolla tietty

jooo mä purkasin noista vanteista kaksi kokonaan osiksi ja kahdesta irrotin vain pultit ja jätin kehät paikallee. Oli melkosen jämäkästi se takakehä kiinni keskiössä, toista ähräsin melko kauan ja toista vain parikytä minuttia. Orkkisliimoilla olivat ni aattelin että jätän sitten noista toisista irrottamatta kokonaan ku ovat edelleen siis orkkiskasauksessa, kun ei tarvinu kehiä vaihtaa kuten noihin kahtene muuhun. pelkkä kiillotus ja maalaus... vaikka olisha se ollu helpompi maalata ku ei kehiä ole paikallaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
En tottele!Sergey kirjoitti:mun OT loppuu tän jälkeen:

Eli jos näin todella on että Kamasa ja Biltema on sama asia

niin taitaa tämän pojan Kamasat lentää monttuun

Yksi asia jota en todellakaan ymmärrä on se että Biltemasta olen ostanut jo monta kassillista työkaluja ja laatu on ollut aina heikkoa (onkohan noista parista sadasta avaimesta yms. jäljellä ehkä noin 20kpl.)
Kun taas Kamasa satsi jonka olen ostanut A-tarvike osaset Porvoosta on kestänyt kaiken. kävin jopa varmistamassa asian, ainut mitä on rikki on ruuvarin päästä irtoaa helposti se "pidike" mikä pitää sen pään paikallaan.
Nyt meni luotto Kamasaan

Mitkä on hyviä työkaluja

Tulihan juuri tehtyä yhdestä biltema lenkkiavaimesta kytkinvaijerin pidike Hondaan kun oli muuten tulipelti hävinnyt ympäriltä.
Hitsillä sinne kiinni ja Katsastus-diktaattori sai taas pudistella päätään.
Jottei nyt mene aivan OT niin: Hyvä on vanne valinta! Hienot tulee! Ja siitä kiristysestä: Ei ole niinkään tärkeää se kuinka kireälle ne tulee, tärkeämpää on se ettei mikään jää kantamaan, Eli kiristä ristiin, ja jos viitsit niin vaiheittain niin kuin esim. kannenpultit. Esim 10Nm-> 20Nm->30Nm ja joka kerta ristiin. (joillekkin vanhoille jenkki vanteille oli pakko tehdä näin, muuten petti vähän ajan päästä. ja oli muuten kalliit vanteet

Edit: Ja nyt tämä OT loppui tähän ettei pilata koko keskustelua vanteista.
Jos joku haluaa vielä kommentoida niin laittakoon vaikka YV:tä (mieluiten olkoon hiljaa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Biltemasta kun ei osta niitä halvimpia niin hyvin menee. Kalliimmissa sarjoissa on ihan laadukasta tavaraa, ainakin suurimmaksi osaksi.
Enkä Kamasaa pidä muutenkaan ihan parhaana merkkinä, hyvä toki mutta parempiakin on. No työkaluista taisi olla jo topic jossain jos oikein muistan, haulla varmaan löytyy niin voi jatkaa tätä sielläkin...
Enkä Kamasaa pidä muutenkaan ihan parhaana merkkinä, hyvä toki mutta parempiakin on. No työkaluista taisi olla jo topic jossain jos oikein muistan, haulla varmaan löytyy niin voi jatkaa tätä sielläkin...
- Pikkaraine
- Sisäänajossa
- Viestit: 30
- Liittynyt: To 28.08.2008 15:51
- Paikkakunta: Porvoo
En tottele!JeremyH kirjoitti:Sergey kirjoitti:mun OT loppuu tän jälkeen:

Eli jos näin todella on että Kamasa ja Biltema on sama asia

niin taitaa tämän pojan Kamasat lentää monttuun

Yksi asia jota en todellakaan ymmärrä on se että Biltemasta olen ostanut jo monta kassillista työkaluja ja laatu on ollut aina heikkoa (onkohan noista parista sadasta avaimesta yms. jäljellä ehkä noin 20kpl.)
Kun taas Kamasa satsi jonka olen ostanut A-tarvike osaset Porvoosta on kestänyt kaiken. kävin jopa varmistamassa asian, ainut mitä on rikki on ruuvarin päästä irtoaa helposti se "pidike" mikä pitää sen pään paikallaan.
Nyt meni luotto Kamasaan

Mitkä on hyviä työkaluja

Omasta mielestäni hyviä työkaluja ovat Bahco tai kalliimpi Belzer Bahco,myös Facom:it on hyviä
Kamasa-sarjoista on yleensä hajonneet nuo räikät ekana ja vasta oli uudessa sarjassakin yks räikkä valmiiksi rikki!
Eli ei kamasaa mulle!
edesmennyt
W201
W201
Tämä työkalu/roska väittely/keskustelu jatkuu tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=71678
BBS vanteista keskustelu jatkuu tässä...
Ei pilata enempää VANNE keskustelua, kiitos.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=71678
BBS vanteista keskustelu jatkuu tässä...
Ei pilata enempää VANNE keskustelua, kiitos.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...