uusi ajoneuvovero 2010 alkaen
uusi ajoneuvovero 2010 alkaen
En huomannut heti onko joku avannut tästä keskustelua.
Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Taas tämä väliaikaiseksi tarkoitettu vero saa jatkoa,kele.
Jos jotain positiivista hakee,niin ei onneksi koneen kokoon perustuen.
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... vovero.pdf
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... evyt_2.pdf
Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Taas tämä väliaikaiseksi tarkoitettu vero saa jatkoa,kele.
Jos jotain positiivista hakee,niin ei onneksi koneen kokoon perustuen.
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... vovero.pdf
http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... evyt_2.pdf
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Re: uusi ajoneuvovero 2010 alkaen
Tämä päätöshän tehtiin ja uutisoitiin samalla kun autovero muuttui päästöperusteiseksi n. 1,5vuotta sitten. Tuo tiedotekin on vuodelta 2007.kekes kirjoitti: Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Mutta kiva, että tämän on nyt huomannut hämäläisetkin.

c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Itellä taas tulee takkiin juurikin vuosimallin ja päästöjen takia. Jostain taulukosta kattelin, että painoperusteisesti olis säästänyt sen suurinpiirtein kolmanneksen tulevasta maksusta. No, pieniähän nuo on auton pidossa, mutta olis se kattanu vaikka vuosikatsastusmaksun, Jos noin niinku haluaa vertailla, mitä rahalla saa... ( Ja maitokaupassa tuo raha riittäisi kuukauden, lidlissä puolitoista...)
Älä valita, jos W210 300DT verottettaisiin painon sijasta päästöjen mukaan (jos ne olisi saatavilla), vois vero olla suurempi.Roas kirjoitti:Taas näyttää käyvän huonosti. Esim. painava vähäpäästöinen -98 verotetaan painon mukaan, ei päästön mukaan. Vuosimaksuun lisäystä tällä keinolla 10 %. Joutaako katalysaattorit kaatopaikalle. Voi keletti tanatti näitä touhuja.
Pikaisesti katottuna E320CDI-00 :kin pärjää kun (jos) verotetaan painon mukaan.
2180kg -> 200€ / vuosi
242 g/km ->227€ / vuosi
Ja ero on suuri

Mielestäni w210 -98 300td menisi päästön mukaan 218 g / 185,42 €/a, mutta kokonaispainon mukaan 2130 kg / 200,75 €/a. En muista onko päästölukema otteessa, mutta jostakin sen olen oppinut. Otteessa on kuitenkin muistaakseni maininta vähäpäästöisyydestä, joka nyt siis jäisi huomiotta. Tunareita kaikki tyynni, nähdäkseni. 

w210 E300 TD
Toi autovero on niin kuin kirkon synninpäästö... maksa rahaa niin annetaan synnit anteeksi
On se jännä miten päästöjen haittavaikutus katoaa kun maksaa valtiolle korkeampia veroja....
Miksi päättäjät saa päättää omasta palkastakin ja me emme kohta saa päättää edes mieluista auto millä ajaa.
Kumpikohan on loppupelistä päästöjen suhteen järkevämpää ajaa 10v vanhanna autolla joka saastuttaaa vähän enemmän kuin uusi. Vai se että olisi vaihtanut tuona aikana esim. 3v vuoden välein uuden auton, jolloin päästöt olisivat pienentyneet joka auton vaihdon yhteydessä hieman mutta tällöin käytössä olisi jo 3. auto ja kilometreja saman verran.
Mahtaakohan tuo aina uudempi auto säästää niin paljon päästöja 3 vuodessa edelliseen autoon verrattuna, että uuden auton valmistuksessa aiheutuneita päästöja ei ylitetä?

On se jännä miten päästöjen haittavaikutus katoaa kun maksaa valtiolle korkeampia veroja....
Miksi päättäjät saa päättää omasta palkastakin ja me emme kohta saa päättää edes mieluista auto millä ajaa.

Kumpikohan on loppupelistä päästöjen suhteen järkevämpää ajaa 10v vanhanna autolla joka saastuttaaa vähän enemmän kuin uusi. Vai se että olisi vaihtanut tuona aikana esim. 3v vuoden välein uuden auton, jolloin päästöt olisivat pienentyneet joka auton vaihdon yhteydessä hieman mutta tällöin käytössä olisi jo 3. auto ja kilometreja saman verran.
Mahtaakohan tuo aina uudempi auto säästää niin paljon päästöja 3 vuodessa edelliseen autoon verrattuna, että uuden auton valmistuksessa aiheutuneita päästöja ei ylitetä?
Jep oikeassa olet, tarkistin oman 320:n papereista ja siellä oli 207g.Roas kirjoitti:Mielestäni w210 -98 300td menisi päästön mukaan 218 g / 185,42 €/a, mutta kokonaispainon mukaan 2130 kg / 200,75 €/a. En muista onko päästölukema otteessa, mutta jostakin sen olen oppinut. Otteessa on kuitenkin muistaakseni maininta vähäpäästöisyydestä, joka nyt siis jäisi huomiotta. Tunareita kaikki tyynni, nähdäkseni.
Eli minäkin häviän

Re: uusi ajoneuvovero 2010 alkaen
Mutta nythän tämä vasta ensi vuonna tulee voimaan?Zaari kirjoitti:Tämä päätöshän tehtiin ja uutisoitiin samalla kun autovero muuttui päästöperusteiseksi n. 1,5vuotta sitten. Tuo tiedotekin on vuodelta 2007.kekes kirjoitti: Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Mutta kiva, että tämän on nyt huomannut hämäläisetkin.
2010 lukee tiedotteessa,sen takia ajattelin,että on ajankohtaisempi kuin vuonna 2007.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
tämä minuakin kiinnostais tietää... ja varsinkin mitä tapahtuu jos k-autosta tekee ns. retkeilyauton (matkailuauto kai on se virallinen termi kuitenkin)... nyt mun ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa ollenkaan, ainoastaan käyttövoimavero (no, se vanha dieselvero siis), mutta jos muutan tuon retkeilyautoksi, niin sitä kai pitää alkaa maksamaanJossi kirjoitti:Mitenkäs noiden pakettiautojen dieselvero? Eikös nuokin mene pian painon tai päästöjen mukaan? Löytyykö noihin taulukkoa mistään?

tarkoitus ei ole tehdä retkeilyautoa verojen kiertämisen takia (k-autostahan ei ole maksettu mitään veroja, että ei ole edes mitä kiertää...) vaan siksi, että yksinkertaisesti tarvitsen sellaista töiden takia...
Ei taida tuo toistaiseksi muuttua vaan nyt nappasivat kiinni uusien autojen veroihin mainitsemallasi tavalla. Eli uuden auton vero määräytyy kantavuuden ja päästöjen suhteessa jne jne. Ja myöskään uusissa pakuissa ei saa enään 1.4 jälkeen vahentää ALV:tä autovero osuudesta kuten ennen. Sillä tulikin kiire tuo Vito laittaa kun pieni kutina on persuuksissa että hinta saattaa pompsahtaa vaikkakin ei ole isopäästöinen auto. Mut mitään hintoja ei ole kukaan vielä ilmoittanut joten mielenkiinnolla sitä sitten odotamme että mihin suuntaan ja mitkä pakut menevät.Jossi kirjoitti:Mitenkäs noiden pakettiautojen dieselvero? Eikös nuokin mene pian painon tai päästöjen mukaan? Löytyykö noihin taulukkoa mistään?
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
juu, tämä sama epävarmuus onkin nyt suurimpana jarruna tuon k-auto ducatoni muuttamisessa "matkailuautoksi"vito500tkm kirjoitti:Tähän vitoon tulis 275,21e lisää jos nuo verot matkailuautoa koskee.
Ja jos olis ha:ksi rekisteröity niin kokonais vero jotain 1000e luokkaa.
Ei oikeen ole löytynyt tietoa että miten matkauluautot verotetaan

Aken sivuilta voit nähdä mitä on suunnitelut 2010 ,mutta
hyvin todennäköisesti käyttömaksut nousevat enemmän kuin
suunniteltiin .
Käyttömaksuilla tullaan korvaamaan autovero . On näet
helpompi rahastaa 2,2 miljoonaa jo Suomessa olevaa autoa kuin
saada sama raha uusista autoista.
Toisaalta jatkossa on helpompi ostaa uudempi , vähäpäästöisempi auto
kun ei ole autoveroa.
hyvin todennäköisesti käyttömaksut nousevat enemmän kuin
suunniteltiin .
Käyttömaksuilla tullaan korvaamaan autovero . On näet
helpompi rahastaa 2,2 miljoonaa jo Suomessa olevaa autoa kuin
saada sama raha uusista autoista.
Toisaalta jatkossa on helpompi ostaa uudempi , vähäpäästöisempi auto
kun ei ole autoveroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Jaa, eipä tuolta AKE:n sivuilta oikein koskaan löydä etsimäänsä, mutta Autoliiton sivuilta löyty tuommoinen, eli 127,75 olisi perusveroa.
verotus 2010
Jos autoliiton sivuilta jotain on tulkittavissa niin vanhempien isokokoisten autojen kohtelu on vähintään epäreilua. Omassa E290 TDTssä näiden kahden eri taulukon välinen verotuksen ero on noin 60 eur. (200g=157eur vrt 2 201–2 300kg=218 eur) ja auton iän perusteella käytetään kaiketi painoon perustuvaa taulukkoa. Alla perustelut olettamukselle
Lainaus autoliiton sivuilta:
Päästöperusteinen ajoneuvovero:
Perusvero määräytyy CO2-päästöjen perusteella niiden henkilöautojen osalta, joiden kokonaismassa on enintään 2500kg ja jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen sekä kokonaismassasta riippumatta kaikkien niiden henkilöautojen osalta, jotka on otettu käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen."
Painoperusteinen ajoneuvovero:
Muiden kuin yllä mainittujen autojen ajoneuvovero määräytyy kokonaismassan perusteella. Ajoneuvon käyttövoima ei vaikuta painoperusteisen ajoneuvoveron määrään. Kokonaismassaan perustuva vero vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon. Yleisimpään painoluokkaan 1 501 – 1 600 kg kuuluvien henkilöautojen vero on 110,96 euroa vuodessa.
Jos ajoneuvosta puuttuu lain tarkoittama päästötieto, ajoneuvo verotetaan sen kokonaismassan perusteella, eikä verovelvollinen voi vedota selvityttämäänsä ajoneuvon ominaispäästöön, vaikka ominaispäästön perusteella laskettava vero olisi pienempi kuin painoperusteinen vero.
mulla on kyllä otteeseen merkattu toi päästöarvo mutta ton vuosimallirajauksen mukaan sovelletaan ilmeisesti tota painoon perustuvaa taulukkoa
Lainaus autoliiton sivuilta:
Päästöperusteinen ajoneuvovero:
Perusvero määräytyy CO2-päästöjen perusteella niiden henkilöautojen osalta, joiden kokonaismassa on enintään 2500kg ja jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen sekä kokonaismassasta riippumatta kaikkien niiden henkilöautojen osalta, jotka on otettu käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen."
Painoperusteinen ajoneuvovero:
Muiden kuin yllä mainittujen autojen ajoneuvovero määräytyy kokonaismassan perusteella. Ajoneuvon käyttövoima ei vaikuta painoperusteisen ajoneuvoveron määrään. Kokonaismassaan perustuva vero vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon. Yleisimpään painoluokkaan 1 501 – 1 600 kg kuuluvien henkilöautojen vero on 110,96 euroa vuodessa.
Jos ajoneuvosta puuttuu lain tarkoittama päästötieto, ajoneuvo verotetaan sen kokonaismassan perusteella, eikä verovelvollinen voi vedota selvityttämäänsä ajoneuvon ominaispäästöön, vaikka ominaispäästön perusteella laskettava vero olisi pienempi kuin painoperusteinen vero.
mulla on kyllä otteeseen merkattu toi päästöarvo mutta ton vuosimallirajauksen mukaan sovelletaan ilmeisesti tota painoon perustuvaa taulukkoa

Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
Buick LeSabre -63 2dht
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä tälle verokarhulle ei kukaan koskaan taida antaa "vihtavuoren sertiä".
On tää jo tarpeex kallista jo muutenkin auton omistus.
Köyhiähän tämäkin pykälä taas sorsii.
Niillä ei ole varaa ostaa uutta autoo ja pakko ajaa vanhalla laitteella.
Vitut tämä ilmastonmuutos mistään autoista johdu.
On tää jo tarpeex kallista jo muutenkin auton omistus.
Köyhiähän tämäkin pykälä taas sorsii.
Niillä ei ole varaa ostaa uutta autoo ja pakko ajaa vanhalla laitteella.
Vitut tämä ilmastonmuutos mistään autoista johdu.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Päästöjen mukaan 152eur 

Viimeksi muokannut Pekka Kaleva, Ke 12.08.2009 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Prosentuaalista osuutta en tiedä, joten en siihen ota kantaa, mutta kyllä poliittisesti pitäisi ottaa suorempi linja siihen, että halutaanko oikeasti vähentää päästöjä vai pitää kiinni valtion verotuloista. Molempia ei voi saada edes keskipitkällä aikavälillä, tuskin pitkälläkään.sportsman kirjoitti:Liikenteen päästöt ovat 30 prosenttia , kokonaispäästöistä.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Eiköhän tässäkin hommassa se raha ratkase.Arno kirjoitti:Prosentuaalista osuutta en tiedä, joten en siihen ota kantaa, mutta kyllä poliittisesti pitäisi ottaa suorempi linja siihen, että halutaanko oikeasti vähentää päästöjä vai pitää kiinni valtion verotuloista. Molempia ei voi saada edes keskipitkällä aikavälillä, tuskin pitkälläkään.sportsman kirjoitti:Liikenteen päästöt ovat 30 prosenttia , kokonaispäästöistä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kyllä Kioton sopimus koskee myös Suomea ja
muutoksen voi tehdä myös niin että valtio saa saman rahan sekä
päätös vähenevät.
1. Poistetaan hankintavero
- Ihmiset ostavat uusia vähäpäästöisiä autoja sekä tuovat uudempia
vähäpäästöisiä autoja eu:n aluuelta
Nykytilanteessa on budjetoitu autoveron tuotoksi 1,1 mrd. euroa vaikka todellinen toteuma on alle 500 milj. euroa.
Paljonko uusien osto lisää alv.veron tuottoa ?
2. Siirrettään tuo hankintavero käyttömaksuihin päästöperusteisesti.
Suomessa on jo rekisterissä 2,2 milj, autoa. Eli käyttömaksu nousee keskimäärin 500 euroa/auto.
Jos siirretään todellinen toteuma niin käyttömaksu nousee vain 250 euroa/auto.
Moni alkaa miettimään pitäisikö sittenkin ostaa uusi (uudempi ) vähäpäästöinen auto jo vanhalla autolla ajaminen maksaa enemmän kuin
ajaminen uudella autolla.
Toisaalta jos haluaa ajaa vanhalla diesel-autolla niin asennuttaa siihen
hiukkassuodattimen (johon saa avusta) niin päästöt ja maksut ovat
pienemmät. Näin Saksassa .ehkä myös joskus Suomessa
muutoksen voi tehdä myös niin että valtio saa saman rahan sekä
päätös vähenevät.
1. Poistetaan hankintavero
- Ihmiset ostavat uusia vähäpäästöisiä autoja sekä tuovat uudempia
vähäpäästöisiä autoja eu:n aluuelta
Nykytilanteessa on budjetoitu autoveron tuotoksi 1,1 mrd. euroa vaikka todellinen toteuma on alle 500 milj. euroa.
Paljonko uusien osto lisää alv.veron tuottoa ?
2. Siirrettään tuo hankintavero käyttömaksuihin päästöperusteisesti.
Suomessa on jo rekisterissä 2,2 milj, autoa. Eli käyttömaksu nousee keskimäärin 500 euroa/auto.
Jos siirretään todellinen toteuma niin käyttömaksu nousee vain 250 euroa/auto.
Moni alkaa miettimään pitäisikö sittenkin ostaa uusi (uudempi ) vähäpäästöinen auto jo vanhalla autolla ajaminen maksaa enemmän kuin
ajaminen uudella autolla.
Toisaalta jos haluaa ajaa vanhalla diesel-autolla niin asennuttaa siihen
hiukkassuodattimen (johon saa avusta) niin päästöt ja maksut ovat
pienemmät. Näin Saksassa .ehkä myös joskus Suomessa
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.