uusi ajoneuvovero 2010 alkaen

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

uusi ajoneuvovero 2010 alkaen

Viesti Kirjoittaja kekes »

En huomannut heti onko joku avannut tästä keskustelua.
Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Taas tämä väliaikaiseksi tarkoitettu vero saa jatkoa,kele.
Jos jotain positiivista hakee,niin ei onneksi koneen kokoon perustuen.

http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... vovero.pdf

http://www.ajoneuvohallintokeskus.fi/NR ... evyt_2.pdf
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Zaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ma 08.12.2008 07:49
Paikkakunta: Länsirannikko

Re: uusi ajoneuvovero 2010 alkaen

Viesti Kirjoittaja Zaari »

kekes kirjoitti: Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Tämä päätöshän tehtiin ja uutisoitiin samalla kun autovero muuttui päästöperusteiseksi n. 1,5vuotta sitten. Tuo tiedotekin on vuodelta 2007.

Mutta kiva, että tämän on nyt huomannut hämäläisetkin. :wink:
c180cdi T 7g -11

ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Taas näyttää käyvän huonosti. Esim. painava vähäpäästöinen -98 verotetaan painon mukaan, ei päästön mukaan. Vuosimaksuun lisäystä tällä keinolla 10 %. Joutaako katalysaattorit kaatopaikalle. Voi keletti tanatti näitä touhuja. :x
w210 E300 TD
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Itellä taas tulee takkiin juurikin vuosimallin ja päästöjen takia. Jostain taulukosta kattelin, että painoperusteisesti olis säästänyt sen suurinpiirtein kolmanneksen tulevasta maksusta. No, pieniähän nuo on auton pidossa, mutta olis se kattanu vaikka vuosikatsastusmaksun, Jos noin niinku haluaa vertailla, mitä rahalla saa... ( Ja maitokaupassa tuo raha riittäisi kuukauden, lidlissä puolitoista...)
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Roas kirjoitti:Taas näyttää käyvän huonosti. Esim. painava vähäpäästöinen -98 verotetaan painon mukaan, ei päästön mukaan. Vuosimaksuun lisäystä tällä keinolla 10 %. Joutaako katalysaattorit kaatopaikalle. Voi keletti tanatti näitä touhuja. :x
Älä valita, jos W210 300DT verottettaisiin painon sijasta päästöjen mukaan (jos ne olisi saatavilla), vois vero olla suurempi.

Pikaisesti katottuna E320CDI-00 :kin pärjää kun (jos) verotetaan painon mukaan.

2180kg -> 200€ / vuosi
242 g/km ->227€ / vuosi

Ja ero on suuri :lol:
Roas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 11.01.2009 16:28
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Roas »

Mielestäni w210 -98 300td menisi päästön mukaan 218 g / 185,42 €/a, mutta kokonaispainon mukaan 2130 kg / 200,75 €/a. En muista onko päästölukema otteessa, mutta jostakin sen olen oppinut. Otteessa on kuitenkin muistaakseni maininta vähäpäästöisyydestä, joka nyt siis jäisi huomiotta. Tunareita kaikki tyynni, nähdäkseni. :x
w210 E300 TD
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Toi autovero on niin kuin kirkon synninpäästö... maksa rahaa niin annetaan synnit anteeksi :evil:

On se jännä miten päästöjen haittavaikutus katoaa kun maksaa valtiolle korkeampia veroja....

Miksi päättäjät saa päättää omasta palkastakin ja me emme kohta saa päättää edes mieluista auto millä ajaa. :?:

Kumpikohan on loppupelistä päästöjen suhteen järkevämpää ajaa 10v vanhanna autolla joka saastuttaaa vähän enemmän kuin uusi. Vai se että olisi vaihtanut tuona aikana esim. 3v vuoden välein uuden auton, jolloin päästöt olisivat pienentyneet joka auton vaihdon yhteydessä hieman mutta tällöin käytössä olisi jo 3. auto ja kilometreja saman verran.
Mahtaakohan tuo aina uudempi auto säästää niin paljon päästöja 3 vuodessa edelliseen autoon verrattuna, että uuden auton valmistuksessa aiheutuneita päästöja ei ylitetä?
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Roas kirjoitti:Mielestäni w210 -98 300td menisi päästön mukaan 218 g / 185,42 €/a, mutta kokonaispainon mukaan 2130 kg / 200,75 €/a. En muista onko päästölukema otteessa, mutta jostakin sen olen oppinut. Otteessa on kuitenkin muistaakseni maininta vähäpäästöisyydestä, joka nyt siis jäisi huomiotta. Tunareita kaikki tyynni, nähdäkseni. :x
Jep oikeassa olet, tarkistin oman 320:n papereista ja siellä oli 207g.

Eli minäkin häviän :wink:
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Timo J kirjoitti:
Eli minäkin häviän :wink:
Eiköhän ne ole tuon sen verta ikävästi suunnitellu että voittajia ei tuossa pelissä ole (muuta kuin verokarhu).
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Re: uusi ajoneuvovero 2010 alkaen

Viesti Kirjoittaja kekes »

Zaari kirjoitti:
kekes kirjoitti: Nyt ovat muuttamassa uutta ajoneuvoverolakia ensi vuoden alusta
joka perustuu päästöihin tai vanhempiin ajoneuvoihin painoon eli kokonaismassaan perustuen.
Tämä päätöshän tehtiin ja uutisoitiin samalla kun autovero muuttui päästöperusteiseksi n. 1,5vuotta sitten. Tuo tiedotekin on vuodelta 2007.

Mutta kiva, että tämän on nyt huomannut hämäläisetkin. :wink:
Mutta nythän tämä vasta ensi vuonna tulee voimaan?
2010 lukee tiedotteessa,sen takia ajattelin,että on ajankohtaisempi kuin vuonna 2007.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mitenkäs noiden pakettiautojen dieselvero? Eikös nuokin mene pian painon tai päästöjen mukaan? Löytyykö noihin taulukkoa mistään?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jossi kirjoitti:Mitenkäs noiden pakettiautojen dieselvero? Eikös nuokin mene pian painon tai päästöjen mukaan? Löytyykö noihin taulukkoa mistään?
tämä minuakin kiinnostais tietää... ja varsinkin mitä tapahtuu jos k-autosta tekee ns. retkeilyauton (matkailuauto kai on se virallinen termi kuitenkin)... nyt mun ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa ollenkaan, ainoastaan käyttövoimavero (no, se vanha dieselvero siis), mutta jos muutan tuon retkeilyautoksi, niin sitä kai pitää alkaa maksamaan :roll:

tarkoitus ei ole tehdä retkeilyautoa verojen kiertämisen takia (k-autostahan ei ole maksettu mitään veroja, että ei ole edes mitä kiertää...) vaan siksi, että yksinkertaisesti tarvitsen sellaista töiden takia...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Olikos niin että pakuissa pysyi nykyinen käytäntö vielä muutaman vuoden 2010 jälkeenkin. Jossain siitäkin oli juttua.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

AM kirjoitti:Olikos niin että pakuissa pysyi nykyinen käytäntö vielä muutaman vuoden 2010 jälkeenkin. Jossain siitäkin oli juttua.
1.4.2009 muuttuu ainakin hankinnan verotus päästöperustaiseksi.

"Väliaikaisen autoverotarran" muutos päivää ei ole minusta kerrottu vielä... :wink:
Vonikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 11.11.2008 19:13

Viesti Kirjoittaja Vonikka »

Jossi kirjoitti:Mitenkäs noiden pakettiautojen dieselvero? Eikös nuokin mene pian painon tai päästöjen mukaan? Löytyykö noihin taulukkoa mistään?
Ei taida tuo toistaiseksi muuttua vaan nyt nappasivat kiinni uusien autojen veroihin mainitsemallasi tavalla. Eli uuden auton vero määräytyy kantavuuden ja päästöjen suhteessa jne jne. Ja myöskään uusissa pakuissa ei saa enään 1.4 jälkeen vahentää ALV:tä autovero osuudesta kuten ennen. Sillä tulikin kiire tuo Vito laittaa kun pieni kutina on persuuksissa että hinta saattaa pompsahtaa vaikkakin ei ole isopäästöinen auto. Mut mitään hintoja ei ole kukaan vielä ilmoittanut joten mielenkiinnolla sitä sitten odotamme että mihin suuntaan ja mitkä pakut menevät.
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman

Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tähän vitoon tulis 275,21e lisää jos nuo verot matkailuautoa koskee.
Ja jos olis ha:ksi rekisteröity niin kokonais vero jotain 1000e luokkaa.
Ei oikeen ole löytynyt tietoa että miten matkauluautot verotetaan :?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

vito500tkm kirjoitti:Tähän vitoon tulis 275,21e lisää jos nuo verot matkailuautoa koskee.
Ja jos olis ha:ksi rekisteröity niin kokonais vero jotain 1000e luokkaa.
Ei oikeen ole löytynyt tietoa että miten matkauluautot verotetaan :?
juu, tämä sama epävarmuus onkin nyt suurimpana jarruna tuon k-auto ducatoni muuttamisessa "matkailuautoksi" :roll:
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Nostetaas esille, kun tuo 2010kin lähestyy... Mitenkähän se ny sitten on noiden matkailuautojen veron kans, että ei joutuis kuseen jos nyt menen vaihtamaan sellaisen.? Kyse olis bussimallisesta joka muutettu retkeilyautoksi.
Vituttas vaan muuttaa se pakuksi jos vero onkin mahdoton... :?
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Aken sivuilta voit nähdä mitä on suunnitelut 2010 ,mutta
hyvin todennäköisesti käyttömaksut nousevat enemmän kuin
suunniteltiin .
Käyttömaksuilla tullaan korvaamaan autovero . On näet
helpompi rahastaa 2,2 miljoonaa jo Suomessa olevaa autoa kuin
saada sama raha uusista autoista.

Toisaalta jatkossa on helpompi ostaa uudempi , vähäpäästöisempi auto
kun ei ole autoveroa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Jaa, eipä tuolta AKE:n sivuilta oikein koskaan löydä etsimäänsä, mutta Autoliiton sivuilta löyty tuommoinen, eli 127,75 olisi perusveroa.
Markus.A.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 15.02.2009 07:58
Paikkakunta: Hyvinkää

verotus 2010

Viesti Kirjoittaja Markus.A. »

Jos autoliiton sivuilta jotain on tulkittavissa niin vanhempien isokokoisten autojen kohtelu on vähintään epäreilua. Omassa E290 TDTssä näiden kahden eri taulukon välinen verotuksen ero on noin 60 eur. (200g=157eur vrt 2 201–2 300kg=218 eur) ja auton iän perusteella käytetään kaiketi painoon perustuvaa taulukkoa. Alla perustelut olettamukselle

Lainaus autoliiton sivuilta:
Päästöperusteinen ajoneuvovero:
Perusvero määräytyy CO2-päästöjen perusteella niiden henkilöautojen osalta, joiden kokonaismassa on enintään 2500kg ja jotka on otettu käyttöön 1.1.2001 tai sen jälkeen sekä kokonaismassasta riippumatta kaikkien niiden henkilöautojen osalta, jotka on otettu käyttöön 1.1.2002 tai sen jälkeen."
Painoperusteinen ajoneuvovero:
Muiden kuin yllä mainittujen autojen ajoneuvovero määräytyy kokonaismassan perusteella. Ajoneuvon käyttövoima ei vaikuta painoperusteisen ajoneuvoveron määrään. Kokonaismassaan perustuva vero vaihtelee 75,92 eurosta 485,45 euroon. Yleisimpään painoluokkaan 1 501 – 1 600 kg kuuluvien henkilöautojen vero on 110,96 euroa vuodessa.

Jos ajoneuvosta puuttuu lain tarkoittama päästötieto, ajoneuvo verotetaan sen kokonaismassan perusteella, eikä verovelvollinen voi vedota selvityttämäänsä ajoneuvon ominaispäästöön, vaikka ominaispäästön perusteella laskettava vero olisi pienempi kuin painoperusteinen vero.

mulla on kyllä otteeseen merkattu toi päästöarvo mutta ton vuosimallirajauksen mukaan sovelletaan ilmeisesti tota painoon perustuvaa taulukkoa :evil:
Mercedes E290TDT -98
Buick LeSabre -63 2dht
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä tälle verokarhulle ei kukaan koskaan taida antaa "vihtavuoren sertiä".

On tää jo tarpeex kallista jo muutenkin auton omistus.

Köyhiähän tämäkin pykälä taas sorsii.
Niillä ei ole varaa ostaa uutta autoo ja pakko ajaa vanhalla laitteella.

Vitut tämä ilmastonmuutos mistään autoista johdu.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Hetkinen, vaikka olen köyhä niin ajan mielummin vanhalla Autolla. 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Päästöjen mukaan 152eur 8)
Viimeksi muokannut Pekka Kaleva, Ke 12.08.2009 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Manu300cea24 kirjoitti:
Vitut tämä ilmastonmuutos mistään autoista johdu.
Liikenteen päästöt ovat 30 prosenttia , kokonaispäästöistä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

sportsman kirjoitti:Liikenteen päästöt ovat 30 prosenttia , kokonaispäästöistä.
Prosentuaalista osuutta en tiedä, joten en siihen ota kantaa, mutta kyllä poliittisesti pitäisi ottaa suorempi linja siihen, että halutaanko oikeasti vähentää päästöjä vai pitää kiinni valtion verotuloista. Molempia ei voi saada edes keskipitkällä aikavälillä, tuskin pitkälläkään.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Pekka Kaleva kirjoitti:Päästöjen mukaan 152eur 8)
Palttiarallaa 300€ :lol: :mrgreen:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Arno kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Liikenteen päästöt ovat 30 prosenttia , kokonaispäästöistä.
Prosentuaalista osuutta en tiedä, joten en siihen ota kantaa, mutta kyllä poliittisesti pitäisi ottaa suorempi linja siihen, että halutaanko oikeasti vähentää päästöjä vai pitää kiinni valtion verotuloista. Molempia ei voi saada edes keskipitkällä aikavälillä, tuskin pitkälläkään.
Eiköhän tässäkin hommassa se raha ratkase.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kyllä Kioton sopimus koskee myös Suomea ja
muutoksen voi tehdä myös niin että valtio saa saman rahan sekä
päätös vähenevät.

1. Poistetaan hankintavero
- Ihmiset ostavat uusia vähäpäästöisiä autoja sekä tuovat uudempia
vähäpäästöisiä autoja eu:n aluuelta
Nykytilanteessa on budjetoitu autoveron tuotoksi 1,1 mrd. euroa vaikka todellinen toteuma on alle 500 milj. euroa.
Paljonko uusien osto lisää alv.veron tuottoa ?

2. Siirrettään tuo hankintavero käyttömaksuihin päästöperusteisesti.
Suomessa on jo rekisterissä 2,2 milj, autoa. Eli käyttömaksu nousee keskimäärin 500 euroa/auto.
Jos siirretään todellinen toteuma niin käyttömaksu nousee vain 250 euroa/auto.

Moni alkaa miettimään pitäisikö sittenkin ostaa uusi (uudempi ) vähäpäästöinen auto jo vanhalla autolla ajaminen maksaa enemmän kuin
ajaminen uudella autolla.

Toisaalta jos haluaa ajaa vanhalla diesel-autolla niin asennuttaa siihen
hiukkassuodattimen (johon saa avusta) niin päästöt ja maksut ovat
pienemmät. Näin Saksassa .ehkä myös joskus Suomessa
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niin tuo käyttömaksusta osa voisi siirtyä myös
polttoaineenhintaan niin ei tarvittaisi mitään gps-järjestelmään perustavaa
tiemaksu systeemiä. Taitaisi tuossa systeemissa suurin hyöty mennä
ohjelman/tekniikan myyjälle.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin