Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Täällä foorumilla oli joskus kuva tuollaisen pumpun takakannen alta ja selostus mitä mistäkin ruuvista tapahtuu ja en sitä löydä haulla mitenkään :?

Olisiko jollakulla tallella/muistissa missä topicissa se kuva oli?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

mulla oli tommonen kuva tallennettuna, totakos tarkotit?


Kuva
W124 E250D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ei se tuo sama ollu se kuva, mutta tuo sinun linkittämäsi ajaa saman asian.
Kiitoksia todella paljon :!:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tulostin ja laminoin tallin seinälle kuvalliset ohjeet pumpunsäädöstä niin ei tarvi aina miettiä, että miten se nyt meni :D

Eli tuo kuva ja tämä Veskolan teksti:
- Avaa syöttöruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta.
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Avaa tyhjäkäyntiruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä kiinni siten, että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.
- Alasyöttö: Säädä tästä aina tarpeen mukaan, mitä ylemmäs tapin säätää sitä suurempi on ahtamaton syöttö (=syöttömäärä ennen kuin ahtopaine nousee)ja sitä "paremman" savupilven auto jättää paikaltaan kiihdytyksessä. Tätä on helppo säädellä jälkikäteen fiilispohjalta.

HUOM ! Mikäli et säädä tyhjäkäyntiruuvia, painat kaasun pohjaan ja palautat -> kone jää huutamaan 2000 rpm -> Ei kiva.


Nuo ohjeet on turbokoneeseen (Vitoon), mutta pätee varmaan aika lähelle myös vapariin :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:
Nuo ohjeet on turbokoneeseen (Vitoon), mutta pätee varmaan aika lähelle myös vapariin :roll:
Juu. Samoin sääjetään vaparikin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Linkki löytyy turbo-osion ilmoituksena: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 92582416e1
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

paljonkos pumpun ennakot pitäs olla tuollaisessa ite turbotetussa/ruuvatussa?
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

Mitä eroa on pumpun ennakolla ja ruiskutusennakolla (13ast. jykk)?? Mistä ruuvista pumpun ennakkoa säädetään ja kuinka paljon?

Pumppuhuolloissahan ne ruuvailee sitä pumpun ennakkoa, että söisi vähemmän ja auton käyttäytyminen ei olisi "kuminauhamaista".
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Jube kirjoitti: Nuo ohjeet on turbokoneeseen (Vitoon), mutta pätee varmaan aika lähelle myös vapariin :roll:
Turhan paljon savuttaa vaan vapari ja kärsii ilman puutteesta jos 2,5 kiekkaa kääntää, kulutus lisääntyy ja tehot ei nouse. 1,5-2 riittää jo vaparille.

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti:Linkki löytyy turbo-osion ilmoituksena: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 92582416e1
Tuolta linkistä minä ohjeet kopsasinkin.
Kiittoksia vaan Veskolalle loistavista ohjeista...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Pumpun kuvia

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tallasia kuvia loyty taalta
Vanhan pumpun Saato

Kuva
Kuva
kierostennosto
Kuva
noista jollekin jotain :)
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1502
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Pumppu

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kiinnostais kans hieman tuo pumpun säätö.Taitaa vaan olla parempi,että
ammattilainen vääntää kohdilleen.Kulutusta varmaankin sais hieman putoamaan.Mittasin kulutusta viime messureisulla.Aika tarkkaan 10.3
piikkipyörillä.Keli oli hyvä,joten kenkääkin tosin sai.Keskinopeus 130km/h
Kesätassuilla vie matka-ajossa sellaiset 7.8 litraa.

Auto siis w124 300td-95
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kaveri oli eilen säätäny ennakon ja noilla ohjeillä sitten syötön, tyhjäkäynnin ja vetävät kierroksit w201 2.5D:stä ja kovastihan tuo kuulosti hyväntuuliselta ku soitti :D
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jari 96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 01.05.2012 02:42

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja Jari 96 »

onko 300D -82 mersus samat ruuvit ja sopiiko noi säädöt?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös se ole silloin w123 eli pitäisi olla.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38436" onclick="window.open(this.href);return false;

Säädön jälkeen kannattaa tarkistaa, ettei kaasuvaijeri ole alkanut kanittamaan, se mekanismi muuttuu kun tyhjäkäyntiruuvia ruuvataan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari 96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 01.05.2012 02:42

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja Jari 96 »

eli nuo säädöt menee turbottomaan 300:seen ja kulutus ei kasva kauhiaks? tulos jääautoks nimittäin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tässä säädellään nyt maksimisyöttöä, ei se kulutus siitä kasva sen enempää kuin polkimen lattiaan runttaaminen määrittää.

Säädettävistä määristä ei osaa oikein sanoa kun sulla on OM617 ja alkuperäinen teksti kertoi OM601TURBON vuodelta 1997 säädöistä. Ne on aika pitkälle eri koneet. Säädät kuitenkin syöttöä niin paljon kuin kehtaat savua päästää ja kierroksia niin paljon kuin uskallat tuota vanhempaa moottoria kierrättää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari 96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 01.05.2012 02:42

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja Jari 96 »

mukavasti kyllä piristy kone nuolla ohjeella, kiitoksia
Jari 96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 01.05.2012 02:42

Re: Kuva OM601-603 pumpun säätöruuveista?

Viesti Kirjoittaja Jari 96 »

2,5 rinkiä syöttöä + 4 rinkiä kierroksia = irronnu venttiilinkeinuvipu :D
tulipahan testattua paljoko se kone kiersi -> suunnilleen 6000rpm :lol:
nooh, vika korjattu ja syöttöä pitääs viä lisätä näön takia
PS. hyvin tuli vääntöä vanhaan 300D ja sitte kesällä tuli sinne viä hommattua 220D 3.9 perä :thumbup:
Vastaa Viestiin