pforsell kirjoitti:Tervehdys foorumilaiset,
olen kohta kolme vuotta ajellut W211 E320CDI:llä ilman kummoisiakaan murheita.
Kaikki ongelmat ovat tässä:
Takapuskuri maalattiin, kun joku tunari rusikoi pysäköityä autoani marketin parkkipaikalla. Onneksi valvontakamera nappasi pakenijan. Samalla vaihdatin (ja meni vakuutusyhtiöltä läpi

) kolmannen jarruvalon (se LED-härpätin, jonka valoista puolet oli mennyt pimeäksi jo ennen kolhua).
Kuskin penkin istuinosasta katkesi vasemman reunan muoviosa, jossa sähkönappulat kiinni, mutta ei maksanut Veholla vaihdettuna kuin kymppejä. (Kuskin paino 100+ kg

)
Niin juu, ja yksi neljästä konepellin päällä olevasta pissapojan suuttimesta tukkeutui, kun sinne meni roska. Näppäränä ihan itse otin letkun irti ja puhalsin (pullosta) paineilmaa takaperin. Homma hoidettu.
Siinä kaikki toistaiseksi. Lyhyesti sanottuna itse autossa ei ole ollut mitään vikaa. Nothing. Nada. Nix. Toimii, kuin sveitsiläinen kello.
Nyt on tullut eteen tilanne, jossa tarvittaisiin farmaria.
Ah ja voih, lueskeltuani forumia pitkähkön tauon jälkeen huomaan, että S211-mesen takapään ilmajouset, palkeet, kompressorit ja letkut ja putket ei kestä Suomessa. Ja vaihtestostakin löytyy kohta glykolia.
Onko minun autoni jotenkin harvinainen poikkeus, vai onko se juuri kohta käsiin laukeava pommi? Forumia lukiessa alkaa usko mennä Mesen "laatuun."
Pitäisikö etsiä vähän ajettua "suomiautoa", vai uskaltaisiko varusteltumpaan jälkituontimersuun kajota?
Mites noiden jälkituontiautojen markkinat Suomessa ovat yleensäkin? Pääseekö sellaisesta enää koskaan eroon, vai käykö niin, kuin tuttavalleni, joka Tampereen Metro-Autossa yritti vaihtaa jälkituotua 535d -bemuaan uuteen. Hyvityshintaa kysyttäessä myyjä tokaisi, että
jätä autosi vaan pihaan ja avaimet pöydälle, euroakaan ei hyvitetä, mutta saat sen kyllä jättää pihaan.
Vai pitäisikö suosista välttää vaihteistorempat ja ilma(jousi)vaivat ja siirtyä Bemuun? Audiin? Volvoon? Vai oh-my-god Toyotaan?
Mistä luotettava, iso farmari?
Tämä on monipiippuinen valinta-asia. Väitän, että loppupelissä kuitenkin käyttövarmuus ja jälleenmyyntiarvo sekä ajotunnelma tukee Mersua.
Ilmaperä ei ole erityisemmin ongelma suomessa vaan samalla tavalla se lahoaa muuallakin, koska on siis normaali rasittuva kulutusosa siinä kuin joku muukin osa tai jousitus.
Tuosta ilmaperästä et pääse pakoon kovinkaan helpolla edes merkkiä vaihtamalla, ainakaan noissa luettelemissasi vaihtoehdoissa. Mersun lisäksi ilmaperä löytyy farkuissa A6 Audista, Volvosta ja ainakin E39 BMW touringista. Kaikista autoista noissa merkeissä ei löydy, mutta todella monista se löytyy.
Mesessäkin tuo glykoli -asia ei vaivaa -04 mallista eteenpäin.
Tuontiautoon en kajoaisi vaan ostaisin huolletun "suomi"-farkkumersun. Aiempi autoni oli iso saksalainen farmari, joka oli priimakunnossa ja kaikki tiedot kilsoineen löytyi maahantuojan tietokannasta. Sitä myydessäni 16 autoliikettä kieltäytyi sitä ottamasta ollenkaan ja 4 liikettä tarjosi sen todellisesta vaihtoarvosta 6-15 t€ vähemmän. Kaupat tuli sen yhden kanssa noista neljästä. Myöskään yksityiset eivät sitä ostaneet, kun kuulivat sen olevan tuontiauto. Tästä on siis vuosi aikaa...
Jos merkkiä vaihdat niin voin sanoa, että leuka alkaa väpättää, kun hyppäät jonkun muun merkkisen auton rattiin, jolla on ajettu vaikkapa yli 150 tkm, sillä ne yleisesti tuntuvat jo vanhoilta, lonksuvilta ja todella käytetyiltä. Toisin kuin mersu, jossa ei huomaa usein edes 250 tkm ajettuna yhtään mitään eroa uuteen vastaavaan.
Et löydä samanlaista "vankkaa" olemusta mistään muusta autosta kuin mersusta.
Hyviä ajettavia toki löytyy monesta merkistä, mutta nopeasti hajoavia rempuloita ne loppupelissä yleisesti ovat mersuun verrattuna.
Itse rankkaisin farkkuvaihtoehdot jotenkin seuraavanlaisesti:
-Japsit (Toyotat, Mazdat, Hondat, ym.) todella luotettavia teknisesti. Näistä ehkä paras on Mazda, koska ylläpito lienee halvin ja autona viattomin. Kaikissa ajotuntuma on aivan hirvittävä. Jälleenmyyntiarvo kaikissa kehno. Kaikki tosin pienikulutteisia (no ehkä Honda poislukien).
-Ruotsalaiset (Volvo ja SAAB). Volvo on tusinakamaa ja käsittämättömän kallis huoltaa, kestoltaan kohtuullinen, mutta aika pieni sisältä. SAAB on helvetin ruma, mutta ehdottomasti paras näistä kahdesta ja kestoltaan parempi. Mitään jälleenmyyntiarvoa ei ole. Molemmat isoruokaisia.
-Ranskalaiset ja Italot, kiinalaiset, ym. No, juu, ei...
-Saksalaiset, pl. Mersu (VAG:t Audi, VW, Skoda, BMW, Opel, Ford). Audi ja BMW maailman parhaat autot ajaa. Audi on aina paskana ja aivan järjettömän kallis huoltaa ja korjata, mutta siitä löytyy kohtuu hinnallakin ylivertaisia pelejä ominaisuuksiltaan. BMW ei ole pöllömpi, mutta se jakaa mielipiteitä. Yleensä Mersu ja Audimiehet eivät taivu bemarimiehiksi.
VW on uskomattoman hyvä peruspeli ja halpa huoltaa sekä pieniruokainen, mutta ei kestä kilometrejä, kuin sen 150 tkm, kuten moni muukin merkki.
Skoda on ehkä kaikista automerkeistä hinta-laatu -suhteeltaan paras auto. Tekniikka on samaa, kuin Audissa ja VW:ssä, mutta puoleen hintaan. Monella ei vaan pokka kestä sillä ajaa, merkin historian takia.
Opelia en kokemuksesta ostaisi...
Ford kilpailee hinnalla ja laatu on sen mukainen. Mondeon farkku on iso ja uusi malli ihan kivan näköinenkin. Peruskäyttöautona Mondeo on ehkä huomioiden hinta, koko, näkö, taloudellisuus, ajettavuus niin keskiverto ja kompromissi -ratkaisu kuin vain mikään voi olla. Ei tarjoa erityistä ajamisen iloa, eikä glamouria.
Sitten se Mersu. Voittaa kaikki edellämainitut seuraavissa seikoissa: Ajamisen ilo, jälleenmyyntiarvo, kulutus, näkö ja koko, turvallisuus, kesto ja käyttövarmuus ja HINTA!! Mersuhan on aivan helvetin halpa auto, kun vertaa hintaa ja laatua sekä varustelua. Katsokaapa huviksenne, millaisen käytetyn mersun saa uuden Avensiksen hinnalla ja paljonko enemmän se sama mersu tarjoaa verrattuna Avensikseen...
Itse suosittelisin: Osta liikkeestä Vehon Vaihtotähti (
http://www.mercedes-benz.fi/content/fin ... vices.html ) ohjelman läpikäynyt farkkumersu.