rättinivelen vahvistus????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
weard_racing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.12.2006 13:02
Paikkakunta: Loviisa

rättinivelen vahvistus????

Viesti Kirjoittaja weard_racing »

Miten sais noi rättinivelet kestämään vähän paremmin rääkkiä kun toi edellinen hajos oikee show tyyliin tossa viikonloppuna.. Repes koko paska irti perän puolelta vulkanoinneista ja kardaani pääs tippumaan aiheuttaen melko ikävän kolinan ja paukkeen ja reissu loppu siihen.

Käväs mielessä sellanen jos korvais sen nivelen esim alumiinista koneistetulla palikalla missä olis soppelit pultin reijät?
MB 250TDT ST Holset hx35, mynän pumppu 7mm elementeillä, 3" putki yms jännää
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mitenkäs sitten meinasit saada perän&vetarit kestämään? Käsittääkseni rättinivelten tarkoitus on nimenomaan laimentaa äkillisen tehonlisäyksen rasitusta voimansiirrolle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Mitenkäs sitten meinasit saada perän&vetarit kestämään? Käsittääkseni rättinivelten tarkoitus on nimenomaan laimentaa äkillisen tehonlisäyksen rasitusta voimansiirrolle..
niin ja joustaahan ne myäs sivuttaissuunnassa. jos siihen tekee jonkun kiinteen mettallisen laipan, niin tarvii sitten vissiin ristiniveletkin kardaanin molempiin päihin. ainakin luulisin niin.
W201 250DT 20V
w201 190E
weard_racing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.12.2006 13:02
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja weard_racing »

Eli siis jatketaan tyytyväisenä rättien vaihtelua...
MB 250TDT ST Holset hx35, mynän pumppu 7mm elementeillä, 3" putki yms jännää
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hommaaa vaikka semmoset joket mikkä on nelilaippaset ja samoten teet semmosen kardaanista sinne kardaanin ni ne kestää jonkinverran paremmin voiman p*skaa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, mites joku 500E:n rättinivel A1294100115 ja jos plätty ei mahdu niin lyhentäisit kardaanin loppupätkän missähänseoli Espoossa..

Tasapainottaa kardaani pitäisi kumminkin tuommoisen irtirepeytymisrevohkan jälkeen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Onko kardaanin keskiholkki kunnossa? Jos se on alkuperäinen, niin se kannattaisi varmastikkin vaihtaa vahvempaan, niin ei tulisi niin paljoa rasitusta rättiniveleen.
Komet Oy Juvanmalmilla tasapainottaa akseleita.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:...niin ja joustaahan ne myäs sivuttaissuunnassa. jos siihen tekee jonkun kiinteen mettallisen laipan, niin tarvii sitten vissiin ristiniveletkin kardaanin molempiin päihin. ainakin luulisin niin.
Kardaaniakselissa on jo nivelet molemmissa päissä, niihin sen toiminta perustuu.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

tomant kirjoitti:
pera8x kirjoitti:...niin ja joustaahan ne myäs sivuttaissuunnassa. jos siihen tekee jonkun kiinteen mettallisen laipan, niin tarvii sitten vissiin ristiniveletkin kardaanin molempiin päihin. ainakin luulisin niin.
Kardaaniakselissa on jo nivelet molemmissa päissä, niihin sen toiminta perustuu.

tomant
no ei kyllä tasan ole kun yks ristikko keskellä kardaania.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:...no ei kyllä tasan ole kun yks ristikko keskellä kardaania.
Taidat olla oikeassa, eihän tuon perän tarvitse liikkua laatikkoon nähden.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tomant kirjoitti:
laineracing kirjoitti:...no ei kyllä tasan ole kun yks ristikko keskellä kardaania.
Taidat olla oikeassa, eihän tuon perän tarvitse liikkua laatikkoon nähden.

tomant
niin.. :roll: ainakin vanhemmissa volvoissa on kardaanissa molemmissa päissä nivelet. mersuissa on vaan se rättinivel. ja luulisin, että sen rätin yks tehtävä on joustaa joka suuntaan. vaikka kaippa ne aika linjassa pitäis olla loota, kardaani ja perä.. tiedä sitten.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

V8 malleista 4 sakarainen kardaani/rätit ja laipat perän päähän ja lootan päähän. Yksi ylimääräinen 4 sakarainen perän laippa löytyy. Sopii normaali 3 sakaraisen tilalle heittämällä.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onhan linjaus kunnossa?

Joskus aikanaan asensin W123:een tuoreempaa dieseltekniikkaa, minkä jälkeen etummaista rättiä sai vaihtaa muutaman kymmenen tuhannen kilometrin välein. Ongelma poistui uudelleenlinjauksella (korkeussuunnassa). Linjausvika on mahdollinen lähinnä tekniikanvaihtoprojekteissa.
Muuten kannattaa tarkistaa jo mainittu keskiöholkki sekä moottorin ja vaihdelaatikon kumityynyt (liittyy linjaukseen...)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
weard_racing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.12.2006 13:02
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja weard_racing »

NFS kirjoitti:V8 malleista 4 sakarainen kardaani/rätit ja laipat perän päähän ja lootan päähän. Yksi ylimääräinen 4 sakarainen perän laippa löytyy. Sopii normaali 3 sakaraisen tilalle heittämällä.
Kuinkas paljon pidät hintaa tällä mutikalla?
MB 250TDT ST Holset hx35, mynän pumppu 7mm elementeillä, 3" putki yms jännää
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Tuli semmonen moka et tilasin ton Vehon kautta saksasta (Ei palautus oikeutta) hintaa tolla sakaralla oli veholla aika paljon sanotaan et saat vaikka sen 100:lla :) Huomattavasti halvempi kuin vehon hinta ja sakara on uusi. Suunnitelmat hieman muuttui perän suhteen, siirryn eri merkin perään :oops:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

NFS kirjoitti:...Suunnitelmat hieman muuttui perän suhteen, siirryn eri merkin perään
Millaista viritystä olet suunnitellut?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: rättinivelen vahvistus????

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

tomant kirjoitti:
NFS kirjoitti:...Suunnitelmat hieman muuttui perän suhteen, siirryn eri merkin perään
Millaista viritystä olet suunnitellut?

tomant
E39 M5:n perä. Kitkalukollinen ja 210mm lautaspyörällä välitys 3.15
weard_racing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 28.12.2006 13:02
Paikkakunta: Loviisa

Re: rättinivelen vahvistus????

Viesti Kirjoittaja weard_racing »

KaiM kirjoitti:
weard_racing kirjoitti:Miten sais noi rättinivelet kestämään vähän paremmin rääkkiä kun toi edellinen hajos oikee show tyyliin tossa viikonloppuna.. Repes koko paska irti perän puolelta vulkanoinneista ja kardaani pääs tippumaan aiheuttaen melko ikävän kolinan ja paukkeen ja reissu loppu siihen.
Missä sä sen hajotit? Oot sitte luopunu jenkeistä ja volvoista..
Vaihtanu oikeen auton alle :lol:
Tossa Loviisas vähän leikin ja ihan vähän vaan vedätin ja sit se saatanan paska otti ja hajos..
MB 250TDT ST Holset hx35, mynän pumppu 7mm elementeillä, 3" putki yms jännää
Vastaa Viestiin