ECUN karttojen modaus
Re: WinOls
Minkä nimisiä ohjelmia on olemassa? ja mitä on suositeltuja ohjelmia?CDI203 kirjoitti:Siis otata ohjelman minkä karttoja haluat tutkailla sissän WinOlsin, sitten se hetken aikaa raksutta,Jolle kirjoitti: Ookei, millä hakusanoilla pitäis sitten lähteä hakemaan noita erilaisia karttoja et pääsis winols:in kanssa tutkimaan niitä?
vasempaa reunaan tulle(löytää jotkut kartat automaatisesti) potentiaal maps sieltä niitä alkaa löytymään
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: WinOls
Ohjelma minkä karttoja/arvoja tutkaillan on yleensä auton oma ohjainyksiköstä ulos otettu,Muokauseen/tarkasteluun paras taitaa ollaJolle kirjoitti:Minkä nimisiä ohjelmia on olemassa? ja mitä on suositeltuja ohjelmia?CDI203 kirjoitti:Siis otata ohjelman minkä karttoja haluat tutkailla sissän WinOlsin, sitten se hetken aikaa raksutta,Jolle kirjoitti: Ookei, millä hakusanoilla pitäis sitten lähteä hakemaan noita erilaisia karttoja et pääsis winols:in kanssa tutkimaan niitä?
vasempaa reunaan tulle(löytää jotkut kartat automaatisesti) potentiaal maps sieltä niitä alkaa löytymään
WinOls,muitakin on siihen homman ECM2001,Race2000,3D ja niin edelleen
Re: WinOls
Yritä löytää Jolle mies jolla on Winolssi ja tarvittavat purkit ja mene henk.kohtaisesti katsomaan niin opit muutamassa tunnissa enemmän kuin netin kautta kuukaudessa.Jolle kirjoitti:
Minkä nimisiä ohjelmia on olemassa? ja mitä on suositeltuja ohjelmia?

Oma rojekti alkaa näyttään melko hyvältä, näin "amatöörin puuhastelu"- asteikolla mitattuna. Aluksi oli vaikeuksia saada syntymään savua mutta nyt onnistuu jo sekin.
Tällä hetkellä on enää pieni pölläys kiihdytyksen alussa (ei näy peileistä) ennenkuin turbon paine nousee riittävästi. Sen varmaan saa säädettyä pois savukartasta?
Muuten auto vetää riskisti ja paineet käyttäytyy rauhallisesti. Alavääntöjä en ole uskaltanut paljon nostaa kun on automaatti kyseessä. Kartat ei niin paljon poikkea 220 vakikartoista että huolestuttaisi kestävyys, mutta sen verran että kuitenkin tuntuu. Täytyy vielä kesärenkailla mitata sitten mitä eroja löytyy.
Kulutuksia aletaan nyt seuraamaan ja toivotaan että päästään tehtaan arvojen alle.

.
Hyvä !
Se alavääntö mahtaisi sitä kulutusta juurikin laskea.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Laatikko tunnistaa lisääntyneen väännön parista kiihdytyksestä ja alkaa pitämään kierroksia siinä puolentoistatuhannen paikkeilla kaikissa normiajoissa.
Se voisi auttaa kulutusasiassakin, mutta dieselifriikistä se vääntö tuntuu hienolta, olipa kulutus mitä tahansa.
Savukarttaa muuttele oikeastaan varoen, sillä kun on vaikea saada mitään suurta hyötyä, mutta helppo saada kaikki säädöt piloille.
Siellä vakiokartassa on pienille kierroksille kyllä runsaasti syöttöjä, jos vaan ahtopaine antaa luvan.
Kaasupoljin-ahtopaineen pyynti - savukartta pitäisi oikeastaan olla "samassa suhteessa" toisiinsa nähden.
Jos noiden arvot poikkeaa liikaa toisistaan, niin seuraa sitten niinkuin itseaiheutettuja vikatiloja, kun todellisen ja pyydetyn tehon ero kasvaa liiaksi joissain tilanteissa ja kartan kohdissa.
Ja niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoittelin, niin käsittääkseni mersun kaasupoljin on ... hmm, haastava.
Se lopullinen arvo tulee ymmärtääkseni vasta kolmannesta kartasta.
Mutta 200/220,sissä ei helposti saa siinä ristiriitaa, pitää oikein yrittää.
Hyvä !
Se alavääntö mahtaisi sitä kulutusta juurikin laskea.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Laatikko tunnistaa lisääntyneen väännön parista kiihdytyksestä ja alkaa pitämään kierroksia siinä puolentoistatuhannen paikkeilla kaikissa normiajoissa.
Se voisi auttaa kulutusasiassakin, mutta dieselifriikistä se vääntö tuntuu hienolta, olipa kulutus mitä tahansa.
Savukarttaa muuttele oikeastaan varoen, sillä kun on vaikea saada mitään suurta hyötyä, mutta helppo saada kaikki säädöt piloille.
Siellä vakiokartassa on pienille kierroksille kyllä runsaasti syöttöjä, jos vaan ahtopaine antaa luvan.
Kaasupoljin-ahtopaineen pyynti - savukartta pitäisi oikeastaan olla "samassa suhteessa" toisiinsa nähden.
Jos noiden arvot poikkeaa liikaa toisistaan, niin seuraa sitten niinkuin itseaiheutettuja vikatiloja, kun todellisen ja pyydetyn tehon ero kasvaa liiaksi joissain tilanteissa ja kartan kohdissa.
Ja niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoittelin, niin käsittääkseni mersun kaasupoljin on ... hmm, haastava.
Se lopullinen arvo tulee ymmärtääkseni vasta kolmannesta kartasta.
Mutta 200/220,sissä ei helposti saa siinä ristiriitaa, pitää oikein yrittää.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Juu, on niitä ihan mitattu.dera kirjoitti:Hehe, ehkei nyt sieltä ihan sataa milliä tuletuikku kirjoitti:.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Kyllä ne siellä kartassa olevat ajat tietyille paineille ja määrille pitää paikkaansa.
Vanhemmissa ja uudemmissa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
milliä, siis milligrammaa?tuikku kirjoitti:Juu, on niitä ihan mitattu.dera kirjoitti:Hehe, ehkei nyt sieltä ihan sataa milliä tuletuikku kirjoitti:.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Kyllä ne siellä kartassa olevat ajat tietyille paineille ja määrille pitää paikkaansa.
Vanhemmissa ja uudemmissa.
Laskes äkkiä, paljonko 4syl diesel tuottaa tehoa 100mg/isku syötöllä, ja oikeammin, miten järjettömän määrän ilmaa se tarvitsee että AFR pysyy järkevänä

dera kirjoitti:milliä, siis milligrammaa?tuikku kirjoitti:Juu, on niitä ihan mitattu.dera kirjoitti:Hehe, ehkei nyt sieltä ihan sataa milliä tuletuikku kirjoitti:.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Kyllä ne siellä kartassa olevat ajat tietyille paineille ja määrille pitää paikkaansa.
Vanhemmissa ja uudemmissa.
Laskes äkkiä, paljonko 4syl diesel tuottaa tehoa 100mg/isku syötöllä, ja oikeammin, miten järjettömän määrän ilmaa se tarvitsee että AFR pysyy järkevänä
Mersun ohjelmissa on millitroja.
Milligrammoja taitaa olla vaan volkkarikonsernin vehkeissä.
Joo, kaasupohjassa kulutus on suurta ja ilmaa tarvitaan paljon.
Ja mulla on tuo vielä puolitoistakertaisena.
Siksipä ahdin onkin tojomaan kuormurista, mutta mersussa se näytä kumminkaan toimintavarmuutta lisäävän, niinkuin olisin toivonut.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ahh, mä lasken aina milligrammoina tuon, helpompi hahmottaa AFR sen perusteella kun ilmamassakin on painona...tuikku kirjoitti:dera kirjoitti:milliä, siis milligrammaa?tuikku kirjoitti:Juu, on niitä ihan mitattu.dera kirjoitti:Hehe, ehkei nyt sieltä ihan sataa milliä tuletuikku kirjoitti:.
Vakiosuuttimilla kärsii olla vaikka kaikki sata milliä 2000rpm->
Silloin on vääntöjä suunnilleen 100-110nm/syl.
Täällä on parillakin miehellä vielä runsaasti enemmänkin.
Kyllä ne siellä kartassa olevat ajat tietyille paineille ja määrille pitää paikkaansa.
Vanhemmissa ja uudemmissa.
Laskes äkkiä, paljonko 4syl diesel tuottaa tehoa 100mg/isku syötöllä, ja oikeammin, miten järjettömän määrän ilmaa se tarvitsee että AFR pysyy järkevänä
Mersun ohjelmissa on millitroja.
Milligrammoja taitaa olla vaan volkkarikonsernin vehkeissä.
Joo, kaasupohjassa kulutus on suurta ja ilmaa tarvitaan paljon.
Ja mulla on tuo vielä puolitoistakertaisena.
Siksipä ahdin onkin tojomaan kuormurista, mutta mersussa se näytä kumminkaan toimintavarmuutta lisäävän, niinkuin olisin toivonut.
Useinhan suutinkalibraatio on millilitroina, mutta muu syöttö milligrammoina. Välissä muutamia korjauksia lämpötilan jne suhteen.
MB on monessakin tapauksessa poikkeus tosin tuon syötön suhteen, kuten tiedämme

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
tuikku taisi kirjotta että jostain löytyyjoskami kirjoitti:Eihän kellään ole tiedossa sopivaa 3bar mappia joka kävisi suoraan tuohon alkuperäiseen kiinnitykseen, joka on tossa ahtoputkessa?
Vai onko tietoa mikä mappi kävisi tohon alkuperäiseen liittimeen kiinni?
tohon kiinitys juttun siihen alkuperäiseen reikään tekee laipan missä
lähtö letkulle saa kiini muiten mallien letku liiteisiä jos sopivasti sattu löytymään,jos tarvetta voin koitaa tutkiia mitä volteja mihinkin piuhaan
Eipä oo nyt tarvetta tolle mapille..
Eilen oli auto säädettävä kuutisen tuntia ja sen jälkeen pelasi moitteettomasti kotia ajon ajan. Tänään päivällä olin lähdössä liikkeelle niin koko vehje halvaantu 300m ajon jälkeen. Vikamuistissa oli ainostaan yksi koodi p0249 joka liittyy jollain tapaa ahtimen säätelyyn.
Illalla hinattiin auto talliin, tutkisteltiin porukalla, mut ei nyt ainakaan vikaa löytyny.
Jääkö korkeapainepumpun rikkontumisesta, taikka suutin/railpaine viasta jälki vikamuistiin?? Vai onko sittenkin mekaaninen vika, kun ei jättäny vikakoodia??
Eilen oli auto säädettävä kuutisen tuntia ja sen jälkeen pelasi moitteettomasti kotia ajon ajan. Tänään päivällä olin lähdössä liikkeelle niin koko vehje halvaantu 300m ajon jälkeen. Vikamuistissa oli ainostaan yksi koodi p0249 joka liittyy jollain tapaa ahtimen säätelyyn.
Illalla hinattiin auto talliin, tutkisteltiin porukalla, mut ei nyt ainakaan vikaa löytyny.
Jääkö korkeapainepumpun rikkontumisesta, taikka suutin/railpaine viasta jälki vikamuistiin?? Vai onko sittenkin mekaaninen vika, kun ei jättäny vikakoodia??
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Katon mitä toi * sanoo tosta koodistajoskami kirjoitti:Eipä oo nyt tarvetta tolle mapille..
Eilen oli auto säädettävä kuutisen tuntia ja sen jälkeen pelasi moitteettomasti kotia ajon ajan. Tänään päivällä olin lähdössä liikkeelle niin koko vehje halvaantu 300m ajon jälkeen. Vikamuistissa oli ainostaan yksi koodi p0249 joka liittyy jollain tapaa ahtimen säätelyyn.
Illalla hinattiin auto talliin, tutkisteltiin porukalla, mut ei nyt ainakaan vikaa löytyny.
Jääkö korkeapainepumpun rikkontumisesta, taikka suutin/railpaine viasta jälki vikamuistiin?? Vai onko sittenkin mekaaninen vika, kun ei jättäny vikakoodia??
ainakin jossain tapauksissa noista suutin/railipaine viosta jää
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Eipä löytynyt p0249 koodia tosta * simulaatori puolelta(katoin vielä varoiksi parin muunkin mb kohdalta),voihan olla että simulaatoriin ei ole
linkitetty kaikkia koodeja et näytää vasta tosi testauksessa,
mutta yhdestä yleis istasta(obdmailma) oli regulator b low,
aika monista suutimiin/railipaineesen liityvistä jutuista
tulee koodit, ahtopaineen säätelystä,ylityksestä,alituksesta oli myös tosin
eri numroita
kun toi
linki mistä ehkä kehitys kelpoista osaa
3-4bar
http://www.iapdirect.com/product.php?pr ... age=1&js=n
5bar
http://www99.shopping.com/xCC-sensor_ma ... ~FD-0~LO-1
linkitetty kaikkia koodeja et näytää vasta tosi testauksessa,
mutta yhdestä yleis istasta(obdmailma) oli regulator b low,
aika monista suutimiin/railipaineesen liityvistä jutuista
tulee koodit, ahtopaineen säätelystä,ylityksestä,alituksesta oli myös tosin
eri numroita
kun toi
linki mistä ehkä kehitys kelpoista osaa
3-4bar
http://www.iapdirect.com/product.php?pr ... age=1&js=n
5bar
http://www99.shopping.com/xCC-sensor_ma ... ~FD-0~LO-1
Ton saman antoi mun testeri kanssa.xr5t kirjoitti:P0249 Turbocharger Wastegate Solenoid B Low
Eilen purettinn korkeapaine pumppu ja uusittiin kaikki tiivisteet, mut ei mitään hyötyä.
Täytyy tänään testata tuo suuttimien ohivuoto, jos jokin suutin vuotas paluu puolelle, muuten noita suuttimia ei taida pystyä testaamaan koti konstein.
Auto yrittää lähteä käyntiin jotenkin tuntus, että vika jäisi johonkin suuttimeen??
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Toi koodi viitais alhaista ahtopainetta aiheutaviin vikoihin(mikä voi johtua melkken mistä vaan)murkula mikä säätelee ahtopainetta,ahtopaineen tunistin,putkitukossa,ym mut jos ei lähe käyntiin olenkkan,vois olla suutimissa häikää esim päästää liikaa paluu kiertoon joskus riitää että 1suutimessa/sen johdossa jotain niin ei käynisty, myös raili paineen säädinjoskami kirjoitti:Ton saman antoi mun testeri kanssa.xr5t kirjoitti:P0249 Turbocharger Wastegate Solenoid B Low
Eilen purettinn korkeapaine pumppu ja uusittiin kaikki tiivisteet, mut ei mitään hyötyä.
Täytyy tänään testata tuo suuttimien ohivuoto, jos jokin suutin vuotas paluu puolelle, muuten noita suuttimia ei taida pystyä testaamaan koti konstein.
Auto yrittää lähteä käyntiin jotenkin tuntus, että vika jäisi johonkin suuttimeen??
jos jumahtaa auki asentoon ei lähe käyntiin, pystytkö raili paineita mittaamaan? jos kerran kuitenkin yritää lähteä käyntiin niin voisko vetää ilmaa jostain väliin näkyykö läpi näkyvissä putkissa ilma kuplia? tankin korvaus ilman otto tukossa? nokan/kapiakselin asennon tunistimet? johto irti kokeilu
Vianon 2.2CDI OM646 EDC16 EGR stumppaus + pientä optimointia
Huomasin että tässä foorumissa on aktiivinen keskustelu ECU karttojen modauksesta.
Todella hienoa että Gurut hjelppivät meitä untuvikkoja (vain tiedon saralla (ei iän))
Aiemmin olen ollut turinoissa tuolla Mese.fi'n puolella. Samat parrat ne näyttää täälläkin huseeraavan.
Eli nyt pitäisi kartutttaa vähäistä osaamistani tuon EDC6 purkin säätökartoista. EDC15 purkkiin on tullut tehtyä "antituningia
Eli:
Kummakseni huomasin että Ei EDC16 Vito/Vianon kartoissa ole useampaa rinnakkaiskarttaa kuten W210 EDC15 vehkeissä.
Mitenhän näissä on tehty limitterit lämpötilan suhteen kuin noita pyyntikartoja ei löydy useampaa.
Tein vertailuja 80kw Vianon ja 115Kw Vianon säätökarttojen kanssa ja erot näytäisivät olevan pääosin ahtopaineissa ja väännön rajoittimien kartoissa (max syöttökartoissa, savukartoissa vai miksi niitä nyt sitten kutsutaan)
EGR kartta on vieläkin hukassa sekä ymmärrys miten tämä EDC16 purkki säätää konetta eri lämpötiloissa/ ilmamäärän mukaan.
Olisi ihan kiva laitella näihin kuvia mutta kun en vaan osaa
Todella hienoa että Gurut hjelppivät meitä untuvikkoja (vain tiedon saralla (ei iän))
Aiemmin olen ollut turinoissa tuolla Mese.fi'n puolella. Samat parrat ne näyttää täälläkin huseeraavan.
Eli nyt pitäisi kartutttaa vähäistä osaamistani tuon EDC6 purkin säätökartoista. EDC15 purkkiin on tullut tehtyä "antituningia

Eli:
Kummakseni huomasin että Ei EDC16 Vito/Vianon kartoissa ole useampaa rinnakkaiskarttaa kuten W210 EDC15 vehkeissä.
Mitenhän näissä on tehty limitterit lämpötilan suhteen kuin noita pyyntikartoja ei löydy useampaa.
Tein vertailuja 80kw Vianon ja 115Kw Vianon säätökarttojen kanssa ja erot näytäisivät olevan pääosin ahtopaineissa ja väännön rajoittimien kartoissa (max syöttökartoissa, savukartoissa vai miksi niitä nyt sitten kutsutaan)
EGR kartta on vieläkin hukassa sekä ymmärrys miten tämä EDC16 purkki säätää konetta eri lämpötiloissa/ ilmamäärän mukaan.
Olisi ihan kiva laitella näihin kuvia mutta kun en vaan osaa

Viano W639 vm. 2006
Ex. S210 vm. 2002
Ex. 250D vm. 85
Ex. 300D vm. 90 (Sveitsin malli)
Ex. S210 vm. 2002
Ex. 250D vm. 85
Ex. 300D vm. 90 (Sveitsin malli)
Re: Vianon 2.2CDI OM646 EDC16 EGR stumppaus + pientä optimoi
Se kuva pitää ladata eka jonnekkin kuvapankkiin (niitä on monia ilmais käytössä):Aku313 kirjoitti:
Olisi ihan kiva laitella näihin kuvia mutta kun en vaan osaa
esim. www.tinypic.com
sitte kun kuva on ladattu sinne niin kopioit siitä sen:
"IMG Code for Forums & Message Boards" sarakkeesta sen linkin:
[img]osoite..[/img]
linkin sun viestiisi ja avot. Helppoa kuin heinän teko

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
kuvia löydöksistä
No pitäähän se testata Simpan oppeja
Laitan nää kuvat uudelleen..
Savutuskartta 1

Savutuskartta 2

EGR'kö vai mikä limitteri??

Uusituttavuus :

Että tällästä kerkeiskös joku nakaamaan kommentteja/apuja onnettomalle tunarille

Laitan nää kuvat uudelleen..
Savutuskartta 1

Savutuskartta 2

EGR'kö vai mikä limitteri??

Uusituttavuus :

Että tällästä kerkeiskös joku nakaamaan kommentteja/apuja onnettomalle tunarille

Viimeksi muokannut Aku313, Ti 20.10.2009 08:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Viano W639 vm. 2006
Ex. S210 vm. 2002
Ex. 250D vm. 85
Ex. 300D vm. 90 (Sveitsin malli)
Ex. S210 vm. 2002
Ex. 250D vm. 85
Ex. 300D vm. 90 (Sveitsin malli)