124 Öljynpaineesta
124 Öljynpaineesta
Eli 124 300 bensa (350t mittarissa) öljynpaine(mittarin?) kanssa käynyt seuraavaa:
Kuukausi sitten mittari rupesi väpättämään hullunlailla nollan ja kakkosen väliä pahentuen=tipahtaen kiihdytyksestä/jarrutuksesta.
Jokusen minuutin ajelun jälkeen ongelma katosi ja palasi normaalitilaan eli kuumalla koneella tyhjäkäynnillä 1,5b ja heti kierrosten noustessa 3b. Kylmällä koneella jatkuvasti 3b.
Nyt teki sitten taas saman tempauksen aikalailla tarkkaan tasan kuukauden edellisestä ja vika katosi taas hetken ajamisen jälkeen.
Olisiko jollain tietoa mikä oikea koneen vika voisi moista aiheuttaa vai lähtisikö vikaa etsimään anturi-/sähköpuolelta?
Kuukausi sitten mittari rupesi väpättämään hullunlailla nollan ja kakkosen väliä pahentuen=tipahtaen kiihdytyksestä/jarrutuksesta.
Jokusen minuutin ajelun jälkeen ongelma katosi ja palasi normaalitilaan eli kuumalla koneella tyhjäkäynnillä 1,5b ja heti kierrosten noustessa 3b. Kylmällä koneella jatkuvasti 3b.
Nyt teki sitten taas saman tempauksen aikalailla tarkkaan tasan kuukauden edellisestä ja vika katosi taas hetken ajamisen jälkeen.
Olisiko jollain tietoa mikä oikea koneen vika voisi moista aiheuttaa vai lähtisikö vikaa etsimään anturi-/sähköpuolelta?
Samaa mieltä,mulla teki löysä liitin kiusaa kauan ennenkuin selvisi mistä katkoo.Liitin oli todella tiukka ottaessa irti kellon päästä,mutta kuitenkin löysä paikoillaan.Anturikin tuli vaihdettua,viisari oli hetkenaikaa rauhallinen,sitten sama rumba jatkui.Motonetin anturi kesti pari vuotta ja sitten olikin öljyä täys ja paineet näytti lähes nollaa.Nyt on ALkUPERÄINEN anturi taas paikoilaan ja hyvin pyyhkii...jartuo kirjoitti:ota kerran irti tepseli öljykellosta, putsaa ja laita takaisin.
kuullostaisi huonolta kontaktilta. Tarkista myös johdon kunto niin pitkälle kuin voit.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Terve kaikille!
Ensimmäinen mersu tuli ostettua viime torstaina nyt kirjoittelen ensimmäistä viestiä tänne.
Tänään ajellessani huomasin, että öljynpaine putoaa n. 2,5 tyhjäkäynnillä, esim liikennevaloissa odottamisen ajan. Mielestäni myös kierroksia koneessa on vähänlaisesti n.600 rpm. Heti kun kaasuun hiukan koskee ja kierrokset nousevat n. 1000 rpm:ään nousee myös öljynpaine tappiin eli kolmoselle. Mahtaakohan kyseinen asia olla vika vai ominaisuus? Niin ja mersu on mallia 230E vm -89 ja mittarin mukaan ajettu 190 tkm ja pitäisikö asiasta olla huolestunut (kierrokset / öljynpaine)?
Ensimmäinen mersu tuli ostettua viime torstaina nyt kirjoittelen ensimmäistä viestiä tänne.
Tänään ajellessani huomasin, että öljynpaine putoaa n. 2,5 tyhjäkäynnillä, esim liikennevaloissa odottamisen ajan. Mielestäni myös kierroksia koneessa on vähänlaisesti n.600 rpm. Heti kun kaasuun hiukan koskee ja kierrokset nousevat n. 1000 rpm:ään nousee myös öljynpaine tappiin eli kolmoselle. Mahtaakohan kyseinen asia olla vika vai ominaisuus? Niin ja mersu on mallia 230E vm -89 ja mittarin mukaan ajettu 190 tkm ja pitäisikö asiasta olla huolestunut (kierrokset / öljynpaine)?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tervetuloa!miinamies kirjoitti:Terve kaikille!
Ensimmäinen mersu tuli ostettua viime torstaina nyt kirjoittelen ensimmäistä viestiä tänne.
Tänään ajellessani huomasin, että öljynpaine putoaa n. 2,5 tyhjäkäynnillä, esim liikennevaloissa odottamisen ajan. Mielestäni myös kierroksia koneessa on vähänlaisesti n.600 rpm. Heti kun kaasuun hiukan koskee ja kierrokset nousevat n. 1000 rpm:ään nousee myös öljynpaine tappiin eli kolmoselle. Mahtaakohan kyseinen asia olla vika vai ominaisuus? Niin ja mersu on mallia 230E vm -89 ja mittarin mukaan ajettu 190 tkm ja pitäisikö asiasta olla huolestunut (kierrokset / öljynpaine)?
Ominaisuus.
On ihan hyvät paineet jos pysyy 2,5barissa tyhjäkäynnillä ja nousee tappii kun on kierroksia.
Sit jos laskee alle 1baarin tyhjäkäynnillä niin sekään ei vissiin ole vakavaa mutta jotain kertoo kuluneisuudesta.
Raati kertoo enemmän

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Jos lämpimällä koneella paineet 2,5, niin ei todellakaan ole syytä huolestua, kuten Manu tuossa jo sanoikin. Mullon 560tkm ajettu 300D ja näin talvisaikaan lämpimällä koneella maantienopeuksien jälkeen paineet tippuu noin 2,2:een. Kesäkuumalla moottoritieltä noustua rampille, tippuu "pahimmillaan" noin 1,6:een, enkä ole noistakaan lukemista hirveän huolestunut, koskapa viisari ryntää heti tappiin, kun kierroksia antaa.miinamies kirjoitti:Terve kaikille!
Ensimmäinen mersu tuli ostettua viime torstaina nyt kirjoittelen ensimmäistä viestiä tänne.
Tänään ajellessani huomasin, että öljynpaine putoaa n. 2,5 tyhjäkäynnillä, esim liikennevaloissa odottamisen ajan. Mielestäni myös kierroksia koneessa on vähänlaisesti n.600 rpm. Heti kun kaasuun hiukan koskee ja kierrokset nousevat n. 1000 rpm:ään nousee myös öljynpaine tappiin eli kolmoselle. Mahtaakohan kyseinen asia olla vika vai ominaisuus? Niin ja mersu on mallia 230E vm -89 ja mittarin mukaan ajettu 190 tkm ja pitäisikö asiasta olla huolestunut (kierrokset / öljynpaine)?
Tyhjäkäynnistä sen verran, että Mersun koneet ei huuda tyhjäkäynnillä...

Kovaa ajoa vaan, siitä se Mersu tykkää!

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Öljy/öljynpaine
Käyttämällä paksuja öljyjä saa korkeammat öljynpaineet.
Talvipakkasella on käynnistäessä korkeat paineet ja öljy kiertää huonosti.
Jos öljynpaineet on tyhjäkäynnillä vähintäin 1 bar ja 2000 kierroksilla 3 bar. Painekatkaisija taitaa pitää huolen, että paine on alle 5 bar.
Paineen laskeminen kertoo usein myös että öljy kiertää ja hoitaa jäähdyttämisen voitelun lisäksi.
Asia ei ole yksisilmäinen. Muitakin mielipiteitä on.
Talvipakkasella on käynnistäessä korkeat paineet ja öljy kiertää huonosti.
Jos öljynpaineet on tyhjäkäynnillä vähintäin 1 bar ja 2000 kierroksilla 3 bar. Painekatkaisija taitaa pitää huolen, että paine on alle 5 bar.
Paineen laskeminen kertoo usein myös että öljy kiertää ja hoitaa jäähdyttämisen voitelun lisäksi.
Asia ei ole yksisilmäinen. Muitakin mielipiteitä on.
Tyhmä kysymys ehkä,mutta onkohan automaattivaihteisella eri kuviot paineiden suhteen,kun omassani on vaatimattomasti n.1,3 D-asennossa.P-asennossa nousee lähelle kakkosta.Ihan hyväkuntoinen peli ja kulutuskin kohdallaan,mutta noin alhaiset paineet hieman "hämää",kun edellisessä 190e manuaalissa oli tyhjäkäynnillä juuri tuo 2,5.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Automaatti pudottaa koneen kierroksia jonkun verran varsinkin jos vaihde on D:llä! (lootan vastus)Ari kirjoitti:Tyhmä kysymys ehkä,mutta onkohan automaattivaihteisella eri kuviot paineiden suhteen,kun omassani on vaatimattomasti n.1,3 D-asennossa.P-asennossa nousee lähelle kakkosta.Ihan hyväkuntoinen peli ja kulutuskin kohdallaan,mutta noin alhaiset paineet hieman "hämää",kun edellisessä 190e manuaalissa oli tyhjäkäynnillä juuri tuo 2,5.
Kun on omaa seurannu niin öljynpaineet liikkuu kun laatikko vaihtaa pienemmälle rullattaessa.
Loota laittaa pienempää rullattaessa ja öljynpaineet nousee samantien.
Eli koneen kierrokset hivenen nousee samalla ja myös motin öljynpaine.
Oletan että toi 1,3barin paine on lämpösenä ja D päällä jos auto seisoo paikallaan?
Eli ihan normi ilmiö ja ei vissiin syytä huoleen

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter