Aloittelevalla st turbottajalla monia kysymyksiä konkareille

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Aloittelevalla st turbottajalla monia kysymyksiä konkareille

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Viikon olen ollut 124 300 d vm -89 onnellinen omistaja ja viikko sen kanssa ollaan hallilla kohta ähellettykkin, nyt rohkeus riitti tänne sivuistoille rekisteröityä ja kyselemään viisaammilta neuvoa..

Tämänhetkinen kokoonpano on:

-paikallisessa diesel korjaamossa käytetty pumppu joka sai sisälleen 7 mm elementit ja syötöt on ruuvattu 75 en nyt muista sitä mitta yksikköä mutta kummiskin tuplaten mitä vakiona tuotto.

-Garret ta 03/4 josta en tietä yhtään mitään, esim että minkalaisille tehoille se riittää, missä käytetty ym ym.. seuraanvanlaiset tekstit siitä löyty. a27171.63-53hf ja isolla lukee kompuran kyljessa a/r 42
(ahtimessä on mielestäni kiinteä hukka portti)ja letkussa nippu side.

-Reilun kokoinen välijäähytin mielestäni riittävän isolla putkistolla

-down pipe 2,5" + koko putkisto 2,5" yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella

Eniten mietityttää tässä seuraavanlaiset seikat. (teho unelmat pyörii jossain 300-400 hv välimaastossa)

Onko pakoputkisto/ down pipe liian rimpulat ?
Turbon vaihto järeämpään ? mikä ? holset hx 40 ? muita ?
Suihkutus ennakko ?
Miksi ahtopaine muuttuu suihkutus ennakon mukaan ? parhaimmillaan 1.5 nykyisellään ennakon säädöilla 1.0 kg onko silloin ennakko kohillaan kun paineet nousee korkealle eli myrkkyä menee koneeseen eniten ilmeisestikkin ?
Mikä/mistä kytkin autoon kun jo lupaili noilla 150-170hp(pers dyno) tehoilla ?

Nyt siis kaikki vinkit, neuvot, sun muut isälliset ohjeet tarpeen niin ei tarvitse kaikkea kantapään kautta opetella ja mennä perse edellä puuhun.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

hakua niin melkein kaikki löytyy ja lisää http://www.holysmoke.fi

edit. tässä suora linkki aiheeseen.
Viimeksi muokannut mortti, Su 29.03.2009 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Joo kyllä haku on tuttu kun yöt on menny näitä sivuja kahlatessa vaan mitä enemmän lukee sen epävarmemmaksi tulee ja piä pyörälle menee
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

No perus varma reseptihän on. Mynäpumppu, Holset hx40, kooleri.
Kytkimeksi taas on vaihtoehtoja vaikka kuinka. Bmw:hen tarkotettuja race asetelmia on käytetty m5: 240mm ja m3 228mm. Samoten on käytetty Sprintterin 250mm ja Nissaniin tarkotettua jämäkämpää 240mm asetelmaa.
Jotku hurjat sitte käyttääki 3levysiä kytkimiä joita löytyy ainakin Tiltonilta, Quater Masterilta
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paitsi jos tuo on vaparikone ilman mitään muutoksia niin ei paljon kannata panostaa tuommosiin komponentteihin ulkopuolelle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

vanha vapari konehan tää on, muutettu joskus kauan aikaa sitten ilmeisestikkin turboksi, eli turhaa ruuvailtu..? onko se mynä pumppu jotenkin parempi kuin normaali diesel huollossa teetetty pumppu 7 mm elementeillä ? mitä nyt pitää tuolle koneelle tehä että se kestää olla turbo käytössä ?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Niin. Joillaki tuntuu ne vapari koneetki kestävän turbotettuna ja joillaki ei kestä orig turbo koneetkaan. Pumppupajojen suhteen en osaa sanoo, ku ei oo kokemuksia kun Mynä Dieselin pumpusta, mutta ei oo kunnolla tota voiman pskaa tullu muilla pumpuilla, ainakaan kuullu.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ihan turha panostaa jotain 400...450 hp osia kun se vaparikone ei vain voi sitä kestää. Romua tulee ja nopeasti, siinä mene sitten uusi turbokin paskaksi jos oikein huonosti käy.

Eiköhän tuo nykyinen kokoonpano ole se maksimi minkä se kone kestää.

Haulla löytyy mitä eroa on vaparilla ja turbokoneella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Jalasta se kiinni on kestääkö 8) Sanotaanko että kokemusta on riittävästi :D vaihda se syyläri turbon syyläriin...öljynlahdutin siä onkin ja ihan uusi. syötöt voit nostaa 100:aan ahdot noin 1,5 äläkä aja kuumaks..mäntä leikkaa.
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

No joo nyt tais unohtua tuo alkuperäinen kysymys :o
tehotavoite ei ollut kuin 300-400 välimaastossa ja varmaan tuo ruoste läjä kulkee jo tolla 300 hepalla ihan riittävästi.
"haulla löytyy" on aika kulunu fraasi eli jos ei jaksa/kiinosta vastata muuta niin kannattaa jättää kokonaan kommentoimatta kun sitä hakua häytän ahkeraan :wink:
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

nää on niin olevinaan....soittele jos on kysyttävää. :D
Olis pitäny näyttää sulle mun ST
W124 300td 24v -ST
W124 300 turbo ST
W124 300D 24v -90 LANG
W210 E220 -96
SEAT CORDOBA VARIO 1,9 -00 TDI MYYDÄÄN noin 140hv 3000e

EX:siä niin paljon että ei viitti luetella.

[url=http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29120]Myytävänä: W124 W140 W201 osia[/url]
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Jeps, mie soittelen aina tarpeen tullen, kiitos jo saadusta teknisestä tuesta :D
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Jos kone on kunnossa niin kestää kyllä sen 300 heppaa, jos kaasujalka malttaa höllätä ajoissa.
S210 220 CDI A -02
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ihan uteliasuudesta kysyn että kauanko näillä turbotetuilla vapareilla voi ajaa lappulattiassa jollain 300hv tehoilla?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jari_w123 kirjoitti:Ihan uteliasuudesta kysyn että kauanko näillä turbotetuilla vapareilla voi ajaa lappulattiassa jollain 300hv tehoilla?
niin kauan että kilahtaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

jukkis. kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Ihan uteliasuudesta kysyn että kauanko näillä turbotetuilla vapareilla voi ajaa lappulattiassa jollain 300hv tehoilla?
niin kauan että kilahtaa.
Yhtäpitkään tieten orig tbosta tehylläki? :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

se on kumma mite ne kaikki koneet kestää aina yhtä kauan. :lol:
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jari_w123 kirjoitti:Ihan uteliasuudesta kysyn että kauanko näillä turbotetuilla vapareilla voi ajaa lappulattiassa jollain 300hv tehoilla?
Sillain että huippunopeuskokeilut voi jättää tekemättä.
S210 220 CDI A -02
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

MatKa kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Ihan uteliasuudesta kysyn että kauanko näillä turbotetuilla vapareilla voi ajaa lappulattiassa jollain 300hv tehoilla?
Sillain että huippunopeuskokeilut voi jättää tekemättä.
Jotain tuommosta aattelinkin,autobaanareissut kannattaa siis jättää tekemättä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Nyt on ongelmat ratkottu ja revitettu niin mahottomasti, eikä ole saatu paskaks... ihme vehkeitä :lol: ja kulkee ihan sikana!
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Kytkin antautuu.. :? hyviä visioita uudesta ja kestävemmästä kytkimestä otetaan vastaan konkareilta :P
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

no 228mm bemarin race asetelma ja mersun levy. vaatii koneistukset vauhtipyörään /tasapainotukset voi pistää sintterinkin kytkinlevyksi asetelma noin 300 e +levy ja koneistukset . toinen variaatio on 240 mm nissanin raceasetelma ja sintteri se kuulemma pitää sit hyvin lukuja en tiedä sanoa sekin vaatii kokeistukset / painotukset paketin hintaa en tarkaan tiedä mutta kyllä se 700 paketti liene ja sillä rupee sit pitää . 3 varaatio on sitten käytää spirintterin levyä ja asetelmaa mittaa on 250 mm . Vauhtipyörä titenkin pitää uhrata kokeistettavaksi ja jos haluaa hipo paketin niin sitten sekin on tehtävä uusi. Omassa projektina on juurikin tuo kytkin mutta en vielä ole päässyt selvyyteen mikä siihen tulee vai vaihtuuko laatikko automaattiin
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

no 228mm bemarin race asetelma ja mersun levy. vaatii koneistukset vauhtipyörään /tasapainotukset voi pistää sintterinkin kytkinlevyksi asetelma noin 300 e +levy ja koneistukset .

-niinpä, bemarin race asetelma ja bemarin levy , toimiin mukavan pehmeästi, tasapainoitettuna
...ja seuraava kehitysversio mitä tässä kehitellään on täysin sorvattu vauhtipyörä ...
nyt hyllystä löytyy kuitenkin valmis paketti tehonkesto 500 hv
jos kiinnostaa yv
kuullaan
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

kytkytin homma kehitteillä..
Nyt tulee taas tyhmä kysymys, onko kellään/oletteko edes kuullut että kellään olisi ollut hitsi lukkoa perässä tämmösessä 300 lahnassa. repivvääköhän paikat ja kuluukohan renkaat heti kättelyssä :lol: kyllä ne ainakin sillon 15 vuotta sitten pelitti niissä pelto autoissa, vaan kuinkahan mahtas käydä jos tuollasessa painavassa käyttö autossa olis..?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti:
-niinpä, bemarin race asetelma ja bemarin levy , toimiin mukavan pehmeästi, tasapainoitettuna
Ei passaa Mersun lootaan Bemarin levy.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

jeemu kirjoitti:
esko kirjoitti:
-niinpä, bemarin race asetelma ja bemarin levy , toimiin mukavan pehmeästi, tasapainoitettuna
Ei passaa Mersun lootaan Bemarin levy.
-kyllä laitetaha sopimahan :wink:
P.Pietarinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Su 29.03.2009 11:08
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja P.Pietarinen »

Eikös tuota kaiken saane kaikkeen sopimaan kun vaan soveltaa ja ei ole ihan poro peukalo :D
mistäs lukko perä ? vai teenkö pamahtaneesta perästä kemppi lukon, ja joutuukohan sitä sit joka risteyksen vetään kahva eellä, talvellä vois kuvitella hätä ratkasuna menevän mut kovin arveluttaa näin kesän kynnyksellä..?
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

esko kirjoitti:
jeemu kirjoitti:
esko kirjoitti:
-niinpä, bemarin race asetelma ja bemarin levy , toimiin mukavan pehmeästi, tasapainoitettuna
Ei passaa Mersun lootaan Bemarin levy.
-kyllä laitetaha sopimahan :wink:
No joo kaikkihan saa sopimaan, mutta kannattaako onki toinen juttu :wink:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

Viesti Kirjoittaja esko »

bemun kytkimellä tulee tosi asiallinen, levy on reilu 320 hv alunperin ja kestää hyvin kulumista, liikkeellelähtö ei ole töksähtävä kuten sintterilevyllä,
jigi toki on jo tehty aikanaan, paketti tasapainoitetaan
ja 10 - 15 kpl ainaskin jo maailmalla menossa.... tuntuu toimivan
:lol:

kuullaan
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ihan mielenkiinnosta, missäpäin Joensuuta vaihdatit 7 mm elementit ? Ja oliko minkälainen hintaluokka ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin