Ohjaustehostimen öljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Ohjaustehostimen öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Kun kerran oma pää nyt ei oikein pelaa, niin jospa koittaisin ja kysyisin taas. Mersu on kuitenkin edelleen se sama '90 S124 OM602 vapari.

Mikä olisi paras tapa vaihtaa ohjaustehostimeen öljyt?

Yleensäkin, kuinka hyvin ja perusteellisesti ohjaustehostimen vanhat öljyt pitäisi saada pois uusien alta?

Kiitos. On jotenkin tukkoinen olo.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Sieltä kait löytyy myös putsari, joka pitäisi vaihtaa.

Aikoinaan vaihdatin 123:een öljyt ja putsarin.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

imee vanhat öljyt pois säiliöstä, vanha suodatin pois.
Irroittaa paluuletkun säiliöltä, tulppaa lähdön.
Toinen kääntelee rauhallisesti rattia, kun toinen laskee uutta öljyä säiliöön ja ohjaa vanhaa purkkiin.
Uusi 1 L purkki, kun mennyt ja säiliö ylämerkissä suotimen kanssa voi laittaa paluuletkun takaisin ja :lol:

(tai sitten yksin tehden:
kääntelee rattia rauhallisesti ja ohjaa vanhat ensin purkkiin, letku takas
uutta öljyä, rattia kääntelemällä sisään, omat riskinsä kuivana väännellä)

Ps. Ratin kääntelyä helpottaa, jos keula on ilmassa
autodidakti
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

Terve,

Kiitoksia selkeästä työohjeesta, hyvin ystävällistä. Nähtävästi sain hyvän syyn hakea toisen hallitunkin.

Kiitos.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tai sitten kalikkaa alle 8)
autodidakti
Ukko-Mikael
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54

Viesti Kirjoittaja Ukko-Mikael »

No niinpä tietysti. :oops: :) Ensin toinen puoli ylös ja kalikan varaan ja sitten toinen puoli. Yksi tunkki, yksi kalikka (tai itseasiassa semmoinen tetraedrirunkoinen verstaspukki).

(Tämmöiset pitkät nuhat ja flunssat tukkivat nupin hyvin. En suosittele hankintaa.)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ukko-Mikael kirjoitti:No niinpä tietysti. :oops: :) Ensin toinen puoli ylös ja kalikan varaan ja sitten toinen puoli. Yksi tunkki, yksi kalikka (tai itseasiassa semmoinen tetraedrirunkoinen verstaspukki).

(Tämmöiset pitkät nuhat ja flunssat tukkivat nupin hyvin. En suosittele hankintaa.)
Kahdella tunkilla operoiminen on kuitenkin helpompaa ja nopeampaa.
Eikä ole muutenkaan pöllömpää omistaa useita kappaleita kyseisiä nostimia. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Simpukassa on myös tyhjennysroppu jolla saa kaikista parhaiten ja helpoiten vanhat öljyt pois. Säiliöstä tosin joutu imemään...
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Vastaa Viestiin