MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?
MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?
Auto on muuten ihan kiva, mutta lisävoima ei olisi pahitteeksi. Liekö syynä automaatti, joka vie pois tehon tunnetta? Aiemmin huushollissa oli VW portteri t 4, jossa huollettu turbo, samalla hiukan muutettu siipeä, isommat suuttimet ja ohjelmointi...oli ihana kampe ja mukavasti voimaa ja vääntöä käytettävissä.
Nyt tuli tuollainen isompi auto hommattua ja haluaisi vähän samanlaista fiilistä ajoon.
Mistä lähteä liikenteeseen piristyksen suhteen? Riittääkö nuo alkuperäiset palikat ohjelmoinnille minnekä asti? Kyseessä isompi moottori kuin VW:ssä ja vnt-ahdin? Mitkä on käytännön erot eri lastuttajien kesken? ( Esim. Digituning, Karala ym.) Mistä ottaisitte itse? Ja minkälaisia tehoja olette saaneet?
Kuulin, että n. 190 hv ja luokkaa 450 nm olisi helpposti saatavilla...
Kuinka reagoi laatikko lisääntyneeseen vääntöön? Kesto normikäytössä? Joissakin autoissa on alkanut kardaani värisemään pahoin lastutuksen jälkeen.
Käytin hakua, mutta ihan täsmävastausta en löytänyt...
On koriltaan matala ja normipitkä minibussi aj. 440tkm.
Nyt tuli tuollainen isompi auto hommattua ja haluaisi vähän samanlaista fiilistä ajoon.
Mistä lähteä liikenteeseen piristyksen suhteen? Riittääkö nuo alkuperäiset palikat ohjelmoinnille minnekä asti? Kyseessä isompi moottori kuin VW:ssä ja vnt-ahdin? Mitkä on käytännön erot eri lastuttajien kesken? ( Esim. Digituning, Karala ym.) Mistä ottaisitte itse? Ja minkälaisia tehoja olette saaneet?
Kuulin, että n. 190 hv ja luokkaa 450 nm olisi helpposti saatavilla...
Kuinka reagoi laatikko lisääntyneeseen vääntöön? Kesto normikäytössä? Joissakin autoissa on alkanut kardaani värisemään pahoin lastutuksen jälkeen.
Käytin hakua, mutta ihan täsmävastausta en löytänyt...
On koriltaan matala ja normipitkä minibussi aj. 440tkm.
-Real men drive Mercedes-
Mulla oli itsellä ennen tollainen samanlainen ja Karalahan tuohon loihti pikkuisen lisää voimaa. En tiedä paljonko, mutta 10,5 sekkaa sataseen ja vetoja oli kohtuu hyvin. Henkilöautoissa tuosta samasta koneesta on otettu n 220 hv ja vääntöä en nyt muista millään, eli kai tossa mulla oli sitten pikkuisen vähempi. Joka tapauksessa se oli kohtuu ripeä kulkuinen pääsiäis tipu 

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?
...Ja olikos autosi automaatti ja 316 ? Ja jos oli, kuinka pelitti vaihteisto? Seurasitko optimoinnin jälkeen polttoaineen kulutusta? -Käsittääkseni sen ei pitäisi siistillä ajolla ainakaan nousta.
-Real men drive Mercedes-
Oli automaatti ja toimi kuin junan vessa. Kulutusta en oiken tarkkaan seurannut, kaikki meni mitä sille annettiin, mutta ei se ainakkaan kohtuuttomasti noussut, oikeastaan päinvastoin. Ja saihan tuon kyllä kuluttamaankin, jos niitä tehoja käytti, tai piti kohtuullista matkanopeutta.
Kärryn vedossa toi optimointi vaikutti todella huomattavasti, sillä välillä oli kohtuu raskastakin massaa perässä ja ei ollut oikein koskaan vedon puutetta. Paremminhan tuo toki veti kärryä, kuin tuo nykyinen, johtuen lyhyemmästä välityksestä ja suuremmasta tehosta/väännöstä.
Kärryn vedossa toi optimointi vaikutti todella huomattavasti, sillä välillä oli kohtuu raskastakin massaa perässä ja ei ollut oikein koskaan vedon puutetta. Paremminhan tuo toki veti kärryä, kuin tuo nykyinen, johtuen lyhyemmästä välityksestä ja suuremmasta tehosta/väännöstä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
MB Sprinter lastu
Kiitoksia paljon
Oli kiva kuulla kommentteja! Jos joku vielä haluaa kommentoida, niin tervetullutta
Varmaankin vien Karalalle

Oli kiva kuulla kommentteja! Jos joku vielä haluaa kommentoida, niin tervetullutta

Varmaankin vien Karalalle

-Real men drive Mercedes-
Optimointi
On jäänyt autoharrastus vähemmälle muiden kiireiden vuoksi. Pääsen vastaamaan valitettavasti vasta nyt, mutta on sitten kivaa kerrottavaa.
Auto kävi Karalan käsittelyssä ja VETOJA TULI
Ja kulutuskin näytti tippuneen 1,5 l/100km, vaikka piti vähän räppäillä tullessa. Kiitoksia Mikalle ja Veskulle !
Tietääkö kukaan, että kuinka uskaltaa vetää 2500 kg:n peräkärriä varsinkin vitosvaihteella? Mitä tykkää automaatti loota? -Itse olen ajanut kiltisti 4-vaihteella, kun ainakin aikoinaan sanottiin manuaaleista, (muissa malleissa) ettei 5-vaihdetta tule vetohommissa käyttää. Pitäneekö vielä nuo vanhat asiat paikkansa nykytekniikkaan?
Kuulemisiin !
Auto kävi Karalan käsittelyssä ja VETOJA TULI

Ja kulutuskin näytti tippuneen 1,5 l/100km, vaikka piti vähän räppäillä tullessa. Kiitoksia Mikalle ja Veskulle !
Tietääkö kukaan, että kuinka uskaltaa vetää 2500 kg:n peräkärriä varsinkin vitosvaihteella? Mitä tykkää automaatti loota? -Itse olen ajanut kiltisti 4-vaihteella, kun ainakin aikoinaan sanottiin manuaaleista, (muissa malleissa) ettei 5-vaihdetta tule vetohommissa käyttää. Pitäneekö vielä nuo vanhat asiat paikkansa nykytekniikkaan?
Kuulemisiin !
-Real men drive Mercedes-
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Noinhan siinä yleensää on käynnyt mitää noita ohjelman muutoksia on tullut laiteltuun(veto paranee ruhalisessa, ajossa kulutus putooaa)
vanhat hiaset/vw on muutenkin vähän erilaisia ja niisäkin kesti laatikko hyvin kun ei yritänyt mäkiin/alle 80kmh väännätää, eli käytämällä oikeaa vaihdetta oikeaan tilanteesen
vanhat hiaset/vw on muutenkin vähän erilaisia ja niisäkin kesti laatikko hyvin kun ei yritänyt mäkiin/alle 80kmh väännätää, eli käytämällä oikeaa vaihdetta oikeaan tilanteesen