MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?

Viesti Kirjoittaja Core »

Auto on muuten ihan kiva, mutta lisävoima ei olisi pahitteeksi. Liekö syynä automaatti, joka vie pois tehon tunnetta? Aiemmin huushollissa oli VW portteri t 4, jossa huollettu turbo, samalla hiukan muutettu siipeä, isommat suuttimet ja ohjelmointi...oli ihana kampe ja mukavasti voimaa ja vääntöä käytettävissä.
Nyt tuli tuollainen isompi auto hommattua ja haluaisi vähän samanlaista fiilistä ajoon.
Mistä lähteä liikenteeseen piristyksen suhteen? Riittääkö nuo alkuperäiset palikat ohjelmoinnille minnekä asti? Kyseessä isompi moottori kuin VW:ssä ja vnt-ahdin? Mitkä on käytännön erot eri lastuttajien kesken? ( Esim. Digituning, Karala ym.) Mistä ottaisitte itse? Ja minkälaisia tehoja olette saaneet?
Kuulin, että n. 190 hv ja luokkaa 450 nm olisi helpposti saatavilla...

Kuinka reagoi laatikko lisääntyneeseen vääntöön? Kesto normikäytössä? Joissakin autoissa on alkanut kardaani värisemään pahoin lastutuksen jälkeen.

Käytin hakua, mutta ihan täsmävastausta en löytänyt...

On koriltaan matala ja normipitkä minibussi aj. 440tkm.
-Real men drive Mercedes-
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mulla oli itsellä ennen tollainen samanlainen ja Karalahan tuohon loihti pikkuisen lisää voimaa. En tiedä paljonko, mutta 10,5 sekkaa sataseen ja vetoja oli kohtuu hyvin. Henkilöautoissa tuosta samasta koneesta on otettu n 220 hv ja vääntöä en nyt muista millään, eli kai tossa mulla oli sitten pikkuisen vähempi. Joka tapauksessa se oli kohtuu ripeä kulkuinen pääsiäis tipu :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

MB Sprinter 316 cdi automaatin lastutus. Mistä ?

Viesti Kirjoittaja Core »

...Ja olikos autosi automaatti ja 316 ? Ja jos oli, kuinka pelitti vaihteisto? Seurasitko optimoinnin jälkeen polttoaineen kulutusta? -Käsittääkseni sen ei pitäisi siistillä ajolla ainakaan nousta.
-Real men drive Mercedes-
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Oli automaatti ja toimi kuin junan vessa. Kulutusta en oiken tarkkaan seurannut, kaikki meni mitä sille annettiin, mutta ei se ainakkaan kohtuuttomasti noussut, oikeastaan päinvastoin. Ja saihan tuon kyllä kuluttamaankin, jos niitä tehoja käytti, tai piti kohtuullista matkanopeutta.

Kärryn vedossa toi optimointi vaikutti todella huomattavasti, sillä välillä oli kohtuu raskastakin massaa perässä ja ei ollut oikein koskaan vedon puutetta. Paremminhan tuo toki veti kärryä, kuin tuo nykyinen, johtuen lyhyemmästä välityksestä ja suuremmasta tehosta/väännöstä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

MB Sprinter lastu

Viesti Kirjoittaja Core »

Kiitoksia paljon :D

Oli kiva kuulla kommentteja! Jos joku vielä haluaa kommentoida, niin tervetullutta :shock:

Varmaankin vien Karalalle 8)
-Real men drive Mercedes-
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Yksi vaihtoehto on myös kysyä samasta paikasta mistä T4:n ohjelmakin tuli :wink: .
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vaikka täältä Hyvin on pelitäneet muutama noita tullut laitettuun
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

Optimointi

Viesti Kirjoittaja Core »

On jäänyt autoharrastus vähemmälle muiden kiireiden vuoksi. Pääsen vastaamaan valitettavasti vasta nyt, mutta on sitten kivaa kerrottavaa.

Auto kävi Karalan käsittelyssä ja VETOJA TULI :D
Ja kulutuskin näytti tippuneen 1,5 l/100km, vaikka piti vähän räppäillä tullessa. Kiitoksia Mikalle ja Veskulle !

Tietääkö kukaan, että kuinka uskaltaa vetää 2500 kg:n peräkärriä varsinkin vitosvaihteella? Mitä tykkää automaatti loota? -Itse olen ajanut kiltisti 4-vaihteella, kun ainakin aikoinaan sanottiin manuaaleista, (muissa malleissa) ettei 5-vaihdetta tule vetohommissa käyttää. Pitäneekö vielä nuo vanhat asiat paikkansa nykytekniikkaan?

Kuulemisiin !
-Real men drive Mercedes-
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Noinhan siinä yleensää on käynnyt mitää noita ohjelman muutoksia on tullut laiteltuun(veto paranee ruhalisessa, ajossa kulutus putooaa)

vanhat hiaset/vw on muutenkin vähän erilaisia ja niisäkin kesti laatikko hyvin kun ei yritänyt mäkiin/alle 80kmh väännätää, eli käytämällä oikeaa vaihdetta oikeaan tilanteesen
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tossa sulla on sama salkku, kun esim 616:ssa ja siihenkään ei ole mitään erikoisehtoja kärryn vetoon, joten kovaa ajoa vaan. Muuten eiks oo nyt makoisa K-A...
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin