
000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?
000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?
Eli putoaako osat vanhemmiten. Onkos tietomiehiä 

autodidakti
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Onko väliä
Koemukseni mukaan ei ole mitään väliä onko vanhan tai uuden mallinen pumppu, jos se ns. vuoristorata pumpun perässä on kunnossa. Itsellä yksi vanhan mallinen meni rikki ajossa, kun oli kuluttanut laakeripesät olemattomiin hangatessaan. Uuden pumpun laakeri meni väljäksi alle sadan tuhannen ja alkoi kuluttaa rattaan jättöpintaa niin, että siehen tuli jälkiä. Kumpi sitten parempi malli, paha sanoa. Itse päätin tulevaisuudessa irroittaa pumpun 50tkm välein ja katsoa kunnon.
Niittejähän niissä ei ole koskaan... Joskus -90 paikkeilla kanteen tuli lisäksi ruuvit, mutta laakereina edelleen kuula laakerit. Vasta -95 tuli liukulaakerilla oleva pumppu ja se on numeroltaan 000 230 31 65 ja se on viimeinen malli seitsemästä versiosta, ja siis ainoa missä on liukulaakeri.
80tkm ajettu kuulalaakeripumppu on vähiten ajettu mitä minä olen nähnyt rikkinäisenä (meni takuisiin), ja sitten enemmän ajettuja kymmenittäin... Kaikkiaan niitä on tullut vaihdettua toistasataa...
Kaksi liukulaakeroitua rikkinäistä on tullut vastaan, ja nekin on hajonnut sen takia kun joku ei ole raaskinnut vaihtaa epäkeskoa pumpun hajoamisen jälkeen. Niistäkin on vaan rulla kulunut, eli laakerointi kunnossa.
Toki on se ruuvi kantinen kuulalaakeroitu pumppu uudempi kun ilman ruuveja oleva, muttei yhtään sen kestävämpi...
Tämäkin on varma tieto
80tkm ajettu kuulalaakeripumppu on vähiten ajettu mitä minä olen nähnyt rikkinäisenä (meni takuisiin), ja sitten enemmän ajettuja kymmenittäin... Kaikkiaan niitä on tullut vaihdettua toistasataa...
Kaksi liukulaakeroitua rikkinäistä on tullut vastaan, ja nekin on hajonnut sen takia kun joku ei ole raaskinnut vaihtaa epäkeskoa pumpun hajoamisen jälkeen. Niistäkin on vaan rulla kulunut, eli laakerointi kunnossa.
Toki on se ruuvi kantinen kuulalaakeroitu pumppu uudempi kun ilman ruuveja oleva, muttei yhtään sen kestävämpi...
Tämäkin on varma tieto

Eli vaihtoon menee kuitenkin.
Itsekkin löysin vaihtoehtona veli venäläisen varaosakuvastosta kuvan ja siihen selostuksen: Если вы видите данное сообщение, значит система не может показать информацию по коду: gmbA0002303165
Mitenkähän tuo vapaasti käännetään, samoin kuin huomautus osaston sana: Замена

Itsekkin löysin vaihtoehtona veli venäläisen varaosakuvastosta kuvan ja siihen selostuksen: Если вы видите данное сообщение, значит система не может показать информацию по коду: gmbA0002303165
Mitenkähän tuo vapaasti käännetään, samoin kuin huomautus osaston sana: Замена

autodidakti
suurin numero, 100 € kalliimpi Mikä tässä maksaa enemmän
numeroon 0002303165 verrattuna
alkuperäistä ei enää saa, eli lienee kertoo karusta tosiasiasta, kuulat pudottavaa mallia

numeroon 0002303165 verrattuna
alkuperäistä ei enää saa, eli lienee kertoo karusta tosiasiasta, kuulat pudottavaa mallia

autodidakti
Ei tiputa kuulia ainakaan suoraan.
Omatoiminen tarkistus
A0002303165 vaihdettu tilalle. Se on muuten vain yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella (kuvassa)
edit: kuvat laitettu taas näkyviin

Omatoiminen tarkistus

A0002303165 vaihdettu tilalle. Se on muuten vain yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella (kuvassa)

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Su 10.11.2013 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
....
Mitäs maksoit pumpusta? Tässä Motonetin hinta liukulaakerilliselle Pierburgille, alle kaksataa:
ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN MERCEDES W124 MALLI 85--95
Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen
W124 Pumppu (Pierburg). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8305 199.00
ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN MERCEDES W124 MALLI 85--95
Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen
W124 Pumppu (Pierburg). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8305 199.00
Tämähän on liukulaakerillinen pumppu? Sarjanumero on 0002303165.
Pitääkö pumpun vaihtoa varten purkaa jotain 300D:ssä? Tilaa on todella vähän. Purin tämän 200D:stä, siinä ei ollut tilan kanssa mitään ongelmaa. Varmaan tarvii sitten myös tiivisteen, KL:ssä sellainen näytti olevan 7e.
Pitääkö pumpun vaihtoa varten purkaa jotain 300D:ssä? Tilaa on todella vähän. Purin tämän 200D:stä, siinä ei ollut tilan kanssa mitään ongelmaa. Varmaan tarvii sitten myös tiivisteen, KL:ssä sellainen näytti olevan 7e.