000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?

Viesti Kirjoittaja felmit »

Eli putoaako osat vanhemmiten. Onkos tietomiehiä :?:
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tietomiehet laitumilla :?: :?: :?:

Vai onko niin simpeliä ja varmaa
Jos ruuveilla kansi kiinni :arrow: uusi malli
Jos niiteillä :arrow: vaihtoon ja pian
autodidakti
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

felmit kirjoitti:Tietomiehet laitumilla :?: :?: :?:

Vai onko niin simpeliä ja varmaa
Jos ruuveilla kansi kiinni :arrow: uusi malli
Jos niiteillä :arrow: vaihtoon ja pian
Jos ruuveilla kiinni niin uusi malli ja tosiaan niiteillä niin vanha malli.

varma tieto!
220.128 Black Mirror
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

:lol: KIITOS!
autodidakti
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Onko väliä

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Koemukseni mukaan ei ole mitään väliä onko vanhan tai uuden mallinen pumppu, jos se ns. vuoristorata pumpun perässä on kunnossa. Itsellä yksi vanhan mallinen meni rikki ajossa, kun oli kuluttanut laakeripesät olemattomiin hangatessaan. Uuden pumpun laakeri meni väljäksi alle sadan tuhannen ja alkoi kuluttaa rattaan jättöpintaa niin, että siehen tuli jälkiä. Kumpi sitten parempi malli, paha sanoa. Itse päätin tulevaisuudessa irroittaa pumpun 50tkm välein ja katsoa kunnon.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Niittejähän niissä ei ole koskaan... Joskus -90 paikkeilla kanteen tuli lisäksi ruuvit, mutta laakereina edelleen kuula laakerit. Vasta -95 tuli liukulaakerilla oleva pumppu ja se on numeroltaan 000 230 31 65 ja se on viimeinen malli seitsemästä versiosta, ja siis ainoa missä on liukulaakeri.

80tkm ajettu kuulalaakeripumppu on vähiten ajettu mitä minä olen nähnyt rikkinäisenä (meni takuisiin), ja sitten enemmän ajettuja kymmenittäin... Kaikkiaan niitä on tullut vaihdettua toistasataa...
Kaksi liukulaakeroitua rikkinäistä on tullut vastaan, ja nekin on hajonnut sen takia kun joku ei ole raaskinnut vaihtaa epäkeskoa pumpun hajoamisen jälkeen. Niistäkin on vaan rulla kulunut, eli laakerointi kunnossa.

Toki on se ruuvi kantinen kuulalaakeroitu pumppu uudempi kun ilman ruuveja oleva, muttei yhtään sen kestävämpi...

Tämäkin on varma tieto :wink:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Eli vaihtoon menee kuitenkin. :|
Itsekkin löysin vaihtoehtona veli venäläisen varaosakuvastosta kuvan ja siihen selostuksen: Если вы видите данное сообщение, значит система не может показать информацию по коду: gmbA0002303165
Mitenkähän tuo vapaasti käännetään, samoin kuin huomautus osaston sana: Замена :?:
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

suurin numero, 100 € kalliimpi Mikä tässä maksaa enemmän :?:
numeroon 0002303165 verrattuna
alkuperäistä ei enää saa, eli lienee kertoo karusta tosiasiasta, kuulat pudottavaa mallia :?
autodidakti
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Mistä on saatavilla 123:seen alipainepumppuun vastaavia uusia vuoristoratoja? Itse en ole löytänyt uusia mistään. Edes mitään hintaluokkaa ei ole tiedossa. Viimeksi laitoin kohtuullisessa kunnossa olevan käytetyn, mutta en tiedä kauan se kestää.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ei tiputa kuulia ainakaan suoraan. :wink:
Omatoiminen tarkistus :arrow:
alip_2.JPG

A0002303165 vaihdettu tilalle. Se on muuten vain yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella (kuvassa) :?
alip_1.JPG
edit: kuvat laitettu taas näkyviin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut felmit, Su 10.11.2013 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

voiko pumppuun vaihtaa pelkän laakerin? suotta koko pumppua..
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tuskinpa mikään estää.
Tästäpä saa aihion, mihin voi sen ensin työstää... :lol:
autodidakti
Jeremias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 05.08.2003 16:23

....

Viesti Kirjoittaja Jeremias »

Mitäs maksoit pumpusta? Tässä Motonetin hinta liukulaakerilliselle Pierburgille, alle kaksataa:

ALIPAINEPUMPPU DIESELIIN MERCEDES W124 MALLI 85--95
Kehittää jarrutehostajan tarvitseman alipaineen
W124 Pumppu (Pierburg). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-8305 199.00
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

sepä se on paikallaan! :lol:
autodidakti
J H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 28.01.2009 18:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja J H »

Minkälainen homma on alipainepumpun vaihto? Ajattelin ennakoivasti vaihtaa sen.

Mutta onnistuuko parkkipaikkaolosuhteissa maalaisjärjellä ilman erikoistyökaluja? Voiko tuossa sössiä jotain kriittistä, vai kannattaako viedä korjaamolle?[/list]
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jos vuoristorata ehjä, helppo on.
huoltotiedote
autodidakti
J H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 28.01.2009 18:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja J H »

Tämähän on liukulaakerillinen pumppu? Sarjanumero on 0002303165.

Pitääkö pumpun vaihtoa varten purkaa jotain 300D:ssä? Tilaa on todella vähän. Purin tämän 200D:stä, siinä ei ollut tilan kanssa mitään ongelmaa. Varmaan tarvii sitten myös tiivisteen, KL:ssä sellainen näytti olevan 7e.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

hihnan otin ensin pois 8)
uudessa tuli tiiviste mukana, tiivisteen tarvitsee, jos ei liimaa
autodidakti
J H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 28.01.2009 18:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja J H »

Tämähän alkaa vaikuttaa lupaavalta. :) Mites se hihna sitten irrotetaan? :oops: Laturia löysäämällä vai?

Saako sen yhtä hyvin paikalleen riippumatta vuoristo-karabahin asennosta? Jos vuoristoradan asento on sopivasti, niin jousi painaa pumppua ulospäin...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

hihna irtoaa irroittamalla pultti kiristäjän yläosasta ja pyöreällä vääntöraudalla keventää hihnan.

helpompi tietysti ruuvata, jos vuoristorata ...
autoa voi vaihde päällä vähän pukata niin saa parempaan asentoon
autodidakti
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Minulle PP-Diesel (Ylivieska) vaihtoi alipainepumpun samalla kun kunnosti syöttöpumpun ja lisäsi syöttöä. Suosittelen.
Vastaa Viestiin