*Korjattu*Pam, taas meni S124 kallistuksenvakaajan tukirauta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Kiitosta korjasin tuon linkin tuosta
kuvan suuntaan ei onnistu laittaa kannakkeitten yläpäitä vaan ne näyttävät taaksepäin. ja tämä kuva haettu winkoodilla

Sulle on taittu myydä väärät raudat. Omassa neikossa rautojen pituus on 155 mm ja öljypohjan väliin jää noin 25-30mm.
ja mitattu nimenomaan se suoran pituus?


onkos tuo vakajan päitten kuluminen kuinka vakavaa?
eikai enneku menee poikki..
Päät on ilmeisesti vähän kulahtaneet

edit. niin olikin, klvaraosista löytyi uudet jotka ovat tuota pitempää mallia, huomena tulevat.

Kouvolan autosomnalle Keppiä väärien osien myynnistä..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti: onkos tuo vakajan päitten kuluminen kuinka vakavaa?
eikai enneku menee poikki..
Päät on ilmeisesti vähän kulahtaneet
.
Eikai tuolla oo mitään merkitystä jos ei ala kolisemaan väljyyttään.
Ovathan nuo nelikossa lisäksi piilossa.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Dodii uuet osat paikallaan.

Väli ennen

Rautojen ero

Väli jälkeen

Olis tollasen takavetosen vakain kannakkeet etullisest kaupan.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
J-Pr
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 28.02.2009 04:16
Paikkakunta: Raahe

Re: Pam, taas meni S124 kallistuksenvakaajan tukirauta!

Viesti Kirjoittaja J-Pr »

Petteri Kivimäki kirjoitti:No johan nyt on käsittämätön rikkoutumisilmiö autossani! Kyseessä on S124 sportline eli lankku alustasarjalla, ja äsken hajosi jo kolmas vasemmanpuoleinen kallistuksenvakaajan tukirauta puolen vuoden sisään.

Ekan kerran vaihdoin itse ja puslat samalla -> hajosi kuukauden päästä rauta. Epäili autokorjaamo, että rauta pitää asentaa pyörät painoilla eli kaikk nakit maassa. Asensivat -> hajosi äsken taas. Ja aina vasemmanpuoleinen!

Iskarit on melkein uudet, lähdin itse asiassa ensimmäisellä kerralla iskarin vaihdosta liikkeelle kun iskari hajos. Siinä touhussa huomasin vakaajankin olevan irtipoikki.

Mulla on teoria; voisiko olla, että alustamassan peitossa oleva kallistuksenvakaaja ei anna puslalle mahdollisuutta tarpeelliseen pieneen joustoon?

Kaverilla 300tdt:ssä menny myös useammin poikki, siinä tapauksessa taitaa olla aika pahasti kolaroitu auto, näkyy merkkejä jalkatilassa asti, en tiedä voiko johtua siitä??
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pam, taas meni! Ihan kotipihasta lähtiessä. Kuskin puolelta, samalta puolelta kuin aina ennenkin.

En usko että on kolaroitu, kun ei muita merkkejä kolareista ole

Tilasin uuden kallistuksenvakaajan, josko sen vaihto auttaisi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
matias_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 15.11.2008 15:02
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja matias_ »

Paljonko maksaa uus kallistuksenvakaaja? Onko ihan uusi vai käytetty?
MB C220 vm. 94
S210 320CDI 02
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Pam, taas meni! Ihan kotipihasta lähtiessä. Kuskin puolelta, samalta puolelta kuin aina ennenkin.

En usko että on kolaroitu, kun ei muita merkkejä kolareista ole

Tilasin uuden kallistuksenvakaajan, josko sen vaihto auttaisi..
Kyllä siellä nyt jokin mättää ja pahasti. Mulla ei ole ikinä mennyt 124sta noita rautoja vaikka jonku satatuhatta olen niilläkin ajanut. Ja huonoja teitä... :shock:

Onko se kallistuksenvakaaja väännätyksillä johonkin suuntaan vai meneekö se kiinnikerauta ihan suoraan paikalleen ettei kallistuksenvakaajaa tarvi väännellä mihinkään päin?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...noilla lankuilla on tullut ajeltua jonkun verran ja niihin rautoja vaihdeltu kymmenittäin :lol: ...maksimissaan 2 vuoteen samaan kulmaan joskus :wink: ...mutta tuo kuva :shock: ...mulla ei ole ikinä rauta latkennut oikeastaan muusta kohdasta kun siitä 90 kulman paikkeila :twisted: ...eikä ole vakaajan päiden kuluneisuus asiaan vaikuttanut :wink:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mika.T kirjoitti:Onko se kallistuksenvakaaja väännätyksillä johonkin suuntaan vai meneekö se kiinnikerauta ihan suoraan paikalleen ettei kallistuksenvakaajaa tarvi väännellä mihinkään päin?
Ensimmäisellä kerralla pönkäsin sitä ylöspäin laittaessani pulttia paikalleen, toiseksi viimeisellä kerralla asensi kokenut seniorimersumies ja viimeksi asensimme turbospecialistin kanssa sen paikalleen ilman mitään kommelluksia. Uusi vakaaja maksaa jotain 150 €, mutta pakko sitä on kokeilla.

Auto kulkee suoraan, eikä merkkejä kolaroinnista ole, paitsi etupuskuri on kuskinpuolen kulman reunasta halki. Puskuri, kone ym. ovat alkuperäiset..

Ettei tukivarsi olisi vääntynyt, mutta miten se ei tuntuisi ajossa :shock:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Samasta paikkaa rikki kun viimeksi ja sitä edellinen. Asiantuntijan mukaan on vakaajassa vikaa kun menee tuosta kohtaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Ei taijja tuo hela pyöriä yhtään tuossa vakaajatangossa. Meinaan
että onkohan pureutunut jotensakkin liian tiukkaan eikä pyörintäliikettä
tule ollenkaan. Nitkuttaa kyllä varmasti tuon pellin poikki jos näin on.
Tarkistahhan se ja laita kunnon rasvat väliin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kyllä tuo pusla pyörii. Viimeksi kun laitettiin, niin tähän pyörivyyteen kiinnitettiin huomiota erityisesti. Otattiin mömmöt pois tangon päältä ja rasvattiin vielä pusla vaseliinilla. Kun nuo ei yleensä katkea, kuin ehkä kerran maksimissaan auton elinaikana.

Joku perusasia tossa on nyt pielessä, kun tuohon riipukkeeseen kohdistuu tuommoisia voimia.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...kai laitat pultit hollille ja pikku hiljaa kiristät vuoronperää käsin :wink: ...niin ja olet ostanut veholta tuotteen jä näin ollen saannut takuuseen uudet :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mietityttää se asentajan olettamus, että rauta pitää asentaa paikalleen nakkien ollessa painon alla.
Eihän nuo ole tarkkoja kiristystavasta tai rasvauksesta tai asennosta tai mistään, senkun ruuvit kiinni ja menoks.
ja olet ostanut veholta tuotteen jä näin ollen saannut takuuseen uudet
Tai KL-varaosilta tai Motonetista tai Merteilistä tai jostain muualta varaosaliikkeestä... :roll:

Onko vakaajatanko ylösalaisin paikallaan ?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva
Onko vakaajatanko ylösalaisin paikallaan ?
Odottamaton kysymys, kai sen olisi joku voinut ylösalaisinkin laittaa. Eli minä itse kun vaihdoin puslat ja silloinhan se oli irti! Tarkistan tänään..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

400 tkm ajettu ja kerran nupukivikadulla paukahti toinen poikki. Sen jälkeen on pysynyt ehjinä.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Yhtään ei ole mennyt vielä poikki ja vuosimalli on sentää 88
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Ketjun selasin äkkiä läpi eikä silmään osunut ihan sitä tietoa mitä etsin. Eli omassa on nuo kallistuksenvakaajan puslat loppu ja ne pitäisi kesällä vaihtaa. Eli tuo kallistuksen vakaaja on ilmeisesti irrotettava kokonaan että puslat saa vaihdettua, vai ovatko ne sellaiset halkaistut jotka saa pujotettua tuon vakaajan ympäri ilman vakaajan päiden irroitusta?

En vielä ole niin ehtinyt niitä puslia tutkimaan. Sen verran näkyi renkaiden vaihdon yhteydessä että heikossa hapessa alkavat olemaan.

Entä voiko tuossa puslien vaihdossa ryssiä jotain, joka sotkisi pyörien ohjauskulmat? Tuo on vissiin kuitenkin ihan "helposti" tehtävissä, ettei tarvi pajalle viedä? Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kallistuksenvakaajaa ei tartte lattialle asti pudottaa. Puslan ympäriltä nuo metalliset helat auki, sen jälkeen vanha pusla poikkeen.

Tämän jälkeen Fairya tms. uuden puslan sisäpinnalle (kenties myös vakaajan ympärille) ja voimalla ujuttamalla paikalleen.

Puslat eivät ole "halkaistut", eli päästä lähtien ne pitää sinne juoksuttaa. Ei sitten muuten onnistu ilman liukastetta. Tai ehkä onnistuu, mutta hiki tulee... :wink:

Edit: Aa jee, ohjauskulmien muuttumista tms. turha pelätä. Oikeastaan ainoa minkä tuossa voi ryssiä, on katkoa pultit tai nyplätä mutterit sileeksi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ainoa ryssimismahdollisuus on, jotta väännät pultin poikki. Siellä on kierretapit alatukivarsissa kiinni ja jos ne napsaa poikki, niin sitten irroitetaan koko alatukivarsi, porataan tappi pois ja laitetaan pultti tilalle. Katkennella tapilla ei autoa katsasteta.

Jaa mistäkö tiedän, että noin voi käydä :oops:

...eli putsaa pultit hyvin pari päivää ennen ja ruiskuta reilusti irroitusöljyä ja anna muhia. Varsinkiin jo on hyvin ja pitkään hapettuneet täällä eteleän teillä.

Katso tarkkaan tämän kuvan oikean puoleista alatukivartta, siinä näkyy katkenut tappi.

Kuva

ja simpsalapim, tuossa se on korjaantunut :roll:

Kuva

Pusla:

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No voihan toki ryssiä laittamalla kallistuxenvakaajan ylösalaisin eli väärin päin paikalleen! :oops: (en ole varma teinkö itse juuri tämän mokan)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Petteri Kivimäki kirjoitti:No voihan toki ryssiä laittamalla kallistuxenvakaajan ylösalaisin eli väärin päin paikalleen! :oops: (en ole varma teinkö itse juuri tämän mokan)
No juu, mutta jos ei irrota kallistuksenvakaajaa ensinkään... Sitte tietysti, jos on jo valmiiksi väärinpäin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...joo kierretappi katkee helposti mutta siitä kyllä selvii ilman alatukivarren irroitusta :wink: ...rälläkällä liitosta vähän auki ja sitten poralla reikä eli tapin pätkä pois :twisted: ...mutteri tilalle ja hepillä kiinni jonka jälkeen taitetaan pelti paikalleen pikku hitsin kera :twisted: ...ja maalia :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin eikä sitä noinkaan vaikeasti tarvitse tehdä. Lukkopihdillä alkuperäinen katkennut tappi ja pultti paikalleen, ja hits hist sinne juureen. Sitten toisella pultilla kiristää puslan. Nopeaa ja helppoa.


Ymmärtääkseni suurella osalla kotitarvenikkaroijista ei ole omistuksessa hitsauskonetta :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No voihan toki ryssiä laittamalla kallistuxenvakaajan ylösalaisin eli väärin päin paikalleen! (en ole varma teinkö itse juuri tämän mokan)
Oletko nyt kääntänyt raudan toisinpäin ?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

En ole rahan peräsä juoksemiseltani kerinnyt. Tilasin uuden vakaajan ja tossahan se odottaa inspiraatiota..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
thk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 08.10.2007 13:08

Viesti Kirjoittaja thk »

thk kirjoitti:tukirautoja kuluu täälläkin vuoden sisällä niitä on mennyt neljä ja taas katkes eli nyt on jo viides rauta menossa. Aina kuskin puolelta. kerran siitä mutkasta ja muuten pultin reijän kohdalta. kaiiki on asennettu aina samalla tavalla, voisko se sittenkin olla että se asennetaan toisinpäin?
Auto on -92 farkku 300 td.
Syy löytyi. Autoon oli joku ent. omistaja vaihtanut vääränmallisen kallistuksenvakaajan sedan mallista. Farkussa on järeämpi vakaaja..
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Omassani vakaaja ei ollut väärinpäin. Eikä mitään muutakaan merkittävää syytä löytynyt probleemin aiheuttajaksi.

Uusi vakaajatanko on nyt joka tapauksessa asennettu, vanha olikin aika ruosteessa paikka paikoin. En älynnyt asennuksen yhteydessä rasvata puslia näemmä riittämiin, sillä nyt suojateiden korotuksiin ajaessa auto narahtelee etupäästään samalla tavalla takapäässä narisevat narinahelat.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Lakkasi tukirautojen rikkoutuminen kun ostin uuden kallistuksenvakaajan ja puslat, puoleen vuoteen ei ole mennyt yhtäkään.

Jos joku ostaa uudet puslat ja asentaa itse, niin rasvatkoon puslat kunnolla! Tummelia kehiin! Nimittäin aluksi en rasvannut ja narisi niin pirusti.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...sekin vähentää katkeamisia että on ollut kesä kausi :lol:
Vastaa Viestiin