w124 käsijarru probleema

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eissä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 12.04.2008 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

w124 käsijarru probleema

Viesti Kirjoittaja Eissä »

joo eihän se menny leimasta läpi ku käsijarru ei pitäny ollenkaan toisella puolella vaikka vuosi sitten vaihdoin jarrukengät.
Nyt sitten tungin itseni auton alle että kiristäisin vaijeria, mutta kappas ei voinu kiristää enää ku oli jo kireimmällään!

Joten mersumiehet mitäs lääkettä tähän? toisen puolen vaijeri ok mutta toisen puolen aivan löysällä eikä kiristys varoja ole :o
MB 124
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Säädä kengät lähelle.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

jep,säädä kengät lähelle:ota yksi pyörän pultti pois,vanne saa olla paikallaan ,pyöritä pyörä oliko noin kello 2-3 näkyy osa josta meisselillä pyörittäen kiristyy kengät lähelle.Vaijereita ei kosketa kuin vaijerin vaihto operaatioissa.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Niin ei sitä käsijarrua säädetä koskaan vaijeria kiristämällä. Ei se vaijeri ole venynyt vaan kengät on kuluneet. Jos vaan kirii vaijeria niin sieltä rummun sisältä olevasta vivusta loppuu liikevara ja vaikka polkimesta tuntuu että nyt ottaa hyvin niin eipä pidä yhtään.

Eli ensin vaijeri löysälle, sitten säädetään kengät lähelle ja lopuksi vaijerista löystä pois. Tämän jälkeen varmasti pitää. Ja kun seuraavan kerran herkee pitämästä niin kengät vaan taas lähelle nii johan taas pelittää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

juhape kirjoitti:Niin ei sitä käsijarrua säädetä koskaan vaijeria kiristämällä. Ei se vaijeri ole venynyt vaan kengät on kuluneet. Jos vaan kirii vaijeria niin sieltä rummun sisältä olevasta vivusta loppuu liikevara ja vaikka polkimesta tuntuu että nyt ottaa hyvin niin eipä pidä yhtään.

Eli ensin vaijeri löysälle, sitten säädetään kengät lähelle ja lopuksi vaijerista löystä pois. Tämän jälkeen varmasti pitää. Ja kun seuraavan kerran herkee pitämästä niin kengät vaan taas lähelle nii johan taas pelittää.
Näin olisin kirjoittanut, jos en olisi laiska. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joskus kyllä on lyhyestä virsi kaunis. Mutta jos viesti ei mene perille niin tuleehan sieltä tavallisesti lisää kyselyjä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Todennäköisesti sillä puolella, jossa nyt on vaijeri tiukalla kanittaa siellä rummun sisällä se levittäjä tai sitten vaijeri. Ja on todennäköisesti sama puoli jonne vuosi sitten vaihdettiin uudet kengät ja silloin jäi vaijerit ja levitin herkistettyä. Kun kanittaa niin kuluttaa nopeammin kenkiä.

Kenkien säätöä kuten tuossa edellä jo oli ja herkistelyä. Vaijerit on todennäköisesti oikeissa säädöissä, ei ne muutu, vain kengät kuluu.
Eissä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 12.04.2008 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Eissä »

Joo eli olen lähetänyt kenkiä ja aukasinkin toisenpuolen joka ei pidä ja kaikki oli ok, mutta en herkistellyt mitään, kenkien lähennys ei vaikuta vaijeriin mitenkään, mut pitääpä käydä herkistelemässä se mekanismi ja koittaa uudestaan.

Pari kertaa se piti ku tauti, mutta sitten ku kunnolla pyöritti renkaasta niin se "aukesi" eikä pitänyt enää vaikka jarru oli päällä :o
MB 124
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eissä kirjoitti:Joo eli olen lähetänyt kenkiä ja aukasinkin toisenpuolen joka ei pidä ja kaikki oli ok,:o
Kenkiä pitää lähentää niin paljon , että rumpu ei enää pyöri ja sen jälkeen löysätä sen verran, että alkaa pyörimään (2- 4 pykälää). Jos ei saa lähentämällä (säätämällä) rumpua jumiin niin on jotain häikkää.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Vaijeria säätämällä saadaan vaan polkimen liike lyhyemmäksi.Hienosäätö
molemmista "rissasta" pyörittämällä erikseen.
Oletko katsonut,että se mihin vaijeri tulee kiinni,on varmasti kunnolla?
Itsellä kävi joskus niin ja sai myös tapella.Varsinkin,jos on väljyyttä lähtee helposti karkuun.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Eissä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 12.04.2008 21:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Eissä »

pitääpäs tänää koittaa herkistellä ja testata saako rummun jumiin "säätämällä" valitellaan sit tänne lisää jos ei onnistu
MB 124
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Tunti sitten auto kuntoon. Ei pitänyt käsijarru kans ollenkaan ja siellä oli talven jäljiltä levitysmekanismi jumissa. Oli samalla makuuttanut kenkää niin että kitkapinta irtos kun asensin takasin. Tuli sopiva pyöräreissu varaosaliikkeeseen jossa onneksi oli uudet kengät. Kyllä nyt pitää.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

uusille mersumiehille se rissa mistä niitä lähennetään on monesti täysin uusi asia, Osanumero 50. Ja vielä isompi yllätys on se että sitä pystyy säätämään kun ottaa vain yhden pultin irti vanteesta.

Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Joo,kerran mulla oli itse käsijarrun rumpu/levy niin kulunut ja urainen,ettei pitänyt tarpeeksi hyvin katsastukseen vaikka oli uudet roippeet sisällä.
Joskus kannattaa vaihdella tuokin...levyt ei ole kalliita.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Itsellä oli omassa 124 samantapaista vikaa nelisen vuotta sitten, toista puolta ei meinannut saada toimiin sitten millään, säädin kengät lähelle niin pitivät aina jonkun kuukauden kunnolla kunnes pito loppui.
Seuraavana kesänä aloin tutkiin asiaa sitten tarkemmin, niin huomasin että rummulle tuleva vaijeri oli ruostunut kuoreen kiinni, niin että kun kengät sääti oikein lähelle rumpua, niin kun painoi jarrupolkimen päälle niin kiskaisi vaijeria kuorineen sen pikku nykäyksen jonka vaati että alkoi pitää, liikeratahan on silloin tosi lyhyt, jonka vuoksi kengän vähänki kuluttua niin jarrupa ei enää pitäny.
Tosiaanki nuo vaijereiden liikkuvuudet kuoren sisällä kannattee tarkastaa ensimmäisenä, jos on tuollaisia ongelmia.
Itsellä nuo vaijerit kerkesivät olla autossa noin 15v ennenkuin menivät vaihtoon, polkimelta tuleva päävaijeri on vielä alkuperäinen, joka toimii varmaanki niin kauan kunnes menee poikki, auto on nyt 19,5 vuotta vanha : )
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Säädätin muun korjauksen yhteydessä kässärin just,ja herra siunaa mikä ero.Tuntui kovin tehottomalta ja ihmettelinkin miten on mennyt vuosi sitten katsastuksesta läpi.Nyt on niin jämäkkä ja poljentoa vaativa,etten tiennyt tuollaiseksi tulevankaan.Ensi vuonna sitten teenkin itse.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin