joo eihän se menny leimasta läpi ku käsijarru ei pitäny ollenkaan toisella puolella vaikka vuosi sitten vaihdoin jarrukengät.
Nyt sitten tungin itseni auton alle että kiristäisin vaijeria, mutta kappas ei voinu kiristää enää ku oli jo kireimmällään!
Joten mersumiehet mitäs lääkettä tähän? toisen puolen vaijeri ok mutta toisen puolen aivan löysällä eikä kiristys varoja ole
jep,säädä kengät lähelle:ota yksi pyörän pultti pois,vanne saa olla paikallaan ,pyöritä pyörä oliko noin kello 2-3 näkyy osa josta meisselillä pyörittäen kiristyy kengät lähelle.Vaijereita ei kosketa kuin vaijerin vaihto operaatioissa.
Niin ei sitä käsijarrua säädetä koskaan vaijeria kiristämällä. Ei se vaijeri ole venynyt vaan kengät on kuluneet. Jos vaan kirii vaijeria niin sieltä rummun sisältä olevasta vivusta loppuu liikevara ja vaikka polkimesta tuntuu että nyt ottaa hyvin niin eipä pidä yhtään.
Eli ensin vaijeri löysälle, sitten säädetään kengät lähelle ja lopuksi vaijerista löystä pois. Tämän jälkeen varmasti pitää. Ja kun seuraavan kerran herkee pitämästä niin kengät vaan taas lähelle nii johan taas pelittää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
juhape kirjoitti:Niin ei sitä käsijarrua säädetä koskaan vaijeria kiristämällä. Ei se vaijeri ole venynyt vaan kengät on kuluneet. Jos vaan kirii vaijeria niin sieltä rummun sisältä olevasta vivusta loppuu liikevara ja vaikka polkimesta tuntuu että nyt ottaa hyvin niin eipä pidä yhtään.
Eli ensin vaijeri löysälle, sitten säädetään kengät lähelle ja lopuksi vaijerista löystä pois. Tämän jälkeen varmasti pitää. Ja kun seuraavan kerran herkee pitämästä niin kengät vaan taas lähelle nii johan taas pelittää.
Todennäköisesti sillä puolella, jossa nyt on vaijeri tiukalla kanittaa siellä rummun sisällä se levittäjä tai sitten vaijeri. Ja on todennäköisesti sama puoli jonne vuosi sitten vaihdettiin uudet kengät ja silloin jäi vaijerit ja levitin herkistettyä. Kun kanittaa niin kuluttaa nopeammin kenkiä.
Kenkien säätöä kuten tuossa edellä jo oli ja herkistelyä. Vaijerit on todennäköisesti oikeissa säädöissä, ei ne muutu, vain kengät kuluu.
Joo eli olen lähetänyt kenkiä ja aukasinkin toisenpuolen joka ei pidä ja kaikki oli ok, mutta en herkistellyt mitään, kenkien lähennys ei vaikuta vaijeriin mitenkään, mut pitääpä käydä herkistelemässä se mekanismi ja koittaa uudestaan.
Pari kertaa se piti ku tauti, mutta sitten ku kunnolla pyöritti renkaasta niin se "aukesi" eikä pitänyt enää vaikka jarru oli päällä
Eissä kirjoitti:Joo eli olen lähetänyt kenkiä ja aukasinkin toisenpuolen joka ei pidä ja kaikki oli ok,:o
Kenkiä pitää lähentää niin paljon , että rumpu ei enää pyöri ja sen jälkeen löysätä sen verran, että alkaa pyörimään (2- 4 pykälää). Jos ei saa lähentämällä (säätämällä) rumpua jumiin niin on jotain häikkää.
Vaijeria säätämällä saadaan vaan polkimen liike lyhyemmäksi.Hienosäätö
molemmista "rissasta" pyörittämällä erikseen.
Oletko katsonut,että se mihin vaijeri tulee kiinni,on varmasti kunnolla?
Itsellä kävi joskus niin ja sai myös tapella.Varsinkin,jos on väljyyttä lähtee helposti karkuun.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Tunti sitten auto kuntoon. Ei pitänyt käsijarru kans ollenkaan ja siellä oli talven jäljiltä levitysmekanismi jumissa. Oli samalla makuuttanut kenkää niin että kitkapinta irtos kun asensin takasin. Tuli sopiva pyöräreissu varaosaliikkeeseen jossa onneksi oli uudet kengät. Kyllä nyt pitää.
uusille mersumiehille se rissa mistä niitä lähennetään on monesti täysin uusi asia, Osanumero 50. Ja vielä isompi yllätys on se että sitä pystyy säätämään kun ottaa vain yhden pultin irti vanteesta.
Joo,kerran mulla oli itse käsijarrun rumpu/levy niin kulunut ja urainen,ettei pitänyt tarpeeksi hyvin katsastukseen vaikka oli uudet roippeet sisällä.
Joskus kannattaa vaihdella tuokin...levyt ei ole kalliita.
Itsellä oli omassa 124 samantapaista vikaa nelisen vuotta sitten, toista puolta ei meinannut saada toimiin sitten millään, säädin kengät lähelle niin pitivät aina jonkun kuukauden kunnolla kunnes pito loppui.
Seuraavana kesänä aloin tutkiin asiaa sitten tarkemmin, niin huomasin että rummulle tuleva vaijeri oli ruostunut kuoreen kiinni, niin että kun kengät sääti oikein lähelle rumpua, niin kun painoi jarrupolkimen päälle niin kiskaisi vaijeria kuorineen sen pikku nykäyksen jonka vaati että alkoi pitää, liikeratahan on silloin tosi lyhyt, jonka vuoksi kengän vähänki kuluttua niin jarrupa ei enää pitäny.
Tosiaanki nuo vaijereiden liikkuvuudet kuoren sisällä kannattee tarkastaa ensimmäisenä, jos on tuollaisia ongelmia.
Itsellä nuo vaijerit kerkesivät olla autossa noin 15v ennenkuin menivät vaihtoon, polkimelta tuleva päävaijeri on vielä alkuperäinen, joka toimii varmaanki niin kauan kunnes menee poikki, auto on nyt 19,5 vuotta vanha : )
Säädätin muun korjauksen yhteydessä kässärin just,ja herra siunaa mikä ero.Tuntui kovin tehottomalta ja ihmettelinkin miten on mennyt vuosi sitten katsastuksesta läpi.Nyt on niin jämäkkä ja poljentoa vaativa,etten tiennyt tuollaiseksi tulevankaan.Ensi vuonna sitten teenkin itse.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)