200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Joo, kyllä nyt on tullut selväksi, ettei tuo kosla pelaa penkissä, niinkuin maantiellä.
Enkä saa sitä niin säädettyä.
Pitäisi varmaankin olla sellainen penkki, jossa pystyisi simuloimaan "todellista ajotilannetta", siis siten, että jarruvoima lisääntyy ajonopeuden kasvaessa.
Tasaisella jarrulla ei ahtimen ohjaus tunnista rasitusta oikein, vaan joko löysää siipiä liikaa, tai päästää ahdot liian korkealle, enkä osaa korjata tilannetta oikein ohjelmasta.
Tuo ahdin on kuitenkin sen verran "raskassoutuinen" alussa, että tilanne kerkiää penkissä muuttua liikaa, ennenkuin ahdin on kartalla taas.
Deran penkkikin on niin kaukana...

Täytyy siis vaihtaa ahdinta.
Tollanen volkkarin 2260 sinne seuraavaksi tulee.
Jospahan jo viikon päästä pääsisi aloittelemaan.

"tasainen jarru" eli inertia? "Oikea" jarruhan säätää kuormaa sen mukaan että kierrosten nopeuden muutos säilyy haluttuna. Inertiapenkissä vastus on vakio, mutta ne nyt on lähinnä huonoja vitsejä muutenkin...

Huono penkki on monesti liian nopea, jolloin nelosvaihteenkin veto kestää vain jonkun sekunnin, tällöin mikään ahtokontrolli ei toimi halutulla tavalla.
Mun penkissä nelosvaihteen rykäisy on n. 30-35sek, kova rääkki tekniikalle, mutta ehjät vehkeet kestää, ja tällöin ahdotkin toimii kuten halutaan.

En usko että sulla softassa on sen kummempaa käpyä, siellä on jotain rpm nousunopeuden limittereitä mutta ne on kai vain rpm diagnostiikkaa varten ja se nopeus pitää olla luokkaa sekunnin murto-osia eikä sekään rajoita, tallentaa vain vikakoodin. En usko että sulla siitä on nyt kyse.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

suhteellisen nopea auto kiihtyy satasesta kahteen sataan kymmenessä sekunnissa (muutama vaiteen vaihtokin on mukana ) mitä hyötyä on siitä jos se toimii penkissä puoliminuuttia mutta ei toimi ajossa ?
jos auto ei toimi ilman jarrua olevassa penkissä niin ei se toimi tielläkään
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Se homma onkin siinä että yhtään tehokkaalla autolla se penkitys kestää perus penkissä sen muutaman sekunnin. Siinä ei ahtojen käyttäytymisestä tai oikein mistään muustakaan saada realistista kuvaa, eikä siis saada sitä edes säädettyä sellaiseksi että se tienpäällä pelaisi kunnolla. Siis jos esimerkiksi turbo on merkittävästi vakiosta kasvanut.
diipa daapa...
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

hatemi kirjoitti:Se homma onkin siinä että yhtään tehokkaalla autolla se penkitys kestää perus penkissä sen muutaman sekunnin. Siinä ei ahtojen käyttäytymisestä tai oikein mistään muustakaan saada realistista kuvaa, eikä siis saada sitä edes säädettyä sellaiseksi että se tienpäällä pelaisi kunnolla. Siis jos esimerkiksi turbo on merkittävästi vakiosta kasvanut.
Tässä tarvitaan siis kunnollinen penkki jossa jarrussa riittää potkua.

Inertialla tämä ei ole mahdollista.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:
hatemi kirjoitti:Se homma onkin siinä että yhtään tehokkaalla autolla se penkitys kestää perus penkissä sen muutaman sekunnin. Siinä ei ahtojen käyttäytymisestä tai oikein mistään muustakaan saada realistista kuvaa, eikä siis saada sitä edes säädettyä sellaiseksi että se tienpäällä pelaisi kunnolla. Siis jos esimerkiksi turbo on merkittävästi vakiosta kasvanut.
Tässä tarvitaan siis kunnollinen penkki jossa jarrussa riittää potkua.

Inertialla tämä ei ole mahdollista.
Joo, kuvittelisin, että hatemi ja drra on oikeilla jäljillä.
"Vanhemmat" esikammioiset hukkaportilla vielä jotenkin toimiikin, kun niissä ei olekkaan mitään varsinaista ahtojen ja ahtimen ohjausta.
Pikkuinen moottori suurella ahtimella ja ahtojen mukaan säätyvällä syötöllä vaatii, että ahtopaine ja samalla ahdin on koko ajan ohjelman kontrollissa, jos ei ole, niin järjestelmä ei voi antaa täyttä tehoakaan.
Tältä se nyt tuntuu...

Sellainen säätyvä jarru, joka kuitenkin antaa tehon nousta, eikä jarruta moottoria "kuoliaaksi", varmaankin antaisi "oikean" tuloksen.

Tasaisella jarrulla käy juuri niinkuin hatemi kirjoitti.
Jos jarru on kiihdytyksen alkua varten oikein, niin kun moottori herää, niin se tapahtuu yhdellä rykäisyllä niin joutuin, ettei ahtopaineen ohjaus kerkiä mitenkään mukaan isolla ahtimella.
Jos taas jarrua on paljon, niin kaasupohjassa junnaamalla tukehdutetaan moottori, eikä mitään tapahdu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

Penkitys

Viesti Kirjoittaja -M- »

Minkälaisia on raskaan kaluston penkit jos niitä on olemassa niin sopiiko niiden raideleveys ja muut ominaisuudet henkilöautojen penkitykseen ?



-M-
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Re: Penkitys

Viesti Kirjoittaja dera »

-M- kirjoitti:Minkälaisia on raskaan kaluston penkit jos niitä on olemassa niin sopiiko niiden raideleveys ja muut ominaisuudet henkilöautojen penkitykseen ?



-M-
Niissä on monesti aivan helvetin painavat rullat jne, ja usein niitä ei ole suunniteltu 200kmh+ vauhteihin...
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Penkitys

Viesti Kirjoittaja -M- »

dera kirjoitti:
-M- kirjoitti:Minkälaisia on raskaan kaluston penkit jos niitä on olemassa niin sopiiko niiden raideleveys ja muut ominaisuudet henkilöautojen penkitykseen ?



-M-
Niissä on monesti aivan helvetin painavat rullat jne, ja usein niitä ei ole suunniteltu 200kmh+ vauhteihin...
Kävipä vain mielessä että olisko niissä ollut sopivat vastukset mutta tais olla liian hullu ajatus :roll:

-M-
Jaymz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ke 24.09.2008 08:35
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jaymz »

Street dyno antaa mielestäni hyvännäköisiä käppyröitä, mutta arvot saattavat varmaan heittää ja heittävätkin. Mutta jos jotenkin saa kalibroitua arvoja rullien antamaan vääntöön tms. niin numeroarvoistakin voi näin saada realistisia.

Ilman kalibrointiakin kyllä aika hyviä suuntia antavat, mutta annetut arvot(ilmankosteus, ilmanvastuskerroin, välitykset, paino, kuunasento :D jne.) kannattaa olla kohdillaan.
scudo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 01.09.2004 23:46

Viesti Kirjoittaja scudo »

Onnistuisiko penkitys Rototest:llä?
Koneet tykkää kun niitä käytetään.
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Viesti Kirjoittaja JTM »

minkäs kokosilla siivillä toi volsun 2260 ahdin on ?
entäs sitten gt2360 vnt ? kolmiomallinen laippakiinnitteinen kompuran imuaukko, kolmio pakosarjan laippa ja kolmen pultin kiinnitys pakoputkeen.
onko tietoa, miten pakopuoli eroaa ? ilmeisesti kompura on sama..?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Imupuolen ottoreikä 45,15mm
Pakopuolen jättöreikä 45,70mm

Pakopuolen rakenne ihan erinlainen aikaisempiin ahtimiin verrattuna.
Pakopulssit tulee tässä suoraan siiville, rakenne on tosi avara, eheken siinä voi olla syy, että tuntuu muilla pelaavan tosi pienellä pakopaineella.
Kun tässä on viikonlopun osalta suunnitelmat valitettavasti muuttuneet, niin jospa aloittaisin ahtimen vaihdon jo nyt...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tännehän näkyykin jäävän nyt tilaa ympärille suunnilleen metrin verran, verrattuna entiseen tilanteeseen, jossa ensimmäinen viikko meni siihen, että sai sen möykyn oikeaan asentoon.

Kuva
Kuva

Rupeaakohan vihdoin tehoja löytymään, kun on volkkarin ahdinkin...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Jokos on savut otettu?
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hatemi kirjoitti:Jokos on savut otettu?
No ei nyt sentään... jokos sulla ?
Pakosarjan sain tehtyä.
Aamulla lähtee laippojen oikaisuun.

Tarvitaa vielä tiivisteitä ja silikoonia (nyt mustaa).
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei tullu savuja vielä tänään. Meni illasta iso osa isäukon transportterin vetaria vaihtaessa niin ei vaan ehtinyt. Huomenna kuitenkin toiveita. Enää tarttee laittaa välijäähy ja putket ja sitten syyläri kiini.
diipa daapa...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

liian pieni kompura riippuu tietenkin teho tavoitteesta
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Oikein hyvä kompura tällaiseen pikkumoottoriin. Joko alkaa olla nipussa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimen "mersuunnuttaminen" vielä pikkuisen kesken.
Moottori on jo kyljessä kiinni.
Tanko uupuu, kierrentakoa kävin kyllä jo ostamassa.
Pakosarja valmis ja laipatkin suoristettu.
Taitaa käydä vielä niin, että tarviin pakoputken lähdölle vielä teetättää uuden.

Kuva
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

Hieno palosammutin! Harvoin näkee aitoa Gloriaa, useimmilla on tallissaan vain jotain kiinalaisia virityksiä! :)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahdin on kiinni ja wörkkii...
Savutkin on jo otettu.
Pakoputken lähtölaippaa vielä uupuu.
Sitten alkaakin olla homma taas paketissa.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
purde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 18.08.2008 12:32

Viesti Kirjoittaja purde »

Miten projekti edistyy, joko säädöissä?
Viimeksi muokannut purde, Ma 04.05.2009 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
111CDI... ;)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Terve !

Joo, ajeltukkin jo pikkuisen on.
Hyvin toimii, etten sanoisi jopa, että hienosti toimii.
Herää herkemmin, kun mersun ahdin ja kuitenkin näkyy kestävän tehoakin enemmän.
Nyt alkaa jo ensimmäisen kerran vauhtipyöräkin pohjaamaan.
2000-2500rpm välillä viitosella ja kuutosella.
Pienemmilää vaihteilla ei minkäänlaista viivettä, vetää kun sähkömoottori.
Ja ohjelma on vielä ihan ensiversio, näppituntumalta vaan kursittu kokoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Pakopainelukemia ootellaan vesi kielellä.
Avatar
AimoHarppaus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 30.10.2004 19:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AimoHarppaus »

Sitä taidetaan päästä hieman vertaamaan kammiomoottorin ja suihkarin eroja samanlaisilla ahtimilla, mielenkiintoista. Onko Tuikulla kiirusta kuun vaihteen tietämillä jos roplattas vielä tuota minun härveliä?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuu käymään
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Viesti Kirjoittaja JTM »

hmm... onko auto vielä nipussa, vai onko porsinut :roll:

eikai mersut porsi mistään :lol:

tottapuhuen, mielenkiinnolla odotellaan josko jotain tuloksia ja kirjoituksia tulisi tähän topicciin lisää 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole porsinut. :lol:

Tuloksiakin tulee, tässä on viime kuukausina ollut vähän vastuksia, monenlaisia.
Lisäksi tämä ohjelmapuoli näyttää nyt vielä aika tarkkaan vievän kaiken mahdollisen vapaa-ajan.
Ei oikein ole ollut mahdollisuuksia edes oman auton säätöön.

Auto/ahdistin paketti pelaa nyt kuitenkin hyvin, tosi hyvin ajatellen jokapäiväistä käyttöä.
Jos on mahdollista ja halua ahtimen vaihdon yhteydessä pakosarjan ja ohjauksen rakenteluun, niin suosittelen lämpimästi ko. ahdinta.
Toimii jopa mersun 2359,äkin paremmin.
Mutta mersun ahdin on satakertaa helpompi asentaa, kun ei oikein mitään tarvi rakentaa, pulttaa vaan kiinni.
Ja saa senkin hienosti pelaamaan...

Tällä hetkellä ajelen Mirmirrin autoon tekemäni ohjelman kopiolla, vähemmillä syötöillä tosin, Mikalla niitä on paljon.
Siihen on tehty ainoastaan yksi pikku korjaus heti ensimmäisenä päivänä, sen jälkeen on ollut niin monta mutkaa matkassa, ettei ole saanut säädettyä.
Tänään on tarkoitus rakentaa pakopaineen mittaukselle jutut, niin että pääsisi kartalle siitä, mitä pakosarjassa tapahtuu.

Ahdin on tosi herkkätoiminen.
Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista viivettä ~1500rpm ->
Vastaa kaasuun, kun bensavapari.
Savua saa näkyviin vaan erityisesti temppuilemalla, ei muuten, joten pieni syötönlisäyskin voisi olla paikallaan, mutta pitää katsoa pakopaineet ensin.
Kansi pelaa myöskin hyvin.
Ahtoja on max 1,8, josta laskee 1,7,ään max kierroksilla.
Virtauksien mittaaminen penkissä ei kyllä oikein kerro näissä suorasuihkareissa oikein mitään merkittävää.
Mulla vaikutus on ollut huomattavasti suurempi, kun mitä mittaukset osoitti.
Suorasuihkarissa merkittävin tekijä taitaa olla sen pyörteen käyttäytyminen ja polttoaineen sekoittuminen ilmaan puristustahdin aikana.
Näyttäisi, että kun kannen teko onnistuu, niin näennäisesti hyvin pienellä ilman lisäyksellä saadaan kuiteskin suurempi etu sillä että sylinteriin saatu happi saadaan palotapahtuman kannalta paremmin ja tasaisemmin käyttöön, jolloin savuttelu siis häviää.


Kaiken kaikkiaan.
Auto pelaa nyt siis niin hyvin, että tuntuu ihan toisarvoiselta, mikä se teho on, vaikka kyllä sitäkin täytyy olla, on kuiteskin sen verran syöttöjä.
Auto on nyt niin hiljainenkin, että ei olekkaan piiiitkään aikaan ollut.
Kyllä sitä Kuopiossa penkissäkin käytetään, kunhan aikataulut sopii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
mirmir69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ke 30.03.2005 20:09
Paikkakunta: Poh.Savo

Viesti Kirjoittaja mirmir69 »

Samat on fiilikset täälläkin päin. Auto pelaa tosi hienosti. Ajelin tänään pitkästä aikaa sillä yksinään ja maistelin miltä se tuntuu. Vetää tosi hienosti kaikilla alueillla ja oikein parkaisee 3500 kierroksen jälkeen. Eli kaikki laittomuudet railpaineiden, vnt-siipien ohjauksiin ja ennakoiden räpläysten jälkeen ovat sattuneet kohdilleen.

Eikä oikein mainittavaa savua näkynyt, eli johonkin se ne syötöt hävittää!

Yli 70tkm vedetty yli 220 hp tehoilla ja yli 550 Nm väännöillä, eikä ole vieläkään särkynyt!

Harmi, kun ei päästy penkkiin tänään, mutta pitäisiköhän etsiä seuraava
varttimailin päivä, siellä varmaan jyvät erottuu akanoista.

Mutta ISOT kiitokset Tuikulle, ihan oikeesti ohjelmaan perehtymisestä!

PS: Automaatti nelipyttynen cdi suttaa kaasulla kakkosella, jolla ei nyt niin väliä, mutta menee tankilla 1100 km normi liikenteessä!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Vastaa Viestiin