Ulkoisen hukkaportin vastapaine ohjaus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Ulkoisen hukkaportin vastapaine ohjaus?

Viesti Kirjoittaja jusky »

Tuli tilattua tarkkuuspaineensäädin 50mm hks-kopion vastapaine ohjaukseen, kytkin mielestäni myyjän ohjeiden mukaan mutta ei toimi halutulla tavalla,Paineet nousee kilon jälkeen hitaasti ja jäävät 1.7 bar vaikka säätäisi venttiilistä lisää.Voisiko joku laittaa kaaviota kytkennästä.
Portti toimii tällä hetkellä ilman ahtop. ohjausta,ahdot n.2bar.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Vastapaineohjaukseen on aika monia ratkaisuja olemassa. Minkälainen paineensäädin sinulla on, ja miten sen kytkit?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Portti toimii tällä hetkellä ilman ahtop. ohjausta,ahdot n.2bar.
Tarkoitat varmaan että ilman vastapaineohjausta ahtaa 2bar, kai sinulla ohjauspaine hukkaportille menee?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Säätimen merkki SMC ir 1010-fo1. Kytketty sup: ahto sisään, out:ahto portille kalvon jousen puolelle, ja ahtop. tulee kalvon toisellekin puolelle.
Paine tarkastettu kompuralla. Tällä hetkellä ei ole ollenkaan ahtop. ohjausta hukkaportille.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Vastapaine ohjauksella avulla ahtoja ei voi nostaa. Vastapaineohjauksella voi parantaa käsittääkseni vain ahtojen nousunopeutta haluttuun painetasoon asti. Jos hukkaporttisi jousi aukeaa yhdessä baarissa, niin vain siihen paineeseen asti voit käyttää vastapaineohjausta.

Ahtoja kannattaa nostaa jäykemmällä hukkaporin jousella. Hienosäätö sitten vaikka ohivuotoventtiilillä (bleedaus). Ahtopaineen hidas nouseminen luultavasti johtuu siitä, että hukkaportti on osittain tai kokonaan auki jo yhden baarin ahtopaineilla.

Antamillasi tiedoilla en osaa enempää auttaa. SMC:n luettelosta en tuotetta löytänyt. Onko ahtopaine siis 2bar ilman mitään hukkaportin ohjausta, ja pelkällä vastapaineohjauksella 1,7bar? Minkälainen turbo, pumppu ja pakosarja autossasi on? Miten haluaist että ahtopaineet käyttäytyy?

Tuossa hahmotelma vastapaineohjauksesta. Venttiilin vaihtaessa koppia esetetulla painetasolla jousen puoleinen kammio tyhjenee venttiilin kautta. Venttiliä ohjaa ahtopaine normaalisti.

Kuva
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Tarkoitus oli tosiaan nopeuttaa ahtojen nousua eikä nostaa ahto painetta, mutta kävikin juuri toisin päin. Moottori on 603 turbo, mynän 7mm pumppu, holset hx40superi nro16 pesällä, kivimäen pakosatsi, 3,5 putki yhellä vaimentimella, raatikaisen iso cooleri, portattu kansi.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Missä paineesa hukkaportti aukeaa, jos hukkaportti on kytkettynä ilman vastapaineohjausta? Onko hukkaportin jousi vakio?

Luulen että sulla aukeaa hukkaportti ihan liian aikaisin (noin 1bar). Seuraavaksi loppuu hukkaportin virtauskyky ja ahdot alkavat hitaasti hiipiä ylöspäin ja pysähtyvät 2bar tuntumaan. Jäykempää jousta porttiin, niin saat sen toimimaan mukavasti. Artjärven laatujousi tekee mittatilaustyönä jousia. Nyrkkisääntö: Kasvatat jousilangan paksuutta 20%, muut dimensiot pidät samoina. -> jousivakio kaksinkertaistuu, eli ahdot melkein kaksinkertaistuu.

16 pesä pitäisi toimia aika herkästi tuolla kokoonpanolla ilman vastapaineohjaustakin, jos hukkaportin perustoiminta on hanskassa.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

No niin tuosa laitettiin Mersuun tuo sama venttiili ja hyvin pelaa.
Ahin Super Hx ja portti 48mm kiina.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Onko eroa käyttäytymiseen ilman venttiiiä? Sinullahan on kaksi jousta hukkaportissa, eikö?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Jousia on yksi ja alkuperäinen kiina. Hyvin kai tämä herää, mutta ainahan sitä haluttaisi parantaa jos mahdollista. Tämä tuntuu pelaavan parhaiten ilman mitään paineohjausta, paitsi nyt kun nostin max. moottorin kierroksia niin alkaa ahdot kivuta yli 2bar.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Nuo alkuperäisjouset on suunniteltu aika alhaisille paineille. HKS:n kopiosta en tiedä, mutta Tialin halpiskopiossa hukkaportti oli täysin auki jo puolen baarin ahtopaineella. Tialin kopion vakiojousen voi heittää roskiin heti dieselikäytössä. Jäykemmällä jousella ahdot nousee nollasta kahteen baariin niin että silmä ei ehdi seurata viisarin liikettä..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

hks:n kiinan kopio porteissa tais olla 0,8 bar jousi...
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Hukkiksen riittämättömyyteen en oikein usko. Jos painetta ohjataan pelkästään kalvon alle, ahtopaineet ei nouse kuin 1.2 bariin.
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Hukkiksen riittämättömyyteen en oikein usko. Jos painetta ohjataan pelkästään kalvon alle, ahtopaineet ei nouse kuin 1.2 bariin
Eikös asia ole sitten ihan selvä? Hukkaportti on siis 1,2barissa täysin auki. Jäykempää jousta porttiin niin hukkaporti aukeaa myöhemmin. Hukkaportti on nimen omaan sitä varten että pakokaasut ohjataan ahtimen ohi. Tällä vähennetään ahtopainetta, pakopainetta ja kannen lämpökuormaa. Jos hukkaportti aukeaa ennen haluttua ahtopainemäärää, loppu ahtojen nousu tapahtuu todella hitaasti. Tämä johtuu siitä että hukkaportin läpi ei ehdi menneä riittävän paljon pakokaasuja. Voi olla että sinulla hukkaportti on auki jo 0,8barissa, niinkuin Napa tuossa edellä muisteli.

Ulkoista hukkaporttia avaa kaksi voimaa: Näistä voimista suurempi on hukkaportin kalvolle tuodun paineen vaikutus suoraan venttiilin varteen. Toinen avaava voima koostuu pakopaineesta, joka työntää porttia auki pakosarjan puolelta. 50mm hukkaportissa pakopaineen avaava voima on merkittävä, koska hukkaportin venttiilin lautanen on niin iso. Voimat voidaan lakea kaavalla paine-ero (Pa) *pinta-ala (m2) = voima (N).
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen voi kytkeä sitenkin, että kalvon toiselle puolelle tuo puolet varsinaisesta ahtopaineesta. Tällöin 1,2 barin kello aukeaa vasta 2,4 barissa.

Paineenpuolittaja on helppo/halpa tehdä bleedaamalla.

Tuosta on sitten taas helppo tehdä kytkimellä valittava 1,2 / 2,4 barin ahtopaine. Tai minkä paineen sinne nyt haluaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kuulostaa fiksulta. Olisinpa hoksannut tuon puolivuotta sitten. Turha jousijumppa hukkaportin kanssa olisi jäänyt tekemättä. Jousia jouduin tilaamaan aika monta, ennenkuin sopiva löytyi.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Haulla löysin tämän keskustelun ja asian on ajankohtainen itsellä nyt niin pitäis hommata tuo paineensäädin tähän portin ohjaukseen. Missäs semmosia myydään ja onko kuin arvokkaita?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pneumatiikkakaupan bleedaaja (tiputtaa painetta vuodattamalla ilmaa supistetusta letkusta ulos) vai ns. "oikea" tuning kaupan säädin.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html

Tuo bleederi syntyy varmaan parilla kympillä mutta tuningkaupat rosvoaa noista säätimistä mielestäni tähtitieteellisä summia.

http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet.php?tid=6
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=228


No totta on kohtuuhintainen bleederi valmiiksi tehtynä hienoihin kuoriin:

http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... cts_id=437

Tutustu myös nimimerkin jeemu tarjontaan eli tarvikemotti, hyvää tavaraa eikä ihan liian kallistakaan.

http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/turbotarv.htm

(Kaikkea löytyy googlella :wink: )

...niin ja pitikös sulla olla se vastapaineohjaus tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Joo elikkä mulla on tommonen kopio portti jonka ostin tarvikemotista. Jeemu kyllä selitti miten saa sen ohjauksen toimiin, mutta en muista kaikkea mitä se sano :oops:

Suositteli turbosmartin ruuvia paineen säätöön ja sitten sitä jotain pnematiikkasysteemiä, kun pelkällä turbosmatin ruuvilla hukkaportti sahaa kun on liian löysä jousi portissa.

Toiveissa on saada vastapaineohjaus toimiin!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=21062
Tuolla on ohjeet. ilmeisesti jeemulla vastaava ja itselläki paitti tuo säädettävä paineanturin asiaa hoitaa mersun oma paineanturi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mulla oli tuo jukkis boost controller, mutta ny o sellane portti ettei moiselle tarvetta. Hyvä värkki oli kyllä, toimi niinku piti.

Osat ton rakentamiseen pitäs kyllä löytyä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

jeemu kirjoitti:Mulla oli tuo jukkis boost controller, mutta ny o sellane portti ettei moiselle tarvetta. Hyvä värkki oli kyllä, toimi niinku piti.

Osat ton rakentamiseen pitäs kyllä löytyä.
Löytyykö teiltä tarvikemotista, vai pitääkö käydä kyselemässä sieltä kylän kalleimmasta mutterikaupasta?

Pitää laittaa se turbosmatin ruuvikin sitten siihen kaveriksi...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Eipä oikeen ns. mutterikaupassa osannut sanoa juuta eikä jaata...

"turbovehkeisiin?! joooooo ei meiltä niihin löydy!"

Yritin sanoa että kyllä näitä on tehty näistä teollisuus komponenteista, mutta ei niin ei....

Mistä jeemu ootte jukkiksen kans hommannut komponentteja?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pneumatiikkakaupassa tosiaan pitää tietää mitä tarvitsee, ei ne turboauton osia osaa myydä.

Mitäs sinä muuten nyt tarvitsitkaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

PTracing kirjoitti:Eipä oikeen ns. mutterikaupassa osannut sanoa juuta eikä jaata...

"turbovehkeisiin?! joooooo ei meiltä niihin löydy!"

Yritin sanoa että kyllä näitä on tehty näistä teollisuus komponenteista, mutta ei niin ei....

Mistä jeemu ootte jukkiksen kans hommannut komponentteja?
5/2 paineilma suuntaventtiili 12v kelalla tuossapa vaikka yks esimerkki
http://www.sitek.fi/files/prod_group_pd ... I-1207.pdf
Se kannattaa ottaa huomioon jos jotain muun merkkistä ostat et ohjauspaine on pieni. Tuonne sitekkiin soittelet nii kyl ne sieltä osaa myyä sulle sopivan :roll:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

PTracing kirjoitti: Mistä jeemu ootte jukkiksen kans hommannut komponentteja?
Koita arvata :wink: Tuu käymään, eiköhän nuo löyvy, nii tarvi tilailla mistää.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

veskola kirjoitti:Pneumatiikkakaupassa tosiaan pitää tietää mitä tarvitsee, ei ne turboauton osia osaa myydä.

Mitäs sinä muuten nyt tarvitsitkaan ?
Saattoi kyllä olla kysyjästäkin kiinni :oops:

Tarviin sen painekytkimen ja suuntaventtiilin.

Jeemulle: Tänään kävin puolenpäivän aikaan moottorinkumit hakemassa mutte miestä näkynyt missään! :D
Täytyy perjantaina tulla hakemaan ja maksaan samalla se cooleri!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

PTracing kirjoitti: Jeemulle: Tänään kävin puolenpäivän aikaan moottorinkumit hakemassa mutte miestä näkynyt missään! :D
Täytyy perjantaina tulla hakemaan ja maksaan samalla se cooleri!
Välillä täytyy pitää vapaata että saa harrastaa :)

Sait sen sitte sinne survottua?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

En vielä, mutta kyllä olis viikonlopun aikana tarkoitus laittaa tai ainakin tehdä valmiiksi paikka sille.
Onkos se hitsari vielä armeijassa, kun näyttää että vähän joutuis muokkaamaan että sopii? Ja jos ne lähdöt laittais sillä 2,5 tuuman putkella, mutta katotaan nyt.

Kyllä se sinne laitetaan vaikka rasvan kans! :twisted:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Nonniin nyt on viimein saatu aikaiseksi ja tehty valmiiksi portin ohjaus.

Eli kokonaisuudessaan, se säädettävä paineanturi, joka ohjaa venttiiliä jolla käännetään paine hukkaportin kalvon puolelta toiselle.

Väliin vielä turbosmartin ruuvi hidastamaan kalvon liikettä ja avot!

Pääsee oikeen jo rankaseen eikä ahdot karkaa! 8)
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin