Ulkoisen hukkaportin vastapaine ohjaus?
Ulkoisen hukkaportin vastapaine ohjaus?
Tuli tilattua tarkkuuspaineensäädin 50mm hks-kopion vastapaine ohjaukseen, kytkin mielestäni myyjän ohjeiden mukaan mutta ei toimi halutulla tavalla,Paineet nousee kilon jälkeen hitaasti ja jäävät 1.7 bar vaikka säätäisi venttiilistä lisää.Voisiko joku laittaa kaaviota kytkennästä.
Portti toimii tällä hetkellä ilman ahtop. ohjausta,ahdot n.2bar.
Portti toimii tällä hetkellä ilman ahtop. ohjausta,ahdot n.2bar.
Vastapaine ohjauksella avulla ahtoja ei voi nostaa. Vastapaineohjauksella voi parantaa käsittääkseni vain ahtojen nousunopeutta haluttuun painetasoon asti. Jos hukkaporttisi jousi aukeaa yhdessä baarissa, niin vain siihen paineeseen asti voit käyttää vastapaineohjausta.
Ahtoja kannattaa nostaa jäykemmällä hukkaporin jousella. Hienosäätö sitten vaikka ohivuotoventtiilillä (bleedaus). Ahtopaineen hidas nouseminen luultavasti johtuu siitä, että hukkaportti on osittain tai kokonaan auki jo yhden baarin ahtopaineilla.
Antamillasi tiedoilla en osaa enempää auttaa. SMC:n luettelosta en tuotetta löytänyt. Onko ahtopaine siis 2bar ilman mitään hukkaportin ohjausta, ja pelkällä vastapaineohjauksella 1,7bar? Minkälainen turbo, pumppu ja pakosarja autossasi on? Miten haluaist että ahtopaineet käyttäytyy?
Tuossa hahmotelma vastapaineohjauksesta. Venttiilin vaihtaessa koppia esetetulla painetasolla jousen puoleinen kammio tyhjenee venttiilin kautta. Venttiliä ohjaa ahtopaine normaalisti.

Ahtoja kannattaa nostaa jäykemmällä hukkaporin jousella. Hienosäätö sitten vaikka ohivuotoventtiilillä (bleedaus). Ahtopaineen hidas nouseminen luultavasti johtuu siitä, että hukkaportti on osittain tai kokonaan auki jo yhden baarin ahtopaineilla.
Antamillasi tiedoilla en osaa enempää auttaa. SMC:n luettelosta en tuotetta löytänyt. Onko ahtopaine siis 2bar ilman mitään hukkaportin ohjausta, ja pelkällä vastapaineohjauksella 1,7bar? Minkälainen turbo, pumppu ja pakosarja autossasi on? Miten haluaist että ahtopaineet käyttäytyy?
Tuossa hahmotelma vastapaineohjauksesta. Venttiilin vaihtaessa koppia esetetulla painetasolla jousen puoleinen kammio tyhjenee venttiilin kautta. Venttiliä ohjaa ahtopaine normaalisti.

" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Missä paineesa hukkaportti aukeaa, jos hukkaportti on kytkettynä ilman vastapaineohjausta? Onko hukkaportin jousi vakio?
Luulen että sulla aukeaa hukkaportti ihan liian aikaisin (noin 1bar). Seuraavaksi loppuu hukkaportin virtauskyky ja ahdot alkavat hitaasti hiipiä ylöspäin ja pysähtyvät 2bar tuntumaan. Jäykempää jousta porttiin, niin saat sen toimimaan mukavasti. Artjärven laatujousi tekee mittatilaustyönä jousia. Nyrkkisääntö: Kasvatat jousilangan paksuutta 20%, muut dimensiot pidät samoina. -> jousivakio kaksinkertaistuu, eli ahdot melkein kaksinkertaistuu.
16 pesä pitäisi toimia aika herkästi tuolla kokoonpanolla ilman vastapaineohjaustakin, jos hukkaportin perustoiminta on hanskassa.
Luulen että sulla aukeaa hukkaportti ihan liian aikaisin (noin 1bar). Seuraavaksi loppuu hukkaportin virtauskyky ja ahdot alkavat hitaasti hiipiä ylöspäin ja pysähtyvät 2bar tuntumaan. Jäykempää jousta porttiin, niin saat sen toimimaan mukavasti. Artjärven laatujousi tekee mittatilaustyönä jousia. Nyrkkisääntö: Kasvatat jousilangan paksuutta 20%, muut dimensiot pidät samoina. -> jousivakio kaksinkertaistuu, eli ahdot melkein kaksinkertaistuu.
16 pesä pitäisi toimia aika herkästi tuolla kokoonpanolla ilman vastapaineohjaustakin, jos hukkaportin perustoiminta on hanskassa.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Nuo alkuperäisjouset on suunniteltu aika alhaisille paineille. HKS:n kopiosta en tiedä, mutta Tialin halpiskopiossa hukkaportti oli täysin auki jo puolen baarin ahtopaineella. Tialin kopion vakiojousen voi heittää roskiin heti dieselikäytössä. Jäykemmällä jousella ahdot nousee nollasta kahteen baariin niin että silmä ei ehdi seurata viisarin liikettä..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Eikös asia ole sitten ihan selvä? Hukkaportti on siis 1,2barissa täysin auki. Jäykempää jousta porttiin niin hukkaporti aukeaa myöhemmin. Hukkaportti on nimen omaan sitä varten että pakokaasut ohjataan ahtimen ohi. Tällä vähennetään ahtopainetta, pakopainetta ja kannen lämpökuormaa. Jos hukkaportti aukeaa ennen haluttua ahtopainemäärää, loppu ahtojen nousu tapahtuu todella hitaasti. Tämä johtuu siitä että hukkaportin läpi ei ehdi menneä riittävän paljon pakokaasuja. Voi olla että sinulla hukkaportti on auki jo 0,8barissa, niinkuin Napa tuossa edellä muisteli.Hukkiksen riittämättömyyteen en oikein usko. Jos painetta ohjataan pelkästään kalvon alle, ahtopaineet ei nouse kuin 1.2 bariin
Ulkoista hukkaporttia avaa kaksi voimaa: Näistä voimista suurempi on hukkaportin kalvolle tuodun paineen vaikutus suoraan venttiilin varteen. Toinen avaava voima koostuu pakopaineesta, joka työntää porttia auki pakosarjan puolelta. 50mm hukkaportissa pakopaineen avaava voima on merkittävä, koska hukkaportin venttiilin lautanen on niin iso. Voimat voidaan lakea kaavalla paine-ero (Pa) *pinta-ala (m2) = voima (N).
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Sen voi kytkeä sitenkin, että kalvon toiselle puolelle tuo puolet varsinaisesta ahtopaineesta. Tällöin 1,2 barin kello aukeaa vasta 2,4 barissa.
Paineenpuolittaja on helppo/halpa tehdä bleedaamalla.
Tuosta on sitten taas helppo tehdä kytkimellä valittava 1,2 / 2,4 barin ahtopaine. Tai minkä paineen sinne nyt haluaa.
Paineenpuolittaja on helppo/halpa tehdä bleedaamalla.
Tuosta on sitten taas helppo tehdä kytkimellä valittava 1,2 / 2,4 barin ahtopaine. Tai minkä paineen sinne nyt haluaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pneumatiikkakaupan bleedaaja (tiputtaa painetta vuodattamalla ilmaa supistetusta letkusta ulos) vai ns. "oikea" tuning kaupan säädin.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html
Tuo bleederi syntyy varmaan parilla kympillä mutta tuningkaupat rosvoaa noista säätimistä mielestäni tähtitieteellisä summia.
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet.php?tid=6
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=228
No totta on kohtuuhintainen bleederi valmiiksi tehtynä hienoihin kuoriin:
http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... cts_id=437
Tutustu myös nimimerkin jeemu tarjontaan eli tarvikemotti, hyvää tavaraa eikä ihan liian kallistakaan.
http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/turbotarv.htm
(Kaikkea löytyy googlella
)
...niin ja pitikös sulla olla se vastapaineohjaus tjms.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12052005.html
Tuo bleederi syntyy varmaan parilla kympillä mutta tuningkaupat rosvoaa noista säätimistä mielestäni tähtitieteellisä summia.
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet.php?tid=6
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=228
No totta on kohtuuhintainen bleederi valmiiksi tehtynä hienoihin kuoriin:
http://www.ekgracing.com/e-shop/index.p ... cts_id=437
Tutustu myös nimimerkin jeemu tarjontaan eli tarvikemotti, hyvää tavaraa eikä ihan liian kallistakaan.
http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/turbotarv.htm
(Kaikkea löytyy googlella

...niin ja pitikös sulla olla se vastapaineohjaus tjms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo elikkä mulla on tommonen kopio portti jonka ostin tarvikemotista. Jeemu kyllä selitti miten saa sen ohjauksen toimiin, mutta en muista kaikkea mitä se sano
Suositteli turbosmartin ruuvia paineen säätöön ja sitten sitä jotain pnematiikkasysteemiä, kun pelkällä turbosmatin ruuvilla hukkaportti sahaa kun on liian löysä jousi portissa.
Toiveissa on saada vastapaineohjaus toimiin!

Suositteli turbosmartin ruuvia paineen säätöön ja sitten sitä jotain pnematiikkasysteemiä, kun pelkällä turbosmatin ruuvilla hukkaportti sahaa kun on liian löysä jousi portissa.
Toiveissa on saada vastapaineohjaus toimiin!
IG: @pyrytakkunen
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=21062
Tuolla on ohjeet. ilmeisesti jeemulla vastaava ja itselläki paitti tuo säädettävä paineanturin asiaa hoitaa mersun oma paineanturi
Tuolla on ohjeet. ilmeisesti jeemulla vastaava ja itselläki paitti tuo säädettävä paineanturin asiaa hoitaa mersun oma paineanturi
Löytyykö teiltä tarvikemotista, vai pitääkö käydä kyselemässä sieltä kylän kalleimmasta mutterikaupasta?jeemu kirjoitti:Mulla oli tuo jukkis boost controller, mutta ny o sellane portti ettei moiselle tarvetta. Hyvä värkki oli kyllä, toimi niinku piti.
Osat ton rakentamiseen pitäs kyllä löytyä.
Pitää laittaa se turbosmatin ruuvikin sitten siihen kaveriksi...
IG: @pyrytakkunen
Pneumatiikkakaupassa tosiaan pitää tietää mitä tarvitsee, ei ne turboauton osia osaa myydä.
Mitäs sinä muuten nyt tarvitsitkaan ?
Mitäs sinä muuten nyt tarvitsitkaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
5/2 paineilma suuntaventtiili 12v kelalla tuossapa vaikka yks esimerkkiPTracing kirjoitti:Eipä oikeen ns. mutterikaupassa osannut sanoa juuta eikä jaata...
"turbovehkeisiin?! joooooo ei meiltä niihin löydy!"
Yritin sanoa että kyllä näitä on tehty näistä teollisuus komponenteista, mutta ei niin ei....
Mistä jeemu ootte jukkiksen kans hommannut komponentteja?
http://www.sitek.fi/files/prod_group_pd ... I-1207.pdf
Se kannattaa ottaa huomioon jos jotain muun merkkistä ostat et ohjauspaine on pieni. Tuonne sitekkiin soittelet nii kyl ne sieltä osaa myyä sulle sopivan

Saattoi kyllä olla kysyjästäkin kiinniveskola kirjoitti:Pneumatiikkakaupassa tosiaan pitää tietää mitä tarvitsee, ei ne turboauton osia osaa myydä.
Mitäs sinä muuten nyt tarvitsitkaan ?

Tarviin sen painekytkimen ja suuntaventtiilin.
Jeemulle: Tänään kävin puolenpäivän aikaan moottorinkumit hakemassa mutte miestä näkynyt missään!

Täytyy perjantaina tulla hakemaan ja maksaan samalla se cooleri!
IG: @pyrytakkunen
Välillä täytyy pitää vapaata että saa harrastaaPTracing kirjoitti: Jeemulle: Tänään kävin puolenpäivän aikaan moottorinkumit hakemassa mutte miestä näkynyt missään!![]()
Täytyy perjantaina tulla hakemaan ja maksaan samalla se cooleri!

Sait sen sitte sinne survottua?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
En vielä, mutta kyllä olis viikonlopun aikana tarkoitus laittaa tai ainakin tehdä valmiiksi paikka sille.
Onkos se hitsari vielä armeijassa, kun näyttää että vähän joutuis muokkaamaan että sopii? Ja jos ne lähdöt laittais sillä 2,5 tuuman putkella, mutta katotaan nyt.
Kyllä se sinne laitetaan vaikka rasvan kans!
Onkos se hitsari vielä armeijassa, kun näyttää että vähän joutuis muokkaamaan että sopii? Ja jos ne lähdöt laittais sillä 2,5 tuuman putkella, mutta katotaan nyt.
Kyllä se sinne laitetaan vaikka rasvan kans!

IG: @pyrytakkunen
Nonniin nyt on viimein saatu aikaiseksi ja tehty valmiiksi portin ohjaus.
Eli kokonaisuudessaan, se säädettävä paineanturi, joka ohjaa venttiiliä jolla käännetään paine hukkaportin kalvon puolelta toiselle.
Väliin vielä turbosmartin ruuvi hidastamaan kalvon liikettä ja avot!
Pääsee oikeen jo rankaseen eikä ahdot karkaa!
Eli kokonaisuudessaan, se säädettävä paineanturi, joka ohjaa venttiiliä jolla käännetään paine hukkaportin kalvon puolelta toiselle.
Väliin vielä turbosmartin ruuvi hidastamaan kalvon liikettä ja avot!
Pääsee oikeen jo rankaseen eikä ahdot karkaa!

IG: @pyrytakkunen